Wat verstaan jullie onder opfok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: Wat verstaan jullie onder opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:23

Het gevolg van veel getrut staat bij mij op stal en is genaamd Pride Clown
Dus met mijn merrie doe ik het even allemaal wat anders. Zij kan nu de basisdingen zoals voeten geven, vaststaan en meelopen, trailer en dat vind ik genoeg. Nu mag ze fijn gaan uitkleuteren Haha!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:30

Ik heb er twee van bijna 2 jaar oud. Die staan lekker samen op wei, met schuil-stal, waar ze overigens nooit in staan. Ik kom er 2x per week om te kijken of alles goed is. Dan haal ik ze even naar binnen in stal, zet ze even vast, haal er een borsteltje over, geef ze wat brokjes en that's it.
De rest van de week moeten ze het samen rooien en dat doen ze prima.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:33

stef schreef:
Maar even concreet, iedereen zijn mening. Maar WAT is hier dan zo verkeerd aan?teveel getut naat jullie mening.. Waarom? Wat zijn de gevolgen?

Teveel getut in verkeerde handen kan dit opleveren:
Problemen met mijn veulen
Maar ik zie niks verkeerd in om een veulen elke dag te halen om bij te voeren, alleen geef ik hem niet elke dag aandacht in de vorm van hoefjes optillen (kan hij nog niet eens, dus ik probeer het nu ongeveer 1x per week heel voorzichtig) en borstelen en vast aan een touwtje zetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:49

Precies wat Nicolletje zegt: in de juiste handen hoeft het geen kwaad te kunnen, maar dan moet je dus wel heel consequent kunnen omgaan met een jong paard. Dat mis ik helaas toch wel vaak en echt consequent zijn is heel erg moeilijk. Ik heb het met Raimaer gezien die als 2 jarige een tijd ergens anders heeft gestaan en daar ontzettend veel liefde en aandacht heeft gekregen van mensen die daar ook kwamen, maar dus ook te weinig op haar plaats is gezet. Nu, 5 jaar later zal ze nog steeds proberen of het de derde keer toch mag.

En het echte nut zie ik er ook niet echt van in. Een paard hoeft heus niet iedere dag opnieuw te leren hoe hij voetje moet geven. Poetsen is als ze op de wei lopen ook geen goed idee. Kortom ik zie meer na- dan voordelen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:59

Bij ons op stal staan ook twee veulens buiten de opfok, wel in goede omstandigheden, dag en nacht buiten, gezelschap van elkaar en een stel wijze Shets. Maar er wordt wel veel mee gewandeld en laatst moest ik er even één vasthouden (was ontsnapt). Beestje deed op zich niets maar trok zich ook niets van mij aan. Enig respect was ver te zoeken. Nu is het nog een jong dier maar als dat straks een sterke tweejarige is en die gaat nog steeds zijn eigen weg ongeacht wat degene aan het touw aangeeft ontstaat er toch een probleem.
De meeste jonge dieren die veel in handen zjin leren een hele wijze les: namelijk dat ze de baas kunnen zijn over mensen.
Die les leer ik mijn eigen dieren liever niet Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:07

ze staan niet op de wei maar in een loopstal met uitloop Haha!
Anyway, de tijd zal het leren hoe dit paardje wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:13

stef schreef:
ze staan niet op de wei maar in een loopstal met uitloop Haha!

dat maakt voor het poetsverhaal niet uit.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:57

Ik denk bij opfok aan een veulen dat:
Dat ong. 5 maanden bij mams is, dan afgespeend wordt. En vanaf de geboorte af al leren wennen aan mensen, halstertje om, meelopen aan een touwtje(wel samen met de merrie). Gewend raken aan voetjes op tillen enz. Elke dag gewoon even 5/10 minuutjes is al meer dan genoeg.
Dan afgespeend worden en met een leeftijdgenootje+andere paardjes de wei op, een grote wei waar ze lekker de ruimte hebben. Af en toe dr eens langs gaan halster aan en even mee bezig zijn, zodat ze het een beetje gewend zijn. Rond 2,5/3 jaar weer terug om ingereden te worden..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:02

Het gevolg van teveel getrut en gefrut zijn al die topics hier van meiden die hun jaarling/twenter niet meer aankunnen... "vorig jaar wassie nog zo lief en kon ik er alles mee... "

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:43

Voor mij is opfok lekker de kudde in tot ze 3 zijn. Het liefst ook met leeftijds genootjes. Zo af en toe eens een keer in handen is prima, maar niet te veel.

Mijn jonkie staat bij mij thuis. Ik heb 7 pony's lopen, ze staan allemaal dag en nacht buiten. Ukkie heeft tot deze week in de padock gestaan. Nu staat ze weer op het land. Haar meenemen om te poetsen oid doe ik eigenlijk nooit. Wel is ze genoeg vertrouwd met mensen omdat ze gevoerd word en ze het uit mesten zo geweldig gezellig vind. Binnenkort word ze wel vaker gepoetst, niet om braaf te worden oid, maar omdat er dan een mega baal haar af gaat komen waar ik haar graag door heen help.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:32

SANEX schreef:
Het gevolg van teveel getrut en gefrut zijn al die topics hier van meiden die hun jaarling/twenter niet meer aankunnen... "vorig jaar wassie nog zo lief en kon ik er alles mee... "

Toch wil ik even zeggen, dat je hier natuurlijk vaker de negatieve verhalen leest dan de positieve en dat is natuurlijk logisch. Ik vind het niet nodig om hier te melden dat m'n 2-jarige het allemaal zo leuk doet en velen met mij denk ik. Ik ga er eens in de week a eens in de 2 weken heen. Dan haal ik haar even uit de groep, controleer alles, haal er een borsteltje over en krap de hoeven uit. Vorige keer heb ik er voor de gein even een handdoekje met dekensingel omheen gehad, jong geleerd is oud gedaan, denk ik dan maar. Toen ik haar kocht liet ze zich niet vangen, dat heb ik er nu gelukkig uit. Dat was toch niet gelukt als ik haar alleen maar had laten staan. Hoevenkrabben gaat ook steeds beter. Sommige dingetjes moet je gewoon oefenen, want nu is ze nog van redelijk handzaam formaat. Van de zomer wil ik bijvoorbeeld nog een keertje benen afspuiten oefenen. Het lijkt me voor zo'n dier een enorme shock als ze straks als 3-jarige opeens alles moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:37

Citaat:
Ik ga er eens in de week a eens in de 2 weken heen. Dan haal ik haar even uit de groep, controleer alles, haal er een borsteltje over en krap de hoeven uit

dat is wel ff heel wat anders, dan een paard dat een paar uurtjes per dag buiten staat.
dan nog eens een half uur poetsen, een half uur wandelen en dat elke dag.
Voor een paard van bijv. nog geen jaar.

Die gaat alleen al kl*te omdat hij zich verveeld, zijn aandacht niet langer als 10 min erbij kan houden.
Dan word er ook nog eens niet consequent gehandel en ja, dan heb je de poppen aan het dansen.

dan kun je er zelfs nog beter helemaal niet aan komen.
Als je niet consequent bent, laat dan alleen de hoefsmid er wat mee doen Lachen

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:41

de stal waar mijn paard staat heeft ook opfok.
de veulens jaarlingen staan in de winter in grote boxen ( 5 x 10 meter, met zijn 2 en soms drieen, en gaan dan af en toe overdag ook nog in de wei, ( niet dat ze niet rennen in de boxen)
ze komen niet veel in de hand, alleen voor ontwormen, of als de eigenaar zelf komt.
vanaf april gaat de hele meute weer de wei op, en worden deze enorme stallen voor de pensionklanten Haha!

Mocht iemand belangstelling hebben kun je pm en

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:44

runningkawa schreef:
dat is wel ff heel wat anders, dan een paard dat een paar uurtjes per dag buiten staat.
dan nog eens een half uur poetsen, een half uur wandelen en dat elke dag.
Voor een paard van bijv. nog geen jaar.

Die gaat alleen al kl*te omdat hij zich verveeld, zijn aandacht niet langer als 10 min erbij kan houden.
Dan word er ook nog eens niet consequent gehandel en ja, dan heb je de poppen aan het dansen.

dan kun je er zelfs nog beter helemaal niet aan komen.
Als je niet consequent bent, laat dan alleen de hoefsmid er wat mee doen Lachen

Meestal hebben ze ook al 20 keer vleggies ingehad en al 30 keer bandages om enz, enz Haha! Haha! Haha!

Daar wordt je als jaarling natuurlijk ook niet echt vrolijk van Haha! Haha! Haha!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:53

Wat ik daaron versta...

Voor veulens is dit het paradijs Haha! De hele dag buiten spelen met leeftijdsgenootjes en leren hoe te leven in een kudde.

Wat logisch is en voor velen ook de reden om het paard naar de opfok te brengen is dat het word opgevoed door de oudere paarden.

De reden dat ik een paard naar de opfok zou doen is zodat het naar buiten kan en leert omgaan met andere paarden.
Zoe heeft niet in de opfok gestaan en is toch wat bang voor andere paarden..
Je kan een paard naar de opfok doen en het kan alsnog terug komen als ee draak! Het is toch aan jezelf hoe je ermee omgaat. Een paard verkloten kan iedereen het is de kunst om het juist op te voeden!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:29

Mijn twenter staat net zoals Belker haar twenter op een natuur gebied in Zeewolde met nog een paar andere hengsten (2,3 en 4 jarige). Daar hebben ze ook de hele winter gelopen, ze kunnen schuilen tussen de bomen...

Hebben balen kuil bijgevoerd gekregen en zelf ga ik 3 a 4 dagen in de week er naartoe om hem brokken bij te voeren en hem in de gaten te houden.. Ik heb mazzel want mijn vriendin haar drie jarige staat ook op deze wei en zij gaat de dagen dat ik niet ga. Een keer in de zoveel tijd worden zijn voetjes gevraagd, doet hij super (nog beter dan mijn bijna 19 jarige merrie). En zo nu en dan even aan het halster lopen. En voor de rest doet hij niets anders dan eten, drinken en flink ravotten !!

Ik vind dit een super manier om op te groeien.. en ze zijn allemaal super door de winter gekomen. Zelfs met de sneeuw ging het super, ze hadden nergens last van.. Waren aan het rollen en spelen.. Gewoon echt kleine kinderen..

En ik vind dat het zo hoort !!! Ze moeten straks al genoeg luisteren en doen.. laat ze nu nog maar lekker genieten ....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:47

Citaat:
Mijn twenter staat net zoals Belker haar twenter op een natuur gebied in Zeewolde met nog een paar andere hengsten (2,3 en 4 jarige). Daar hebben ze ook de hele winter gelopen, ze kunnen schuilen tussen de bomen...

Mijn 2 volwassen paarden staan daar ook en als ik ook nog eens aan een veulen begin hoef ik niet lang na te denken war hij de komende 3 a 4 jaar zal doorbrengen Haha!

Toen Danno nog veulen was was er nog niet zoveel opfok of was het in iedergeval bij mij niet echt bekend.
Daarnaast radde mijn DA het af omdat het een zieltje was die niet voor zichzelf opkwam.

Dus Danno is groot geworden op de boederij.
Heeft totdat ie 1,5 was met een paar shetten en een merrie gelopen.
Is toen gecastreerd en in de grotere groep(bij Felix mijn andere paard) gekomen.
Hij was altijd aan het spelen met de haflinger van mijn vriendin die 5 jaar ouder was! Dikke maatjes die 2.
Felix heeft Danno goed opgevoed en zelf pakte ik hem af en toe eens uit het land voor een brostel en wat voer.

Danno wordt dit jaar 7, hij is een grote stevige fjord geworden die voor zichzelf opkomt. Soms zo erg dat Felix er tussen springt(nee geen penny verhaal).
Okay hij si wel iet wat verwend Haha! maar het is een heerlijk paard dat graag wil werken.

En op dit moment halen ze hun jeugd 'schade' in op dat natuur gebied Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:21

Tessebes schreef:
SANEX schreef:

Toch wil ik even zeggen, dat je hier natuurlijk vaker de negatieve verhalen leest dan de positieve en dat is natuurlijk logisch. Ik vind het niet nodig om hier te melden dat m'n 2-jarige het allemaal zo leuk doet en velen met mij denk ik. Ik ga er eens in de week a eens in de 2 weken heen. Dan haal ik haar even uit de groep, controleer alles, haal er een borsteltje over en krap de hoeven uit. Vorige keer heb ik er voor de gein even een handdoekje met dekensingel omheen gehad, jong geleerd is oud gedaan, denk ik dan maar. Toen ik haar kocht liet ze zich niet vangen, dat heb ik er nu gelukkig uit. Dat was toch niet gelukt als ik haar alleen maar had laten staan. Hoevenkrabben gaat ook steeds beter. Sommige dingetjes moet je gewoon oefenen, want nu is ze nog van redelijk handzaam formaat. Van de zomer wil ik bijvoorbeeld nog een keertje benen afspuiten oefenen. Het lijkt me voor zo'n dier een enorme shock als ze straks als 3-jarige opeens alles moet.

Dat vind ik vrij normaal, dat vind ik zoals ik in een eerder berichtje noemde zo ongeveer de basis. Ik doelde meer op de jongere meiden, die hun veulens als My little pony's gebruiken.

Die nu al een deken opkrijgen : "Om even te passen, het staat zo leuk"
Nu bandages omkrijgen, met als reden : "Was even voor de foto"
Nu de meest vreemde staartjes en vlechtjes inkrijgen : "Hij is zooo braaf en het staat zo schattig bij een veulen..."
Meegaan op wandelingen van een uur, "Vind ie zo leuk..."
Meesleuren naar de vriendin van de zus van de tandarts van de oom van de fietsenmaker uit het dorp, "want die wil het veulen ook zo graag even zien"

Etc... dát noem ik gefrut en getut, en daar krijg je dus problemen van

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:31

Mijn jaarlingen + tweejarige worden 's ochtends buiten gezet (halster aan, touwtje lopen), en s'avonds alles in omgekeerde volgorde.

Van april tot september lopen ze in de uiterwaarden; en zie ik ze 1 X per maand.

Als de hoefsmid komt staan ze vast.

Verder gebeurt er weinig......

(alle 3 hebben ze natuurlijk als veulentje al een soort van puppytraining gehad, en ik zie het nut er niet van in alles te herhalen)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:19

Over het getut en gefrut:

Ik ben 17, mijn veulen werd geboren toen ik 15 was. Ik heb haar nu nog en ze is 2 jaar.
Zoals jullie weten NIET in de opfok, maar bij moeder en een andere merrie.
(Wel gescheiden van moeder geweest overigens!)

Veel doe ik niet met haar, maar ik doe wel regelmatig een borsteltje over haar heen. Ook was ik haar pikzwarte staart weer eens naar wit (Tot nu toe 2 keer gedaan in 2 jaar tijd)
Ik doe haar geen bandages om en ook geen rare dekentjes o.d. Wel wandel ik heel zelden met haar een rondje buiten. Ze is super verkeersmak en ze vind het prachtig om te wandelen, maar elke dag hoeft ze dat niet.
Ik heb nu zeker zo'n band met haar dat als ze ligt te slapen in de wei/bak dat ik bij haar kan gaan zitten zij haar hoofd op mij legt en verder slaapt.

Is dit dan teveel getut en gefrut vraag ik jullie?
Ik heb geen mogelijkheden tot opfok dat kost zoveel geld en ik ben nog van mijn ouders afhankelijk. Ze staat prima bij ons daarbij ben ik zeer consequent.
Ze zal nooit zomaar haar zin krijgen en heb nooit problemen gehad. Ja op het begin met lopen, maar dat heb ik er ook gewoon uitgekregen door consequent te zijn en gewoon stug door te lopen.
Klein beeldje schetsen dat niet alle "jonge meiden niet consequent genoeg zijn"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:23

Faniek schreef:
Over het getut en gefrut:

Ik ben 17, mijn veulen werd geboren toen ik 15 was. Ik heb haar nu nog en ze is 2 jaar.
Zoals jullie weten NIET in de opfok, maar bij moeder en een andere merrie.
(Wel gescheiden van moeder geweest overigens!)

Veel doe ik niet met haar, maar ik doe wel regelmatig een borsteltje over haar heen. Ook was ik haar pikzwarte staart weer eens naar wit (Tot nu toe 2 keer gedaan in 2 jaar tijd)
Ik doe haar geen bandages om en ook geen rare dekentjes o.d. Wel wandel ik heel zelden met haar een rondje buiten. Ze is super verkeersmak en ze vind het prachtig om te wandelen, maar elke dag hoeft ze dat niet.
Ik heb nu zeker zo'n band met haar dat als ze ligt te slapen in de wei/bak dat ik bij haar kan gaan zitten zij haar hoofd op mij legt en verder slaapt.

Is dit dan teveel getut en gefrut vraag ik jullie?
Ik heb geen mogelijkheden tot opfok dat kost zoveel geld en ik ben nog van mijn ouders afhankelijk. Ze staat prima bij ons daarbij ben ik zeer consequent.
Ze zal nooit zomaar haar zin krijgen en heb nooit problemen gehad. Ja op het begin met lopen, maar dat heb ik er ook gewoon uitgekregen door consequent te zijn en gewoon stug door te lopen.
Klein beeldje schetsen dat niet alle "jonge meiden niet consequent genoeg zijn"

Imo doe je het goed zo........... niks teveel getrut Haha! Haha! Haha!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:52

ik heb 2 twenters

Staan samen op 40 hecateren weide... Met nog 3 andere leeftijdgenootjes en 4 ouderen paarden...

Wat ik zie als opfok is dat ze met leeftijdsgenootjes en volwassen paarden buiten kunnen lopen en spelen en ravotte. De oudere zijn dominant en voeden ze dus een deel op.

In de winter staan ze van 8:00 tot 18:00 buiten.. Snachts binnen krijgen ze extra hooi en peen

In de zomer staan ze hele dagen buiten 7 dagen perweek.

Wij komen 3 perweek controleren. We poetsen niet echt halen een keer een borstel erover maar verder niks.

1 heeft een huidprobleem gehad en heeft lang onder behandeling van de DA gestaan dus die moest zelfs gewassen worden... Die is nu wel veel gewend..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:06

Vanavond weer zo'n heerlijk geval van tutten meegemaakt, maar niet heus. Boos! Shet hengstje dat word 'verzorgd' door een meisje van een jaar of 5. Het beestje is nu bijna jaarling. Word een keer of 2 a 3 per dag uit zijn stal gehaald. Volledig geborsteld. Manen kammen enzo en in de bak gezet om er vervolgens als een gek achteraan te rennen. En hindernisjes te springen.... Boos! Gaf vanavond ook nog een gigantische knauw naar een meisje dat er bij stond. Tjah...
Hij staat hele dagen op stal. En komt er dus een paar keer per dag uit. Het is nu maar afwachten totdat het fout gaat...
Hier kan ik dus echt zoooo boos om worden he!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:45

He getver! Een jaarling de hele dag op stal en dan ook nog eens laten springen? Je schrijft dat hij een meisje een knauw gaf, als ik het zo hoor is het allang fout aan het gaan daar hoef je dus niet meer op te wachten.
Pfff, Shetjes kunnen zo lastig zijn, en dan een jaarling hengstje door een 5 jarige laten verzorgen, wat denken sommige mensen toch.....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:22

Ik heb mijn mening al gezegd over opfok e.d., ik vind dat ik nu de ideale situatie heb.

Maar ik ben nu in de bieb aan het snuffelen naar paardenboeken en dan met name de verzorging en training van het jonge paard. Misschien zijn er nu inmiddels namelijk wel boeken waar ik me in kan vinden..
Ik heb mijn ruin 12,5 jr geleden als anderhalfjarige gekocht en gewoon in een pensionstal met weidegang gezet, omdat opfok toen helemaal niet aan de orde was.
Hij was echt een ramp toen ik hem kreeg en hij liep dwars door je heen.
Mijn vader moest hem longeren omdat ik hem niet aankon Bloos!
Het is wel goedgekomen met hem, hoor, hij is hardstikke sterk van lijf en leden en best braaf, met hier en daar zijn streken, maar zonder die streken zou hij Charro niet zijn Lovers
Voor mijn veulen wil ik het wel anders aanpakken. Ik ben Charro vrij vroeg gaan longeren, omdat dat aan alle kanten geadviseerd werd en dat was normaal.
Nu zie ik op Bokt heel veel meningen als:
"Paarden moeten in de opfok totdat ze 3 zijn"
"Niet mee tutten en dergelijke"
"Een jaarling mag geen hoofdstel in"

Ik heb dus gisteren het boek "Jonge paarden trainen" bij de bieb gehaald (I.Andersson en C.Lindberg) en ik zie het ook regelmatig te koop staan op [EA-TK] dus een hoop bokkers wenden zich tot dit soort boeken.
Pagina 13, vlak na het voorwoord dus, een schema:

"Wat zou een paard moeten kunnen op welke leeftijd"
7 maanden - 1,5 jaar -
Vrij rondlopen en/of activiteiten als vrij galopperen (verderop op pag 35 wordt hierop ingegaan: door de bak of paddock jagen wordt er gezegd), aan de hand meelopen, wennen aan het hoofdstel, zadel en tuig
Ook wordt er op pag. 30 gesproken over dagelijkse routine: 2x per dag voeren en vastzetten, poetsen, hoeven krabben e.d. Quote: "doordat je de paarden enkele keren per dag vastzet, verlies je niet het contact met ze"
Pag. 32: Oefen met wandelen aan de hand, trailerladen, over cavaletti stappen [...] "Alle dingen waar je het jonge paard tijdig aan laat wennen, hoef je het niet meer te leren als het volwassen is"
1,5 jaar - 2,5 jaar -
Grondwerk, eventueel aanspannen, vrijspringen en zadelmak maken
In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je een paard aan een hoofdstel en teugeldruk kan laten wennen
2,5 jaar - 3 jaar -
Longeren en inrijden
3-4 jaar -
Veelzijdige africhting incl.springen, basisafrichting met lichte krachttraining, deelname aan geschiktheidstesten (?)
4-5 jaar -
Snelheidstraining en trainige op specifieke discipline, deelname aan wedstrijden

Dit schemaatje veegt wat mij betreft de gangbare mening op Bokt in 1x van tafel.
Er wordt nergens specifiek gesproken over 1 soort opfok, tenminste niet over "vrij laten lopen totdat ze 3 jaar zijn en dan eens van de wei plukken"
Ik zeg niet dat ik het eens ben met het boek (er staan wel goeie dingen in, maar een mens ziet soms alleen wat hij wil zien..), ook ben ik het niet eens met "gooi maar in de opfok tot zijn 3e"
Ik denk dat je het beste een middenweg kan kiezen.
Maar als ik als onwetend (jong) meisje (ben ik niet, maar er zijn er zat) zou moeten kiezen, zou ik eerder het boek geloven dan een handjevol mensen op een forum.
Ik kan me dus voorstellen dat men dit dan leest en denkt:
"Ziejewel, wat nou opfok en met rust laten?! In het boek staat toch duidelijk..."