rare hengst. Wie weet raad???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Torfi

Re: rare hengst. Wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 01:02

Hij is 2.5 jaar?? en dan nu al inrijden.. Dat lijkt me al helemaal geen goed plan, welk ras het ook is. En doe het niet zelf, verpesten is geen vak, maar hem dan weer op de rit krijgen wel. Helaas zijn veel dingen zo aangeleerd en niet makkelijk afgeleerd. Als die mensen zo trots zijn op hun hengst, dan zullen ze er ook geld in moeten steken.. maar als ze hem als 2.5 jarige willen inrijden.. dan zijn ze ook niet goed bezig. En wat als jij er genadeloos afvalt?? wie is er verantwoordelijk? verzekerings werk??

Overleg dit ook eerst eens met je ouders. Weten zij wel hoe gevaarlijk dit kan zijn en wat er allemaal kan gebeuren? en je moet toch zeker met z`n 2en zijn.. Alleen is al geen doen.

Lekker makkelijk van die eigenaar, een jong meisje dit werk laten doen.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 07:18

nee het inrijden gebeurt pas in de in de zomer als hij 3 is Knipoog. En zowiezo helpt die eigenaar dan mee(die heeft me ook geholpen om Marcus in te rijden) En een vriendin van mij wil ook nog wel helpen Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:29

okee ben nu ruim 33 en ben ook net na mijn 4e verjaardag begonnen op de pony club , echt lesjes , en met 5 mijn 1e wedstrijdje , sommige maneges nemen geen jonge kids aan maar meestal omdat ze nog niet zo goed kunnen luisteren Haha! maar dat kan dus wel enfin on topic

zou idd vooral veel grondwerk verrichten , en dat hoeft niet elke dag
en niet te lang 1/2 uurtje is meer dan zat , het is nog een jong beestje

verkeerd gedrag niet tolloreren ,en wees hier ZEER consequent in !
en maak m duidelijk met achterhand gewoon te poetsen (door gewoon door te gaan en hem de hemel in te prijzen als het goed gaat, doe het alleen niet 10 min gewoon 1 minuutje en langzaam uitbreiden )
dat je m niet wil opeten , niet verrot slaat , niet aanvalt maar dat het miss zelfs wel lekker is (krabbel m tussen door ook bv ff op het kruis of bij de staart wortel vinden ze meestal in 1e instantie eng maar ook erg lekker)

stop niet omdat je denkt dat hij het eng vind want er komt een dag dat hij het niet eng meer vind en zijn gedrag omdraaid in gewoon vervelend doen (trappen ed) omdat meneer door heeft dat jij dan stopt Knipoog

inrijdden zou ik zelf niet doen , weet niet hoeveel kennis de eigenaar heeft ,.... maar iemand met ervaring erbij is geen overbodige luxe
miss slimmer zelfs om hem door een 3e ervaren persoon in te laten rijden

maar ga iig niet zelf en ALLEEEN aan de slag , dat is vragen om hele grote problemen voor paard en je eigen gezondheid
zou der zoiezo nog ff mee wachten totdat hij iig wat ouder is en meer vertrouwen heeft in jou en andere mensen

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:41

manonnetjoe schreef:
Citaat:
Ow jah em ehh manon dat 9 jaar is wel zo. Ik ben als 4-jarige(net de dag na mijn verjaardag) begonnen op manege Den Eijsden in Geleen(daar woonde ik toen nog)

Als 4 -jarige op een manege begonnen? Lijkt me sterk...

waarom zou dat niet kunnen???
ik ben zelf ook toen ik 4 was begonnen met paardrijden...
je moest links en rechts weten te onderscheiden en dna mocht je beginnen!
niet dat het goed voor je lichaam is , mara heb toch heel wat plezier gehad

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 09:49

ok ehmm dat ik hem door iemand andewrs moet laten inrijden dat heb ik nou wel al genoeg gehoord Knipoog En veel mensen hier hebben het over grondwerk, maar wat is dat precies??? Bloos Bloos Bloos Knipoog

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:19

grondwerk= alles wat jij met hem doet zolang je er maar niet op zit. Dus...lopen, longeren etc..

1 goed advies, en ik weet dat je het niet horen wilt, maar doe het toch:

jij hebt 1 lijf en 1 leven gekregen--->realiseer je dat goed!!! Hoe meer wij zeggen ....doe het niet....hoe meer jij zal denken.....ja ja, nu weet ik het wel. Jij zal niet de eerste zijn die blijvend letsel kan oplopen door een val van een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:45

Hoi ChingYi, mooie webpagina heb je. Contengo staat toch bij Patty? Mooie stallen heeft ze, ik denk dat ze wel heel goed in staat zijn om Contengo zelf in te rijden als ik zie mooi het daar is. Maar daar is hij 3 1/2 hoor. Misschien mag je meekijken als ze hem gaan inrijden.

Trouwens ChingYi heeft ook een paar mooie paardjes zie ik.

Veel plezier met je paardenspel.

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 11:34

ehmm nee contengo is niet van patty. Dat is gewoon een spel en ik heb ook een contengo die er meer op lijkt(kun je zien hoe hij er in het excht ongeveer uitziet, in de zomer komen de foto's van hem zelf erop te staan). Contengo is in het echt 2½ en is van Mans. En nee Patty gaat hem zowiezo niet inrijden(niemand van mijn vriendinnen ofzo)en zelf kan hij het ook niet(is geloof ik al iets van 70 ofzo)zijn zoon wel(maar of hij dat WIL doen, dat is een ander verhaal)

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 11:42

ChingYi schreef:
ehmm nee contengo is niet van patty. Dat is gewoon een spel en ik heb ook een contengo die er meer op lijkt(kun je zien hoe hij er in het excht ongeveer uitziet, in de zomer komen de foto's van hem zelf erop te staan). Contengo is in het echt 2½ en is van Mans. En nee Patty gaat hem zowiezo niet inrijden(niemand van mijn vriendinnen ofzo)en zelf kan hij het ook niet(is geloof ik al iets van 70 ofzo)zijn zoon wel(maar of hij dat WIL doen, dat is een ander verhaal)

ow jah en ehmm jullie zeggen nou wel dat ik hem beter door iemand anders kan laten inrijden dat is ook wel het beste, maar wie weet hoe hij zich onder het zadel gedraagt misschien is hij wel hartstikke braaf. En als ze hem door iemand anders zouden laten inrijden, dat kost ook weer heel wat enzo

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:36

Als je het allemaal zo goed weet dan doe je hem toch lekker zelf inrijden! Wie weet is hij idd braaf (heb zelf ook z'on hengstje gekent) maar voor hetzelfde geld knalt hij je eraf en breek je je been ofzo! We hebben je nu genoeg gewaarschuwt, doe wat je zelf denkt dat goed is Haha!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:55

nou ook erg aardig zeg, mag ik soms niet even terugreageren ofzo Verward Verward Verward En wie zegt dat ik hem ga inrijden, wie weet ben ik wel iets heel anders van plan of misschien is hij voor die tijd al weg Boos! dussssss......... en wat aardiger kan ook wel zeg. En voor de rest bedankt voor de reacties Haha! Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:16

ChingYi schreef:

Citaat:
ow jah en ehmm jullie zeggen nou wel dat ik hem beter door iemand anders kan laten inrijden dat is ook wel het beste, maar wie weet hoe hij zich onder het zadel gedraagt misschien is hij wel hartstikke braaf.

ja en ook het braafste paard kan je verkloten

Citaat:
En als ze hem door iemand anders zouden laten inrijden, dat kost ook weer heel wat enzo

en het kost m nog meer als het fout gaat met de hengst , al dan niet door foutieve inrijden of poging daartoe of met jou

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:46

Het lijkt erop dat het paard geen vertrouwen in je heeft. Met alle paarden moet je consequent zijn en duidelijkheid verschaffen, bij een hengst misschien nog wel meer dan bij een merrie of ruin.
Als ik het zo hoor dan zou ik daar eerst maar eens mee aan het werk gaan. En stukje voor stukje rustig aan zijn achterhand poetsen, net zolang totdat hij het wel accepteerd.
Inrijden zal ik zeker door een professioneel iemand laten doen, je kunt namelijk niet alleen een been breken maar net zo makkelijk je nek! En als de man van wie hij is daar geen geld aan wil spenderen dan is dat zijn probleem, niet de jouwe.
Bovendien zou ik hem laten ruinen, maar ja je hebt altijd mensen die het wel stoer vinden om te kunnen zeggen dat ze een hengst hebben of verzorgen/rijden... (vooral meisjes van jouw leeftijd...)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:04

ChingYi schreef:
nou ook erg aardig zeg, mag ik soms niet even terugreageren ofzo Verward Verward Verward En wie zegt dat ik hem ga inrijden, wie weet ben ik wel iets heel anders van plan of misschien is hij voor die tijd al weg Boos! dussssss......... en wat aardiger kan ook wel zeg. En voor de rest bedankt voor de reacties Haha! Knipoog

jeetje, jij voelt je ook snel aagevallen.. ik denk dat je het eerder aardig kan opvatten, misschien als waarschuwing, in de hoop dat je er wat mee doet??

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 21:15

Esther schreef:
Het lijkt erop dat het paard geen vertrouwen in je heeft. Met alle paarden moet je consequent zijn en duidelijkheid verschaffen, bij een hengst misschien nog wel meer dan bij een merrie of ruin.
Als ik het zo hoor dan zou ik daar eerst maar eens mee aan het werk gaan. En stukje voor stukje rustig aan zijn achterhand poetsen, net zolang totdat hij het wel accepteerd.
Inrijden zal ik zeker door een professioneel iemand laten doen, je kunt namelijk niet alleen een been breken maar net zo makkelijk je nek! En als de man van wie hij is daar geen geld aan wil spenderen dan is dat zijn probleem, niet de jouwe.
Bovendien zou ik hem laten ruinen, maar ja je hebt altijd mensen die het wel stoer vinden om te kunnen zeggen dat ze een hengst hebben of verzorgen/rijden... (vooral meisjes van jouw leeftijd...)

ehmm nou ik vindt het zonde als ze gecastreerd zijn en bovendien kan ik er nix aan doen als de eigenaar hem niet laat castreren, hij is niet mijnn eigendom.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:40

Citaat:
ehmm nou ik vindt het zonde als ze gecastreerd zijn en bovendien kan ik er nix aan doen als de eigenaar hem niet laat castreren, hij is niet mijnn eigendom.

Hoezo vind je dat zonde als ik vragen mag? Ze worden in de meest gevallen rustiger en liever qua karakter en in de omgang Knipoog Maar ja, een ruin is wel minder stoer Clown

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:32

zonde als ze gecastreerd worden?
mmmm als dat DE oplossing is om hem gemakkelijker te laten worden, gewoon doen!
Of in ieder geval overleggen met de igenaar!

of je moet het erg stoer vinden dat ie een enge rare hengst is Lips are sealed

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 14:28

nou kijk ik vind het gewoon jah dat ze hengst moeten blijven, want ik vind dan(betekend niet dat jullie dat vinden) dat het niet meer hetzelfde paard is en ik wil dat hij gewoon zichzelf blijft en of hij nou rustger of drukker wordt maakt mij helemaal niks uit, maar dan is hij zichzelf tenminste.
En ze willen hem (nogmaals) niet laten castreren
En mischien is hij als ruin wel nog stoerder maar ik wil niet dat hij gecastreerd wordt.(en ik mag tog wel zelf weten als ik dat niet wil dan wil ik het niet)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:33

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:34

ChingYi schreef:
nou kijk ik vind het gewoon jah dat ze hengst moeten blijven, want ik vind dan(betekend niet dat jullie dat vinden) dat het niet meer hetzelfde paard is en ik wil dat hij gewoon zichzelf blijft en of hij nou rustger of drukker wordt maakt mij helemaal niks uit, maar dan is hij zichzelf tenminste.
En ze willen hem (nogmaals) niet laten castreren
En mischien is hij als ruin wel nog stoerder maar ik wil niet dat hij gecastreerd wordt.(en ik mag tog wel zelf weten als ik dat niet wil dan wil ik het niet)

Het peerd is niet van jou Haha! Haha! Haha! .................. toch????

En ach, verdoe mn tijd Haha! Haha! Haha!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:34

Dus als hij jou een trap voor je hoofd geeft, maakt je dat niets uit, want hij is tenminste zichzelf, of hoe moet ik dit opvatten....

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:36

hey inderdaad!
Gijsenkim, zie nu de overeenkomsten pas!

hopen dat dit anders gaat aflopen!

maar inderdaad, zichzelf zijn is een relatief begrip in deze, als het straks een onhandelbare hengst is die iedereen tegen zich in het harnas jaagt, is ie dan gelukkiger dan als ie zn "zaakje" kwijt is, een stukje rust vindt en een goede relatie met mensen aan kan gaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:43

Dit is ook weer zo een miep die alle goede adviezen overboord gooit om TOCH haar eigen gang te gaan en straks als het te laat is te gaan huilenbalken...............

Ik heb daar geen zin meer in, Ik heb geen zin om mijn energie in dit soort types te stoppen.

Mijn mening is duidelijk, ik adviseer TS om het topic wat ik hierboven gelinkt heb eens rustig en goed door te lezen.

TS zou ook moeten leren dat je meer met ruinen en merries kan dan met hengsten en dat hengsten alleen maar lastig zijn......... EN dat hengsten die niet dekken over het algemeen heel, heel, heel erg zielig zijn omdat ze nul comma nul sociale contacten hebben.

Daarnaast horen hengsten niet in handen van kinderen.......... hoe braaf dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:49

Volgens mij is dit gewoon weer fantasie die te serieus genomen wordt.

It's in the mind of a child.....

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:50

Niet te geloven !!!! Is er een kudde van dit soort kinders losgelaten ofzo. Allemaal met onhandelbare hengsten.

Je hengst is niet raar, de enige die hier raar doet ben jij. Lees het topic wat gijsenkim maar door. Staan goeie tips zat in.