Geven jullie je paard weleens vakantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluimpje

Re: Geven jullie je paard weleens vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:46

mijn pony gaat mee op vakantie Bloos

maar verder ben ik wel van plan hem een weekje of 2 weekjes volledig rust te gunnen. dus lekker de wei op en alleen controleren op wondjes enzo. kan hij ook even tot rust komen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:06

het is niet zo dat ik denk: laat ik mijn paard vakantie geven.
Maar als ik op vakantie ga krijgt ze meestal ook vakantie Vork
tenzij er iemand is die af en toe iets met haar wil doen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:13

Mijn paard heeft laatst nog wintersportvakantie gehad, toen konden we niets doen door de sneeuw. Haha! Ze houdt echt van werken en wordt van veel weidegang lastig, dus in principe ga ik haar niet echt vakantie geven.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:38

ik geef hem meestal 1 keer per jaar in de zomer vakantie, dat wil zeggen dat hij ongeveer 2 weken 's nachts buiten staat en overdag binnen. maar of hij er nou echt blij van wordt kan ik niet zeggen, hij wordt bijterig en gewoon weg vervelend, dus ik denk dat ik dit jaar iets anders zoek, misschien lichtere training of alleen wat stap werk en longewerk.

wat ik wel heel erg belangrijk vind is dat een paard rust in zijn hoofd krijgt, dus even verstand op 0 geen zware trainingen en dergelijke. ik merk wel dat mijn paard hier wel baat bij heeft.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:48

Als ik zelf vakantie heb, heeft mijn paard ook vakantie. Nu rijd ik niet zo heel intensief dus is het ook gemakkelijker om het op en af te bouwen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:30

Hesther heeft net vakantie gehad ...
of eigenlijk zwangerschaps verlof...
en door het slechte weer en haar erg dikke buik heb ik haar lekker buiten laten staan en rust gegeven... Mevrouw mag nu nog even een dikke week denk ik rusten met veulen maar dan wil ik haar weer oppakken puur omdat ze echt moddervet word van stil staan (en dan bedoel ik geen grasbuikje .... )

Maar ik heb bij haar nog niet alles bevestigd omdat ze nog niet zo lang onder het zadel gereden wordt dus ik ben benieuwd hoe ze straks is als ik er weer langzaam aan op kruip...

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:34

Als ik op vakantie ga heeft me paardje ook vakantie
in de zomer een weekje (soms 2, maar niet achter elkaar Lachen )

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:36

Mijn paard heeft net zo'n vier maanden vakantie achter de rug. Ik ben pas net weer begonnen. Haar conditie was niet goed, maar was met een paar x longeren al bijna op peil, maar het scheelt dat ze nog jong is. En vandaag heb ik er voor het eerst weer eventjes op gereden. Ze was wat stijfjes, maar het viel allemaal goed mee. Ze was nog precies hetzelfde als 4 maanden geleden.
Maar ze had geen vakantie omdat ik dat perse wou, maar omdat ik nergens fatsoenlijk kon rijden. En buitenrijden is met haar geen optie. Maar het heeft haar echt goed gedaan. En ach, die kilootjes extra heb ik er al haast weer af...

o0PaRiS0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:40

HeeJ...het ligt er aan hoe je je paard rijd...als je gewoon recreatie rijd kan het makkelijk al heb je kans dat je paardje daarna wel stuk drukker is Clown ...maar als jij je paard echt intensief traind ofzo dan is 2weken wel lang!..dus het ligt er aan hoe je je paard rijd!

maar als je gewoon recreatief rijd kan het geen kwaad or ik heb me pony ook een keer 3weken vakantie gegeven en ze vond het heerlijk majah als de vakantie om is zijn ze gewoon ff drukker haha

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 15:37

bedankt voor alle reacxties. ik train normaal zo'n 5x per week intensief en 2x per week rustig en we gaan ong. 2 keer per maand op concours. Is dat dan niet erg?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:40

Ik rijd ook intensief. De week voordat ik op vakantie ga bouw ik de intensiteit van de training geleidelijk af. Zodat ik ongeveer 2 dagen voor m'n vakantie op speelniveau zit Haha! . En dan gaan ze lekker de wei op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:53

o0PaRiS0o schreef:
HeeJ...het ligt er aan hoe je je paard rijd...als je gewoon recreatie rijd kan het makkelijk al heb je kans dat je paardje daarna wel stuk drukker is Clown ...maar als jij je paard echt intensief traind ofzo dan is 2weken wel lang!..dus het ligt er aan hoe je je paard rijd!

maar als je gewoon recreatief rijd kan het geen kwaad or ik heb me pony ook een keer 3weken vakantie gegeven en ze vond het heerlijk majah als de vakantie om is zijn ze gewoon ff drukker haha

Dit is gewoon onzin! Onze pony's bedrijven werkelijk topsport, wij hebben in het groene seizoen (mei-september) 40 tot 50 wedstrijden en reizen ooit 2000 km per week met ze. Daarnaast worden ze dagelijks getraind. Een wedstrijd bestaat voor hun ook uit minimaal 2, maximaal 4 rubrieken. Deze pony's worden zeer intensief getraind, maar krijgen ieder jaar 6 weken vakantie! Het is maar net hoe je je wedstrijden inpland. Wij slaan bewust het indoorgebeuren over om de paarden weer fris in de kop te krijgen. En na een vakantieperiode zijn ze niks drukker.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:57

Wij doen de pony's na het zomerseizoen 2 maanden op de wei. Lekker paard zijn, even geen werk, even geen gesleur en gefrommel aan ze. Alleen lekker eten en spelen met elkaar.

Het werkt naar mijn idee goed, ze komen weer lekker fris de wei uit. Als je eeuwig door blijft rijden zijn ze het eerder spuugzat.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:02

Mijn paardje krijgt vakanrtie als ik ook op vakantie ben.
Meestal in de zomer 3 weken en nog een keertje een weekje tussendoor.

In de zomer staat hij dan de hele tijd in de wei en daar heeft hij totaal geen problemen mee. Alleen moet ik als ik daarna ga rijden wel even longeren om het iets te actieve paard een beetje af te laten koelen. Maar verder merk ik er niet zoveel van.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:03

Sjonniej schreef:
Wij doen de pony's na het zomerseizoen 2 maanden op de wei. Lekker paard zijn, even geen werk, even geen gesleur en gefrommel aan ze. Alleen lekker eten en spelen met elkaar.

Het werkt naar mijn idee goed, ze komen weer lekker fris de wei uit. Als je eeuwig door blijft rijden zijn ze het eerder spuugzat.

amen !

ze knappen er van op ! mijn weide maatje (mijne rijd niet hij nog kleuter Bloos ) staat van 1 november tot januwari op rust inpresiepe ! ik ben dat ook zeker van plan !

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:44

Neonlight schreef:

Dit is gewoon onzin! Onze pony's bedrijven werkelijk topsport, wij hebben in het groene seizoen (mei-september) 40 tot 50 wedstrijden en reizen ooit 2000 km per week met ze. Daarnaast worden ze dagelijks getraind. Een wedstrijd bestaat voor hun ook uit minimaal 2, maximaal 4 rubrieken. Deze pony's worden zeer intensief getraind, maar krijgen ieder jaar 6 weken vakantie! Het is maar net hoe je je wedstrijden inpland. Wij slaan bewust het indoorgebeuren over om de paarden weer fris in de kop te krijgen. En na een vakantieperiode zijn ze niks drukker.

mag ik vragen wat voor sport je doet??..klinkt druk!!!!..
denk juist de paarden die zo hard moeten werken...het nog beter is om ze die vakantie te geven( en misschien ook lekker voor jezelf??)

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:01

Ik zou zeggen dat juist de paarden die intensief in de sport lopen af en toe een vakantie verdienen! Even het lichaam de tijd geven om te herstellen van kleine pijntjes die je nog niet merkt, maar misschien wel een blessure kunnen worden. Mentaal ook even rust. Wedstrijden en training vraag ook wat dat betreft veel van paarden.

Paarden houden hun conditie veel beter en veel langer vast dan mensen. Waar wij na een week niet trainen al een achteruitgang merken duurt dat bij een paard tot wel 6 weken. Dus ook daar hoef je niet bang voor te zijn (moet het paard wel buiten in een wei kunnen staan).

Tuurlijk zijn er wel uitzonderingen. Als een paard artrose heeft oid dan is beweging altijd beter, maar ook dan kun je wel een soort vakantie inlassen (alleen wandelen/fietsen oid).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:59

Dimitri schreef:

mag ik vragen wat voor sport je doet??..klinkt druk!!!!..
denk juist de paarden die zo hard moeten werken...het nog beter is om ze die vakantie te geven( en misschien ook lekker voor jezelf??)

Ik rijd aangespannen wedstrijden met hackney's, en het is inderdaad heel druk. De paarden zijn net als wij in oktober toe aan vakantie.Daags na de laatste wedstrijd gaan ook de hoefijzers eronderuit, en worden ze het land in gezet. Vakantie begint dan nog niet helemaal, ze worden wel de eerste weken langzaam afgetraind. En dan een week of 6 volledige vakantie, en daar genieten ze op en top van. (En wij inderdaad ook!)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:00

Neonlight schreef:
Ik rijd aangespannen wedstrijden met hackney's, en het is inderdaad heel druk. De paarden zijn net als wij in oktober toe aan vakantie.Daags na de laatste wedstrijd gaan ook de hoefijzers eronderuit, en worden ze het land in gezet. Vakantie begint dan nog niet helemaal, ze worden wel de eerste weken langzaam afgetraind. En dan een week of 6 volledige vakantie, en daar genieten ze op en top van. (En wij inderdaad ook!)

Doet iedereen dit bij de hackneys?? Wij hebben dit ook van Rob.
Dag na de wedstrijd, ijzers eraf en hop het land in, ze trainen zichzelf af. Echt precies hetzelfde zoals jullie het ook doen.