Shetlanders voor mijn dochters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Re: Shetlanders voor mijn dochters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:50

Ik zou is kijken naar een kleine maat fjord of haflinger en die al wat ouder is.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:55

nadezda schreef:
Ik zou is kijken naar een kleine maat fjord of haflinger en die al wat ouder is.

die zijn veel te sterk voor zulke kleintjes !

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:56

wendytjeG schreef:
Ineke2 schreef:
Vaak zijn shetlanders erg koppig, eigenwijs en te sterk voor kleine kinderen.
Niet alle shetlanders natuurlijk, maar vaak zijn het echte deugnieten.

Maar wat is daar op tegen?
Persoonlijk vind ik dat kinderen juist niet een te makkelijke pony moeten hebben, niet een gevaarlijke pony die onbetrouwbaar of veel te fel is, maar koppigheid is juist goed. Worden ze geduldig van!

Ze zijn vaak te sterk, trekken die kleintjes zo uit het zadel...
Als ik vergelijk met de shet die bij ons op stal staat: prima in de omgang, kinderen kunnen hem poetsen, van zijn kont afglijden, mee lopen (op het terrein) en op zitten/stappen.

Gaat allemaal perfect, maar echt rijden dat gaat niet. Hij trekt ze allemaal uit het zadel of bokt ze eraf.

En zo zijn veel shetten die ik ken Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:57

horsewisper schreef:
nadezda schreef:

die zijn veel te sterk voor zulke kleintjes !

Idd, dat zijn ook geen kinderpony's...in elk geval niet voor kinderen beneden de 10 zeg maar...uitzonderingen daargelaten.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:03

Mischien een rustige ''ouwe'' of ''bejaarde'' grotere pony een optie, om een beetje te leren rijden en tutten.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:21

Faniek schreef:
tessie1985 schreef:
ik zou voor een c-pony gaan want daar kunnen ze nog jaren mee verder
en daar zitten ook hele rustige bij je moet alleen ff zoeken

Een C pony vind ik echt te groot voor een 5 jarige... een meisje van 5 laat ik wel eens rijden op een C pony, maar het gaat echt moeilijk dat zie je gewoon. Verder hebben ze dan meer moeite met poetsen o.d.

Ik zou wel voor een shetlander gaan of inderdaad een shetlander x welsh.
Ik zelf heb shetlanders verzorgd en de 1 was koppig als een echte shetlander, de ander was super lief. Ze staan nu ook te koop omdat de man het niet meer aan kan, maar daar zit ook een erg lieve makkelijker shet x welsh bij en die kruissing is vaak erg leuk.
Succes.

maar een 5 jarige laat je toch niet alleen rijden?
en gewone pony's zijn veel liever (in de meeste gevallen) als een shet want een shet is sterk en koppig
maar er ging toch ook oudere kids op rijden?
dan zou ik echt voor een grotere pony gaan zodat die andere er ook jaren plezier van kunnen hebben

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:44

Moeilijk! Heb de andere reacties niet echt gelezen Bloos

Maar Shetlanders kunnen echt koppig zijn! Ik ben 12, ofja eigenlijk zo goed als 13! EN ik rijd ook op een shet nu! Mijn eigen! Maar er rijd ook heel vaak nu een meisje van rond de 9 a 10 op! Is best groot, maar zij is er al paar keer vanafgevlogen! Oftewel, ik zou er geen 5 of 7 jarige op durven te zetten! Want heb al op een Welsh A gezeten die dus werkelijk alles deed, als ie iets niet wou kon je hem toch zo overhalen om dat toch te doen enz! Maar die Shet van mij kun je het mooi vergeten!

Maarja eigen keuze natuurlijk! Maar ik zou toch meer voor een A of B ponytje gaan denk ik! Mja...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:58

Om nu te stellen dat Shetlanders geen kinderpony's zouden zijn vind ik ook wat ver gaan. Op zich kunnen het fantastische kinderpony's zijn zolang ze maar goed opgevoed zijn en niet ooit door iemand aangeschaft die er een schattig lief speeltje in zag. Je hebt er best krengen tussen, eigenwijze donders zijn het vrijwel altijd wel maar de meeste die ik ken zijn toch hele eerlijke beestjes.

Mijn dochters hebben heel veel geleerd van hun Shet alleen werd de oudste er toch snel wat te lang en te zwaar voor (hij is niet zo sterk en stevig) en beiden moesten helemaal opnieuw leren rijden toen ze op een wat grotere pony terecht kwamen. De oudste is overgestapt toen ze vijf was, de jongste op haar zevende en die heeft nu de Shet/Welsh. Ook een eigenwijze donder en bovendien een pony die ergens in haar leven besloten heeft dat er met haar niet meer gesold wordt. Te hard aan de teugels trekken wordt afgestraft met er bokkend vandoor gaan. Niet leuk in het begin, dochter werd wat angstig maar nu heeft ze toch in een verrekt korte tijd een redelijk onafhankelijke zit met vrij stille handen weten te krijgen. Uiteraard niet altijd even constant (en dat wordt dan ook meteen weer afgestraft) maar ze leert wel echt rijden nu.

Maar als je een Shet neemt dan zou ik de wat grotere maat nemen zoals Dennis die heeft, daar passen ze niet alleen wat langer vrij netjes op, die hebben vaak ook net iets ruimere gangen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:06

Ik zou absoluut wel voor een shet gaan.
Maar dan wel eentje waar al wat mee gesolt is en die al wel wat gewend is.
Het lijkt me zeker niet verstandig om voor een fjord of een haflinger te gaan omdat die veel te sterk zijn. Ook voor iemand van 7.
Heb les gegeven aan 6-jarigen en die moesten al behoorlijk bijzetten bij de meeste kleine ponies, laat staan bij zoiets eigenwijs als een fjord.
De beentjes kwamen dan nog niet goed onder het zadel uit om de juist hulpen te kunnen geven.

Een welsh vind ik qua karakter zeker niet makkelijker dan een shet.
Een shet kan mss wel eigenwijzer zijn, maar een welshje staat veel hoger in het bloed en deze kunnen wat pittiger en onrustiger zijn.
Bovendien groeien ze waarschijnlijk eerder uit een welsh omdat die veel tengerder gebouwd zijn.

Mijn advies: koop een stel shetjes > 7 jaar (bereden en misschien ook wel betuigd (leuk!)) en vraag of je ze op proef mag voor bijvoorbeeld 2 maanden en als het niet gaat dat ze terugkunnen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 00:39

Nou, de meningen zijn behoorlijk verdeeld.

Vanmiddag hebben we gekeken en er was een ontzettend lief zwart Shetlandertje. Ze is al 20 jaar oud, maar dat was haar niet aan te zien. Ze was ook nog zo dartel als wat. Ze heeft jaren meeglopen op een manegen en nu was ze bij mensen, waar kinderen op haar rondreden.
Ze was 100% mak, vond echt alles prima.
Mijn dochters hebben er allebei op gereden en qua maat past het perfect.
We hebben dus dit ponietjes gekocht. Nu moeten we alleen het vervoer nog zien te regelen, want we hebben geen trailer.

En we zijn nu dus nog op zoek naar een tweede pony, want we hebben ze beloofd dat ze er allebei een krijgen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:41

Heb je haar wel laten keuren? Wat betreft de prijs zal je er geen buil aan vallen waarschijnlijk maar het kinderleed is niet te overzien als de pony iets blijkt te mankeren en dat kan vrij gemakkelijk met zo'n oud diertje.

Misschien kan een bokker je helpen met het vervoer maar je woonplaats is niet ingevuld.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:11

Shetlanders zijn juist leuk voor kinderen!!!
Het zijn niet altijd van die verschrikkelijke koppige pony's.
Je kunt ook erg lieve shet's hebben die erg rustig zijn.
Ik vind het een aanrader Lachen
vind 20 jaar btw wel erg oud hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:52

Ach die kleine pony's worden altijd wel oud hoor, dus 20 jaar vind ik niet schokkend...
Vraag me inderdaad wel af of je in ieder geval een klinische keuring hebt laten doen.

Als de shet in de manege lessen heeft gelopen en zich met je kinderen braaf gedroeg zal het wel goedkomen Lachen

De shet(ten) die ik beschreef kunnen dat namelijk absoluut niet, dat pikken ze gewoon niet en qua karakter zijn ze er niet geschikt voor.

In elk geval, heel veel plezier ermee!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:58

20 jaar hoeft niet oud te zijn voor een shet als ie daadwerkelijk niks mankeert!

Om nog even terug te komen op de fjorden/haflingers... als je een shet al te sterk vindt voor kinderen, dan zou ik al helemaal niet aan deze rassen beginnen. Want als je het hebt over sterk....

De haflinger waar ik op rijd is trouwens helemaal niet geschikt voor kinderen, en ook niet voor de meeste volwassenen als ze iets angstig zijn aangelegd, maar dat is natuurlijk geen raskenmerk.

Veel succes met de shet, en de zoektocht naar een volgende pony!

Trouwens, ik heb weleens gehoord dat er ook mensen zijn die een trailer verhuren voor een dag, en dat dat helemaal niet duur hoeft te zijn Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:10

De pony is niet klinisch gekeurd (voor zover ik weet), maar er komt geregeld een dierenarts bij. Een week geleden is de paardentandarts er nog bij geweest. Ze hebben meerdere ponies en allemaal worden ze dan nagekeken.
Ik heb het gevoel dat dat wel goed zit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:15

Dan zou ik hem toch even laten keuren.... het kan makkelijk zijn dat de pony verborgen gebreken heeft, waar ook zijn huidige eigenaar niks van weet. Vervelend als bijvoorbeeld blijkt dat ie atrose heeft, en dus meer rust moet houden... (ik noem maar wat)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:44

ik zou hem ook zeker ff laten keuren...
ik vind het niet zo slim als je een pony koopt die niet goed gekeurd is..
je koopt toch ook geen auto die niet is gekeurd..
dalijk heb je hem gekocht en dan heeft tie opeens iets.

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:13

Gefeliciteerd met jullie shet! Knipoog
Klinkt harstikke goed als ik het zo lees.
Ik vind 20 jaar helemaal niet te oud. Zeker niet voor een shet met ervaring!
En als ik het zo lees zullen je kinderen hier nog een hele poos een fijne pony aan hebben.

Je kunt natuurlijk ook een 2e grotere pony nemen, dan heb je van alle 2 de voordelen. In iedergeval veel succes met het vinden van een 2e pony.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:23

Percy schreef:
Om nu te stellen dat Shetlanders geen kinderpony's zouden zijn vind ik ook wat ver gaan. Op zich kunnen het fantastische kinderpony's zijn zolang ze maar goed opgevoed zijn en niet ooit door iemand aangeschaft die er een schattig lief speeltje in zag.

En dat is meestal nu net het probleem...
Honey zou ik zo als kinderpony verkopen (loopt tegenwoordig ook een uurtje in de les met een meisje van 6), maar veel shets die ik ken absoluut niet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:51

Percy schreef:
Maar als je een Shet neemt dan zou ik de wat grotere maat nemen zoals Dennis die heeft, daar passen ze niet alleen wat langer vrij netjes op, die hebben vaak ook net iets ruimere gangen.

Niet alleen dat je er langer op pas en dat ze ruimere gangen hebben. Maar ze zijn veel liever dan die kleintjes.
Als ik Dennis(een dekhengst met de zomer in z'n bol) nu vergelijk met Polly(een klein merrietje van de zelfde leeftijd en een gelijke opvoeding) heb ik VEEL meer vertrouwen in Dennis dan in Polly. Ik heb zelfs een merrie lopen die net 4 maandjes onder het zadel is, daar rijden al 2 maanden kindertjes op!!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:36

Gefeliciteerd met je nieuwe pony! Ik hoop dat je kids er nog een paar jaartjes veel plezier van zullen hebben.
Op zoek naar de volgende

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:30

Gefeliciteerd met jullie nieuwe pony.

Shetjes kunnen zo verschillend zijn, ik heb een bloedmooi shetlandertje staan van 85 cm hoog. Erg leuk ponietje waar kinderen alles mee kunnen doen, alleen tijdens het rijden kan het een gigantische etter zijn. Sinds 1,5 week heb ik nog een shetlander van 1.10 m hoog ze ziet er niet uit (is verwaarloost geweest) maar de kinderen hebben er nu al zo ontzettend veel plezier van!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:32

Een Shet zou wel kunnen hoor, maar ik denk toch eerder een Dartmoor, die staat bekend als leuke kinderpony Ja

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:08

Ik heb wel eens gehoord dat een Dartmoor juist geen kinderpony is. Ik kan het beamen want ik heb er eentje gehad die iedereen alle hoeken van de bak liet zien in rodeo-style.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:21

Tja, wat is nou eigenlijk een kinderpony.

Echt rasafhankelijk is het eigenlijk niet eens. Je hebt gewoon pony's die ontzettend braaf zijn zoals onze Welsh K merrie. Met 52% Arabisch bloed zou je ook op het eerste gezicht zeggen dat het geen pony is voor een vijfjarige en toch is dat de meest geweldige pony die je je maar voor kunt stellen. We hebben haar bijna zes jaar en ze heeft nog nooit gebokt, is er nog nooit vandoor gevlogen. Ze durfde in het begin zelfs niet eens te galopperen met mijn dochter op haar rug nadat die er een keer afgestuiterd was.

Inmiddels is dochter 11 en vliegen ze samen wel in rengalop door de bossen maar deze pony blijft rekening houden met haar ruiter en doet er alles aan om die niet te verliezen onderweg Haha!

Je hebt gewoon hele eerlijke pony's maar je moet ze meestal met een lantaarntje zoeken want, als ze al te koop zijn, worden ze vaak binnen de kennissenkring doorverkocht.

Ik kijk zelf niet zozeer naar het ras maar puur naar het karakter.