Mensen die hun paard niet geschoren hebben..help!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re: Mensen die hun paard niet geschoren hebben..help!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:56

Als ze na 10 min. al zweet is het een teken dat het toch te zwaar is wat je nu nog doet. Vooral als je haar moeilijk droog krijg. Je moet beter naar je paard kijken. Niet denken dat je door kan rijden tot een maand voor de geboorte. Sommige paarden kunnen dat aan en andere niet.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:16

elady schreef:
Hi,

Lady is niet geschoren en staat sinds een weekje zonder deken, maar na het rijden krijg ik haar heel moeilijk droog en ben bang dat ze dan kouvat door die wind die er nog staat.

Als ik gereden heb, stap ik een kwartier 'droog', dan wrijf ik de natte plekken met een handdoek droog, zweetdekentje erop. Beentjes afspuiten, droog stappen, deken af, borsteltje eroverheen en nog is ze dan vrij warm/vochtig.

Hoe doen jullie het? Of ben ik dan gewoon te mutserig.

Ach, je moet doen wat jouw het beste lijkt.
Hoe ik het doe?
Ik doe er niets op ze drogen van zelf wel op ik doe het al jaren en ik heb nog nooit een ziek paard gehad.

Bedenk een ding een paard is geboren om te zweten de natuur heeft daar ook een oplossing voor gevonden en dat is zijn vacht. Deze voert het vocht heel snel naar buiten. Mocht paard ziek worden van het zweten dan heeft de natuur toch ergens een foutje gemaakt... lijkt me...

Daarnaast is een paard geen mens die een van het zweten heel snel onderkoeld kan raken (levensbedreigd zelfs). Maar bij een paard werkt dat (gelukkig) niet zo. Een paard kan in tegenstelling tot ons heel goed zijn lichaamstempratuur zelf regelen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:26

Mijn paard heeft nog steeds de hele dag en nacht een deken op, ze heeft nog niet staan zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:11

Mijn paard en shet staan ook zonder deken. Ik rij wel maar probeer ze niet zo erg in het zweet te jagen. Mijn merrie is ook drachtig en dus eerder buiten adem. Je kan haar wel laten werken maar las wat vaker een stappauze in zodat ze niet te erg bezweet wordt. Na het uittstappen stap ik ook nog even aan de hand uit en laat ik ze lekker rollen in het zand. Als ik niet in de bak ben wrijf ik ze droog met stro. Borstel erover en klaar. Alleen in de trailer doe ik nog weleens een dunne deken op na het rijden. Je paard mag best nog een beetje vochtig zijn als ze op stal komt, als ze maar weer helemaal op adem is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:33

Nat is niet erg, warm wel. Dus, is je paard nog niet afgekoeld, langer stappen. En als jouw paard een uur stappen nodig zou hebben om af te koelen (niet om te drogen dus, maar alleen om af te koelen) is er iets heel erg mis met haar conditie.

Is ze wel afgekoeld maar nog nat, geen probleem. Tenzij er een ijskoude wind zou staan, maar dan is het ook geen 20 graden, en kun je er dus best wel weer een dekentje over gooien.

Ik scheer mijn paarden nooit, en rijd gewoon intensief door tijdens de winter. Ze staan overdag altijd buiten en 's nachts op stal. Nooit problemen gehad, ook na het rijden gaan ze nat, maar afgekoeld weer de wei in. Ze rollen even in de bagger en dan zijn ze meteen een stuk droger ook...

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:50

luvvel schreef:
minder intensief rijde Tong uitsteken

dan heb je nog niks gedaan. Ik heb het probleem al na drie rondjes draf en een rondje galop, maar dat komt omdat het paard een slechtere conditie heeft. en hij zweet al vanzichzelf erg. Ik laat hem al bijna niks doen.

Ik denk dat gewoon een zweet dekentje en even op stal zetten voldoende is. Daarvoor wel goed uitstappen en kennelijk doe je dat al allemaal goed Knipoog . en daarna het droge zweet even wegborstelen.