Eerste keer op ijzers..Ervaringen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Eerste keer op ijzers..Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:31

mijn hoefsmid adviseerde ook zoveel, waaronder dat ik mijn pony beter af kon maken omdat ze er toch niet mee bovenop zou komen, evenals de dierenarts, maar toch is ze nu genezen. Me shet ston ook scheef, maar omdat ik haar regelmatig bijvijl is dat nu een stuk minder geworden.

Ik ben tegen ijzers als je er geen goede reden voor hebt. Ik heb meer probleem hoeven gezien door de ijzers dan probleem hoeven door (natuurlijk) bekappan.

Het hoefmachanisme word de ijzers nogal belemmerd en hoeven worden smaller (alles word samen gedrukt) ik weet niet of je op de site hebt gekeken maar al zal je er niets mee doen is hij toch erg leerzaam.

Als ik alles moet opvolgen wat mensen met verstand van paarden zeggen, waren mijn pony's nu vast doodongelukkig. Als ze tenminste nog leefde.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:36

Ik zou wel naar je hoefsmid luisteren.
Ik haal alleen mensen bij mijn paard (hoefsmid, dierenarts, instructrice) waarvan ik weet dat ik ze kan vertrouwen dat ze op hun vakgebied meer weten als ik en mij ten alle tijden goed informeren.
Ik geloof dan ook niet dat ze mij meer geld los willen maken dan nodig is.
Als jouw hoefsmid een duidelijke argumentatie heeft waarom je haflinger op ijzers moet zou ik hem daarin vertrouwen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:45

Alleen de meeste hoefsmeden doen niet aan natuurlijk bakappen hoewel dit bij sommige paarden wel de uitkomst kan zijn.

Ik denk zelf dat ik mijn pony's beter begrijp dan ieder andere en als mijn gevoel zegt nee doe ik het ook niet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:12

Goede hoefsmid of niet, hij kan gewoon niet onafhankelijk adviseren!

Sterker nog, als mijn bijrijdpony van mij zou zijn, zou ze waarschijnlijk op blote voetjes door het leven gaan Haha!

Vroeger op de ponyclub en op wedstrijden kreeg je haast het idee dat je er niet bijhoorde als je geen pony had met rondom ijzers. Vreemd eigenlijk.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 11:18

Lieke schreef:
Ik zou wel naar je hoefsmid luisteren.
Ik haal alleen mensen bij mijn paard (hoefsmid, dierenarts, instructrice) waarvan ik weet dat ik ze kan vertrouwen dat ze op hun vakgebied meer weten als ik en mij ten alle tijden goed informeren.
Ik geloof dan ook niet dat ze mij meer geld los willen maken dan nodig is.
Als jouw hoefsmid een duidelijke argumentatie heeft waarom je haflinger op ijzers moet zou ik hem daarin vertrouwen.

Kijk hier heb ik dus wat aan..

mijn hoefsmid zou me heud geen ijzers adviseren als eht neot nodig is,om alleen maar geld bij te verdienen..

weet neit wat voor smeden jullie hebben??

ik ga gewoon voor ijzers..

ik vroeg neit om wat ik moest doen..
maar ik vroeg naar ervaringen !!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:26

rakkertje13 schreef:
De hoef groeit tot het 5e jaar, heb ik geleerd.
Dus heel verstandig is het niet om een paard van 3 op ijzers te zetten..

En het lijkt me absoluut niet prettig. Lachen

je vervangt de ijzers ook elke 7 weken dus dan passen ze de maat aan aan de hoef. Een klein kind groeit ook en die laat je ook niet tot zijn 18e op zijn eerste schoenen lopen. En zielig??? Lijkt mij niet. Het is veel zieliger als je paard eigenlijk ijzers nodig heeft omdat hij veel op straat loopt om m op zijn blote voetjes door te laten lopen waardoor zijn hoeven zo slijten dat hij op zijn stralen gaat lopen.

Natuurlijk is het tegennatuurlijk en is de doorbloeding e.d beter als ze niet op ijzers staan. Maar rijden wat wij doen is ook niet natuurlijk en helaas is er buiten bestrating waar je dus echt ijzers voor nodig hebt als je er veel op loopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:27

Saskia9 schreef:

Kijk hier heb ik dus wat aan..

mijn hoefsmid zou me heud geen ijzers adviseren als eht neot nodig is,om alleen maar geld bij te verdienen..

weet neit wat voor smeden jullie hebben??

ik ga gewoon voor ijzers..

Prima.
Ik wilde alleen even zeggen dat de hoefsmid (of een ander die er financieel belang bij heeft) niet onafhankelijk kan adviseren. Hij verdient er immers zijn brood mee.

En de ervaringen heb ik ook al verteld.

Succes!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 11:31

je vervangt de ijzers ook elke 7 weken dus dan passen ze de maat aan aan de hoef. Een klein kind groeit ook en die laat je ook niet tot zijn 18e op zijn eerste schoenen lopen. En zielig??? Lijkt mij niet. Het is veel zieliger als je paard eigenlijk ijzers nodig heeft omdat hij veel op straat loopt om m op zijn blote voetjes door te laten lopen waardoor zijn hoeven zo slijten dat hij op zijn stralen gaat lopen.

Natuurlijk is het tegennatuurlijk en is de doorbloeding e.d beter als ze niet op ijzers staan. Maar rijden wat wij doen is ook niet natuurlijk en helaas is er buiten bestrating waar je dus echt ijzers voor nodig hebt als je er veel op loopt.[/quote]

idd je hebt helemaal gelijk !

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:43

Toydoll schreef:
Saskia9 schreef:
jah ik weet niet hoe ik eht moet uitleggen via de computer..

maar de hoefsmid zegt in ieder geval dat het beter is !!

dus hem vertrouw ik maar..

Dat vindt ik nou niet zo handig.. Weet je hoeveel geld de hoefsmit vangt voor beslaan? Alleen bekappen is veel beter, mits op de goede manier, maja daar verdienen ze niets aan...
Als ik jou was zou ik eerst is een goede bekapper langs laten komen. Scheelt je ten eerste veel geld, en ten tweede krijgt je pony dan teminste gezonde, goed groeiende hoeven. Ik neem aan dat je toch het beste wilt voor je pony?
Ik heb verschillende ponys staan, die vroeger op ijzers hadden gestaan want 'de hoefsmit zei dat dat moest'. Jammer genoeg werden bij al die ponys de problemen alleen maar erger, en nu staan ze blij en vrolijk zonder ijzers bij mij, en we rijden weer, en heel veel over asfalt, en sommige ook aangespannen...

Ik denk dat dit wel een goede tip voor je is, ondanks dat het een beetje offtopic is Knipoog Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 12:46

ik denk dat ik wel weet wat ik doe..

ondanks jullie advies !!