Dazen in Brabant? Wat is de waarheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dazen in Brabant? Wat is de waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:50

1 voordeel
Honderd paarden op het veld met honder dazen, dan is het goed te doen Lachen

Ik heb de zomers altijd door gereden, wel met vliegenspray, maar vond het goed te doen omdat de zwerm niet op 1 paard zit Lachen

1 keer heb ik een punt minder gehad, stond verzet bij een onderdeel, dat leek ook wel, alleen hij deed zo om een daas kwijt te raken.
En ik heb een keer tussen 2 onderdelen door er 1 van zijn kont af gemept Lachen
Hij liep he onderdeel er voor zo kriebelig Haha!

Kan me niet voorstellen dat daar een jury moeilijk over doet Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:01

ja grote concoursen niet bij t bos in de buurt gaan idd wel, maar in Reusel of Eersel/Duizel starten, naast een stukje bos is geen aanrader Clown

weet je wat pas irritant is, als je gestoken wordt door je rijbroek heen en je hebt de dag erna een spijkerbroek aan, dan zit 9 vd 10 keer die naad aan de zijkant van je been of de bult, en dat jeukt niet nee dat doet gewoon pijn Scheve mond

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:41

Mijn paardje staat in den hout net boven breda, en daar is het goed te doen, tenminste bij ons op stal. Maar er staan dan ook weinig bomen. Ga je richting bos dan moet je dat echt niet midden op de dag doen, maar lekker s avonds of smorgens.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:09

Ik sta vlakbij breda..
In Dongen...

kom je bij de bossen word het heel erg.
ik heb een haflinger en die heeft er niet zo heel erg last van..

Vorig jaar tenminste niet..
ben benieuwd wat het dit jaar word...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:14

Hilke schreef:
Mijn paardje staat in den hout net boven breda, en daar is het goed te doen, tenminste bij ons op stal. Maar er staan dan ook weinig bomen. Ga je richting bos dan moet je dat echt niet midden op de dag doen, maar lekker s avonds of smorgens.

Sta je bij van Leijsen?
Ik heb daar ook 4 jaar gestaan namelijk, aardige mensen zijn het.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 10:28

Bij ons in Lepelstraat (Bergen op Zoom) is het ook elk jaar raak. Op de wei valt het gelukkig nog mee maar in de buitenbak Huilen De weide liggen helemaal vrij maar naast de bak staan loofbomen dus feest voor de dazen.

Gelukkig hebben wij hier heel veel polder en stukken zonder bomen..... En als we bomen zien dat gaat het tempo er in.

Wat betreft voorkeur koudbloed/warmbloed paarden die gaat bij ons niet op. De dazen moeten altijd de tinkers hebben en laten Gamier (arabier) redelijke met rust tijdens de buitenritten.

Ik denk dat het net zo is als bij mensen..... De ene wordt haast nooit gestoken door een mug en de andere wordt opgevreten. Zoetbloed misschien Haha!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:18

Ik sta in Rijen en daar stikt het ook van de dazen in de zomer. Wij gaan dan ook bij zonsondergang rijden in de zomer. Vreselijke agressieve beesten vind ik het. De hengst van een vriendin van me wordt gewoon aangevallen. Ook heel typisch. Als we samen gaan rijden verkiezen ze de hengst boven mijn ruin. Nog eventje sgenieten van de rust en dan begint het seizoen weer Boos!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:41

pfff die komen er idd ook weer aan. Mijn paard staat in oosterhout en daar is het ook iedere zomer raak. Paard kan alleen de wei in met vliegendeken en spray. Buitenrijden doe ik altijd wel. Als het kan vroeg in de ochtend, met deken en- of spray en dan gewoon stevig doordraven, dan raak je ze ook kwijt. Ik weet inmiddels wel waar ik wel en niet kan stappen.

Zoek open stukken op zonder bomen. Als het waait heb je ook veel minder last van die vervelde rotzakken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:49

Bij ons viel het eigenlijk wel mee zomers,
We reden gewoon lekker in de bossen, er zaten wel dazen maar niet super veel. Dat was op de manege, maar daar rij ik niet meer.
Op de pensionstal waar ik nu rij gaan de paarden ook 's nachts naar buiten in de zomermaanden, maar ik vond het daar kwa dazen wel meevallen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:32

De manege waar ik rijd staat aan de Loonse en Drunese duinen, en daar is het soms echt vreselijk. Om een indicatie te geven: We deden op een eenuursrit een wedstrijdje wie de meeste horzels (dazen dus) dood kon slaan op zijn paard, een veertig dazen waren niet ongewoon.. Verdrietig

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:48

Ik rij het groene seizoen gewoon wedstrijden hoor, kan niet zeggen dat er op wedstrijden ooit veel dazen zitten, zoals RK al zijn groot veld met veel paarden, dus de dazen verdelen zich wel.
Verder kan een vlieg in een proef ooit net zo vervelend zijn als een daas. Daarbij heb ik het geluk van een vrij nuchter paard die niet echt reageerd op dazen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:12

Ben helemaal niet bekend met die beesten. Bij ons geen enge prikbeesten, er krioelen alleen enge mannen, honden en irri mountainbikers in het bos Haha!

Vragen:
- Hoelang duurt een dazenseizoen?
- Met welk spuitspul hebben jullie de beste ervaringen?
- Helpt knoflook voeren een beetje?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:29

knoflook voeren helpt helaas niet(iig geen duidelijk merkbaar verschil bij mijn paarden) en juli+augustus is het ergste

vliegenspray's helpen eigenlijk ook niet echt, zit nog op het perfecte spul te wachten!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:35

Citaat:
- Hoelang duurt een dazenseizoen?
- Met welk spuitspul hebben jullie de beste ervaringen?
- Helpt knoflook voeren een beetje?

- als je pech hebt van mei tot sept.
- Veerust hiep bij ons tijdelijk een beetje
- nee knoflook helpt niets

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:38

Renske20 schreef:
knoflook voeren helpt helaas niet(iig geen duidelijk merkbaar verschil bij mijn paarden) en juli+augustus is het ergste

vliegenspray's helpen eigenlijk ook niet echt, zit nog op het perfecte spul te wachten!

Helemaal mee eens! Dat anti dazen vliegen spul werkt op zijn hoogst een min. of 10 en de paarden stinken lekker van de knooflook maar de dazen ruiken het blijkbaar niet Haha!

Afgelopen jaar liep de dazentijd bij ons tot eind september.... blijkbaar door het droge weer.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:44

Als advies kan ik wel geven om je zelf in te spuiten met veerust..... Oke het is niet lekker maar als je een shirt met lange mouwen aan doet valt het mee. De paarden worden nog wel gestoken maar mijn ervaring is dat je zelf minder steken heb. Ik kan je zeggen dat dazensteken geen pretje zijn. (en die van een horzel al helemaal niet!)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:50

sommige dagen is het extremer dan andere. Vorig jaar hadden we hier een periode dat het super weer was, en werden de pony's echt helemaal bedekt met dazen. Echt zooooo veel..

Het is echt verschikkelijk irritant als je aan het dresuuren bent, en je paard slaat de hele tijd naar de dazen.. Pfff ik haat die beesten.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:51

Gamier schreef:
Renske20 schreef:

Helemaal mee eens! Dat anti dazen vliegen spul werkt op zijn hoogst een min. of 10 en de paarden stinken lekker van de knooflook maar de dazen ruiken het blijkbaar niet Haha!

Afgelopen jaar liep de dazentijd bij ons tot eind september.... blijkbaar door het droge weer.

idd. Met anti-dazen spul hou je ze 15 minuten op afstand, en niet eens allemaal. Na die 15 minuten zit je weer helemaal onder.

het best kun je dus heeel vroeg gaan rijden of heeel laat. Of als het echt extreem warm is, dan zie je ze ook niet veel hier. Je ziet ze het meest, als het lekker warm is met een zacht koel wintje. De ideale temp om te rijden, en jammer genoeg ook de ideale temp voor dazen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:00

Het dazenmiddel is nog niet uitgevonden, maar omdat al dat spul hartstikke duur is en toch langer niet werkt gebruiken wij gewoon azijn met een beetje citronella, en verder proberen om niet op het heetst van de dag te rijden, als het lekker vroeg of heel laat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:22

gehoord in Wageningen:

een daas is een blind beest dat ook niet kan ruiken, het komt af op warmte, dus wat je ook spuit en smeert, het helpt niet, het enige dat je kan doen is je paard niet te erg laten zweten.

ook gehoord van dezelfde expert op insectengebied: de daas rukt steeds verder op, ze worden ieder jaar noordelijker gesignaleerd

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:29

Dus op een gegeven moment heb je het in Groningen Haha!
Maar het zijn inderdaad echt rotbeesten!

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:39

Nou ik vind het schromelijk overdreven.
Mijn paarden staan ook in Brabant en nog wel erg dicht bij de bossen met veel eikebomen.(Deze bomen trekken veel dazen aan.)
Wij hebben afgelopen zomer gewoon in het bos gereden met een vliegendeken op.Als je een goede deken hebt met hals valt er prima te rijden. Zelfs met mijn arabiertje die erg gevoelig is voor alles wat steekt.
Mijn ervaring is dat de meeste paarden meer last hebben van de muggen tegen zonsondergang. Die kruipen onder de buik,dat doen dazen niet.
Wel staan ze bij ons in de periode dat het het ergst is vaak s"nachts buiten. Dit gaat vaak samen met enorm hoge temperaturen dus is het voor de paarden binnen lekkerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:41

Dan heb jij geluk Fish Haha!

Daarom gaf ik ook al aan dat het ook in brabant nog per regio verschild.

Mij is eens wijs gemaakt dat het op zand grond met water in de buurt het ergste is.
Maar op klei grond niet.

Geen idee of dat klopt.
Ik rij helaas altijd op zandgrond, met bos en water in de buurt
en daar kun je idd niet naar het bos overdag. Verdrietig
Ook niet met vliegennetten enz.
Ze steken daar ook gewoon door je shirt en broek heen, dus zelf ben je ook niet veilig.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:50

the_fish schreef:
Nou ik vind het schromelijk overdreven.
Mijn paarden staan ook in Brabant en nog wel erg dicht bij de bossen met veel eikebomen.(Deze bomen trekken veel dazen aan.)
Wij hebben afgelopen zomer gewoon in het bos gereden met een vliegendeken op.Als je een goede deken hebt met hals valt er prima te rijden. Zelfs met mijn arabiertje die erg gevoelig is voor alles wat steekt.
Mijn ervaring is dat de meeste paarden meer last hebben van de muggen tegen zonsondergang. Die kruipen onder de buik,dat doen dazen niet.
Wel staan ze bij ons in de periode dat het het ergst is vaak s"nachts buiten. Dit gaat vaak samen met enorm hoge temperaturen dus is het voor de paarden binnen lekkerder.

Ik zou willen dat het overdreven was......Het is echt geen pretje om paarden te hebben die helemaal chagie worden en dan ook zelf nog lek gestoken te worden! Geef mij de lente en de herst maar wat dit betreft.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:18

Wij gaan in ridderuniform Breda of Tilburg onveilig maken Haha! Op sommige dagen is het idd zo erg dat je gewoon achtervolgd wordt door hordes van die krengen. En dan maakt het niet uit of je paard bezweet is of niet. ik heb een hele gore eigengemaakte mix tegen de dazen die redelijk werkt, maar op van die smerig kleffe warme dagen houdt niets ze tegen. Jammergenoeg heb je niet van die StarTrek technologien. Anti daas Force Field Haha!