Paard bang voor water! Alle hulp is welkom...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anita

Re: Paard bang voor water! Alle hulp is welkom...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:08

De pony van mijn dochter is net zo. Durft niet door kleurverschillen te lopen. B.v. als er wat water ligt. Durft amper uit een emmer water te drinken. Als wij op wedstrijd zijn dan drinkt hij de hele dag dus niet behalve in de bak dan drinkt hij blazend soms wat.
Als ik langs loop met een emmer water dan blaast hij al.
Staart wassen gebeurt met een spray met water erin, wassen en dan met een spons (een die heel veel water opneemt) en dan uitspoelen.. Dit doen we dus alleen als de staart echt heel vies is anders met spray speciaal voor staart en manen en dan goed bijhouden.
De benen doen wij ook de emmer in de hoek van de stal. Pony wat lekkers geven b.v. hooi dat hij de aandacht niet bij het water heeft en met spons de benen afsponsen , shampoo en weer heel goed afsponsen.
In het begin vond hij dit allemaal ook vreselijk maar toen ze iedere week bijna een wedstrijd had werd het gewoon.
Ik heb hem wel eens geprobeerd af te spuiten maar hij zakt echt door zijn benen van bangheid. Ik denk dat hij vroeger b.v. een emmer water over zich heen gekregen heeft.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:31

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

In de trailer ga ik maar niet proberen. Daar loopt ze juist als een zonnetje in en staat erg rustig. Dat wil ik niet verpesten door een beetje water. Bovendien zou het niet mijn eigen trailer zijn, die heb ik namelijk niet zelf.

Heb het vanavond weer geprobeerd met een emmer en spons in haar stal. Het was echt dolle paniek in haar stal. Rondjes om me heen, boos kijken en het liefst nog over me heen. Ik vind het ook zo sneu. Ik had heel even haar hoefje en kon er heel even bij met de spons toen de emmer uit zicht was. Dat duurde helaas nog geen minuut... :S

Ik heb helaas de staleigenaar niet meer gesproken vanavond. Hij heeft haar vanmorgen behandeld met de spons en de emmer biotex was leeg dus dat zal wel goed zijn gegaan. Gelukkig maar.

Ik wil haar gewoon niet bang maken en op een vriendelijke manier overtuigen dat ik haar geen pijn doe en dat ze er juist van kan genieten.
Ze laat nu wel goed haar karakter zien zo...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:12

Nou ik heb net mijn nieuwe aanwinst gewassen.
Shet van een meter Haha!
En hij vond het afschuwelijk, was te verwachten, veel ervaring heeft die niet met dit soort dingen.

Maar ok, hij is van binnen en buiten lekker schoon, heb zijn halster vastgehouden en de straal van onderaan zijn benen naar boven laten gaan, draaien en gek doen natuurlijk, maar ik draai net zo hard mee dus na 10 minuten gaf die het ergste verzet op, de dingen daarna waren een makkie.

Succes!!

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:26

Mijn paardje was ook bang om door plassen te lopen.

Dat probleem heb ik met geduld opgelost. Gewoon iedere keer als het had geregend een redelijke plas uitzoeken en dan zelf er gewoon doorheen lopen naar de droge andere kant van de plas. En dan mijn paard vragen om naar me toe te komen. En dan geduldig de tijd geven om de plas te bekijken en te komen. Gewoon blijven vragen!

De eerste keer zijn we een kwartier bezig geweest met rondjes om de plas heen te lopen (je moet ervoor zorgen dat jij altijd voor jouw paard aan de overkant van de plas blijft, dat het hem niet lukt om bij jou te komen zonder door die plas heen te lopen) voordat hij de moed had om er zowat doorheen te rennen. Maar hij was erdoor heen gekomen!! Dus heel veel beloond en geknuffeld.
De volgend dag koste het al een heleboel rondjes minder en zo gewoon iedere keer als het had geregend hetzelfde gedaan.

Nu vindt hij het geweldig om door plassen heen te banjeren en loopt hij er al uit zichzelf door.

Voor wat het wassen betreft, heb je volgens mij al een heleboel goede raad gekregen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:30

Bedankt voor jullie aanvullingen!

Nou we zijn vanmiddag weer bezig geweest.
Ik weet ff niet zo gauw wiens raad het was (die van LeOnie geloof ik), maar ik ben begonnen met een natte handdoek op haar rug. Dan haar hele lijf langsgegaan. Toen een nattere handdoek. Zo doorgegaan totdat ze helemaal nat was.
Daarna de spons gepakt en weer haar hele lijf gedaan. Spons ook uitgeknepen en het handdoekje boven haar rug uitgewrongen.
Ze bleef aardig staan zolang ik aan haar linkerzij bezig was. De rechterkant was ze een stuk draaieriger op...

Op een gegeven moment kon ik een hele emmer over haar heen kieperen. Ze bleef staan.

Toen toch dat voetje. Paniek!
Ik heb de tijd niet bijgehouden, maar een uur draaien komt aardig in de richting denk ik. Ook andere voetjes geprobeerd om de aandacht wat af te lijden, maar dat had weinig nut.

Stalgenootje erbij gehaald om haar voet te doen en ik bij haar hoofd te blijven. Ze liep ons gewoon omver! En trapte de emmer om. Weg biotex :S

Ik ben het gewoon blijven proberen toen mijn stalgenootje er genoeg van had. Heel rustig haar benen stevig strelen en haar hele lijf, om weer wat rust te kweken. Leek effect te hebben. Totdat ze weer ging draaien.

Stalgenootje er weer bij. Zij hield haar nu vast. Ik ben continu gebukt blijven staan bij haar voet en continu mijn hand om haar kogel. Ik had m even beet toen ze heel sterk uithaalde naar voren. Gewoon volgehouden en na nog 5 minuten miepen van haar hield ze op. Ik kon eindelijk haar voet met een nieuwe emmer biotex behandelen. En ze stond zowaar mee te kijken, heel rustig met haar neus op de grond. Ik kon alle biotex opmaken.

DE AANHOUDER WINT!

Eens zien wat ze morgen doet...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:07

Hardstikke goed!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:20

Haha!
het gaat al steeds beter. Ook door plassen op het erf lopen kost al minder overtuigingskracht.

Ze heeft nu wel een fobie voor haar voeten. Er wordt zoveel aan geplukt en gedaan (nu ook mok). Dat is ze nog niet gewend met haar 3,5 jaar.
Zolang ik maar gebukt blijf bij de voet die ik wil hebben, draaien we een minuut of 2 rondjes, praat ik me helemaal suf tegen haar (rustig maar meissie, komt goed, doet geen pijn, rustig maar.....) en dan heb ik haar voetje. Dan kan ik met water aan de gang, betadine shampoo, hoof&sole hardener e.d.. Zolang ik dus maar niet los laat en blijf praten op rustige toon. (Arme meid... zoveel benen stress Ach gut )

Een complete douche was geen optie meer vanwege het weer. En ik wil haar ook niet teveel stress bezorgen ivm haar aanstormende veulentje.

PS: touw nr 4 is stuk. Ja moet haar toch vastzetten als ik alleen bij haar ben. :s

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:36

Ik denk dat het komt omdat je paard alle kanten kan op draaien. Toen ik vorg jaar mijn paard kocht kende hij nog niks, ook geen water. In de zomer wilde ik hem afspuiten omdat het toen zo ontzettend warm was. Dat moest midden op het terrein met een tuinslang want ze hadden daar geen spuitplaats. paard draaide alle kanten op en walste gewoon over mee heen, kon hem gewoon niet houden Clown daarna gewoon afgsponst en paar dagen later weer geprobeerd. hij bleef weer niet staan maar bleef gewoon over hem heen spuiten tot ie zeik nat was. toen ging het al beter maar stil staan deed hij nog steeds niet.

Toen is hij verhuist naar een andere manege (waar hij nu dus staat ) daar kon ik hem op de spuitplaats tussen 2 kettingen zetten waardoor hij geen kant op kont en nu gaat het goed. De eerste keer wel heel de tijd naar voren en naar achter stappen, gewoon genegeerd en doorgegaan met afspuiten. Nu een jaar later staat hij los op de spuitplaats (met zijn hoofd gewoon naar de uitgang) verzet geen stap en staat heerlijk te genieten als ik hem afspuit Haha!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:47

Ja ik wil Lio graag ook zo vastzetten tussen 2 touwen, maar helaas heb ik die optie niet. Bij ons is het niet zo luxe. Ik sta bij een boer met als hobby paarden. Het is dus behelpen. Misschien leert ze er in de zomer als het bloedheet is van te genieten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:54

is er ook geen kleine ruimte aanwezig? Hoe groter de ruimte hoe meer je paard gaat proberen uit te breken.

Nog een voorbeeld, Toen mijn paard nog nooit een deken had op gehad en hij vorg jaar zomer een vliegen deken op moest in de wei kreeg ik die er in de wei niet op, zodra ik de deken over hem heen wilde leggen draaide hij snel weg en peerde die m Clown (iemand had hem wel vast trouwens) daarna in de stal gedaan en toen lukte het wel omdat hij wist dat hij niet weg kon.

En de volgende dag in de wei lukte het weer niet, dus weer de stal in Clown

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:00

Helaas niet echt nee.
De poetsplaats is langs een muur van een aantal meters, gewoon op het erf. In de gang voor de stallen is geen succes gebleken bij een eerdere poging. Voorlopig hou ik het denk ik even bij mijn stem. Merk dat ze daar heel goed op reageert en kalmeert.

Zelfs bij het temperaturen laatst!
Alsof ze anders niet weet wat je doet als je je mond houdt en daardoor in paniek raakt. Als ik klets blijft/wordt ze rustig.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:08

wij leerden het de jonge paarden altijd zo:

we hadden een box zonder stro met gewoon rubber matten op de vloer en achter hadden ze zowieso allemaal een afvoerroostertje. Paard in box (niet in het midden maar tege het zijschot), halstertouw door spijlen heen, stevig iemand houdt touw buiten box vast (geen risico op omvergeschopte hulp- en ik was behendig genoeg om eventuele uitschietende pootjes te ontwijken en te vertellen dat hij dat niet mocht doen Knipoog )vast, slang aan, box in en vanaf de benen naar boven werken. Eerste keren paniek en ge-emmer, gerustgesteld (alleen ff duidelijk gemaakt dattie niet mocht gaan liggen Haha! ) en niet gereageerd op alle stress.Stevig belonen. Ik vind dat geen harde manier van paarden behandelen (hoewel ik die trailer dan weer niet zo'n strak plan vind- heb je dalijk een paard dat en zich niet laat wassen en niet meer de trailer opwilt... bovendien is zo'n trailer niet al te stabiel lijkt me in een panieksituatie...) Na een keer of 3 waren zelfs de heftigste bloedkikkers gewoon te wassen. Ze moeten gewoon even leren dat het niet eng is. het handigste is om niet in je eentje te gaan klooien. Veel succes in ieder geval!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:35

Pharaon was ook bang van water!
Het had een keer geregend met gevolg dat die weide onder de plassen stond Scheve mond Dus ik er van geprofiteert en Pharaon uit stal gehaalt!
Ga nóóit maar dan ook nóóit tegenover het paard staan in een plas, ik dacht eerst ook dt dat de manier was tot ik op een cm na bijna onder het paard zat, paardlief dacht 'alsik er niet langs mag spring ik' en als je er dan voor staat mag je zorgen dat je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel weg bent. Ben net optijd weg geraakt! Scheve mond Pak je pony/paard bij het halster en ga samen met hem door de plas
de eerste keren sta je misschien met tranen in je ogen omdat hij het dus echt niet doet
maar gisteren of eergisteren lag er een hele lange plas op de weide. Dus ik dach( 'ik neem de proef op de som' en zet paardlief in galop. En ja hoor! in volle galop, oortjes naar voor door de plas uit!! (ineens mijn laarzen nog eens afgespoelt Nagelbijten / Gniffelen Clown)

om te wennen aan de slang. Ik heb het met diezelfde pony zo gedaan gelijk gezegd, vast gehouden en blijven spuiten tot ie bleef staan Clown

niet op de trailer spuiten, dan krijg je je paard er dus niet meer op, de kans dat je geplet word of getrapt door een gek paard is groot gezien niet alleen hij/zij maar ook jij niet weg kan op zon trailer.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:04

heej

heb je al wel eens geprobeerd dat er naast jou pony een bekende pony staat die hij of zij goed kend dat werkt soms ook goe en ik denk wat ik al vaker bij jou heb gelezen dat je bij de hoef langzaam aan omhoog moet gaan. succes ermee!!!

groetjes jeltien

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:35

Tja ik ga ook voor de harde manier.. touw om een stang of iets stevigs slaan. iemand m vast laten houden, en spuiten maar... Dmv de waterstraal kun je het paard weghouden bij degene die m vast heeft, en als ie dan na 5 minuten springen eindelijk stilstaat de hemel inprijzen en belonen met iets lekkers.. zo heb ik het er al veel geleerd.. en ze staan nu allemaal netjes stil...

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:24

Babeth schreef:
Ik heb Milka eraan laten wennen door gewoon door te gaan terwijl ze helemaal gek word. Niet vastbinden zelf vasthouden en gewoon de slang erover blijven houden tot ze stilstaat. Gewoon door blijven gaan met nat maken. Wel warm water gebruiken.
Die van mij vind water nu heerlijk!

Ja zo heb ik het ook gedaan en hij geniet er nu van ...maar op wandeling maakt hij al op 3 meter een grote boog bij het zien van een plas en bij een galop vliegt hij met mij erop 1 meter opzij ... laatst zaten we in de struiken en hij was maar vies verrast ... hier moet ik nog op werken ( hij nog maar 3 j en 3maanden ) . Als iemand raad weet ?? Meer dan welkom :-)

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:12

ik lees dingen zoals een praam, op de harse manier, in een trailer, strak vastbinden etc.
vind ik absoluut geen goed plan!

probeer je paard te begrijpen, waarom is ze bang voor water?
blijf geduldig en laat haar rustig bekend worden met water op een positieve manier!
stapje voor stapje en met veel belonen. zodat ze ieder contact met water als iets positiefs gaat ervaren.
zet bv eens de slang aan zonder dat je haar daad werkelijk gaat afspuiten, leg de slang gewoon op de grond en aai je paard en wees zelf erg ontspannen. op het moment dat je paard ontspant zet je de slang uit en is het genoeg voor dat moment.

als je denkt dat ze er uiteindelijk klaar voor is kan je eens de benen afspuiten. benader je paard niet direct met de slang, maar met een bochtje. als ze beweegt blijf je spuiten (zelf een ontspannen houding en een zacht spuitje) maar zodra ze stil staat wend je de slang van haar af, zodat ze weet dat die dreiging niet continu aanhoud.

3 jaar geleden was mijn pony ook bang voor water, nu vind ze het heerlijk!

ik hoop dat je er iets mee kunt

Wojna_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:03

ik heb 2 manieren manier een gebruik ik bijna altijd en manier 2 heb ik van een vriendin geleend
je kan 1 Mijn manier
gewoon in het midden gaan staan en langzaam gaa spuiten op de benen als die gaat rond lopen laat maar lopen gewoon blijven proberen nat te spuiten en dan steeds iets hoger neem er wel de tijd voor want die van mij gaf het na 5a10 minuten al op toen had hij wel door dat ik geduld had toen ging hij gewoon stil staan en heb ik het touwtje over zijn hals gelegd en kon ik hem heerlijk inzepen

of manier 2
maar daarbij moet het goed nat mogen worden
gewoon met je paard in het midden gaan staan en leg de tuinslang aan op de grond het liefste onder de buik
en laat hem door iemand aan doen
zo vormt er een steeds iets grotere waterplas waar hij oplaatst in staat
of deze methode werkt weet ik niet maar een vriendin vindt het super goed werken

nouw ik hoop dat je mijn tips eigenlijk al niet meer nodig hebt en dat het wassen al geen problemen meer veroorzaakt maar zo niet
veel suc6 er mee dan

groetjes Jannie

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:08

Wojna_lover schreef:
of manier 2
maar daarbij moet het goed nat mogen worden
gewoon met je paard in het midden gaan staan en leg de tuinslang aan op de grond het liefste onder de buik
en laat hem door iemand aan doen
zo vormt er een steeds iets grotere waterplas waar hij oplaatst in staat
of deze methode werkt weet ik niet maar een vriendin vindt het super goed werken

nouw ik hoop dat je mijn tips eigenlijk al niet meer nodig hebt en dat het wassen al geen problemen meer veroorzaakt maar zo niet
veel suc6 er mee dan

En als je bij manier 2 een beetje pech hebt schrikt het dier zich alsnog een ongeluk en springt íe bovenop je.................

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:12

mijn paard vind afspuiten heerlijk, maar zodrag ik met vliegenspray aankom is hij als de dood! Nu doe ik het met een sponsje maar de meeste vliegenspray zit dus in de spons en niet op het paard...

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:18

Sommige zeggen slang erop en doorgaan, paard word vanzelf rustig, ja de meeste paarden vast wel :j

Ik ben een voorstander van je paard NIET vastzetten.. vasthouden OF los laten staan (als je daar de mogelijkheid voor hebt).
Het 1ne paard idd slang erop en druk laten doen, andere paard slang aanzetten, iemand slang vasthouden dat je geen kans hebt dat het water ineens allerlei kanten opspuit.
En dan rondjes lopen rond diegene met de slang

Word paard rustig van het geluid en het hele gedoe, wat dichter bij de slang en rustig de slang op t voetje zetten, of waar dan ook.
Vaak accepteerd je paard het en vertrouwd het op je :)
heb het vorige week nog zo moeten doen bij het weidegenootje van mn paard :)

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:27

met handdoeken, daarna spons en daarna spuit lijkt me rustiger gaan.... Tis overgens ook wat je uitstraalt, als je aan komt met een spuit en je denk o mijn paard vind het eng en gaat vast gek doen, lukt het juist niet... Gewoon rustig aandoen , beginnen met spetteren op de grond en nooit hup op het paard, want die gaat er geheid vandoor!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 00:37

Zo te horen heb je al wat vooruitgang geboekt en dat is super!

Wennen aan water in combinatie met iets dat pijn doet (haar hoefzweer) kan de boel wat lastiger maken, ze moet vooral het water niet gaan verbinden met pijn, dan ben je in de toekomst nog verder van huis.

Ik ben niet zo van de harde aanpak. Als paard iets echt eng vindt, respecteer ik dat liever en ga er samen met het paard met veel geduld mee aan de slag. Duurt misschien iets langer, maar ik krijg er altijd dubbel zoveel vertrouwen voor terug.
Je eigen houding is altijd belangrijk. Niet te verkrampt doen, niet bij voorbaat ervanuit gaan dat 't paard het eng vindt, maar wel rekening houden met grenzen als die zich aandoen.

Mijn eigen paardje (zeker niet de moeilijkste met 'enge' dingen, dat geef ik direct toe) vond helemaal afspuiten toen ik hem net had ook wat spannend. Ik heb hem nooit vastgezet, los vind ik zelf juist vele malen prettiger.
Ik heb hem de eerste keer alleen maar aan het water op de grond, de slang en het water dat uit de slang kwam laten kijken. Als hij dichterbij de slang wilde komen beloonde ik hem daar enorm voor! Ging hij verder weg, opnieuw proberen of hele lichte druk.
Dag daarna rustig met een kommetje van m'n hand water over hem heen gegoten. Als hij stil stond, beloning. Niet stilstaan? Negeren en rustig opnieuw proberen en stoppen en belonen als hij wel stil stond.

Het heeft bij hem maar een paar dagen geduurd voor hij zich helemaal, overal liet afspuiten. Tussendoor wil hij nu altijd even spelen met het water, z'n mond spoelen (we rijden bitloos, gaat om het idee zullen we maar zeggen ;))

Wojna_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:19

wat je ook kan doen is het hoofdstel in doen dan heb je iets meer te zeggen tegenover je paard
ookal ben ik wel een voorstander om geen ruzie met je paard te gaan maken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:01

Mensen....dit is een topic uit 2005, door de dikke laag stof heen plaats ik hier nu dus maar een slotje.
Mocht je nog niet genoeg info uit dit topic hebben gehaald mag er een nieuw topic gestart worden.