Wel of niet met bijzet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Re: Wel of niet met bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:11

MissPromiss schreef:
Mmm volgensmij zijn touwtjes dus met meer effect? of iig beter effect?

Hoe moet je die touwtjes er aan doen?

Bye the way ... er zijn veel manieren om de touwtjes te bevestigen ..... Goede en hele verkeerde manieren. Je heb een jong paardje en ik neem aan dat je alles goed wil doen.......1 advies haal er iemand bij die ervaring mee heeft!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:36

Elastiek is ook een hulpteugel die ik gebruik en daar kan je op de millimeter afstellen!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:42

bedankt mensjes Haha!

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:50

Ik gebruik zelf ook de elastiek, vind ik erg plezierig om mee te werken, en ik merk ook dat de paarden het ook heel makkelijk accepteren en snel in een goede en ontspannen houding gaan lopen.
Met alle hulpteugels is het natuurlijk belangrijk dat je ze nooit te strak doet. Daar wordt het alleen maar slechter van. Maar laat er de eerste paar keer inderdaad iemand bij kijken die er meer ervaring mee heeft.

Succes

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:29

MissPromiss schreef:
Hallo!

Ik wil egienlijk even weten wat de voordelen en de nadelen zijn van bijzetteugels..
Ik heb een haf van bijna 4 (officieel natuurlijk al wel vier Knipoog) En wil haar egienlijk wat meer gaan longeren.... (Nu rijden we gewoon maar longeren is ook wel erg goed voor dr)
Iemand op stal zei tegen me zo van: als t longeren dan goed gaat, kan je misschien met bijzet gaan longeren..

Iemadn nog tips? of voordelen of nadelen? heeeeeeeel graag

Groetjessss

Hoi,

Als je wilt dat je paard de achterhand gaat gebruiken zou ik een pessoa gebruiken. Die gaat van achter de kont naar het bit. Zo blijft je paard continu gebogen en ontspannen. Met een bijzet kunnen ze onder het werk uit komen.

De pessoa teugel is niet duur en zeer effectief. Let op: hij moet achter de kont langs, dus hij moet even wennen.

succes.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:34

Ben er zelf ook niet zo'n voorstander van, aan de voorkant lopen ze in de krul, maar die hele achterkant wordt "vergeten"

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:48

Kieffer schreef:
Ben er zelf ook niet zo'n voorstander van, aan de voorkant lopen ze in de krul, maar die hele achterkant wordt "vergeten"

Als de mensen, die de bijzets gebruiken, niet weten wat ze doen dan heb je gelijk. Aan de andere kant kan het een goed middel zijn om paarden te trainen.

Ook tijdens het rijden wordt de achterkant te vaak vergeten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:59

Kieffer schreef:

Dan doe jij het verkeerd. Longeren met bijzet is je paard niet vastzetten aan de voorkant om ze vervolgens rondjes om je heen te laten lopen. Je moet zelf ook nog wat doen Haha! Goed de zweep erachter houden, zorg dat ze met hun kont aan het werk bijven.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:41

Citaat:
Dan doe jij het verkeerd. Longeren met bijzet is je paard niet vastzetten aan de voorkant om ze vervolgens rondjes om je heen te laten lopen. Je moet zelf ook nog wat doen Goed de zweep erachter houden, zorg dat ze met hun kont aan het werk bijven.

Aangezien ik niet met bijzet longeer doe k weinig verkeerd Verward
Gebruik liever pessoa.
Maar dat je hem met een longeerzweep onder kan houden begrijp k wel, maar veel mensen vergeten het... En veel mensen zetten dat ding zo strak dat ik me nog steeds verbaas over de lenigheid van hun paarden...