Bijten >> Hoe afleren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_James

Re: Bijten >> Hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:13

Ik zit met hetzelfde probleem bij mijn shet. (zie mijn topic)
hij is 2 jaar oud, en bijt ook steeds, hij weet wel dat het fout is net als jouw paardje... Knipoog

alleen ik denk niet dat je hem op zijn neus moet tikken, bij mijn vorige shet is dat ook vaak gedaan toen ze klein was, en daardoor is zel altijd heel bang gebleven als je aan haar neus kwam..

Ik wens jou veel succes en hopelijk kunnen wij het ze afleren Vork

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:47

Ik denk dat de beste optie is om het paard meer ruwvoer te geven.
Mijn paard werd ook zo happerig. Werd er ziek van.Toen verhuist naar een andere stal waar ze meer hooi kregen en het is al meer dan gehalveerd.
Hij wil het nog wel eens doen als ik halster om wil doen. Lekker halster happen.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:20

Ik denk dat dit heeeel veel mensen bekend voor komt. Mijn verzorgpaardje, een hengstje van 1, beet ook zo verschrikkelijk. Wij waren bezig het af te leren door een ruk aan het halster te geven als hij het deed, maar door stom toeval beet hij vorige week in het schrikdraad in plaats van in mijn arm en nu heeft hij het niet weer gedaan!!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:10

@Tutchi; Die heeft het mooi meteen afgeleerd.
FF serieus als ik een paard had en die mij beet kon ie een mep terug verwachten.
Een instructrice van mijn manege werd een x gebeten door een pensionpaardje. Ze greep zn oor en beet erin!

xx

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:22

niet uit de hand voeren, want dan leer je juist bijten aan. En dit leer je bij Monty Roberts Nederland.

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:19

dieneke schreef:
ik heb eens een tip gehoord, ik zou niet weten van wie of waar, maar als een paard je bijt moet je in de hals van het paard een huidplooitje pakken en die draaien, zodat je ook ongeveeer het effect van terugbijten krijgt...

Bij mij gaat dat erg moeilijk met mijn shetje, met zijn dikke wintervacht! :o

Thialda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:20

Mariekee_ schreef:
niet uit de hand voeren, want dan leer je juist bijten aan. En dit leer je bij Monty Roberts Nederland.

Myn pony is een veulen en moet dus erg veel leren. hij weet snoepje>beloning>goed.
Dus ik weet niet of die het knuffel effect ook als goed ziet. want ik knuffel hem heel erg vaak.

koosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:21

Ik hoorde op de manege, dat als een paard probeert te bijten, heel zachtje terug knijpen in zijn neus.
En er bij zeggen dat hij/zij het niet mag doen.

kimB1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:12

mijn paard is bijna 8 en bijt nog steeds in de bezem als ik die naast hem neerzet. of een halster wat ophangt en gooit het op de grond. best irritant maar ik straf hem er niet voor, het zijn gewoon kwaaijongenstreken en ja soms moet ik zelf wel om lachten als hij er heel onschuldig bij staat te kijken.
Toen hij 4 was probeerde hij mij ook weleens te bijten, maar dat strafte ik wel af. dan gaf ik hem wel een tik op zijn neus. niet hard maar wel snel. kopschuw is hij niet.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:05

mijn verzorgpaard bijt ook in alles en kan lastig doen met zijn hoofd
ik heb eens iemand een paard zien zadelmak maken en hij klopte altijd met een zweep/halstertouw tegen zij chaps of laarzen
dit ga ik nu ook wel uitproberen, eigenlijk hem gewoon een beetje laten schrikken, dat hij onder de indruk is
zijn eigenaar geeft hem altijd een tik met de zweep tegen zijn hoofd, dat doe ik ook wel af en toe als hij echt lastig wordt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:32

@fresco en de andere die het zelfde antwoord gaven: helemaal mee eens ik heb op een renstal gewerkt met alleen maar arabische hengsten en dit werkte heel goed.(als ik profiel goed lees mag iedereen uit de buurt koffie komen doen bij jou fresco haha)

@Tutchi: beste leermiddel blijft toch wel weer schrikdraad haha, wij hadden t een keer met een kalf liep eerst op t schapengaas te kouwen en vervolgens pakte die t ijzerdraad vast waar stroom op stond, we hoorde keihard muh en rende weg. haha

@nitouche:soms bijten paarden idd als ze iets tekort komen en dan gaan ze vervanging zoeken, zoals jou jas of hand en kan ruwvoer helpen maar niet altijd.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:58

Moest erg lachen toen ik sommige stukjes las. Mijn paard is ook een ruin en net 5 geworden, die pakt alles wat hij maar pakken kan. Gaat er dan mee spelen. Heb al een bal voor hem gekocht met een touw eraan, als ik hem deze geeft, zwiept hij hem heel hard in de rondte.

Zadels in zijn beurt op een stang zijn ook niet veilig. Hier hapt hij ook in en dat valt vervolgens op de grond. Niet echt fijn als je een nieuw zadel hebt.

Verder is het ontzettend nieuwsgierig en heel erg lief. Hij is nu wel aan het puberen, maar heb absoluut nog niks te klagen wat zijn gedrag betreft.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 01:18

Bijten?niets is makkelijker dan dat afleren!
Je doet gewoon een ouwe jas aan,waarvan je een mouw goed vettig met bruine zeep hebt ingesmeerd.

En bied je mouw maar aan ,na drie maal happen ,ligt de mond open ,en is de pret eraf!
Einde bijten!

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:03

Haha trekruiter dat ga ik eens proberen!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 07:59

Ik heb ook zo'n onmogelijk monster gehad. Nu doet hij het niet meer. Ik heb een maand of twee (!) alles, alles ingespoten met antibijt. Mijn jas, mijn spullen..... daarna was het over, want hij vond het echt vies.

Misschien niet de meest paard-psychisch overdachte oplossing maar het werkte wel :D

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:07

wat bij mij werkt is een flinke elleboogstoot maar vooral doorgaa met wat je doet en je paard niet aankijken. bij mij wil meneer namelijk alleen maar aandacht en dat is natuurlijk niet de manier om het te krijgen. wanneer ik heb dus een stoot geef en niet aankijk is hij altijd lichtelijk verbaasd. wanneer ik me omdraai en hem aankijk zie ik die pretoogjes al :-) dus gewoon negeren maar duidelijk laten zien dat er niet van gediend bent!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:50

Oja wat dat terugbijten betreft wij hebben het een keer door een stagaire laten doen. Die kwam naar binnen gerend: "hij bijt steeds wat kan ik daar nou aan doen, wil m niet op zn kop slaan" Toen zei de eigenaar terugbijten en dat deedt ze: "T was echt te goor voor woorden" zei ze achteraf maar t heeft wel geholpen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:17

gewoon een keertje terug bijten. Klinkt raar maar helpt echt.

Het is trouwens wel smerig paardenvlees :P

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:22

Inderdaad een elleboogstoot of een flinke klap voor zijn hoofd. Elk jong paard dat bij ons op stal komt heeft het op deze manier zo afgeleerd. Het is op een negatieve manier aandacht vragen, daar ben ik niet van gediend!

Heleen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:25

spelen of niet spelen.. een paard heeft mij gewoon niet te bijten.
ik ben geen speelgoed.. daar heeft hij kamaraadjes voor of niet?

negeren heeft ook niet altijd zin.. want straks moet je negeren dat hij je arm vastheeft?

ik ben van de bestraffende tik in de hals/schouder.. waarbij je hem met je stem heel maar dan ook heel duidelijk maakt dat dit niet mag. en dan weglopen.. als hij al een spelletje speelde is het gelijk over want je negeert m nu als dank.. (pak ondertussen, longeerspullen of zadel of iets dergelijks en keer dan weer terug)

overigens vind ik het wel een mooi idee om hem iets te geven waar hij wel in mag bijten.. maar dit moet dus of steeds het zelfde zijn, of steeds op de zelfde plek zijn..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:34

Dit topic is érg oud en zal daarom worden gesloten.
De grote letters verschijnen niet voor niets wanneer je in oude topics wilt reageren.