is er vraag naar een manege in westzaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: is er vraag naar een manege in westzaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:29

Ik woon dan zelf in Friesland en heb al een goede pensionstal, maar ik zou even in de buurt kijken naar het aanbod van lessen. Ik denk dat het namelijk veel lonender (of is het meer lonend Tong uitsteken) is om alleen pension te doen en het trainen van andere paardjes. Lessen kan ook, maar alleen voor pensionklanten bijvoorbeeld. Manegepaarden moeten aardig wat uurtjes lopen om hun geld te verdienen tegenwoordig. Pensionpaarden brengen meer geld op.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:04

Xono heeft daar idd wel een punt. Pensionpaarden brengen meer geld op.

En wat zou ik voor een les willen betalen? Tja, ik betaal nu 5 euro per half uur priveles. Dus ik denk max 10 euro per uur, zeker omdat je dan (waarschijnlijk) ook met meerdere les hebt.

Wat ik persoonlijk wel graag zou willen zien, zijn genoeg paddocks zodat de paarden (in groepjes) ook in de winter overdag naar buiten kunnen.
Een overdekte bak zou lekker zijn, maar geen pre. Wat wel een pre is dan een buitenbak met een uitstekende bodem waar zomer en winter in te rijden is.
Longeercirkel is wel leuk, maar ook geen pre.

Persoonlijk vind ik dat er wel gevoerd en buiten gezet moet worden, maar uitmesten hoeft voor mij niet.

Ik zou niet niet meer dan 200 euro aan stallingsgeld (iig incl. hooi en stro) willen betalen. Maar het moet wel in prijs/kwaliteit verhouding zijn. Dus weinig voor veel geld, ja dan blijf ik wel staan waar ik nu sta. Haha!

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 21:48

waar sta jij nu dan als ik vragen mag?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 06:39

Ik zou zeker niet meer als 200 betalen Bloos Ik sta nu ergens waar ze en buiten gezet worden (op het land elke dag) En er wordt uitgemest. Biks betaal ik alleen wel zelf (maar ja die van mij heeft niet zo veel nodig) We hebben 2 buitenbakken, een goede sfeer. Hij staat in een mooie buitenbox en het is een paardenbox. En ik betaal 66,11 gulden minder dan 200 euro Tong uitsteken

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:36

wizz schreef:
en wat vinden jullie een redelijke prijs voor lessen?
en wat er wel moet zijn en wat niet?
ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

en kwa stallings kosten?

Het moet natuurlijk wel voor je op te brengen zijn.
Ik reed eens op een manege voor €7 per uur (onder de 16 jaar) en met een 10 rittenkaart nog goedkoper. Dat vind ik toch vrij goedkoop moet ik zeggen hoor.
En voor stallingskosten? Ja, je heb echt manege's die over de €200 vragen, dat vind ik ook wel erg duur.
Misschien voor pony en paard tussen de €140 en €180 per maand ofzo? Er zijn wel meer organisaties die zulke prijsjes hebben, dat is incl. bix, hooi, stro ect.
Dat is ook wel een vriendelijk prijsje maar zoals ik al zei, het moet wel op te brengen zijn.

En wat er allemaal zijn moet? Nou sowieso een bak natuurlijk Knipoog Ik denk dat de voorkeur zeker uit gaat naar (ook) een binnenbak. En weidegang is ook belangrijk natuurlijk.
De vestiging is ook van belang, een organisatie met uitrijmogelijkheden heeft meer aantrekkingskracht dan zonder, maar dat is voor de hand liggend.
Hopelijk kun je hier wat mee.
En ik ben nog steeds benieuwd of er al vorderingen zijn Knipoog Lachen

Liefs, Mischa

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:49

Ik denk dat je kleinschalig en binnenbak wel kunt vergeten, dat is haast niet op te brengen. Waar in Westzaan zou je het willen neerzetten? Zit je dan niet onder de aanvliegroute van schiphol? Net zo min als ik daar zou willen wonen, wil ik het mijn paard ook niet aandoen dat er weer om de paar minuten een vliegtuig overkomt. Les geven is al helemaal een drama met om de paar minuten een vliegtuig dat overkomt. Been there, done that.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:01

Qua voorzieningen zou ik i.i.g. een goede bak willen en dan nog een longeerbak (o.i.d.) paddock, mogelijkheid tot weidegang, ruime en lichte stal en grote kast..... En voor natuurlijk niet een te hoog bedrag.... Bloos

@ Xono, denk dat manege eigenaren meer verdienen aan manege paarden dan aan pensionpaarden, reken maar eens uit..

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 12:50

Hetja schreef:
@ Xono, denk dat manege eigenaren meer verdienen aan manege paarden dan aan pensionpaarden, reken maar eens uit..

Hier ben ik het niet mee eens, reken zelf maar eens uit.

Ten eerste moeten er paarden worden aangeschaft. Maar ook tuig e.d.. Dit zijn weliswaar (als het goed is) lange termijn investeringen, maar toch.
Daarnaast moeten de paarden onderhouden worden. Lees: voer, stro, inentingen, wormenkuren, hoefsmid, dierenarts enz enz....
Plus dat deze paarden geen stallingsgeld opleveren. Het enige wat wat geld oplevert zijn de lessen a een eurootje of 7 per uur (maximaal 3/4 uur per dag??)

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:10

Het zou kunnen werken.
Ik sta zelf op de Kalverhoek met mijn Dressuurpaard. Sommige manege paarden lopen idd zowel Western als Dressuur, daarin tegen wordt er bijna nooit met de manege paarden gesprongen.

Wel zijn er aparte western quarters voor de lessen. En ook dressuurpaarden die alleen western lopen. Maar ik denk dat je dit allemaal al weet als je je er verdiept hebt. Bloos

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:28

Ranja schreef:
Hetja schreef:

Hier ben ik het niet mee eens, reken zelf maar eens uit.

Ten eerste moeten er paarden worden aangeschaft. Maar ook tuig e.d.. Dit zijn weliswaar (als het goed is) lange termijn investeringen, maar toch.
Daarnaast moeten de paarden onderhouden worden. Lees: voer, stro, inentingen, wormenkuren, hoefsmid, dierenarts enz enz....
Plus dat deze paarden geen stallingsgeld opleveren. Het enige wat wat geld oplevert zijn de lessen a een eurootje of 7 per uur (maximaal 3/4 uur per dag??)

Ik heb het al meerdere malen uitgerekend, kom toch nog steeds tot de conclusie dat een manege paard meer geld 'opbrengt' voor een manege eigenaar dan een pension paard.
Stel: voor pensionpaard betaal je 260 per maand incl, kuil/hooi, stro, biks, land en groepslessen. Een manege paard loopt ongeveer 3 a 4 vier uur per dag (verdeeld over de dag Knipoog ) dat komt op zo'n 24 uur per week (1 dag vrij gerekend) da's dus zo'n 96 a 100 uur per maand, en les kost ongeveer 8 euries (of zelfs nog meer) dus 8x100= 800 euries, dat is alvast 3 x meer dan een pensionpaard, kosten voor hooi, stro, biks e.d. is voor beide evenveel. Als je hiervan de kosten voor entingen, hoefsmid e.d. haalt zit je nog steeds boven de opbrengst van een manege paard. Inderdaad zijn de paarden en het tuig een investeringop lange termijn, dus kan je daar nog een klein percentage per maand vanaf halen, maar onder de opbrengst van een pensionpaard kom je niet. Reken daarbij nog de wedstrijdjes en bijvoorbeeld cursussen die gegeven kunnen worden met de manege paarden....

(misschien een kromme vergelijking, maar kijk maar eens als je je paard thuis hebt staan, wat je dan toch nog allemaal moet betalen en dat dan ten opzicht van een pensionstal/manege)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:18

Ik denk dat de combinatie kleinschalig, manege en pensionstal niet haalbaar is om het eea rendabel te maken.
Je hebt al gauw 20 manege paarden nodig en dan nog 25 pensiongasten zit je aan 50 boxen, in mijn ogen is dat niet kleinschalig. Daarnaast is er vlgs mij in die omgeving veel aanbod qua stalling.

@hetja, je vergeet dat de arbeidsuren voor een manege ook betaald moeten worden, arbeidsloon is altijd de grootste kostenpost. En alle lessen moeten wel gegeven worden. Tevens heb je veel hogere eisen mbt tot je accomodatie als je er een manege van wil maken.

Van wat ik hoor is het voor de meeste manege eigenaren hard werk voor weinig geld en geldt dit minder voor stallen met alleen maar pensionstalling.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:27

Okee, arbeids uren moeten i.d.d. ook betaalt worden, maar er lopen vast wel meerdere manege paarden, stel dat je er tien hebt lopen, dan blijft er toch een aardig bedrag over om je mensen te kunnen betalen (kleinschalig, dan ook minder medewerkers...)
Accomodatie is ook iets wat op langer termijn verrekent moet worden...

Een grote manege is in Zaanstad, i.m.o. niet haalbaar, daarvoor zijn er al te veel grote manege (o.a. Kalverhoek, Veldt en De Delft)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:08

Maar ik ben nog steeds wel benieuwd naar vorderingen Lachen

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:07

Tja, het is hier toch aardig stil geworden....geen enkele reactie meer van de TSer...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:27

Misschien komt hij erachter dat het allemaal niet zo makkelijk te realiseren valt. Al helemaal niet in de Zaanstreek. Lips are sealed

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 21:11

hij is een zij en ik ben er mee bezig maar dit gaat niet in 1 dag he.
en even voor de duidelijkheid het is wel mogenlijk zelfs in de zaanstreek.
anders had ik geen info gevraagt.
er staan al loodsen op het terrein er moet alleen nog verbouwd worden.
dus nogmaals zodra ik meer weet laat ik spoedig wat horen.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:56

En??? Is er al nieuws?

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:29

nou er is nieuws
het word geen westzaan maar assendelft.
vlakbij de watertoren meer info volg snel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:48

Spannend! Op welke termijn is snel? (nee ben niet nieuwsgierig)

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:55

deze week of volgende week snel genoeg?
lokatie is nog even geheim.
maar wel met binnenbak en buitenbak, land , stapmolen, padokks etc,
je hoort het snel.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:20

Maar heb je misschien wel al een prijsindicatie??

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:23

Goh, stopt Wilmartho ermee dan?
Dat is naar mijn weten de enige in die buurt met binnenbak?
Of ik ben niet goed genoeg ingelicht.
Vertel!!!

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:47

binnenbak word op korte termein gebouwd.
en noemen ze dat kleine hokje een binnenbak.(haha) maar binnen kort meer ben druk bezig en wou alleen even het goeie nieuws vertellen meer mag en kan ik even niet zeggen.
tot snel.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:52

Nee bij mijn weten stopt Wilmartho er niet mee.....ben daar van de week nog geweest om te informeren naar een stal.

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 20:59

slotje graag want ik heb een lokatie gevonden en plaats een nieuwe.