[POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is fietsen met je paard gevaarlijk?

Ja, het is gevaarlijk want het paardenbeen kan bijv. in de spaken terechtkomen.
60 (32%)
Nee, het is juist heel gezond en afwisselend.
27 (14%)
Soms, als je een jong paard hebt is het gevaarlijk maar met een ouder paard kan het geen kwaad.
57 (31%)
Anders, namelijk...
38 (20%)

Totaal aantal stemmen: 182

viola

Re: [POLL] Fietsen met je paard. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:31

SANEX schreef:
Wat is gevaarlijk ? Gaan wandelen met een paard is dan ook gevaarlijk en rijden ook, mennen netzo.

Wandelen en paard schrikt, kan net zo goed bovenop je springen.
Mennen en paard schrikt/vliegt ervandoor , kan je met kar en al de sloot in trekken
Rijden en paard schrikt/vliegt ervandoor, kan netzogoed mee omdonderen

Als het raar gaat, gaat het raar en dan maakt het niet meer uit of je erop zit, erachter, ernaast loopt of ernaast fietst.

Kortom: ik ben er niet op tegen, alles wat je doet met paarden zitten risico's aan en je moet altijd opletten, je gedeist houden en rekening houden met welk paard je begeleidt op wat voor manier dan ook.

Als je bang bent dat er iets gebeuren kan moet je paard in de wei klappen en zelf in huis vanachter de ramen ernaar kijken, kan er niks gebeuren

Precies zoals ik het eigenlijk wilde zeggen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:35

In het kader van de revalidatie van mijn paard vorig jaar, heb ik idd ook met hem gefietst. Nu moet ik zeggen dat ik een braverik heb, die nooit expres rare dingen zal doen. Maar je weet natuurlijk maar nooit, er kan altijd iets gebeuren.

Ik fiets met mijn paard alleen een rondje polder en ik moet zeggen dat ik dat dan doe op tijden dat er geen kip op de weg is, en dat is bij ons achteraf nogal vaak.
Het ligt aan begeleider, paard en overig verkeer of er iets gebeurt.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:37

Ik ben er pas mee begonnen en vind het erg leuk om te doen. Mijn paard wat minder want die is liever lui dan moe Knipoog.

Vooral met de warmere weer durf ik het wel aan, dan is ie zo mak als een lammetje. Hij stopt heel netjes als ik rem, en gaat weer vooruit als ik begin met fietsen.

Ik ben ermee begonnen om de pezen en hoeven af te harden en te trainen. De laatste twee keer waren zo'n 15 km over asflat, voornamelijk in draf en dit ga ik nog wat opvoeren (wel meer stap dan).

glodis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:40

Ik vind dat dit heel erg af hangt van je paard, het is natuurlijk wel zo: het blijft een (vlucht) dier !!

Ik doe het soms wel, maar dan op een stuk dat ze heel goed kennen en niet langs de weg ofzo maa bij ons in het bos.

Maar ik raad het niet aan nee. Te gevaarlijk!!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:50

Met onze paarden doen we het wel eens.. Gewoon met hoofdstel.. En als ik mijn paard van de wei ging halen, deed ik het gewoon met het touwhalsterje..
En het been van je paard tussen de spaken.. Verward Als mijn paard op m'n spaken gaat staan, dan ramt ze d'r dikke poot er dwars door heen.. Haha!
Draven naast de fiets gaat ook prima, maar galop daar begin ik niet aan.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 20:51

Vork Zó! Wat een reacties al! Heel leuk om te lezen. Grappig om te constateren dat de meningen zo verdeeld zijn. Nerd

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:51

Citaat:
maar galop daar begin ik niet aan.

da's echt kicken, vooral met die dikke van jullie Clown

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:58

Ik heb het ook een keer gedaan, ging hardstikke goed maar ben er verder niet echt meer aan toegekomen.
Het verschilt denk ik echt per paard of het kan. Als je paard aan de hand al niet zo geweldig doet en er snel vandoor gaat zou ik het niet doen. 'Mijn' pony die doet geen vlieg kwaad, die vind sommige dingen wel spannend maar gaat er dan niet meteen keihard vandoor of hij schopt de fiets in elkaar.
Het is een leuke afwisseling, ook voor het paard.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:01

Sjonniej schreef:
Als ik loop heb je zoiets eerder door, aangezien je makkelijker rechtuit loopt zonder voor je te kijken, dan dat je rechtuit fietst zonder te kijken. Tenminste als ik een 10 seconde naast me kijk lig ik daar....
Als je dus loopt heb je eerder door dat je paard rottigheid wil uithalen en kan je eerder ingrijpen. Waardoor je ingreep kleiner is en de gevolgen een stuk kleiner zijn.

Ligt dan idd ook een beetje aan je fiets kunsten. De één heeft ook een wat betere coordinatie op de fiets dan de ander Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:03

de boer en boerin van de stal waar ik sta fietsen met alle paarden van stal, ze moeten ze namelijk verkampen in de zomer en als ze dat aan de hand lopend gaan doen, hebben ze er een dagtaak aan!

De boer is ongeveer 1.55 hoog en heeft een piepstemmetje maar de paarden hebben heilig ontzag voor hem, zelfs grote springerige tuigers worden makke lammetjes bij hem aan de fiets, hij heeft gewoon talent Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:06

Ja, vind ik gevaarlijk. Wandelen met je paard is wat anders, dat kun je niet vergelijken, op een fiets heb je veel meer risico. Ik doe het in ieder geval niet Haha! Als het paard schrikt en ineens één kant op rent dan trektie je OF van je fiets, of hij springt bovenop je. In beiden gevallen, geen fijn scenario Knipoog Met wandelen kun je er veel meer op inspelen. Opzij springen of je schrap zetten bijvoorbeeld Haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:12

Ik persoonlijk vind het ERG gevaarlijk en zal het dan ook nooit in m'n hoofd halen het te doen.........

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:31

Je leert een paard met je mee te fietsen. Over het algemeen gaat dit niet vanzelf.

Ik ben ermee begonnen omdat mijn toen jonge paard niet onder het zadel was. Ik handpaarde met hem, wandelde en fietste dus met hem.

In de winter is het makkelijk, om,dat ze buiten staan en dus soms vrij nat zijn, ga ik een stukje fietsen.

Het is erg prettig om de conditie omhoog te krijgen.

Mijn ene pony vindt het erg leuk (de "jonge"), maar de ander doe ik er totaal geen plezier mee, die hoeft niet te fietsen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:37

ik fiets ook weleens met mn shet, Meestal gaat het goed, maar ideaal is het niet. Het is wel erg handig als je niet zoveel tijd hebt en ff snel wat afwisselnde beweging wilt geven. Ik doe het alleen als ze in een brave bui is, maar het is net zo gevaarlijk als je het wilt maken, met een grotere pony zou ik het niet doen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:26

Ik heb een fjord die erg verkeersmak is en superbraaf maar zelfs met hem doe ik fietsen niet omdat ik niet het risico wil nemen dat ie wel een keer schrikt. Dat kan ik dan mezelf niet vergeven dan....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:27

Ik heb echt een supermak paard die eigenlijk nergens bang voor is, maar ermee fietsen.. nee, durf ik niet. Dan ga ik er liever zelf naast lopen of erop zitten Lachen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:34

Ben het helemaal met Tinne eens...
Ook heb je een 'makke'dan als nog zit je op een fiets niet zo stabiel als je paardje bijv schrikt.. en met wandelen is dat toch wel anders

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:40

Met al onze pony's wordt gefietst!
Alleen in de zomer van stal naar het land!
We beginnen er vroeg mee, want als ze veulen zijn, huppelen ze al los mee naast hun moeder.
Al zou er wat gebeuren, laten we ze gewoon los.
Bij ons kan er weinig mis gaan, ze staan aan een boerenweggetje.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:16

Ik fiets wel eens met mijn pony.Voor de afwisseling en we vinden het beide leuk.Ik neem hem gewoon mee aan zijn halster en laat hem ook gewoon galopperen{niet te lang want je moet dan wel heel hard trappen ha ha} en hij luiserd gewoon prima.Met de pony van mijn vriend fiets ik ook wel eens maar die doe ik een hoofdstel in en die laat ik niet galopperen en dan gaat dat ook prima.

Mijn vriend werkt wel eens op een grote stal en die nemen daar wel eens 2 tugelijk mee aan de fiets maar dat zou ik zelf nooit doen.Maar er is daar nog nooit wat gebeurt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:42

Ik heb gestemd op de laatste optie: anders, namelijk... hangt van de situatie en van het paard af.

Met mijn vroegere C-pony fietste ik regelmatig, soms wel drie keer in de week. Als ik hem naar de wei bracht (5 km verderop) deed ik dat naast de fiets en vaak ook gewoon 'voor de leuk'. Hand op zijn schoft, manen vast en karren maar.

Met mijn huidige E-beest zou ik op zich best willen fietsen. Er zijn alleen wat dingen die mij tegenhouden. Zo wordt er op de asfaltwegen rond onze stal behoorlijk hard gereden. Je mag er officieel 80 (sommige stukjes 60) en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. En dan boeit het mensen echt niet of daar een paard loopt of niet, gas terugnemen gebeurt niet en ze gaan rakelings langs je heen. Op zulke momenten zit ik echt liever op mijn paard dan dat ik ernaast fiets. Zeker omdat mijn beest nog wel eens een stukje opzij wil springen als hij ergens van schrikt. Niet zo dramatisch dat hij meteen midden op de weg staat, maar wel ver genoeg om op mijn bagagedrager of in mijn spaken te belanden. De zandpaden in het bos zijn geen optie (te mul) en de fietspaden ernaast ook niet (paaltjes tussen fietspad en zandpad, niet handig met een paard). Voorlopig dus nog even geen fietstraining voor ons, maar wie weet komt het er ooit nog van.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:46

Levensgevaarlijk, met welk paard dan ook.

Mijn paard is zo mak als een lammetje, maar ik ga er toch echt niet mee fietsen, en de redenen daarvoor zijn al uitvoerig besproken. Voorkomen is beter dan genezen Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:48

het kan gevaarlijk zijn, natuurlijk, met alles kan wel een ongeluk gebeuren, maar met mijn eigen pony's fiets ik wel eens, maar met mijn verzorgpony zou ik het absoluut niet doen, tenminste nog niet. Er zijn meer pony's waarbij ik dat heb, heeft niets met leeftijd te maken, meer met karakter en opvoeding enzo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:52

Tja, zo kun je wel meer dingen bedenken die 'levensgevaarlijk' zouden kunnen zijn: een rengalop over het strand bijvoorbeeld of een samengestelde wedstrijd over vaste hindernissen. Ik denk dat een goede voorbereiding bij deze bezigheden heel wat risico's kan verkleinen. Zoals al werd gezegd: 'je leert een paard met je mee te fietsen, over het algemeen gaat dit niet vanzelf' en datzelfde geldt voor een rengalop of crossen. Maar om je nou dit soort dingen te gaan ontzeggen omdat er wel eens wat zou kunnen gebeuren... Dan moet je gewoon lekker in de bak blijven rijden (en er vervolgens af knallen met je hoofd of je rug tegen de bakrand ofzo Clown ).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:57

Toen mijn Paint ongeveer 1 jaar was leek het me wel een goed idee om haar naast de fiets te laten draven in plaats van te longeren om spieren op te bouwen voor de Halter. Rechtuit lopen is nu eenmaal beter voor jonge paardjes... In eerste instantie ging dat ook heel prima. Paardje vond het heerlijk om es uit de paddock te komen en de benen te strekken en op het brede, harde zandpad in het bos waar
ik woonde was het goed en veilig draven...
Maar na een aantal keer begon ze het wel érg leuk te vinden en vond ze dat galoperen ook wel leuk zou zijn. Uitgerekend de dag dat ze dat toch es wilde proberen was het zandpad door zonnig weer wat opgedroogd en lag er een droge zandlaag op de harde ondergrond... ideaal 'glij-zand'. Op het moment dat zij harder wilde en ik haar terug wilde trekken gleed m'n voorwiel weg en kon ik haar niet langer houden. Daar ging ze, al hinnikend, staart recht omhoog in volle vaart een 35 kilometer lang recht bospad af... Ze dook via een strook bomen het paralelle fietspad op, dus ik ook en terwijl ik haar bleef roepen hoorde ik ineens hoefgetrappel mijn kant opkomen. Toen een vertwijfelde hinnik alsof ze riep 'vrouwtje, waar ben je!?' en toen ik terug op het zandpad sprong kwam ze al weer mijn kant op rennen. Opgelucht ging ze vlak naast me aan een boom staan knabbelen alsof ze blij was na een spannend uitstapje uiteindelijk toch weer veilig bij het vrouwtje terug te zijn.
Overbodig te zeggen dat dat ons laatste fietstochtje was...

Moraal van het verhaal... wees voorzichtig, hoe braaf ook, het blijft een vergroot risico en op de fiets ben je kwetsbaarder dan te voet of in het zadel.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:28

Zoals al meerde hebben gezegd sluit ik me aan dat het echt verschillende is qua paard/pony.

Als een pony niet superbraaf is met buiten wandelen (geen getrek enzo als ie gras ziet) dan pas zou ik overwegen om met hem te gaan fietsen.
Ik fiets ook af en toe met een kleine shet van 90 cm en die is daar gewoon superbraaf in, loopt niet voor me uit, zelfs met galopperen blijft hij braaf naast me. Hij houdt zelfs niet van galloperen en dan nog, ik kan harder fietsen dan dat hij kan rennen. (Heb ik al een keer uitgetest) Het is echt een dravertje en dan liefst op een lekker fietstempo. Ik fiets met hem dan ook gewoon met 2 handen aan het stuur en het halstertouw hangt in een boogje zodat hij een klein beetje speling heeft. Zo houd je ook meer controle over je fiets dan als je met 1 hand aan het stuur fietst. Kan hem met een kleine druk op het halstertouw terug nemen. Soms heeft hij de neiging om naar een lekker graasplekje te trekken maar zodra hij dan zeer minimaal weerstand voelt van het halstertouw stopt ie er al mee. Is ook niet bang van honden, of langsrijdens scooters, toeterende scooters of auto's want soms heb je gewoon van die eikels die dan juist gaan toeteren naar je als je langskomt. daar mot je ook zeker van zijn. het zal maar gebeuren dat je paard te kletter gaat omdat er een hond blaffend achter hem aan rent. Die van mij reageert daar gelukkig niet op. (heb ik uitgetest via het wandelen en wat zijn reactie was op blaffende honden enz. )Dat is wat ik nou zo ongeveer een perfecte pony vindt om mee te fietsen in een gebied waar je dus met verkeer te maken hebt.

Met een andere shet die ik verzorg zal ik echt nooit gaan fietsen. Die gedraagt zich totaal niet bij het wandelen en dan weet je gewoon zeker dat zo'n pony dus totaal ongeschikt is.

Je zou het een keertje wat kunnen uitproberen. Hoe reageert het paard als jij rent en hij draaft. Kan je hem makkelijk terug nemen, trekt hij enz. Jij moet het tempo kunnen bepalen en niet het paard. Het is natuurlijk heel belangrijk dat hij stopt met een minimale druk op het halster of hoofdstel anders val je gegarandeerd van je fiets af.
Zo zou ik dus zijn karakter een beetje testen. Ben je nog relatief veilig en heb je ietwat meer controle over hem.
En tja, ook bedenken over wat voor ondergrond je met hem gaat fietsen, harde weg glij je met je fiets niet op uit maar is niet ideaal voor een paard. Een fietspad met een strook gras ernaast is dan vrij ideaal, jij kan p het fietspad fietsen en het paard ernaast in het gras. Maar dan moet je wel weer een paard hebben dat niet gelijk zijn hoofd naar beneden trekt bijhet zien van gras.

Misschien een beetje een lang verhaal maar het gaat het uiteindelijk om dat het voor jou en je paard een plezierige ervaring moet zijn met zo min mogelijk risico.