zadel waar kind niet uit kan vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: zadel waar kind niet uit kan vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:59

Alane schreef:
Wendy van Dijk vragen.....

OK dan! dat is een super idee, daar is niet alleen de TS mee geholpen, maar nog veel meer kinderen die net als het zoontje van de TS gehandicapt zijn maar toch graag op de rug van een pony zitten

inderdaad eigenlijk heel gek dat met al die moderne technieken en alles, er tegenwoordig geen dichte 'stoeltjes' zijn om mee op de rug van een pony te zitten, vroeger waren ze er dus blijkbaar wel(herinner me de foto van beatrix idd ook nog)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:39

Ja maar die stoeltjes waar Trix in zat verkopen ze dus nog wel bij Hue&Hott.
Ik vind het weer niet zo'n goed plan om een kind volledig met klipjes enz. vast te zetten op een pony, klittenband misschien wel hoewel dat ook knap sterk is.
In zo'n stoeltje zit er in ieder geval een rugleuning en de zijkanten zijn ook dicht, moet je nog wel iets op de voorkant verzinnen want die is wel open.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:59

zo'n zadel waar de ridders voeger mee reden... het laatste wat hen mocht overkomen was van het paard vallen, want daar kwamen ze zelfstandig never nooit niet weer op.
Nu zat zo'n ridder wel een stuk stijver op z'n paard maar was tevens toch ook erg zwaar en gemakkelijk uit z'n evenwicht te brengen en toch sukkelden ze niet zomaar van hun paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:05

Met wat voor zadels reden de ridders vroeger?
(Echt belachelijk, ik heb tig harnassen gezien, wapenrustingen, veel gelezen over de middeleeuwen, maar ik heb nog nooit nagedacht over het zadel? Gestoord )

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 02:43

Mijn vriendin geeft therapie lessen op het paard en gebruikt hiervoor een voltigeer band.
Die heeft links en rechts een beugel, waar je je goed aan vast kunt houden.
Het voordeel van de band tov een zadel is, dat je op die manier een veel direkter kontakt met het paard hebt. Mijn vriendin merkt, dat de direkte lichaamswarmte van het paard en de 3-dimensionale bewegingen van het paard een zeer positieve invloed op haar patienten hebben (zowel bij kinderen, als ook bij volwassenen).
Ik weet niet in hoeverre jouw zoon zichzelf vast kan houden? Anders is dat misschien ook een optie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:24

Alane schreef:
Wendy van Dijk vragen.....

Laten we namens bokt (degene die mee willen werken) een brief schrijven Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:45

ben er gelijk voor... kan alleen geen brieven schrijven, kan wel schrijven maar dat lijkt dan weer helemaal nergens op.

Maar ehm zouden we daar Wendy van Dijk voor nodig hebben?
Een beetje zadelmaker moet toch ook kunnen helpen? Bokt is zo groot en heeft zoveel leden dan moet het toch mogelijk zijn om zelf bedrijven te benaderen, incl. vakbladen? (of zeg ik wat stoms? )

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 23:26

wat een leuke reacties zeg, allemaal!!!

heel erg bedankt dat jullie het zo positief opvatten!!!

het is helemaal waar ja dat het voor dergelijke kinderen (mensen) heel veel goeds te bieden heeft om ze op een paard te zetten...

je hoort wel vaker dat het niet goed is als een kind nog jong is en zo, maar met mijn zoontje negeren ze wel vaker noodgedwongen de eventuele minder goede gevolgen, bijvoorbeeld van zijn zithouding, omdat het nu belangrijk is DAT hij kan zitten snap je?

ik dacht zelf inmiddels aan een bodemloos zadel, zag ik op een link die bij iemands reactie stond, dat lijkt me echt super fijn rijden eigenlijk, zit je niet zo op een zadel!!
het is inderdaad heel goed als er rechtstreeks contact is met de paardenrug.
en dat dan aanpassen of zoiets...
maar ja hoedat is nog wel de vraag he..

het is een beetje lastig om iedereen persoonlijk te andwoorden nu want er zijn zo veel reacties!

dat zwarte paard waar dat jongetje op zit is echt MOOI !!!!
net black beauty!!

ik schrok idd wel even van die opm over dat je lopen ook met vallen en opstaan leert...
hij kan het echt niet en waarsch nooit.

het zou zo geweldig zijn om hem op een pony te kunnen zetten die hem lekker dragen kan, ik kan hem al haast niet meer tillen...

ik moet even eerlijk zeggen dat ik momenteel zelf geen pony heb... dacht dat jullie mij missch niet serieus zouden nemen als ik dat gelijk zij...
maar als je nou een a pony maat zadel hebt, maatje welsh mountain, kan dat dan op de meeste pony's van dat type? of is het echt gokken als je eerst een zadel koopt en dan op zoek gaat naar (de mogelijkheden van) een (verzorg) pony...
ben wel bezig uit te zoeken of een eigen pony op het moment haalbaar is...
het is zo dat als ik dus zo'n zadel zou hebben,ik pas verder kan kijken.
de reden dat ik nu geen pony heb is ook omdat je met zo'n kind heel veel thuis zit... maar ik mis zelf de pony's heel erg, had ze eerder wel altijd.

vandaar dat ik graag kind en paardenliefde wil zien te combineren plus dat het, vooral heel belangrijk, gewoon heeel erg goed zou zijn voor hem!!!!

het is echt heel vreemd hoor dat zulke zadels niet bestaan, mijn zoontje is toch zeker niet de enige die niet gewoon kan rijden???
en het gunstige effect van paarden en paardrijden op zulke kinderen wordt naar mijn idee heel erg onderbelicht vaak!!!

vind iemand het leuk als ik binnenkort alle voordelen van het paardrijden voor gehandicapten op deze topic op een rijtje zet?
weet ze niet uit mnhoofd, moet ik eerst dat blad zoeken wat daar over gaat.
zijn er onwijs veel!!!

ik lees het wel als iemand het graag wil weten.

groetjes loveblacky

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:38

een zadel is eigenlijk maatwerk voor ruiter maar ook voor het paard (uitgaande van een zadel met boom)
Nu zijn er zadels waar je wat mee kunt dmv klittenband om zo de kamerbreedte te veranderen.

Als je voor boomloos zou gaan zou je eventueel kunnen kijken naar een pony op maat voor jou (en je rug) en dat het vasthouden/ondersteunen gecombineerd kan worden met het besturen/leiden van de pony.
Zit me te bedenken dat hoe minder mensen je nodig hebt voor een uitje hoe gemakkelijker het een en ander wordt/is.

Dat er weinig of geen zadels zijn te vinden komt denk ik door de beperkte vraag/bestaan van zulke zadels.

Ik ken wel zo'n matras met een huif erboven waar (dacht) 2 paarden in/onderlopen....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 00:31

ja, dat is huifbed rijden. en je hebt ligzadels. en klittebandzadels waar dus ook goed contact met de rug is maar voor mijn zoontje is dat niet geschikt.

het moet inderdaad een pony zijn op precies de goede hoogte ja, dat is wel heel belangrijk. echt geen kleine shet...(is ook meestal te breed)

denk wel dat boomloos het beste is en het fijnst. maar hoe krijg je daar een mandje of wat ook op...

eh, weinig vraag zeg je, maar ook bij het paardrijden gehandicapten is het niet, op geen een website tenminste..

en ja liefst met hooguit 1 extra mens haha om hem er ook op te kunnen krijgen he..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:35

Stichting de Ursula, ergens in Noord Holland, werkt met meervoudig gehandicapten en zij hebben een speciaal zadel ontwikkeld. Ze hebben daar veel informatie over en willen je dat graag toesturen op verzoek.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:46

loveblacky schreef:
eh, weinig vraag zeg je, maar ook bij het paardrijden gehandicapten is het niet, op geen een website tenminste..

en ja liefst met hooguit 1 extra mens haha om hem er ook op te kunnen krijgen he..

Ik bedoelde dat anders, er zijn veel dressuurzadels dus vind je gemakkelijker info over dressuurzadels.

Er al eens aangedacht om bijv. Daaleman of van Rijs te bellen en te vragen naar mogelijkheden? Zij hebben veel meer kijk op zadels en paarderuggen lijkt mij

Of er een constructie op/aan een boomlooszadel gemaakt kan worden kun je mischien het beste boomlooszadelgebruikers vragen.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:55

Mijn broertje is ook gehandicapt. Hij rijdt paard op een gehandicapte manege. Hij is veel rustiger en opener (hij praat meer) geworden door het contact met de paarden. Ik help elke vrijdag op de manege waar mijn broertje rijdt. Ze hebben daar veel zadels zelf gemaakt. Ik zal daar eens informeren wat voor zadels ze hebben. Ik heb namelijk een idee over een zadel wat ook wel stevig zit en een steun in de rug heeft, maar weet niet wat voor zadel dit is.
Is het geen idee om een boomlooszadel te kopen (gezien het stevig is enzo) en daarbovenop zo'n soort fietsenzitje (wat je aan het stuur van de fiets hangt). Je kunt dan zelf eventueel nog wat aanpassingen aan het zitje maken. Ik weet niet hoe groot/oud je zoontje is, maar als hij nog niet zo oud is zou dit een oplossing kunnen zijn. Heel veel succes met het zoeken naar een (verzorg)pony en een passend zadel.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:35

loveblacky schreef:
wat een leuke reacties zeg, allemaal!!!

heel erg bedankt dat jullie het zo positief opvatten!!!

het is helemaal waar ja dat het voor dergelijke kinderen (mensen) heel veel goeds te bieden heeft om ze op een paard te zetten...

je hoort wel vaker dat het niet goed is als een kind nog jong is en zo, maar met mijn zoontje negeren ze wel vaker noodgedwongen de eventuele minder goede gevolgen, bijvoorbeeld van zijn zithouding, omdat het nu belangrijk is DAT hij kan zitten snap je?

ik dacht zelf inmiddels aan een bodemloos zadel, zag ik op een link die bij iemands reactie stond, dat lijkt me echt super fijn rijden eigenlijk, zit je niet zo op een zadel!!
het is inderdaad heel goed als er rechtstreeks contact is met de paardenrug.
en dat dan aanpassen of zoiets...
maar ja hoedat is nog wel de vraag he..

het is een beetje lastig om iedereen persoonlijk te andwoorden nu want er zijn zo veel reacties!

dat zwarte paard waar dat jongetje op zit is echt MOOI !!!!
net black beauty!!

ik schrok idd wel even van die opm over dat je lopen ook met vallen en opstaan leert...
hij kan het echt niet en waarsch nooit.

het zou zo geweldig zijn om hem op een pony te kunnen zetten die hem lekker dragen kan, ik kan hem al haast niet meer tillen...

ik moet even eerlijk zeggen dat ik momenteel zelf geen pony heb... dacht dat jullie mij missch niet serieus zouden nemen als ik dat gelijk zij...
maar als je nou een a pony maat zadel hebt, maatje welsh mountain, kan dat dan op de meeste pony's van dat type? of is het echt gokken als je eerst een zadel koopt en dan op zoek gaat naar (de mogelijkheden van) een (verzorg) pony...
ben wel bezig uit te zoeken of een eigen pony op het moment haalbaar is...
het is zo dat als ik dus zo'n zadel zou hebben,ik pas verder kan kijken.
de reden dat ik nu geen pony heb is ook omdat je met zo'n kind heel veel thuis zit... maar ik mis zelf de pony's heel erg, had ze eerder wel altijd.

vandaar dat ik graag kind en paardenliefde wil zien te combineren plus dat het, vooral heel belangrijk, gewoon heeel erg goed zou zijn voor hem!!!!

het is echt heel vreemd hoor dat zulke zadels niet bestaan, mijn zoontje is toch zeker niet de enige die niet gewoon kan rijden???
en het gunstige effect van paarden en paardrijden op zulke kinderen wordt naar mijn idee heel erg onderbelicht vaak!!!

vind iemand het leuk als ik binnenkort alle voordelen van het paardrijden voor gehandicapten op deze topic op een rijtje zet?
weet ze niet uit mnhoofd, moet ik eerst dat blad zoeken wat daar over gaat.
zijn er onwijs veel!!!

ik lees het wel als iemand het graag wil weten.

groetjes loveblacky

hoi , woon je toevallig in de buurt van hoek van holland dan ben je welkom met je zoontje hoor om af en toe eens lekker naar ons paard te komen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 22:32

nee... woon daar niet in de buurt
maar heel erg aardig aangeboden!!!!!

er zijn zo veel reacties dat ik bang ben om iemand te vergeten maar ja...
ik wou wel even zeggen nog dat het echt om veiligheid gaat. zoontje kan wel zitten maar begrijpt niet dat hij zich niet mag laten vallen.
maar in geval van nood moet hij met 1 beweging van de pony kunnen worden geplukt.
want ook een makke pony kan hard rennen...
een fietsstoeltje oid is dus, met alle respect, niks. (zo'n ijzeren heb ik het nu over) daar krijg je hem ook niet meer in trouwens.
zo'n nieuwe bobike achtige, dat zou nog kunnen, onderkant er onder weg en met drie punts gordel om... die in1 beweging los is... denk ik hardop hoor nu ter plekke..

wel interesant dat verhaal over die manege met zelf bedachte zadels...
heb je een website of zo?
want ik zet niet graag mn woonplaats of omgeving op internet...
dat wordt dus wel lastig maar ja....

ik bedoelde het niet verkeerd van dat er haast geen vraag naar is, die reactie van mij...
ik bedoel gewoon dat het toch raar is dat het ookin de gehandicapten wereld niet lijkt te bestaan...
daar zal er toch wel vraag naar moeten zijn lijkt me...

maar ik vind het wel super dat jullie allemaal reageren zeg!!!

valt me heel erg mee!!!!!!!

groetjes loveblacky

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 07:57

Mocht je in de buurt van eindhoven-weert wonen dan heb ik nog een superlieve en vooral brave a pony die je wel eens mag lenen hoor!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:12

hoi geen idee om idd een western zadeltje te pakken en daar achterop zo'n leuninkje v een hobbelpaard op te schroeven??

(western zadels hebben houten boom lekker makkelijk kan je schroeven)
er is vast wel een zadel maker met ideeen die uitvoerbaar en betaalbaar zijn

dat zadelmarkt western zadeltje paste trouwens op geen ene pony die ik kende maar wel op mijn paard waar ik jaaaren over gedaan heb een passend zadel voor te vinden (voor mij zelf dus en dus niet dit betr zadeltje Haha! )

over de leeftijd en paardrijden hum ik was net koud 4 toen ik begon en man o man wat een obenen heb ik en ik had het ook zoooooo zwaar met de bavalling ik heb er wel 6 minuten over gedaan en dat is omdat ik tussen door 3 minuten moest wachten omdat de navelstreng om zijn nek zat . hummm nou klopte dus echt dat fabeltje ,..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:18

hier zit mijn zoontje van net 4 op dat zadeltje

moeilijk te zien maar duidelijkere foto heb ik niet

er staat op bokt momenteel een echt western zadeltje te koop
miss kun je die aanpassen / laten passen

Afbeelding

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:57

een boomloos zadeltje zou iediaal zijn voor het contact met het paard, je voelt iedere beweging die het paard maakt. je zit ook (bij wijze van spreke) meer in je paard.

maar of je er iets opkanmaken weet ik niet juist. ik geloof dat je vanvoor 2 ringen aan het zadel hebt om iets aan te maken en vanachter 4.

ik hoop dat je er iets mee kan doen
nog veel succes met het zoeken van een pony
groetjes

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:08

Hallo,

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets niet gezien heb.

Ik werk op een gehandicaptenmanege.
Wij proberen kinderen door contact met paarden te helpen, en jij wilt geloof ik meer lol hebben, maar het idee is op zich hetzelfde.

Wij maken gewoon gebruik van normale engelse zadels. Het kind zit in het zadel, 1 iemand leidt het paard, en evt. 1 of 2 mensen hebben hun arm op een van de benen van het kind. Zo kan elk kind rijden.
We doen vervolgens allemaal oefeningen. Dit is dus echt therapie, maar als je iemand hebt die je zou kunnen helpen zou je op deze manier wel kunnen rijden.

Supertygetje

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:26

bassistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 14:56

Ik heb nog niet alle reacties gelezen, alleen de 1e pagina een aantal om even een beeld te krigjen van wat de TS bedoelde.
Ik begeleid zelf ook bij het vrolijke ruitertje hier in omgeving Roosendaal.
Ik weet uit gesprekken met de leiding dat er nu zadeltjes zijn waar meervoudig gehandicapten redelijk zelfstandig in kunnen zitten.
Het basisprincipe is een westernzadeltje met houten frame.
Via een rietvlechter kun je dan een soort rugleuning maken en die dan op het houten frame vastmaken.
Dan heb je in feite een gewoon westernzadel maar dan met een speciale rugleuning.
deze kan eventueel dan ook zo gemaakt worden dat het voor hem net is alsof hij in een soort leunstoeltje zit.
Ze zijn in Duitsland al redelijk ver met de ontwikkelingen hiervan.
Dus mischien dat de duitse bokkers hiernaar zouden kunnen informeren???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:13

en op zo'n zadeltje moet vast wel een drie punts gordeltje op te bevestigen zijn toch

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 15:14

iedereen heel erg bedankt voor de reacties, het begrip en het meedenken!!

ik ga nu aan de slag, kijken of misschien een lease pony haalbaar is, op zoek naar een zadel en aan het puzelen met zadel in combinatie met de tips die jullie voor me hadden
het kan en zal allemaal wel een tijdje duren denk ik maar als ik nieuws heb dan lezen jullie het hier zeker weten!!!

nogmaals bedankt allemaal!!!

groetjes loveblacky