Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: Vraag over mijn bijna 1 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 19:03

Meavey schreef:
Idd zoals hier al gezegd werd, castreren belemmerd de groei juist niet, een paard die wat eerder gecastreerd word word juist vaak wat groter.
Voor rijpaarden is het misschien mooier als ze wat later worden gecastreerd maar het gaat hier om een shetje natuurlijk, die meer als maatje dan iets anders zal worden gaan gebruikt.
Ik zou hem van het vroege voorjaar nog voor de vliegen komen lekker laten castreren. Knipoog

zou het ook net na de zomer kunnen of ben ik dan raar ??

Teun word later gebruikt om te mennen, omdat ik niet meer mag paardrijden. als hij 3 is pas hoor Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:12

horsewisper schreef:
Als hij het goed doet, beloon ik hem ook, dan aai ik hem ff over zijn koppie en krijgt hij af en toe een paar brokjes.

Teun doet het niet vanuit stilstand, dat is alleen inde bak dan komt ie op je afrennen, en dan bijt ie je of stijgerd ie op je.

Zodra we aan het wandelen zijn en hij mag lekker doordraven, doet hij niets, zodra hij moet stappen, gaat ie klooien, met draven doet hij vrijwel niets alleen zijn koppie naar benede trekken en gek doen dat mag hij ook niet, dus trek ik of het halstertouw en zeg nee, meestal stopt hij dan, of in ene keer zijn koppie naar me toen met zijn bekkie open om me te bijten dan krijgt ie een tik op zijn neus.

Hij steigerd dus niet alleen hij loopt op andere manieren ook te mieren, ik had hem denk ik in dat geval allang een schop gegeven dat ie een paar minuten nodig had om te kijken waar ie ook alweer was.
Even met alle vier de hoefjes op de grond blijven teuntje en geen fratsen die gevaarlijk zijn.
Hij is niet van suiker en jij wel min of meer Ach gut dus het is belangrijk dat hij weet dat ie niet zo bijdehand moet doen.
Het zit hem ook in de allerkleinste dingetjes die gewoon moeten kloppen zoals jij altijd eerst door een deur/hek opening en dan pas hij/ hij loopt naast je of achter je maar niet voor je/jij bepaald wanner en hoe hard er gelopen wordt niet hij het begint al als je zn halster wil omdoen dat moet gaan op een rustige fijne manier zoals jij dat graag ziet, gaat dat anders of maakt hij er een potje van (steigeren/wegrennen.happen/op je springen Verward , waarom zou je dan wel en wandeling gaan maken?

Maar misschien dat een casteratie in jou geval wel een goed hulpmiddel zal zijn, strakjes is ie 2 of 3 jaar en dan zit het negatieve gedrag er helemaal ingebakken en krijg het er bijna niet meer uit.
Wat Meavy al zei het liefste voor het voorjaar ivm met infecties aan de wond.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 19:20

Nee kijk dat gaat wel weer goed, halster om doen mag gewoon, dat vind hij niet erg staat ie gewoon rustig bij te kijken, met hem wei uitlopen blijft ie achter me en ik mag ook gewoon eerst, trappen heeft ie al gehad zowel als van mij af en toe, maar zowel ook van andere, aangezine ik het wel moeilijk vind hem te trappen.

met het tempo bepalen vind hij ook nog moeilijk, als hij draait wil hij steeds harder, en dat gaat niet altijd even prettig, als je hem dan inhoud of bij zijn halster pakt, dan word ie kwaad, zodra je bij zijn halster pakt blijft hij met zijn hoofd schudden, dan straf ik hem dus ook net zolang tot hij normaal doet.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:26

horsewisper schreef:
Bedankt voor jullie reacties !!
Ik denk dat jullie gelijk hebben en hij idd gecastereerd moet worden, ik wil alleen gewoon vanuit me eigen gevoel dat hij 1,5 a 2 is.

las laatst dat een heel jong hengstje ook is overleden met castereren.
Nickyu hij heeft hier ook een maatje een 3 jarig ruintje, die zeker niet de liefste is en teun ook regelmatig een lesje leert.

Teun draaft soms ook in eenkeer achter je aan en dan haptie, of hij bijt plotseling in je been zonder aanlijding. meestal daarna stijgerd ie op je.

Dat hengstje was van mij, mijn kleine toetertje.
Maar dat het bij toeter is gebeurd moet je niet bang zijn dat het bij teun ook gebeurd.
De dierenarts zei dat het echt 1 keer in de 10 jaar voorkomt (bijna nooit dus).
Wobbe word eind augustus (waarschijnlijk) gecastreerd, op dezelfde kliniek als waar toeter geholpen zou worden.

Ik heb daar stage gelopen en de dierenarts vond het zo erg van toeter dat hij me aangeboden heeft om hem steriel te castreren, dus op de tafel en aan het gas, ECG, Zuurstof en dergelijke.
Dan kunnen ze hem lekker in de gaten houden en gebeurt het nog eens 100% steriel ook.

Ik voel me daar veel prettiger bij, want dan kunnen ze tenminste nog wat doen als er wat gebeurd (waar ik niet vanuit ga, want het gebeurd zo weinig)
Voor een steriele castratie van een gewone 'grote' paarden hengst rekenen ze 325 euro, maar voor die kleintjes rekenen ze minder.
Ik weet alleen niet hoeveel precies.

Maar als ik jou was zou ik eens bij een kliniek gaan vragen hoe duur het is als je hem aan het gas, zuurstof en ECG laat castreren (steriel dus)
Want misschien voel jij de daar ook prettiger bij?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:27

Misschien kun je met 2 personen gaan wandelen allebei met een halstertouw aan iedere kant, en evt een 3e persoon erachter om te zorgen dat ie doorloopt.

Klinkt misschien wat overdreven, maar werkt vaak wel goed om een pony duidelijk te maken dat naar voren lopen de fijnste weg is.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 19:33

cissie schreef:
Misschien kun je met 2 personen gaan wandelen allebei met een halstertouw aan iedere kant, en evt een 3e persoon erachter om te zorgen dat ie doorloopt.

Klinkt misschien wat overdreven, maar werkt vaak wel goed om een pony duidelijk te maken dat naar voren lopen de fijnste weg is.

Dat deed ik de vorige keer dus ook, en kreeg daar dus heel veel commentaar op, vandaar toen ook die ene 2 fotos dat ik erachter stond puur voor de foto.

mijn ouders waren afgelopen weekend mee, en me moeder liep erachter met de zweep en me vader liep naast mij, die heeft zelfs ook nog een heel stuk met hem gelopen omdat hij zo liep te etteren.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 19:35

IvysToeter schreef:
horsewisper schreef:
Bedankt voor jullie reacties !!
Ik denk dat jullie gelijk hebben en hij idd gecastereerd moet worden, ik wil alleen gewoon vanuit me eigen gevoel dat hij 1,5 a 2 is.

las laatst dat een heel jong hengstje ook is overleden met castereren.
Nickyu hij heeft hier ook een maatje een 3 jarig ruintje, die zeker niet de liefste is en teun ook regelmatig een lesje leert.

Teun draaft soms ook in eenkeer achter je aan en dan haptie, of hij bijt plotseling in je been zonder aanlijding. meestal daarna stijgerd ie op je.

Dat hengstje was van mij, mijn kleine toetertje.
Maar dat het bij toeter is gebeurd moet je niet bang zijn dat het bij teun ook gebeurd.
De dierenarts zei dat het echt 1 keer in de 10 jaar voorkomt (bijna nooit dus).
Wobbe word eind augustus (waarschijnlijk) gecastreerd, op dezelfde kliniek als waar toeter geholpen zou worden.

Ik heb daar stage gelopen en de dierenarts vond het zo erg van toeter dat hij me aangeboden heeft om hem steriel te castreren, dus op de tafel en aan het gas, ECG, Zuurstof en dergelijke.
Dan kunnen ze hem lekker in de gaten houden en gebeurt het nog eens 100% steriel ook.

Ik voel me daar veel prettiger bij, want dan kunnen ze tenminste nog wat doen als er wat gebeurd (waar ik niet vanuit ga, want het gebeurd zo weinig)
Voor een steriele castratie van een gewone 'grote' paarden hengst rekenen ze 325 euro, maar voor die kleintjes rekenen ze minder.
Ik weet alleen niet hoeveel precies.

Maar als ik jou was zou ik eens bij een kliniek gaan vragen hoe duur het is als je hem aan het gas, zuurstof en ECG laat castreren (steriel dus)
Want misschien voel jij de daar ook prettiger bij?

das hier zon 3 a 400 euro. En zo wil ik het niet doen, het is zo duur, niet dat ik het er niet voor over heb maar. ik wil hem op zijn eigen vertrouwde plekkie later casteren, desnoods ga ik eerst alles ontsmetten als het nodig is.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:11

Ha wij hebben ook een ettertje van nu 9mnd maar zodra z'n ballen zijn ingedaald is t Knip Knip.
Zou als ik jou was hem laten helpen want groeien doet ie tovh wel.
Of wil je soms met hem fokken??

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:46

Hey,

Ik heb zelf ook een shet van bijna 1 een merrie ze is nu 11 maanden in april wordt ze 1.
In het begin was ze me echt aan het testen, ze was duidelijk een leidermerrie en steigerde naar me en sprong in me nek. Ik heb gelijk laten weten dat ik dit niet accepteerde. Met wandelen touw lang en zodra ze van achter probeerde op me rug te springen het touw naar achter slaan. Ook in de bak, touw mee en zodra mevrouw omhoog komt richting mij het touw naar haar toe halen. Nu waagt ze niet meer mij aan te vallen.

Houd er rekeing mee, je hebt een hengstje en het is een shetlander! Shetlanders zijn altijd eigenwijs en dit is er moeilijk uit te halen ook omdat je een hengstje hebt zou dit extra moeilijk zijn om zo´n paardje goed op te voeden. Ik raad je aan, of teun bij een ouder paard zetten die hem kan opvoeden of castreren.

Ruinen groeien langer door als hengsten! Dus met de groei krijg je daar zeker alleen maar voordeel van!

Mijn shet is nu bijna 1 en ook heel sterk met wandelen is ze soms net een hengst, net wat jij zegt nek erop en maar draven (dribbelen). Ook bokken enzo aan de hand, en ja shetlanders van 1 zijn dan ook heel sterk. Met wandelen ben ik best streng omdat ze gewoon sterk is, als ze braaf is doe ik wat leuks als ze vervelend is ben ik de hele wandeling streng. Op stal mag ze gewoon los met me mee lopen enz. En in de bak als ze los is ben ik nu aan het oefenen dat ze naar me toe komt als ik dr roep. Dan doet ze het 2x en dan gaat ze me uitdagen. Maarja ik doe eigenlijk maar 1x in de week wat met haar (wandelen of in de bak) De rest staat ze op wei in een grote groep met oudere pony´s en 1 van haar eigen leeftijd. En snachts staat ze op stal met een leeftijdsgenootje en savonds voer ik dr bij en loopt ze gewoon los mee.

Dus mijn tips:
-Doe niet te veel
-Probeer teun in de bak/wei manieren bij te leren en jouw regels altijd hetzelfde te houden dus in de bak hetzelfde als met wandelen
-Zet hem op wei met een goede volwassen pony zodat die hem kan opvoeden
-Of laat hem castreren

Je moet echt uitkijken, goed de baas zijn want anders blijft hij over je heen lopen en dat wordt dan alleen maar erger en hij wordt steeds sterker en steeds meer hengst...

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:19

Ik schrik als ik lees dat je het dier al kreeg toen hij 1 maand was!!
Dan heeft het dier heel veel moeten missen van zijn tijd bij moeder.
Normaal gaat een veulen op een leeftijd van 6 maanden daar pas bij weg, en dat is echt de minimum leeftijd, liever zie ik het nog later gebeuren, maar dat is uiteraard mijn mening. Haha!
Dat een hengstje van bijna 1 jaartje wat steigert en rondhuppelt, is toch echt een heel normaal en jolig gedrag, dat hoort er bij en daar is niks mis mee.
Wel kun je het diertje gaan leren dat jij dat liever niet hebt, maar dat moet dan wel leren zijn. Leer het dier eerst wat jij wel graag wil, dan kun je het dier pas gaan vertellen wat jij niet graag wilt.
Dat meppen en die zwepen, ik krijg er de rillingen van!!
Het lijkt wel of vele ruiters, manege's, instructeurs en dus als gevolg daarvan ook veel paarden eigenaren in het stenen tijdperk zijn blijven steken wat de opvoeding en omgang met hun "lievelingen" betreft. Verdrietig
Ga eerst eens lekker de tijd nemen en observeer je dier, laat hem eerst eens lekker rondhollen in een bak of zo, speel een beetje met hem, jaag hem een klein beetje rond zodat hij zijn ergste energie even kwijt kan.
Ga dan pas even lekker met hem wandelen, geef hem eens wat meer lijn, i.p.v. kort vasthouden.
Wil hij je voorbij lopen, zwaai gewoon het einde van je lijn even rond, is meestal al voldoende om hem even terug te laten wijken.
Steigert hij, laat de lijn even vieren en als hij weer is geland, dan stap je vlot door, dus niet straffen als hij steigert, dit negeer je, maar stevig doorstappen als hij met alle voeten weer op de grond staat.
Dat hij op andere paardjes wil afgaan, is toch logisch???
Het zijn kuddedieren en daarbij is hij nog hengst ook!!
Ik heb zelf een minishetlander hengst, die is zeer dominant, 10 jaar lang dekhengst geweest en nog steeds op en top hengst, nooit geen last in zijn omgang, maar bij het zien of ruiken van een ander paard (buiten zijn maatje), gaat hij voor klimmen, neusgaten wijd open en gilt als een echte hengst.
Toch is hij voor anderen echt geen makkelijke jongen, aan de hand mag hij graag zijn dominantie opleggen, hij weet dan ook precies bij wie hij dat wel kan doen, bij mee weet hij dat ik daar niet van gediend ben, ik ben en blijf de baas en nooit andersom.
Maar wel zonder zweep en meppen!!
Ik krijg de indruk dat jij een hengst niet aankan, dat is een fout die velen maken, ach hij is maar klein.
Zoek eventueel ervaren hulp die het diertje wat kan opvoeden zonder zweep en mepmiddelen, een veulen hoort al helmaal niet te worden opgevoed met een zweep!!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:00

Wie zeg dat toen ik hem kocht hij gelijk afgespeend is ? we gingen kijken toen hij 1 maand was en besloten hem te kopen. Toen hij 4,5 maand was is hij afgespeend.

Hij heeft een ouder vriendje en speelt ermee.

ik wandel zo ongeveer in het weekend 1 soms 2 x, en heel af en toe op de dinsdag, maar eigenlijk maar 1/2 keer, meestal 1.

Wie zegt dat ik hem altijd met de zweep straf ? niemand, en met een langer touw gaathij helemaal voor me uit rennen en krijg je hem niet meer trug, ik hou hem altijd gewoon lekker kort dat hij nog wel wat ruimte heb maar niet te veel. en meestal zijn we maar 10 tot 15 soms minder weg.

en zo super doorstappen kan niet altijd, met mijn reuma heb ik veel pijn in me benen en stevig doorlopen kan niet altijd. hij moet ook op gewoon tempo en vaak draaft hij naast me lekker kunnen draven/wandelen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:05

Lisjuh87 schreef:

Dus mijn tips:
-Doe niet te veel
-Probeer teun in de bak/wei manieren bij te leren en jouw regels altijd hetzelfde te houden dus in de bak hetzelfde als met wandelen
-Zet hem op wei met een goede volwassen pony zodat die hem kan opvoeden
-Of laat hem castreren

Je moet echt uitkijken, goed de baas zijn want anders blijft hij over je heen lopen en dat wordt dan alleen maar erger en hij wordt steeds sterker en steeds meer hengst...

Veel doe ik zeker niet met hem
de regels heb ik ook voor hem en houd ik ook streng aan
hij staat met een ruin van 3

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 08:46

Ria jij hebt zeker nooit gerichte hoefjes op je gehad tijdens het stijgeren????? En in de natuur, hoe denk je dat ze daar gestraft worden? Juist de leider die slaat! Als jij een zweep op de juiste manier gebruikt is er niks aan de hand (dus als verlenging van je arm), stevig doorstappen daar lachen ze om, flikken ze je het zo weer. Heb een soortgelijk geval gehad, prachtige hengst, wou hem ook gewoon hengst laten, maar het klieren en ouweh**ren en gericht naar auto's slaan net als mij (zijn leider) aanvallen, tel het bij elkaar op en 1 telefoontje is zo gedaan.

Tuurlijk heb je lieve hengsten, daarvan zeg ik ook laat ze lekker hengst. Zeker van dekhengsten is het belangrijk dat ze een lief karakter hebben en dat ze makkelijk zijn. Maar bij deze hengsten blijf je dat probleem houden en dan is er maar 1 optie, castreren.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:08

Wat raar om te lezen dat teun zo aan het kloten is Scheve mond

je bent veelste lief voor hem hoor, je hebt mij ooit verteld, dat je een veulen nooit een trap mag geven(hoe denk je dat een kudde hem verkeerde dingen afleerd ??) maar als hij op je stijgerd mag je jezelf gerust beschermen, dus een flinke trap verdient hij!

Bijten zonder reden?
je zegt zelf dat hij doorblijft gaan, Zie je dan niet dat je TE LIEF voor hem bent! Zomaar bijten dat kan toch niet denk! Stel je voor dat hij straks alles en iedereen aanvalt omdat jij dit gedrag accepteerd, je moet hem toch echt een keer zo duidelijk zijn Dat hij van mijn part een uur(of langer) de schrik erin heeft dus wel even opast met jou.

Van een andere pony accetpeer je dit gedrag toch ook niet??
En ik zou hem zeker laten casteren hoor! Hijj heef ttoch geen papieren(toch?) Dus je kan er erg weinig mee Lachen
(als je zonodigen wilt fokken kopen dan een shet met papier)
en het belemmert zn groei echt niet hoor,
Mick wordt in het voorjaar gecasteerd(zodat hij nog lekker de hele zomer op het land kan spelen Haha! )

maar Mick toont dit gedrag ook niet, omdat hij dat allemaal niet mag(hij moet het eens proberen te stijgeren op een mens, of te bijten zonder reden)

het is echt niet zielig hoor, veel zieliger als jij straks in het ziekenhuis ligt omdat teun tegen je op stijgerde, en jou mischien zo geraakt heeft dat je een ritje richting ziekenhuis nodig had
Of wat als er kleine kindjes komen kijken bij Teuntje, Springt opeens teun tegen ze op, de gevolgen zullen zeker niet leuk zijn!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:25

HO eens even, ik heb NOOIT gezegt, dat je een paard, pony,veulen nooit mag schoppen, tuurlijk moet je een pony duidelijk maken dat dit en dat niet mag.

Te lief ben ik niet hoor, mensen staan er van te kijken op straat als hij zo loopt te etteren en ik hem goed aanpak ! Bloos

Wie zegt dat ik hem hengst wil laten ? wie zegt dat ikwil fokken ? wie zeg dat ik geen ruin wil ? niemand, ik wil hem gewoon wat langer hengsthouden, de dierenartsen zeggen dat het beter het met 1,5 tot 2 te doen, TENZIJ het niet anders kan. Lachen

En fokken dat wil ik helemaal niet, tja sommige mensen oordelen liever te snel en weten natuurlijk alles maar dan ook alles beter Clown

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:27

Owja dat stijgeren op kleine kindjes doet hij af en toe ook, kindje stond hem te aaien vorige week, en wat doet teun springen, moet stond ernaast en ik eracher, maar kon hem geen mep geven want dan schiet hij naar voren, en het kindje stond daar, dus heb ik hem met stem gestraft NEE FOEI.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:30

Monster schreef:

maar Mick toont dit gedrag ook niet, omdat hij dat allemaal niet mag(hij moet het eens proberen te stijgeren op een mens, of te bijten zonder reden)

Jou pony is nog een aantal maanden jonger, wacht maar eens tot hij in de puberteit komt dan piep je wel anders.

Teun doet dit sinds 1,5 week

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:32

Als die op kleine kindjes springt, denk ik niet dat 'nee foei' de juiste bestraffing is..

Verder is het een leuke pony, en als je hem iets langer hengst houdt krijgt hij ook meer bouw, groeien in de breedte. Dat is wel goed later voor de kar. Maar als hij echt te gek word moet je hem castreren Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:38

Brechtje schreef:
Als die op kleine kindjes springt, denk ik niet dat 'nee foei' de juiste bestraffing is..

Verder is het een leuke pony, en als je hem iets langer hengst houdt krijgt hij ook meer bouw, groeien in de breedte. Dat is wel goed later voor de kar. Maar als hij echt te gek word moet je hem castreren Knipoog

Ja dat vind ik juist ook leuk als hij lekker bouw krijgt, kijk het hoeft niet persee.

tuurlijk gaat mijn eigen veiligheid voor, maar hij is nu aan het uittesten/puberen, hoe zouden jullie hem straffen/aanpakken, stem + zweep of wat anders ?

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:41

Ik weet zozeer niet een juiste bestraffing, andere kunnen je daar wel mee helpen.
Maar nee foei dat in iedergeval niet echt Knipoog

Je pony is gewoon dominant, moet aan gepakt worden. Dan kan hij super braaf worden, dat was bij mij zelf ook. En nu heeft ie een lekkere dikke borst, en nek. En zo zijn je pony's ook sterker, en dat is handig voor de kar.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:43

Hij hoeft het niet persee te hebben, later word hij toch wel gecastereerd als ie voor de kar loopt, tenzij hij echt TE hengst gaat worden nu.

Nee foei is met een hele harde boze stem hoor, of UH NEE

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:05

Waarom wil je nu zo graag met hem lopen?Ik vind dat je veel te veel met hem doet{2 keer per week en soms ook nog vaker} het is nog een baby laat hem toch gewoon lekker staan met zijn vriendje in de wei.Je kunt 1 keer per maand eens even met hem wandelen en hem lekker poetsen maar verder zou ik niets met hem doen.Mss had je beter een wat oudere pony kunnen kopen waar je gelijk lekker mee bezig had gekunt.

Ik kan niet zien hoe jij hem straft dus ik kan ook niet beoordelen of je het goed doet of wat je anders moet doen.Ik heb wel het idee dat hij bar weinig respect voor je heeft ook al is het een jaarling.Mss moet je eens iemand met meer ervaring vragen je te helpen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 11:08

Ik heb een veulen genomen omdat ik de achtergrondwil weten en hem zelf wil zien opgroeien, en als er dan wat fout gaat, je het zelf hebt gedaan. of verkeerd aangeleerd.

Waarom ik zo graag wil wandelen ? meestal doen we het maar 1x per wee soms ook zo een hele week niet en da weer weg, vaak 1 soms 2 keer, veel doe ik niet me hem hoor. vaak ff in de bak met wat grotere vriendjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:38

Nee foei is een paard echt niet van onder de indruk.
Ik loop zelf regelmatig met een bijna 2 jarige QH hengst (van en naar de paddock)(ok, maatje groter Haha!) Die over het algemeen heel lief is, maar soms ineens doorheeft dat ie ballen heeft/krijgt.
Als ie het in zijn hoofd haalt om te steigeren aan de hand, krijgt ie het te weten ook.
Verder zorg ik dat naast zijn schouder blijf, als ik voor hem kom, komt ie JUIST omhoog, en zijn hoofd laag hou.
Daarnaast loop ik met een longeerlijn, voor áls ie toch omhoog komt, dat ik de ruimte heb om mezelf veilig te stellen. En die lijn krijgt ie dan ook gewoon waar ik hem raken kan. Hij heeft gewoon laag te blijven, klaar!
[edit]suffe typo[/edit]

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:42

Ik snap niet waarom iedereen het over castreren heeft eigenlijk.
Ik heb precies hetzelfde gehad met m'n shet en die is gecastreerd alleen in dat gedrag heeft het castreren niet veel geholpen...alleen het bijten is daardoor over gegaan
Een shet van 1 is gewoon een erge puber willen alles anders doen enz. tuurlijk castreren zal hij wel rustiger van worden maar ik denk dat dat bij elke pony anders is.
Ik ben nu bezig met NH en dat is voor mij de oplossing om hem lekker rustig te krijgen.
Ik doe nog maar 2 weken aan NH, voor die twee weken was het wilde hij harder stijgeren bokken bijten enz. enz. Nu is het 30 cm achter me aan lopen. hij heeft z'n hoofd laag en loopt ontspannen te kouwen. En dat heb ik bereikt zonder geweld. Als hij nu zou stijgeren zou ik hem wel een goede schop geven maar als je de ene keer een schop geef en de andere keer niet als je elke keer een schop geeft weet de pony waar hij aantoe is en hoever hij kan gaan..dat is voor je pony veel makkelijker...anders snapt hij het niet meer