Weinig voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 01:34

Jura, je geeft in je vraag eigenlijk zelf het antwoord al ! Ze zien er goed uit. Als ze verder ook goed rad zijn, en je merkt echt snel genoeg wanneer dat niet het geval is, hoef je je echt geen zorgen te maken.

Zoals al gezegd, geen paard of pony is hetzelfde en ik begrijp dan ook niet hoe de leveranciers aan al die voederadviezen komen. Waarschijnlijk denken ze daar het meest aan zichzelf.

Kortom, goed je ogen de kost geven en je eigen verstand blijven gebruiken.
Bertus.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 02:00

Mijn (hoog)drachtige merries doen het nog steeds erg goed op onbeperkt hooi en zo'n 1,5 schep brok per dag. Ze krijgen niks extra's bijgevoerd.
Ze zien er (te) goed uit, eerder te dik dan te dun.
Als ik ze de aangeraadde hoeveelheid geef, groeien ze uit hun velletje ben ik bang.

Mijn oude pony krijgt meer brok, zo'n 2,5 schep per dag. Dat heeft hij ook echt nodig.
Toen hij vroeger in training stond kreeg hij zo'n 4 kilo brok per dag, meer dan grote KWPN'ers die op Z nivo liepen.

Je moet gewoon kijken naar het paard zelf Zet hij er goed uit, heeft hij genoeg energie?
Dan krijgt hij ook voldoende.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 06:54

Max krijgt -in training- totaal 4kg krachtvoer per dag 1/2 havens, 1/2 granenmix. Hij ziet er goed uit.
Jet krijgt ca 2kg per dag, voornamelijk biks, beetje granen. Ze is wel drachtig -6e maand- en doet weinig.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 11:02

Toch is het ook weleens frusterend om te zien dat vooral Jur toch heel snel te dik is, terwijl ze zo weinig krijgt. Soms zou ik willen dat ik ook van die paarden had die snel aan de magere kant zijn. Het nadeel van zo weinig voer is ook dat ze het zo snel op hebben! Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:35

Ik denk dat de hoeveelheden die je voert okay zijn.
Dikke en Beer "werken" allebei ong. even veel.(op het moment dus gewoon weinig Knipoog !) Dikke (z´n naam zegt het al *LOL* !) heeft veel meer de neiging om dik te worden als Beer, die eerder (ontypisch voor een Haffi!) te dun is. Sind 2,5 maand ben ik op kompleet ander voer over gestapt.
Dikke krijgt "Isi & Co" 1 kg per dag . Dit is een müsli, speciaal voor paarden die met weinig voer toe kunnen (meestal de "robuustere rassen zoals Ijslanders, Fjorden enz.). Beer krijgt "light", maar wel 2 kg per dag. Dit is voer wat lichter te verteren is. Daarbij krijgt ´ie dan nog 200 gr. lijnzaadkoncentraat met echinacea, voor meer weerstand.
Beiden krijgen veel hooi en ook stro. `s Ochtends 2 plakken hooi, ´s middag 2 plakken hooi en ´s avonds 3 Lachen plakken hooi en 1 plak stro!
Beer begint er met dit voer eindelijk weer beter uit te zien (hij wordt dikker!) en Dikke ziet er nu top uit! (hij is niet meer dik en z´n hooi-buik is weg!). Beiden glanzen je tegemoet Party!! !

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 14:14

Jura schreef:
Toch is het ook weleens frusterend om te zien dat vooral Jur toch heel snel te dik is, terwijl ze zo weinig krijgt. Soms zou ik willen dat ik ook van die paarden had die snel aan de magere kant zijn.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Frustrerend van die snel te dikke paarden!
Ik denk dat mijn paarden hier de enige zijn (voor zo ver ik gelezen heb) die helemaal GEEN brok krijgen!
0,0 geen spatje. (Op Udinde na dan he?)
Ze leven op flink wat hooi en 1 dikke voederbiet per dag en het schrale beetje gras wat er op het land staat.
Natuurlijk werken ze ook niet zo veel, alleen in het weekend, maar dan moet Isolda er wel aan geloven. *LOL*

In de zomer rijd ik een marathon (aangespannen, compleet met dressuur, afstandsrit, hindernissen en vaardigheid) en dat doet Isolda op hooguit een halve kilo per dag. Verder kan ze gras eten in de wei natuurlijk.
Ze is altijd prima in conditie, geen problemen bij de veterinaire keuringen en zit prima in haar vel, glanst goed en is actief.
En dat terwijl ik in die maanden 6 keer in de week volop train.

Uitzonderingetje?

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 17:51

Jura schreef:
Kim, hou weet je eigenlijk dat Lodewijk niet genoeg vitamine krijgt met die 2 kilo brok? Ik zit er zelf ook aan te denken om (weer) vitamine E + selenium bij te voeren. Maar hoe weet je dat dat nodig is, mijn paarden glimmen als een spiegeltje...


zei de veearts.
Omdat hij flink fanatiek getraind wordt en een vrij fors paard is kan hij nooit van 2 kilo onderhoudsbrok op een dag genoeg binnen krijgen.
Ook hij glimt altijd als een spiegeltje maar dat hoeft niet altijd wat te zeggen alle gezonde paarden moeten glimmen.

net als een hardloper niet kan leven op 1 bruine boterham met kaas bv.