Bijrijders (waarom liegen?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Bijrijders (waarom liegen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:53

advertenties met: heb al veel hengsten ingereden" Sla ik bij voorbaat al over...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:55

stef schreef:
advertenties met: heb al veel hengsten ingereden" Sla ik bij voorbaat al over...

las laatst een advetretntie van een meisje die een shetlander zocht om te verzorgen, want ze reed nu allemaal hengsten in en wilde weer eens wat anders *LOL*

ach ja ik sla ze ook over Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:58

Je kan er misch. ook maar beter een beetje voor betalen en dan kun je er wat meer een "prof." opzetten.Mijn ervaring is dat de meeste bijrijders alleen ervaring hebben met manegepaarden,of soortgelijke.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 11:58

Natuurlijk is het een algemeen probleem en ik heb ze allebei laten proefrijden. Maar ik kon zo goed zien dat ze hadden gelogen over hun ervaring en dat vind ik gewoon niet leuk. Dus een proeftijd zat er niet eens meer in.
Ik heb al eerder een bijrijder voor Eclips gehad en die reed heel goed, was niet bang en ik kende haar al een beetje omdat ze het nichtje was van iemand waar ik op stal werkte en ik wist dat ze lekker kon rijden, maar ze had geen zin meer en wilde terug naar haar oude verzorgpony, dus is ze weggegaan.

En ik zet ook niet zomaar iemand erop, natuurlijk welleens een vriendin die eens wil paardrijden, maar dan houd ik Eclips gewoon vast of doe haar aan de longe, dan is ze heel braaf.
Het gaat mij er gewoon dat je niet moet liegen als je een pony wilt verzorgen, gewoon de waarheid vertellen over je ervaring, dat is het beste!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 11:59

stef schreef:

Hahah, ja dan weet je al genoeg! Tong uitsteken

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:01

Elisa2 schreef:
Je kan er misch. ook maar beter een beetje voor betalen en dan kun je er wat meer een "prof." opzetten.Mijn ervaring is dat de meeste bijrijders alleen ervaring hebben met manegepaarden,of soortgelijke.

Daar gaat mij niet om, ik wil best iemand die nog niet veel ervaring helpen als ze er gewoon eerlijk over zijn. Natuurlijk is een prof beter om er op te zetten, maar dan moeten ze het ook nog willen om naar je toe te komen, ik ga haar niet ergens naar toe brengen omdat ik er zelf ook op blijf rijden.
Maar je hebt wel gelijk!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:08

Douni schreef:
De klik tussen paard en ruiter is ook belangrijk, maar bij jonge vrij onervaren paarden vind ik het toch altijd wel belangrijk om ook te weten dat deze paarden niet altijd te vertrouwen zijn omdat ze zelf nog niet veel ervaring hebben. Je moet altijd voor de eerste keer met een jong paard beginnen, maar toch vind ik het heel belangrijk om dan wel je goed je basis van het rijden onder de knie te hebben en poetservaring heeft daar niets mee te maken Tong uitsteken

Bij een jong paard had ik dat risico hoogstwaarschijnlijk ook niet genomen nee...

Ik ken trouwens ook een meisje dat zo praat over haar paardenkennis. Zij had een paard en ik reed daar weleens op. Een echte merrie met alle merrie streken die je maar bedenken kan. Ze is verkocht omdat het meisje er niet genoeg tijd aan besteedde en er een keer afgevallen was en daardoor ook niet echt meer durfde. Kan gebeuren natuurlijk...
Ik hoorde pas van een vriendin dat ze nu bij een vrouw de paarden wat verzorgd en poets etc. Ze heeft daar verteld dat ze ook een eigen paard had: een wilde hengst waar ze super goed mee overweg kon... beetje veel fantasie.

In ieder geval succes met het vinden van een geschikte brijrijder. Misschien kan je een briefje ophangen bij de rijvereniging van het dorp/stad waar je woont. Die hebben in ieder geval ervaring.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:15

Douni schreef:
Het gaat mij er gewoon dat je niet moet liegen als je een pony wilt verzorgen, gewoon de waarheid vertellen over je ervaring, dat is het beste!

Zo werkt het helaas niet in de echte wereld. Jezelf verkopen wordt als positief gezien, en het liegen is dan ineens een leugentje om bestwil.

Ik heb als bijrijder juist vaak te horen gekregen dat ik veel te bescheiden was, terwijl ik gewoon de waarheid vertelde... heb veel paarden ingereden, met wedstrijden officieel nooit hoger gestart dan de B dressuur.

Maar als jij mensen uitnodigt, waar ga jij dan op af?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:17

Elisa2 schreef:
Mijn ervaring is dat de meeste bijrijders alleen ervaring hebben met manegepaarden,of soortgelijke.

Er zijn toch genoeg bijrijders die bijvoorbeeld zelf ooit een paard hebben gehad, of al jaren bijrijden?

Of zijn die gewoon moeilijk te vinden?

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:22

zelf denken egt dat ze goed kunnen rijden !
maarja, als je aleen op de manege rijd in een lesje bij de gevordere .. dat zegt niks. (dan rij je op ponys die altijd braaf doen, natuurlijk niet allemaal maar, ik weet even niet hoe ik het uit moet leggen )
maar een eigen paard is een andere ervaring !

op een manege pony rijden is heel anders als een eigen.. dus daar mot je ook anders op rijden. ben ik van mening !

maar het is idd heel stom om er over te gaan liegen.
zeg dan dat je op een manege rijd voor zo veel jaar.. niet gaan opscheppen ! (als dat het geval is dan ! )

maar ja sucses met het zoeken voor de geschikte bijrijder !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:26

weinig denk ik...maar je hebt ze wel..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:28

Ik vind poetservaring eigenlijk best wel belangrijk, zo niet belangrijker.
Ik sta er soms versteld van hoe slecht sommigen mensen een paard poetsen, niet weten welke borstel waarvoor gebruikt wordt en toch zeer belangrijke plekken overslaan.

10 jaar ervaring zegt natuurlijk ook niet alles, ik heb dan liever iemand met minder ervaring die veel moet leren en het dan ook op de goede manier kan leren dan iemand die sturen kan maar alles doet wat jij niet wilt hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:32

Daar zit wel wat in,maar dan moet je wel tijd hebben om te begeleiden.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:40

wendytjeG schreef:

Maar als jij mensen uitnodigt, waar ga jij dan op af?

Ik had zelf een advertentie met gewoon heel duidelijk wat ik zoek. En van de reacties die ik kreeg heb ik er twee uitgekozen. Helaas niet de goeie..

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:46

wendytjeG schreef:
Er zijn toch genoeg bijrijders die bijvoorbeeld zelf ooit een paard hebben gehad, of al jaren bijrijden?

Of zijn die gewoon moeilijk te vinden?

Nou, bij mij zat het zo.. ik zoek echt iemand die met Eclips wil gaan wedstrijden en daarvoor traint. En het is een D-pony, daarom zocht ik iemand die rond de 15/16 jaar, dus nog enkele jaren bij de pony's kan rijden met Eclips. En dat is best moeilijk om te vinden.

Ikzelf rijd haar 3/4 in de week en ben dus van plan haar bij de paarden te gaan rijden, maar ik wilde ook gewoon iemand de kans geven om verder te komen met het paardrijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:01

Douni schreef:

Nou, bij mij zat het zo.. ik zoek echt iemand die met Eclips wil gaan wedstrijden en daarvoor traint. En het is een D-pony, daarom zocht ik iemand die rond de 15/16 jaar, dus nog enkele jaren bij de pony's kan rijden met Eclips. En dat is best moeilijk om te vinden.

Ikzelf rijd haar 3/4 in de week en ben dus van plan haar bij de paarden te gaan rijden, maar ik wilde ook gewoon iemand de kans geven om verder te komen met het paardrijden.

Goh, ik zou willen dat ik in de buurt woonde, een paar jaar jonger was en nog geen bijrijdpony had, want dit is echt een heel leuke kans voor iemand! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:02

Elisa2 schreef:
weinig denk ik...maar je hebt ze wel..

Ik denk dat je die toch vooral moet zoeken bij rijverenigingen e.d. zo kwam ik in het verleden eigenlijk altijd wel aan bijrijdponies, zat eigenlijk nooit lang zonder Haha!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 13:21

wendytjeG schreef:

Goh, ik zou willen dat ik in de buurt woonde, een paar jaar jonger was en nog geen bijrijdpony had, want dit is echt een heel leuke kans voor iemand! Haha!

Ja is een leuke kans voor iemand toch? Morgen komt er ook iemand kijken, heeft een jaarlinghengstje die ze misschien bij Eclips op stal wilt zetten, dus dat klinkt dan al meer belovend!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:47

of je nouw blij mee moet zijn met een 'prof' op je paard te zetten??

voor onze merrie hebben we al verschillende bijrijders gehad. de laatste keer hadden we keuze uit 2 meiden van 16/17
reden allebij op dezelfde manege en waren met die fnrs proefjes op hetzelfde niveau.

wij hun allebij laten komen, even rijden, zelf laten poesten en zadelen(merel is niet de makkelijkste met zadelen)

wat bleek.. de ene deed heel verwaand en was zo goed(zei ze zelf) de ander was heel bescheiden.

wat bleek.. degene die dacht zo goed te zijn was maar aan het trekken en zorgde er voor dat merel nogal opgefokt werd, die ander erop, heel rustig meisje, probeerde niets raarsen het ging goed.

nee merel liep niet nageeflijk en ze liep eigenlijk alleen rondjes, maar het was voor het eerst dat ze rustig was bij een ander, uiteindelijk hebben we niets meer gehoordnadat we zijn verhuisd naar de nieuwe stal, maar dat ging echt heel goed.

hebben er ook een z2 ruiter opgehad.. die wilde alleen maar nageeflijkheid en alle oefeningen er op en er aan. merel pikte dat niet en sloeg dus flink aan de kletter.

niveau zegt niet veel, de klik is idd belangrijker.
met mij en merel klikt het ook niet, anders had ik haar wel gereden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:57

Ik heb wel eens het omgekeerde gehad. Ik belde op voor een verzorgpaard. Ik heb vroeger veel recreatief gereden en de laatste jaren wekelijk of om de week privelessen gevolgd, maar een echt dressuurniveau kan ik er niet aanhangen, want ik heb geen wedstrijden gestart. Maar goed, na enige begeleiding kan ik een paard correct rijden en dat is beter dan sommigen die L rijden en een paard in de krul rukken. Ik belde dus op naar een mevrouw en ze begint gelijk over niveau bla bla bla, dus ik het verhaal uitgelegd. Ze nodigt me niet eens uit, maar kapt het gelijk af van "nou, als je niet goed kunt rijden, dan wil ik je niet op m'n paard hebben". Ik stond echt met m'n mond vol tanden. Ik heb nog uit weten te brengen; "nou dan houdt het op he" en een groet. Wat willen die mensen nou? Iemand die hun paard correct rijdt en hem goed verzorgt of iemand die kan zeggen dat ie L rijdt??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:00

Tessebes schreef:
Ik heb wel eens het omgekeerde gehad. Ik belde op voor een verzorgpaard. Ik heb vroeger veel recreatief gereden en de laatste jaren wekelijk of om de week privelessen gevolgd, maar een echt dressuurniveau kan ik er niet aanhangen, want ik heb geen wedstrijden gestart. Maar goed, na enige begeleiding kan ik een paard correct rijden en dat is beter dan sommigen die L rijden en een paard in de krul rukken. Ik belde dus op naar een mevrouw en ze begint gelijk over niveau bla bla bla, dus ik het verhaal uitgelegd. Ze nodigt me niet eens uit, maar kapt het gelijk af van "nou, als je niet goed kunt rijden, dan wil ik je niet op m'n paard hebben". Ik stond echt met m'n mond vol tanden. Ik heb nog uit weten te brengen; "nou dan houdt het op he" en een groet. Wat willen die mensen nou? Iemand die hun paard correct rijdt en hem goed verzorgt of iemand die kan zeggen dat ie L rijdt??

Dat was idd ook mijn punt...

Dat soort mensen vraagt er soms om dat je jezelf 'verkoopt'

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:16

Ik heb het opgegeven om een bijrijder te zoeken. Als iemand bij me op bezoek komt mag die best even op haar rijden, maar verder heb ik het echt helemaal gehad.
De eerste reed naar eigen zeggen vier jaar, best aardig enzo, maar kon nog niet eens zadelen, vond mijn paard doodeng omdat ze bewoog bij het poetsen, dus dat schoot niet op. Tijden mijn paard zelf gedaan, toch maar weer op zoek naar een bijrijder. Iemand gevonden die op zich best leuk reed, maar alleen maar liep te klagen dat ze wel moest werken op mijn paard en dat ze niet 'in de krul' wilde. Ja, ze wil wel nageeflijk, als je haar rijdt!! En niet omdat je er aan de voorkant heel hard aantrekt. Zolang ik erbij stond ging het best aardig, ik ging even weg en toen ik terugkwam had mijn knollie gesteigerd... Verward Nou, als er één paard braaf is onder het zadel dan is het de mijne, die krijg je gewoon niet omhoog, tenzij... je heeeeel hard trekt en blokkeert aan de voorkant terwijl je er met alle kracht intrapt...om haar naar beneden te dwingen. Einde bijrijder...
De laatste poging was meer uit gezelligheid geboren voor één keer in de week. Ruiter in eerste instantie helemaal blij, gezellig, leuk, geweldig... ik betaalde de helft van de lessen... maar na een paar weken kreeg ik toch te horen: ik heb er geen tijd voor. Scheve mond

Nou, ik heb het gehad! Niemand meer op mijn paard. Ahum... ik geloof dat ik mijn frustraties nu wel aardig kwijt ben. Haha!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:22

Tessebes -> Ja die mensen heb je ook, dat ze echt willen horen dan je m ofzo rijdt, maar aan de andere kant, ik weet ook niet of ik dan wel bij die mensen hun paard wil gaan berijden.

Douni -> Als ik nou in de buurt woonde was het perfect voor mij!
Ik ben opzoek naar een paardje/pony waarmee ik wat verder kan komen dan die F proefjes. Ik ben aan het kijken voor een eigenpony nu, maar het is allemaal zo duur. Perfect zou zijn als ik een bijrijd pony kon vinden, die ik 3/4 x in de week mag rijden en waarmee ik ook afentoe een wedstrijdje mag rijden. Of anders samen met iemand een pony kopen, dat is ook een goede oplossing. Maar ik kan dus geen bijrijd pony vinden, je moet in dat wereldje zitten hier in Almere of je komt er ook gewoon niet in Boos!
Ik heb trouwens ook nooit gelogen over mijn ervaring. Ik heb altijd op maneges gereden, en verzorgponys in frankrijk, waarmee ik strandritten begeleid. Groepen begeleiden en door het verkeer rijden is geen probleem maar dressuur matig moet er bij mij dus nog aan gewerkt worden, maar ik wil juist een bijrijd pony zodat ik daar aan kan werken. Ik ben al een jaar actief opzoek, maar ik vindt echt niets. Daarom zit ik nu dan te denken aan een eigen pony...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:29

Toydoll schreef:
Tessebes -> Ja die mensen heb je ook, dat ze echt willen horen dan je m ofzo rijdt, maar aan de andere kant, ik weet ook niet of ik dan wel bij die mensen hun paard wil gaan berijden.

Precies, dat had ik dus ook. Dan niet hoor! Maar ik stond er wel even van te kijken.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:00

Snap niet waarom je zou liegen over wat je wel en niet kan, het komt toch uit.
Sterkte met zoeken!