afreageren op je paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: afreageren op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:15

Anzjuhlaa schreef:
pfff ben blij dat er nog meer mensen dit probleem hebben...

ik schaam me er soms ook voor.. Bloos

je realiseert het je ten minste en dat is een goed teken, en zoals je ziet ben je niet de enige.

als ik op ploffen sta loop ik altijd even weg, effe uitblazen en dan opnieuw proberen, lukt het dan nog niet dan er mee kappen voor die dag, morgen weer nieuwe dag, nieuwe kansen!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:18

Afreageren op je dier is een vorm van onmacht,zwakte.

Het dier kan er niks aan doen?!
Dus waarom ?
Belangrijk om te weten als je je bewust bent van deze zwakte is eraan te gaan werken!

Therapie (een veranderingsproces) kent 3 stappen: bewustwording, acceptatie en verandering. Door op een non-verbale manier (zonder woorden) contact te maken met jezelf, je gevoelens serieus te nemen en te uiten, kun je ze leren accepteren en zonodig vervangen.

Dan pas stap je op je paard....

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 01:15

mijn advies ga niet rijden zolang jij het gevoel hebt dat je wel enes kan afreageren op ej paard.
ik heb het ook gehad vorig jaar.
toen heb ik de keus gemaakt dat ik er niet meer opging om te rijden maar ik liet hem wel los verzorgde hem wel enz enz.
ook hij was jong.
conclusie ik heb vorig jaar dus totaal niet gereden.
het is mijn eigen paard maar ik had vorig jaar zo'n kl*te jaar dat ik dat niet wilde afreageren op hem.
nu gaat alles weer goed ik heb veel grondwerk met hem gedaan en sinds 1 januari rijd ik weer.
nu ben ik veel rustiger ik begrijp hme beter en hij mij.
we hebbne wederzijds respect voor elkaar en ik ga me niet meer afreageren op hem.
nu als ik me niet zo fijn voel of verdrietig of wat dan ook dna is het juist goed om te gaan rijden wnat dna kom ik weer helemaal tot rust en laad ik me weer helemaal op.
voor jezelf is het denk ik wel belangrijk om ff wat rust in je leven ana te brengen.
veel succes!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:03

Als je nou eens voor jezelf alles op een rijtje gaat zetten. Als je zelf lekker in je vel zit, merk je vanzelf dat mensen/dieren om je heen een stuk relaxder zijn.

Wat helpt om je af te reageren is bv in de auto op weg naar stal, keihard te schreeuwen en te tieren!

Of als je thuis bent, pak je een kussen stop je hoofd erin en reageer je helemaal af. Geloof me het helpt.
Het is een onderdeel van breathwork, stressmanagement.
Het zijn kleine dingen, maar als je het uit je systeem kan 'schreeuwen' heeft je paard er geen last van en kan je lekker ontspannen rijden.

Een ander punt is, haast je niet bij je paard, trek er voldoende tijd voor uit. Dan blijf je zelf relaxder en je paard dus ook!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:34

Als ik gefrustreerd ben of chagerijnig, dan ga ik lekker een stapritje buitenuit maken. Mijn paard vind dat heerlijk en ik word er lekker ontspannen van. Echt aan het werk gaan doe ik dan bewust niet, ik wil niet het risico nemen dat ik me op haar afreageer als ze niet luistert. Meestal voel ik me juist een stuk beter als ik alleen al weer bij haar ben, lekker knuffelen enzo!

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:55

Ik weet van mezelf, als ik echt heel erg gefrustreerd en chagrijnig ben dat ik dan niet op Bjarni moet gaan zitten, dat voelt hij feilloos aan en dan gaan we ook giga aan de kletter. Hij vertrouwt namelijk volkomen op mij en op het moment dat ik met m'n gedachten niet 100 % bij hem ben wordt hij onzeker en gaat dus vluchten/ rennen.
Als ik een beetje gespannen ben ga ik eerst heeel lang relaxed borstelen, stukje grondwerken tot ik het gevoel heb dat de ergste spanning eruit is en dan nog een ritje maken.
Maar even snel snel gaan rijden werkt dus niet, dan gaat het van kwaad tot erger en is hij onzeker en ik geirriteerd.
Ook Lilith moet ik in zo'n bui eigenlijk niet gaan rijden. Die laat het me wel duidelijk merken door gewoon (naar mijn idee) niet mee te werken. hoofd in de lucht en rondcrossen maar. Dan heeft onredelijk boos worden helemaal geen zin, wordt het ook alleen maar erger van.

Mijn oplossing is dus, niet rijden als ik echt erg slecht in mijn vel zit of te weinig tijd heb (eventueel alleen een lange teugel staprit met Lil).
Bij een beetje frustratie eerst proberen mijn hoofd leeg te maken en dan pas te gaan rijden, want echt ze voelen het zo goed aan dat ik al van tevoren kan voorspellen dat ik er niet met een voldaan gevoel afstap als ik gefrustreerd opstap.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:23

hey

ga leuke dingen doen met het paard en niet denken moet aan de teugel moet dit moet dat ga is lekker het bos in ga is springen (als dat mag en als je het zelf leuk vind)
voetballen met een paarden voetbal is ook leuk
geef hem de poetsbeurt van ze leven......geniet van het paard

heb ook een keer zoiets gehad ik wou alleen maar dat ze goed moest lopen en wel in 1 uur maar dat lukt niet... had wat problemen enzo..
ik was het plezier in rijden kwijt en ging het af reageren op het paard dat is dus echt niet eerlijk ik kreeg toen te horen ga een beetje "spelen" met het paard en moet zeggen is super gelukt heb nou al weer heel veel zin om naar me bij-rijpaard tegaan!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:45

ik heb het ook wel eens hoor, dat thuis ff alles misgaat en ik alleen maar loop te stressen, maar zodra ik merk dat ik het op mn bijrijpaard af reageer stap ik meteen af en ga longeren of wandelen oid.. dit kun je niet doen als het voor langere tijd is dekn ik.. bij mij duurt het gelukkig altijd maar hoogstens een dagje en is het meestal weer over daarna Lachen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:56

ik heb dat ook wel eens..

met rijden dan kan ik me soms boos worden,niet dat ik dan helemaal uitflip want mijn paardje geeft mij daardoor ook op zn flikker..

word ik onterecht boos,word hij boos op mij..word ie sjaggo..
ik leer dus ook van hem..

maar soms heb ik het ook als ik hem poets ofzo..
soms dan word ik ongeduldig,

en dan voel ik me zo schuldig achteraf..
tegenwoordig roep ik alleen maar..

net als gister...paardje had WEER zn deken gemold..springt WEER over de draden..
tjah dan ben ik hem echt even beu..
maarja..dat heeft iedereen denk ik

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:48

lovelyhorses schreef:
hey

ga leuke dingen doen met het paard en niet denken moet aan de teugel moet dit moet dat ga is lekker het bos in ga is springen (als dat mag en als je het zelf leuk vind)
voetballen met een paarden voetbal is ook leuk
geef hem de poetsbeurt van ze leven......geniet van het paard

heb ook een keer zoiets gehad ik wou alleen maar dat ze goed moest lopen en wel in 1 uur maar dat lukt niet... had wat problemen enzo..
ik was het plezier in rijden kwijt en ging het af reageren op het paard dat is dus echt niet eerlijk ik kreeg toen te horen ga een beetje "spelen" met het paard en moet zeggen is super gelukt heb nou al weer heel veel zin om naar me bij-rijpaard tegaan!

Dat spelen helpt uiteindelijk ook niet meer hoor....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:50

het enige dat helpt als je je gemoedstoestand op een paard afreageert is gaan rijden op een paard die dit niet pikt Haha! Haha! Haha!

echt die leren je dit zo af hoor, geen probleem

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:57

Ja inderdaad Gijsenkim... Haha! Haha! Haha!

Ik kan me hier mateloos aan opvreten!
Natuurlijk hebben we allemaal wel eens als het tegenzit dat de training/ het rijden niet lekker loopt, maar ik heb mezelf als de bliksem een halt toe geroepen dan hoor!

Reageer je frustraties af op diegene die zichzelf normaal kan verweren!
Dit is niet goed te praten... en komt helaas veel te vaak voor!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:59

Als ik echt chagrijnig ben en ik ga naar mijn paard dan probeer ik juist daar een beetje tot mezelf te komen. Dan stap ik erop met een gevoel van....en dit gaan we dus wel goed doen vandaag! Meestal voelt ze het goed aan en juist op die momenten gaat het rijden lekker.
Als ik zo chagrijnig ben dat ik geen zin heb om iets aan te pakken...ga ik relaxed rijden zonder verwachtingen....in het bos ofzo.
Ik weet niet maar het lijkt of mijn paard het aanvoelt en dan is ze gewoon extra lief en als ze dan streken uit gaat halen, werkt dat ook op mijn lachspieren en dan voel ik me na het rijden weer helemaal toppie!
Het is gewoon heel goed om lekker te bewegen en aan de slag te gaan als je niet zo lekker in je vel zit. Probeer je gedachten te houden aan daar waar je mee bezig bent....dat leidt je ook af en gun je jezelf wat rustmomenten (qua problemen en gedachten).

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:01

hmm wat monday zegt herken ik het meest. Ik ga juist rijden om me te ontspannen na alle stress. De autorit ernaartoe maakt me al rustig en het poetsen al helemaal. Ik ben daar in een andere omgeving en heb er meestal genoeg tijd voor uitgetrokken.

Een goede tip van mexx. Ga eerst een stapritje maken, wind door je haren (eeh die onder je cap uitkomen dan Knipoog ) en effe ontspannen.
Misschien kun je daarna nog even aan het werk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:02

gijsenkim schreef:
het enige dat helpt als je je gemoedstoestand op een paard afreageert is gaan rijden op een paard die dit niet pikt Haha! Haha! Haha!

Dan doe je dat niet meer op dat soort paarden, maar als je WEET dat een paard niet reageert, blijft het een ander verhaal...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:26

als ik me ga zitten irriteren aan een paard dan vind ik het fijn als ik muziek opheb of kauwgom kauw (jah is gevaarlijk ik weet het) dan kan ik me daar op concentreren

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:34

Ik rijd onder andere ook een jong paard en ik houd mezelf altijd voor; als zij me niet begrijpt, dan leg ik het haar niet goed uit.
Maar dat ter zijde. Ik kan me wel voorstellen dat je als je niet goed in je vel zit wel eens op een manier reageert waar je later spijt van hebt. Zelf heb je ook wel door dat dat niet eerlijk is tegenover het paard, hij kan er ten slotte ook niets aan doen. Toch kan het net de druppel zijn als het rijden dan ook nog eens niet de ontspanning oplevert waarop je had gehoopt.
Als ik echt een hele slechte dag heb ga ik niet rijden, of ik zet me er overheen. Als je niet goed in je vel zit moet je de lat ook niet te hoog leggen, want als het dan niet gaat zoals je graag had gewild, dan heb je er een teleurstelling bij en daar wordt je op zulke momenten ook niet vrolijker van...

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:06

Ik kan meestal aardig wat hebben maar soms (het gebeurd zelden) sta ik ook op springen hoor Knipoog
Als alles al fout is gegaan en je vervolgens nog eens een paard hebt dat eigenlijk alleen wil doen wat hij wil doen Boos! klinkt bekend in de oren hoor Knipoog

Als ik zoiets al van te voren aanvoel ga ik niet rijden....
en mocht ik toch gaan rijden dan onthou ik altijd 1 ding:
Als ik te snel en te vel reageer dan wordt mijn paard daar alleen maar onzeker van en gaat ze nog moeilijker doen.
En in zo'n situatie is ze echt ontzettend moeilijk want zij gaat door en door en nog eens door.
Paardje met karakter zal ik maar zeggen Haha!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:25

ik heb vandaag DE oplossing gevonden...
Mest een zeer vieze stal uit !!

doe desnoods de hele stal..zweet je suf..en stap met veel zin op je paard !!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:56

gijsenkim schreef:

Ik heb zo'n paard Haha! Hij is heel braaf, tot je hem onterecht op zijn flikker geeft. Dan wordt hij bloedlink.....
Als ik zo'n bui heb gooi ik hem lekker los, aan rijden hoef ik dan echt niet te beginnen. Behandel je hem eerlijk, dan is er geen vriendelijker paard. Doe je dat niet dan is het de grootste draak die er is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:26

vroeger werd ik wel eens boos op mijn vorige pony...en mijn perfecte manier om weer redelijk te worden is om het paardje in de ogen te kijken Bloos zo'n super lief snoepie brengt je meteen weer met beide benen op de grond Haha!
nou heb ik een andere pony... een super sweete... en daar kan ik gewoon niet boos op worden... een paard dat zo vol onschuld zit zou ik nooit boos op kunnen worden... Bloos
voor iemand die een vervelende pony heeft zoukt zo niet weten... maar onredelijk is nooit goed en je krijgt het op een dag dubbel en dwars terug Pling

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:35

hahahaha ik moet zo lachen, als mensen zeggen: dan ga je toch wat anders doen, als je voelt dat je sacho of op ontploffen staat. toen ik in de puberteit zat, had ik regelmatig van dat soort buien. en dan ging ik bijvoorbeeld eerst maar uitgebreid poetsen en dan longeren ofzo, maar dat was meestal geen succes! met poetsen had hij me al een keer flink te pakken door me trui tussen ze tanden te houden en niet meer los te laten, sta je daar.... Clown goed dan ga je longeren, en dan absoluut niet luisteren, als je zegt dat ie moet stappen gewoon keihard gaan galoperen en ow wat kon ik er woest omworden.. Boos!
nu is het eigenlijk onwijs grappig. gelukkig kan ik me nu heel goed beheersen. Haha! veel succes verder, en een vriendin van mij zegt altijd: adem in en adem uit, en laat het los! Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:25

Owh ja ik herken me hier helemaal in. Alleen zijn het dan vaak niet mijn eigen paarden.. maar als ik dan de paarden van iemand anders moet buitenzetten ofzo en die zijn vervelend dan wil ik wel eens in mijn slof schieten.. ehter weet ook ik dat zij er niets aan kunnen doen..
maar ook met het rijden heb ik het weleens.. dan ben ik aan het rijden en gaat het net niet zoals ik wou.. en dan klap ik ok.. meestal blijft het bij schelden of een flinke trap.. dan weet ik ok dat het niet eerlijk is tegen over het paard.. maar het lucht soms gewoon zo op..

de reden dat ik dat nu zo doe is omdat ik het paard van grijsenkim ben tegengekomen (dwz zon soort..).. die dacht ook: als jij gemeen tegen mij doet doe ik da tegen jouw.. Of hij ging me gewoon staan uitlachen... daar stond ik dan met een paard da recht voor me stond en geen stap meer zette.. meestal net zo lang totdat ik in de lach schoot en dan luisterde ie ineens weer perfect..

wat ik nu meestal doe als ik boos of gefrustreerd ben: een flinke smerige stal uitmesten, en dan met grote scheppen, dan ben ik zo moe en dan ben ik in elk geval niet meer gemeen tegen mijn paard.. Knipoog Nu kruip ik ook op de paarden als ik me poedersuiker voel, niets lekkerders!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:09

zucht.. ook mijn slechtste karakter eigenschap. ik doe het uit frustratie als het rijden niet wil lukken.
Ik heb gelukkig goede hulp ervoor gevonden, dus deze tips werken ook erg goed:

1:
zodra je voelt dat de " uitbarsting' komt, gelijk van je paard af en de tegen de dichtsbijzijne paal/boom/hek schoppen ( dit lucht zozoooooo op!!)

2:
Zodra je merkt dat het niet meer gaat, teugels lang en minimaal 5 tot 10 minuten dom rondjes gaan stappen. tegen die tijd is je humeur waarschijnlijk alweer beter zodat je verder kan rijden.

3:
doe iets anders met je paard. ga wandelen, longeren borstelen etc.

4: zorg dat je iemand hebt die je ermee kan helpen, want je kan er veel mee kapot maken.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:56

Wat ik dan weer lees, het is niet mijn eigen paard.............ben gelukkig maar bijrijdster Boos!
Met andere woorden, dan geeft het niet dat ik het op hem afreageer en vanuit een manege hebben ze allemaal geleerd......luisterd hij niet......zweep erop.
Het antwoord hierop is .......hoe verknal ik een paard van een ander en hoe maak ik zo'n dier agressief en onhandelbaar voor de eigenaar.
Zie het dagelijks om mij heen, staat er weer zo'n 'my little pony' type haar verzorg paard te poetsen, mobiel aan het oor en geen aandacht meer voor het paard die ondertussen zich stierlijk staat te vervelen en een stapje zijwaarts doet om ergens anders naar te kijken.
Rammen met de vuist en schreeuwen, niet één klap maar de handjes zitten los genoeg voor onbeheerst gedrag.
En dat alleen omdat ze gestoord wordt in haar telefoongesprek.
En wat is er nou lekkerder om je frustraties, kl*te vriendje en dat je te weinig zakgeld krijgt af te reageren op een dier die niets terug kan doen.
Kom nou niet met het verhaal over 'hij laat het me wel merken als we de volgende keer gaan rijden ' want een paard kan helemaal niet vooruit denken zoals mensen iets kunnen plannen.
Een paard reageert direct op het moment dat je slaat.....alleen hij is een vluchtdier die niet kan vluchten omdat hij vastzit aan een touw.
Zet een paard in de wei, loop naar hem toe en verkoop het een paar rammen, volgende keer als je komt rent die weg want hij vind jou niet aardig.
Maar daar heb jij weer niets mee te maken, je moet rijden en dus zal die luisteren, goedschiks of kwaadschiks.
Een paard werd altijd al beschreven als een edel dier, je beste kameraad die alles voor je doet, mits die goed behandeld word.
Misschien als jullie later volwassen zijn, beetje levenservaring hebben opgedaan ooit eens terug zullen denken aan hoe los de handjes zaten.
Bij dieren blijkt het allemaal gerechtvaardigd en toegestaan, als iemand zijn kind klappen verkoopt noemt men het mishandeling.
Tijd om eens wakker te worden en na te denken over zelfbeheersing.
Oplossing als je zou onbeheerst type bent, in je puberteit zit en het op iedereen wilt afreageren niet meer te gaan paardrijden.
Wat zullen die prachtige dieren blij zijn, denk dat als je het ze verteld ze luid zullen hinnikken.