Ik vind mijn paard nog z'on '' peuter ''!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schanul

Re: Ik vind mijn paard nog z'on '' peuter ''!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:56

Wij hebben een paard van bijna 4 die ik ook nog erg jong vind qua gedrag. Zij is licht beleerd dwz je kunt erop maar verder heb ik nog maar heel weinig met haar gedaan.

Ik heb ook geen haast!!! lijkt me zeker niets mis mee.....

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:21

Nou volgens mij gaat iedereen die hier gereageerd heeft zeer verstandig met zijn paardjes om! Goed om te lezen wat mij betreft!

Ik heb vanmiddag heel even gestapt en gedraafd op het paard van een vriendin van mij. Zij had er nu zelf een keer of 10 opgezeten en hij is nu bijna 4. Ik heb er echt bewondering voor hoe goed en rustig zij dit aanpakt!!! Geen gesjor van aan de teugel lopen, lekker op zijn eigen benen leren lopen, niets overhaasten, zijn bui aankijken en dan beslist ze of ze er wel of niet op gaat.

Linda, bij twijfel nooit inhalen, maar dat ligt toch al niet in jouw aard. Jij kent Vernando zelf het beste, dus het zal echt allemaal goedkomen!! En dan kom ik jullie bewonderen Knipoog Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 03:13

ik snap wat je bedoelt

ik heb een merrie van bijna 4 en heb haar zadelmak gemaakt wanneer ze 3 werd , maar ik vond dat ze er geestelijk nog niet aan toe was dus ben dan ook terug even gestopt met inrijden

ik lette heel erg op haar gedrag en wanneer ze zich geestelijk sterk voelde ging ik gewoon even 10 minuten op haar rug zitten en stapte wat rond , beetje links en rechts sturen , een keer halt houden maar meer niet

als ik zag dat ze een groeispurt kreeg en een beetje overbouwd was stopte ik gelijk met rijden en liet haar lekker op de wei verder groeien , zag ik dat ze terug wat stabieler was ging ik er weer een paar minuten opzitten , soms ging ik gewoon 5 minuten op haar rug zitten terwijl we stil bleven staan , zodat ze gewend werd aan mijn gewicht
het enige wat ik dan vroeg was om haar hoofd opzij te brengen en als ze dat deed kreeg ze een worteltje van me ( one rein stop trainen )

ik ga ook heel veel met haar aan het halster wandelen met een zadel erop maar dan ga ik er niet opzitten , gewoon lekker aan het zadel wennen ( en die wandelingen zijn trouwens goed voor mijn conditie Knipoog )

ik ben wel geen voorstander van longeren op jonge leeftijd omdat het vrij belastend is voor de gewrichten , gewoon lekker je paardje aan de hand nemen en in het bos ofzo gaan wandelen
als je toch wil longeren doe het dan niet langer dan 5 minuten per kant

in mei word mijn paard 4 en dan wil ik haar wat meer gaan rijden , maar zie ik dat ze er in mei ook nog niet aan toe is dan wacht ik tot ze wel geestelijk en lichamelijk sterk genoeg is
ik train met mijn paarden met de NH methode en omdat je hiermee sterk aan vertrouwen werkt lijkt het me geen probleem of je een paard nu leert op zijn 3 de of zijn 5 de jaar
als het vertrouwen er is laat ze je op haar rug toe zonder problemen en wil ze graag voor je werken , dit alles zonder dwang

deze winter heb ik haar 2 maanden lekker laten uitgroeien op de wei met haar vriendje ( haar 2,5 jarig volle broertje ) en vorige week ben ik gewoon terug even opgestapt en ze stapte gewoon met me rond alsof het de normaalste zaak van de hele wereld was , daarom als het vertrouwen er is dan hoeft langer wachten met inrijden geen probleem te zijn

kijk en luister naar je paard en volg je eigen gevoel !!!!!
laat de mensen maar zeggen , het is jouw paard en jij kent je paard het beste

veel succes en plezier met je paardje

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:49

Toch grappig om te lezen dat wel meer mensen twijfelen of ze wel op de goede weg zijn met hun jonge paardje. Mijn driejarige is groot en lijkt sterk, en ze wordt over twee weken beleerd. Dan rijd ik haar een beetje, gaat ze naar de keuring en dan het land weer in.

Probleem met longeren (voor een langere periode) voor jonge paarden vind ik dat ze constant bochtjes lopen in plaats van rechte lijnen. De voltes lijken me belastender.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:43

Hoi hoi

Wat een hoop reacties, allemaal ontzettend bedankt!
Ik heb absoluut geen haast, dat is een ding wat zeker is.
Het is niet zo van.. oh hij moet snel onder het zadel want ik wil rijden!!
Hij moet er aan toe zijn, en anders heb ik gewoon geduld. Ik heb nog een 10 jarige ruin dus rijden kan ik. Tuurlijk ben ik erg nieuwsgierig hoe hij het zal gaan doen onder het zadel en hoe hij zit, maar dat kan over een half jaar/jaar ook wel. Nogmaals, ik heb zeeen van tijd! Dus ik laat hem nog even lekker jong zijn en groeien! Hij heeft al wel een zadel op gehad en daar geeft hij helemaal niets om, vind het allemaal prima.
Ook al gelongeerd met zadel op. Maar verder ben ik ook echt niet gegaan. Mijn andere paard heb ik laten inrijden, hij was toen 3 jaar geweest ( ruim ) en dat is erg goed bevallen. Binnen een maand was hij weer terug en was ook nog eens heel goed verkeersmak. Ik was toen een jaar of 14, en vond dat ik nog niet genoeg ervaring had om het zelf te doen. Nu is het niet zo dat ik die ervaring wel heb, maar wel meer dan toen. Het leuktste lijkt het mij inderdaad om onder begeleiding ( iemand die echt verstand van zaken heeft, en vooral rustig is en blijft ) te doen, want hij vertrouwd mij echt.

Hij lijkt soms een beetje bang te zijn voor anderen..
De hoefsmid mag hem niet eens aan zijn beentjes aanraken de laatste tijd, hij wil het gewoon niet hebben. Als ik het doe hoef ik maar voetje te zeggen en geeft hij heel braaf voetje. Dan pas kan ik het doorgeven aan de hoefsmid en dan gaat het wel goed. Als hij maar in de buurt komt beging hij te trappen, maar niet als ik er bij sta. Hij reageert heel erg op mijn stem, weet gewoon dondersgoed wie zijn vrouwtje is Haha!

Nog een voorbeeld.. als hij op stal staat te eten.. en er loopt iemand langs zijn stal, gooit hij zijn oren in zijn nek en wordt echt boos! Als ik er aan kom, komt hij gelijk naar mij toe en weet niet hoe erg hij moet slijmen!

Als ik met een vriendin of met mijn ouders ofzo naar hem toe loop in de wei, heeft hij alleen aandacht voor mij.. en kijkt mij aan tot dat ik bij hem ben.. Hij kijkt af en toe zo dat ik de indruk krijg dat hij die anderen helemaal niet ziet.

Juist om deze redenen denk ik dat ik er sowieso bij wil zijn.. omdat hij mij gewoon volkomen vertrouwd. Als ik hem wegbreng en het compleet door anderen laat doen.. denk ik dat het misschien toch lastiger zal gaan, omdat hij daar niemand van kent. Of is dat allemaal onzin?

Groetjes Linda

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:41

die van mij is eerder kleuter Haha!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:54

Hij heeft nog een lang leven voor zich, 20 of misschien nog wel 30 jaar! Als jij vind dat hij daar niet aan toe is lichamelijk of geestelijk laat hem dan lekker jong zijn in de wei. Sommige kleuters doen ook nog een extra jaartje kleuterschool en dat is niet voor niets!

En op de grond kan je ook een hele hoop leuke dingen doen met een paard overigens Lachen

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:00

hoi hoi....ik ben vriendin/collega van Zucchero....ik heb jouw vernando nog wel in Zelhem op stal gezien en ik vond hem toen wel superleuk....anyway....ik denk dat je er goed aan doet om bij hem in de buurt te blijven met rijden....straks raakt hij zijn vertrouwen in jou kwijt doordat andere met hem werken die hem niet kennen en hem boos/bang maken omdat ze niet goed genoeg op hem als individu letten en dat zou toch vreselijk zijn...het lijkt me wel slim om hem meer in handen van anderen te geven waar mogelijk....er is niks erger dan een eenkennig paard...dan kan je nooit lekker op vakantie....gewoon rustig aan....als je voelt dat het niet goed gaat....stoppen, stapje terug en weer verder. Die van mij wordt over 4 weken vier en ik zit er nu pas op alsof het een rijpaard is....nou ja....semi dan, ik zit er twee keer in de week op 15-20 minuten ofzo? Maar het gaat zo leuk zo en ik blijf zo onwijs blij elke keer en hij ook...nou, ik nok maar weer....ik kan wel eeuwig hierover praten *LOL*)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:06

Als je bang bent voor zijn praatjes over een half jaar dan kun je hem misschien in het tuig beleren.
Hoef je er niet op en kan hij aan het werk zonder gewicht op zijn rug.

Vraag eens advies bij een menner, onze ervaring is dat pony's en paarden die al in het tuig hebben gelopen veel makkelijker onder het zadel te beleren zijn.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:41

amondi schreef:
Als je bang bent voor zijn praatjes over een half jaar dan kun je hem misschien in het tuig beleren.
Hoef je er niet op en kan hij aan het werk zonder gewicht op zijn rug.

Vraag eens advies bij een menner, onze ervaring is dat pony's en paarden die al in het tuig hebben gelopen veel makkelijker onder het zadel te beleren zijn.

hier ben ik het volledig mee eens

ik ben mijn jonge merrie ook aan de lange lijnen aan het trainen , dus erachter aan lopen en zo leren sturen en stoppen enz en als ik op haar rug stap dan weet ze alles nog van het lange lijnen werk

en inderdaad zo kan ze aan het werk zonder belasting van haar rug

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:43

hoi kimnor

hoe gaat het met je paardje ?
ben je er al uit over hoe je zijn training gaat aanpakken ?

groetjes

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:39

hallo

mijn paard is ingereden toen hij 5 jaar was ook laat dus en nu...is het nog steeds een super paard ondanks dat hij zo laat is ingereden...
heb hem niet zelf ingereden hoor...de fokker heeft dat gedaan..wij hebben hem op 8 jarige leeftijd gekocht. en mijn kwpn ruintje loopt de sterren van de hemel en we zitten al in de M1 gelukkig Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 01:21

veel te veel mensen beginnen veel te jong met een paard in te rijden

vandaag zag ik weer iemand die een paard van 2,5 jaar aan het inrijden is en niet voorzichtig hoor , een uur aan 1 stuk en veel cirkels en galop , echt zielig !!
dit paard leek ook nog echt een peuter Boos!

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:15

Mijn paard vond ik ook altijd zo'n peuter, hij wordt nu in mei 8 en nu pas begint hij op een 'normaal' paard te lijken Haha!
Ik zou rustig aan beginnen met het trainen van de bespiering van je paard voor je er op gaat zitten.
Niet alleen met longeren, laat hem ook bijv, balkjes lopen.
Denk je dat zijn evenwicht en bespiering beter zijn, kan je rustig ana beginnen, als je denkt dat je paard er nog niet klaar voor is zou ik zeker nog en paar maanden wachten met het rijden!
Succes!
Groetjes Anoek

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:40