Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Luckey schreef:Maar waarom wil je dan op buitenritten western gaan rijden het lijkt mij ontzettend verwarrend voor het paard zelf en ga je zelf ook geen dingen door elkaar halen dan?
En als je het zou gaan doen zou ik wel weer beginnen met westernlessen te nemen en is je paard gewend om western bereden te worden?
stef schreef:westernpaarden worden ook aangespannen gereden, moet je even zoeken op "pleasure driving"

stef schreef:maar wat ik nog steeds niet snap...
Je wilt voornamelijk gewoon aan een los teugeltje buitenritjes maken...
waarom zou je dan al die moeite doen om je paard om te gaan scholen?

Manuutje1990 schreef:Maar een Trail dat oefen je niet zomaar even in de bak bijvoorbeeld. Dat kan je eigenlijk alleen maar oefenen op maneges want daar heb je veel materiaal voor nodig etc.

Elisa2 schreef:Natuurlijk kan dat,de basis is hetzelfde {als het goed is}
Elisa2 schreef:Natuurlijk kan dat,de basis is hetzelfde {als het goed is}
Kitty schreef:Manuutje, wat versta jij onder recreatief western rijden?
judith schreef:Ik snap de TS ook niet helemaal, je wilt graag op de buitenritten western gaan rijden...:S op een buitenrit ga je je paard toch niet trainen op het westernrijden? Als je idd de combi engels/ western wilt gaan maken, dan zou ik als ik jou was gewoon een trainer opzoeken, les nemen en kijken of je paard je hulpen nog snapt als je weer eenkeer engels gaat rijden.
Of het samen gaat hangt helemaal van jezelf af, als jij maar duidelijk bent in wat je wilt van je paard... en als jij van het westernrijden de indruk hebt dat het alleen maar een ontspannen manier is van paardrijden... dan help ik je wel even uit die droom.. het is minstens net zo inspannend als wanneer je intensief dressuur rijd.. het ligt er alleen maar net aan wat je wilt bereiken.. training is training en dat is in elke tak van paardensport even zwaar volgens mij...
In elk geval wel leuk dat je de westernsport ziet zitten, ben erg benieuwd naar je bevindingen...
Dat ik het uiteindelijk toch niet zo leuk ga vinden omdat het te veel werk is ofzo? Manuutje1990 schreef:In elk geval wel leuk dat je de westernsport ziet zitten, ben erg benieuwd naar je bevindingen...
Dat ik het uiteindelijk toch niet zo leuk ga vinden omdat het te veel werk is ofzo?manuutje1990 schreef:Een goed uitgevoerde Rollback is één van de moeilijkste onderdelen in de Reining.Die Rollback was overigens niks bijzonder or.. Het stelde nog niks voor.. Gewoon omdraaien en wegscheuren was het eigenlijk..

Precies wat ik ook probeerde te zeggen
Sugarmiss schreef:manuutje1990 schreef:Die Rollback was overigens niks bijzonder or.. Het stelde nog niks voor.. Gewoon omdraaien en wegscheuren was het eigenlijk..
Een goed uitgevoerde Rollback is één van de moeilijkste onderdelen in de Reining.
Het heeft niets met gewoon omdraaien en met wegscheuren te maken.
Kort uitgelegd: je paard komt bijv. in de linkergalop (verzameld aan een lange teugel) aangalopperen, maakt een sliding stop waarbij de de achterbenen naast elkaar stilstaan en glijden en de voorbenen doorlopen, draait IN EEN KEER 180 graden om zijn achterhand (zonder dat de voorbenen de grond raken) en galoppeert in dezelfde rechte lijn weer in de rechter galop weg.
Wat jij wilt is gewoon op een westernzadel (omdat dit zo lekker zit) met een lange teugel lekker buiten rijden.
Dit heeft weinig met westernrijden te maken, je kunt nl ook met een engels zadel en een lange teugel buitenrijden.
Qua hulpen maakt de manier van rijden dan niets uit. Western krijgt op deze manier alleen de naam dat de paarden er niet verzameld/uit elkaar vallend bijlopen. Precies de manier zoals de meeste recreatiepaarden er dus bijlopen alleen schijnt niemand daar dan over te vallen![]()
Een echt goed lopend Pleasure paard loopt niet uit elkaar, maar loopt goed vanuit de achterhand dragend verzameld. Het eindresultaat is die losse teugel, maar hoe je daar zo komt is een lange weg, die de meesten nooit zullen zien c.q. niet zullen halen.
Sugarmiss schreef:De teneur van mijn verhaal is dat wat jij wilt niets met Western te maken heeft, maar wel er toe bijdraagt dat Western een slechte naam blijft houden, mede door het onbegrip en gemak waarmee er dingen alszijnde de waarheid gezegd worden.