Gaat Western en Engels rijden samen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gaat Western en Engels rijden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:26

Maar waarom wil je dan op buitenritten western gaan rijden het lijkt mij ontzettend verwarrend voor het paard zelf en ga je zelf ook geen dingen door elkaar halen dan?

En als je het zou gaan doen zou ik wel weer beginnen met westernlessen te nemen en is je paard gewend om western bereden te worden?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 16:33

Luckey schreef:
Maar waarom wil je dan op buitenritten western gaan rijden het lijkt mij ontzettend verwarrend voor het paard zelf en ga je zelf ook geen dingen door elkaar halen dan?

En als je het zou gaan doen zou ik wel weer beginnen met westernlessen te nemen en is je paard gewend om western bereden te worden?

Ik vind Western rijden gewoon heel leuk. Maar een Trail dat oefen je niet zomaar even in de bak bijvoorbeeld. Dat kan je eigenlijk alleen maar oefenen op maneges want daar heb je veel materiaal voor nodig etc.
En natuurlijk begin ik dan ook eerst weet met Westernlessen want ik heb het 2 jaar niet gedaan.
Ik zelf ga denk ik geen dingen door elkaar halen.. Dat deed ik toen ook helemaal niet.
En dat was dus mijn vraag, of het niet verwarrend is voor het paard, zeker omdat ik ook aangespannen rijd.
En het paard zelf is nog niet echt onder het zadel.. Maar ze is erg vrolijk en heel werklustig en leergierig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:39

westernpaarden worden ook aangespannen gereden, moet je even zoeken op "pleasure driving"

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:40

stef schreef:
westernpaarden worden ook aangespannen gereden, moet je even zoeken op "pleasure driving"

Ow, dat wist ik helemaal niet.
Het ziet er wel leuk uit.. Ja
Maar het is toch wel heel anders, dan wat wij aangespannen doen.
PHC zijn aangespannen wedstrijden speciaal voor Trekpaarden. Zo heb je bijvoorbeeld Trekpaardproeven (Bomen/Sleeën etc. slepen). Marathon, Spiegelparcours, Vaardigheid, Kies uw punten, Lange Afstandsrit, enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:39

maar wat ik nog steeds niet snap...
Je wilt voornamelijk gewoon aan een los teugeltje buitenritjes maken...
waarom zou je dan al die moeite doen om je paard om te gaan scholen?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 19:49

stef schreef:
maar wat ik nog steeds niet snap...
Je wilt voornamelijk gewoon aan een los teugeltje buitenritjes maken...
waarom zou je dan al die moeite doen om je paard om te gaan scholen?

Ik vind Western rijden gewoon erg leuk. En ik rijd zowiezo heel veel buiten. En zeker in de winter, dan rijd ik eigenlijk nooit in de bak. Is ten eerste heel modderig. En ten tweede ook best klein.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:57

Je moet gewoon proberen een leuke mix te zoeken tussen de twee rijstijlen. Er zijn wel meerdere paarden die het beide doen.
Er zijn zat engelse paarden die je op een 'western' manier kan rijden (wat dat dan ook mogen beteken) en er zijn westernpaarden die springen en dressuren. Het ligt helemaal aan wat voor hulpen je gaat gebruiken.

Zelf heb ik een quarter gereden die door mij reining geschoold werd (daar was ze oorspronkelijk ook voor getraint), door de eigenaresse gebruikt werd voor endurance, en door de eigenaar aangespannen werd gereden (inclusief wedstrijden)...Uiteraard hadden we onderling veel overleg.

Maar er valt heus wel uit te komen, helemaal als je niet wedstrijdgericht bezig bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:50

Manuutje1990 schreef:
Maar een Trail dat oefen je niet zomaar even in de bak bijvoorbeeld. Dat kan je eigenlijk alleen maar oefenen op maneges want daar heb je veel materiaal voor nodig etc.

Daarvoor moet je denk ik even wat dieper in de topics duiken van het westernforum, maar volgens mij kom je met gewone staanders en balkjes en aardig wat creativiteit een heel eind. De belangrijkste punten van trail zijn namelijk niet het bruggetje of het hek op zich, maar dat je je paard heel nauwkeurig kunt sturen en draaien en dat ie zich door jou over en langs vreemde en enge obstakels laat leiden.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:27

Mijn dochter wil graag idem.
Wij rijden dus met twee op een arabisch volbloedje. Ik rij al eens graag dressuurmatig. Dat wil dus zeggen (volgens mij) ik rij in een bak, rij voltes, figuren, probeer aan de teugel te rijden, in juiste galop aan te springen,tempoovergangen,enz... Ik rij geen wedstrijden, just for fun.
Mijn dochter droomt er al jaren van om eens western te rijden dus met westernzadel en toebehoren en heel ontspannen die oefeningen te doen. Ik weet niet echt wat dat juist is dus kan er me niet over uitspreken. Mijn vraag is dus juist dezelfde. Kan dat of niet????
Zeg nu niet koop dan twee paarden want dat geld bezitten we niet. We zijn niet arm maar rijk is wat anders. Voor dit ene paard heb ik wel eventje 10 jaar gespaard.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:43

Manuutje, wat versta jij onder recreatief western rijden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:46

dit is niet echt RT meer dus ik verplaats het naar VMR

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:40

Ik snap de TS ook niet helemaal, je wilt graag op de buitenritten western gaan rijden...:S op een buitenrit ga je je paard toch niet trainen op het westernrijden? Als je idd de combi engels/ western wilt gaan maken, dan zou ik als ik jou was gewoon een trainer opzoeken, les nemen en kijken of je paard je hulpen nog snapt als je weer eenkeer engels gaat rijden.
Of het samen gaat hangt helemaal van jezelf af, als jij maar duidelijk bent in wat je wilt van je paard... en als jij van het westernrijden de indruk hebt dat het alleen maar een ontspannen manier is van paardrijden... dan help ik je wel even uit die droom.. het is minstens net zo inspannend als wanneer je intensief dressuur rijd.. het ligt er alleen maar net aan wat je wilt bereiken.. training is training en dat is in elke tak van paardensport even zwaar volgens mij...

In elk geval wel leuk dat je de westernsport ziet zitten, ben erg benieuwd naar je bevindingen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:44

Natuurlijk kan dat,de basis is hetzelfde {als het goed is}

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:51

Elisa2 schreef:

Heb ik vaker gehoord, maar ondervindt nu dat dat vies tegenvalt. (of ik heb in de engelse stijl nooit goed les gehad, dat kan natuurlijk ook)

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:51

Elisa2 schreef:

Als je idd recreatief wilt gaan rijden is de basis hetzelfde en zijn de verdere hulpen niet veel verschillend, maar als je wat intensiever wilt gaan trainen komen er zeker wel verschillen aan de orde..
Het grootste verschil is toch wel dat je in de dressuur je paard naar de oprichting werkt en in de western (pleasure) je paard juist als het ware voorwaarts neerwaarts laat lopen.. en de hulpen daarvoor zijn (zoals ik het train) zeker wel anders.. en dat moet je pony snappen.. met een engels zadel op zijn rug moet ie aan de teugel in de oprichting, met een westernzadel mag hij lang en laag lopen.... die link snappen ze niet 1,2,3...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 14:26

Kitty schreef:
Manuutje, wat versta jij onder recreatief western rijden?

Gewoon recreatief rijden, dus buitenritten, maar ook is in de bak wat oefeningen etc.
Maar verderest helemaal geen wedstrijden ofzo.. En ook helemaal geen hele moeilijk oefeningen op hoog niveau.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 14:30

judith schreef:
Ik snap de TS ook niet helemaal, je wilt graag op de buitenritten western gaan rijden...:S op een buitenrit ga je je paard toch niet trainen op het westernrijden? Als je idd de combi engels/ western wilt gaan maken, dan zou ik als ik jou was gewoon een trainer opzoeken, les nemen en kijken of je paard je hulpen nog snapt als je weer eenkeer engels gaat rijden.
Of het samen gaat hangt helemaal van jezelf af, als jij maar duidelijk bent in wat je wilt van je paard... en als jij van het westernrijden de indruk hebt dat het alleen maar een ontspannen manier is van paardrijden... dan help ik je wel even uit die droom.. het is minstens net zo inspannend als wanneer je intensief dressuur rijd.. het ligt er alleen maar net aan wat je wilt bereiken.. training is training en dat is in elke tak van paardensport even zwaar volgens mij...

In elk geval wel leuk dat je de westernsport ziet zitten, ben erg benieuwd naar je bevindingen...

Als je mijn bericht wat verder naar boven op deze pagina had gelezen..
Daar staat dat ik zowiezo al heel veel buiten rijd.
En zoals ik net al zei, is het niet alleen een beetje buitenrijden, maar ook wel is wat oefeningen enzo. Maar dan geen heel moeilijke oefeningen op hoog niveau.
En wat bedoel je met je laatste zin..? Tong uitsteken Dat ik het uiteindelijk toch niet zo leuk ga vinden omdat het te veel werk is ofzo?

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:18

Manuutje1990 schreef:

Als je mijn bericht wat verder naar boven op deze pagina had gelezen..
Daar staat dat ik zowiezo al heel veel buiten rijd.
En zoals ik net al zei, is het niet alleen een beetje buitenrijden, maar ook wel is wat oefeningen enzo. Maar dan geen heel moeilijke oefeningen op hoog niveau.
En wat bedoel je met je laatste zin..? Tong uitsteken Dat ik het uiteindelijk toch niet zo leuk ga vinden omdat het te veel werk is ofzo?
[/quote]

Ik bedoel met die zin helemaal niks negatiefs, ik ben gewoon erg benieuwd naar je bevindingen, verder ga ik er niet meer op in, ben van mening dat je een trainer moet bellen en moet gaan lessen om wat van de westernsport te leren...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:45

Je zegt dat je buiten recreatief western wilt gaan rijden?! Wat is dat dan?!!? Je kan western gaan rijden, en dan een onderdeel wat jij en je paardje aantrekt, of gewoon recreatief gaan rijden?

"Recreatief westernrijden" komt op mij over als buiten rijden aan een lang teugeltje en verder niks! Waarom noem je het dan in godsnaam westernrijden? Dat heeft totaal niks met westernrijden te maken, dat kan ook gewoon met engels tuig!
Waarom moeilijk gaan doen als je het ook makkelijk kunt doen? Waarom al het dure westerntuig aanschaffen als je er verder toch niks boeiends mee doet dan buitenrijden met een lang teugeltje... Dat kan ook echt wel met een engels zadel en hoofdstel!

Ik snap je niet helemaal... En idd, precies zoals Sonja als zei, ik lag ook in een scheur van je eerste bericht...

Misschien moet je even op wat sites gaan kijken om te kijken wat het allemaal echt inhoudt... Want hoe je nu op me overkomt is: Ja ik ga westernrijden, maar ik snap er de ballen niet van....

En dat is zo zonde.. Er zijn al teveel mensen die zeggen dat ze westernrijden, terwijl ze alleen maar een goedkoop westernzadeltje hebben voor de buitenritten!

Bedeol het absolutt niet banketstaaf tegenover jou, maar dit kwam even in me op toen ik de berichten las!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:46

manuutje1990 schreef:
Die Rollback was overigens niks bijzonder or.. Het stelde nog niks voor.. Gewoon omdraaien en wegscheuren was het eigenlijk..
Een goed uitgevoerde Rollback is één van de moeilijkste onderdelen in de Reining.
Het heeft niets met gewoon omdraaien en met wegscheuren te maken.
Kort uitgelegd: je paard komt bijv. in de linkergalop (verzameld aan een lange teugel) aangalopperen, maakt een sliding stop waarbij de de achterbenen naast elkaar stilstaan en glijden en de voorbenen doorlopen, draait IN EEN KEER 180 graden om zijn achterhand (zonder dat de voorbenen de grond raken) en galoppeert in dezelfde rechte lijn weer in de rechter galop weg.

Wat jij wilt is gewoon op een westernzadel (omdat dit zo lekker zit) met een lange teugel lekker buiten rijden.
Dit heeft weinig met westernrijden te maken, je kunt nl ook met een engels zadel en een lange teugel buitenrijden.

Qua hulpen maakt de manier van rijden dan niets uit. Western krijgt op deze manier alleen de naam dat de paarden er niet verzameld/uit elkaar vallend bijlopen. Precies de manier zoals de meeste recreatiepaarden er dus bijlopen alleen schijnt niemand daar dan over te vallen Cool

Een echt goed lopend Pleasure paard loopt niet uit elkaar, maar loopt goed vanuit de achterhand dragend verzameld. Het eindresultaat is die losse teugel, maar hoe je daar zo komt is een lange weg, die de meesten nooit zullen zien c.q. niet zullen halen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:52

SM vertaalt mijn bericht in betere woorden Lachen

Thanks SM Knipoog Precies wat ik ook probeerde te zeggen Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:54

Sugarmiss schreef:
manuutje1990 schreef:
Die Rollback was overigens niks bijzonder or.. Het stelde nog niks voor.. Gewoon omdraaien en wegscheuren was het eigenlijk..

Een goed uitgevoerde Rollback is één van de moeilijkste onderdelen in de Reining.
Het heeft niets met gewoon omdraaien en met wegscheuren te maken.
Kort uitgelegd: je paard komt bijv. in de linkergalop (verzameld aan een lange teugel) aangalopperen, maakt een sliding stop waarbij de de achterbenen naast elkaar stilstaan en glijden en de voorbenen doorlopen, draait IN EEN KEER 180 graden om zijn achterhand (zonder dat de voorbenen de grond raken) en galoppeert in dezelfde rechte lijn weer in de rechter galop weg.

Wat jij wilt is gewoon op een westernzadel (omdat dit zo lekker zit) met een lange teugel lekker buiten rijden.
Dit heeft weinig met westernrijden te maken, je kunt nl ook met een engels zadel en een lange teugel buitenrijden.

Qua hulpen maakt de manier van rijden dan niets uit. Western krijgt op deze manier alleen de naam dat de paarden er niet verzameld/uit elkaar vallend bijlopen. Precies de manier zoals de meeste recreatiepaarden er dus bijlopen alleen schijnt niemand daar dan over te vallen Cool

Een echt goed lopend Pleasure paard loopt niet uit elkaar, maar loopt goed vanuit de achterhand dragend verzameld. Het eindresultaat is die losse teugel, maar hoe je daar zo komt is een lange weg, die de meesten nooit zullen zien c.q. niet zullen halen.

Gaan we daar ook nog over zeuren. Dat was 1 van mijn eerste Westernlessen 2 jaar geleden... En dat die manege dan zoiets doet in een beginners western les, daar kan ik ook niks aan doen.
En als je nou is las naar wat ik daar eigenlijk zeg. Ik zeg er zelf bij: Dat stelde helemaal niks voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:01

De teneur van mijn verhaal is dat wat jij wilt niets met Western te maken heeft, maar wel er toe bijdraagt dat Western een slechte naam blijft houden, mede door het onbegrip en gemak waarmee er dingen alszijnde de waarheid gezegd worden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 17:15

Sugarmiss schreef:
De teneur van mijn verhaal is dat wat jij wilt niets met Western te maken heeft, maar wel er toe bijdraagt dat Western een slechte naam blijft houden, mede door het onbegrip en gemak waarmee er dingen alszijnde de waarheid gezegd worden.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen.. Verward
Dat ik alleen superserieus Western moet gaan rijden, en anders moet ik het helemaal niet doen..?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:34

Ik probeer te zeggen dat wat jij als westernrijden ziet (WN-zadel + losse teugel) dat dat geen westernrijden is, maar gewoon op een paard zitten wat toevallig een westernzadel op heeft, écht westernrijden is idd een serieuze bezigheid.