flettie schreef:Deze gaat idd in de loop van de jaren steeds witter worden.
Heb ooit eens geleerd dat (donkere) schimmels waarvan de onderkant van de staart al wit/lichter is altijd lichter worden met de jaren. En dat een schimmel met een geheel donkere staart nooit helemaal wit zal worden maar vaak vliegenschimmel blijft.
Of dit in de praktijk ook echt zo is weet ik weer niet
Praktijk gevalletje hier
Kevin was als 4 jarige toen wij hem kochten nog bijna zwart (heel donkergrijs) alleen wat wit op zijn hoofd. Staart was al wittig aan het worden aan de onderkant. Hij is pas op 8 jarige leeftijd wat lichter geworden maar toen ging het ineens in een heel rap tempo, binnen 2 jaar was hij helemaal wit! Dit jaar wordt hij 13 en nu is het een vliegenschimmel.
Dan heb ik nog een Welsh A staan, schimmeltje met zwarte manen en staart (helemaal gitzwart dus) deze pony is bij mij gekomen als 3 jarige, was een redelijk donker schimmeltje toen, nu is hij bina 6 en is toch al weer behoorlijk wat lichter geworden, staart en manen zijn nog steeds git zwart maar hij wordt dus wel ieder jaar lichter (hoop dat staart en manen zwart blijven)
Zijn zoon, nu 10 maanden, is geboren als vosje maar had wel al wat schimmel kenmerken bij de geboorte, is een paar maanden geleden volledig wit geworden en is nu vos/schimmelig achtig, beetje gemeleerd dus
ben benieuwd wat daar voor kleur uit gaat komen als de dikke wintervacht eraf is 
Maar het paard van de TS gaat zeker wit worden, waarschijnlijk op leeftijd ook vliegenschimmel, mijn Kevin zag er exact zo uit, aan het hoofd kan je al goed zien dat hij wit wordt alleen of hij spierwit wordt? Dat is volgens mij bij iedere schimmel anders