Minder voeren met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

Re: Minder voeren met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:28

Bij ons is er een voerbuurt hooi bijgekomen en minder krachtvoer.
Ze kunnen bij ons een uurtje per dag eruit. (op eigen risico)
San krijgt de helft minder aan krachtvoer dan normaal..
En hij is nog mans zat hoor zo..
Maar hij is er elke dag nog wel even uitgeweest.. Ik vind het niet zo gek hoor anders staat de hele stal op ontploffen..

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 21:30

oberon schreef:
Ik heb geen bijrijder voor mijn paard, maar zou persoonlijk erg blij zijn als mijn verzorgster zo goed mee dacht. Natuurlijk moet je je krachtvoer minderen als ze hun box niet uitkomen. Warm blijft een paard echt wel, als er maar genoeg ruwvoer te eten is. Dus onbeperkt hooi (of extra kuil) voeren.

Dank je wel,begon toch echt aan mezelf te twijfelen.
Ik vind ook dat een paard die op stal staat toe kan met veel goed hooi en minder krachtvoer.
Zeker zo'n koudbloed als een tinker. Haha!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:34

Ik voer ook de helft aan krachtvoer en 1.5 x droogvoer.

Ze kregen eerder onbeperkt hooi/kuil, maar nu er sneeuw ligt en ze zich vervelen eten ze veel meer Vork

Als ik dit niet doe, hebben ze echt te veel energie en worden ze ontzettend vervelend tegen elkaar, terwijl het normaal beste vrienden zijn.

Ik denk dat het een goede oplossing is wat je doet. Zeker als het paard ook nog op stal staat. En ik zou als eigenaar blij zijn dat je meedenkt ten behoeve van het paard!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:16

Op het moment dat ik mijn paarden niet kan trainen en ook niet in de bak of de wei kan zetten omdat ze met slecht weer op stal moeten staan, minder ik inderdaad voer! Zeker niet meer geven. Ze zijn wel bestand tegen deze kou, het is wel kouder dan normaal, maar niet ineens ontzettend koud, de paarden zijn er wel aan gewend, dan ga je juist terwijl ze stil moeten staan en hun energie niet kwijt kunnen niet meer voeren dan normaal, maar volgens mij juist iets minder.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 08:43

Ben blij te lezen dat er toch ook mensen zijn die hetzelfde denken.
Had bij de 1ste reactie's zoiets van ben ik nou gek of hoe zit het.
Bij ons op stal vriest het niet,het water word nu gegeven in speciekuipen,maar is nooit bevroren.
Dus het zal wel meevallen met de kou op stal.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:07

Ik voer exact hetzelfde, het enige wat veranderd is dat ze (nog) meer hooi krijgt omdat ze niet aan de grasjes kan. Maar de paarden doen bij ons net hetzelfde ook: als het mogelijk is een rustig buitenritje, en ze lopen dagelijks in de paddock - ze hebben geen van beiden ijzers dus dat gaat prima zo.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:11

ja doe ik ook!
staat nu al 5 dagen op stal!
ze krijgt ipv 4kg per dag,2 kg meer!
ik heb geen binnepiste dus kan ik eigelijk hier pas weer rijden als het weer beetje aangenamer word!
zonder sneeuw dus!
maar...
ze krijgt meer voordroog hooi!
dit hooi is rijk aan energie...
dus koud zal ze het zekern niet krijgen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:21

Goed gedaan Verona,
brokken, muesli etc. is fastfood, halen ze geen warmte uit hoor. Meer hooi voeren om het kacheltje te laten branden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:36

oberon schreef:
Ik heb geen bijrijder voor mijn paard, maar zou persoonlijk erg blij zijn als mijn verzorgster zo goed mee dacht. Natuurlijk moet je je krachtvoer minderen als ze hun box niet uitkomen. Warm blijft een paard echt wel, als er maar genoeg ruwvoer te eten is. Dus onbeperkt hooi (of extra kuil) voeren.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Als een paard door omstandigheden op stal moet blijven, dan ga je zeker niet meer voeren. Ik zou persoonlijk het krachtvoer terugbrengen naar een absoluut minimum en voldoende hooi voeren. Als hij het koud heeft, kun je er ook gewoon een extra dek op leggen.

Ik vind het juist heel erg goed van TS dat ze hier over na heeft gedacht. Ik denk dat de eigenaresse van het betreffende paard erg blij mag zijn met zo'n verzorgster. Ik zou dat in ieder geval zeker wel zijn!

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:53

Kinke schreef:
Goed gedaan Verona,
brokken, muesli etc. is fastfood, halen ze geen warmte uit hoor. Meer hooi voeren om het kacheltje te laten branden.

Dank je Bloos

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:41

ik voer ook veel meer. ook omdat ze buiten staan, maar echt, ze hebben het nodig Knipoog

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:49

Nienke is best wel een kijkerige merrie. Die best snel schrikt. We zijn na een blessure nog steeds het voer aan het opbouwen en ze krijgt nu 3x 1 kilo krachtvoer. We geven haar ook nu gewoon 3x 1 kilo krachtvoer. En al heeft ze gister stilgestaan, ze heeft zich vandaag keurig gedragen en ik heb dan ook super lekker gereden Haha! OK dan!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:53

ik voer mijn pony,s juist meer nu met die kou.
maar ze staan dan ook dag en nacht op de wei( shetjes en welsjes).

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:09

skaay schreef:
ik voer mijn pony,s juist meer nu met die kou.
maar ze staan dan ook dag en nacht op de wei( shetjes en welsjes).

Ik denk dat er een heel groot verschil is tussen de paarden die nu buiten staan en zich echt warm moeten houden en paarden die hun stal niet meer uit kunnen. En dan heb je ook nog te maken met de arbeid die je paard verricht.

Tayga, kan ik niet op rijden, blijft hetzelfde krachtvoer krijgen + 1.5 maal zo veel hooi, om haar lekker warm te houden
Mozart, loopt 5 x per weer flink, maar nu vanwege het weer helemaal niet, moet echt drastisch in krachtvoer minderen, om hem in toom te houden. Maar hij krijgt wel 1.5 x zoveel hooi.
Mijn beide paarden staan dag en nacht buiten, met een schuilstal waar ze nooit in gaan Clown

Paarden die op stal staan en er niet uitkomen vervelen zich te pletter, dus je houdt ze bezig met hooi en houdt de kachel aan.
Terwijl ze krachtvoer zo op hebben en hun alleen maar energierijker maakt!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 01:20

mijn paarden staan nu ook buiten
ze kunnen wel in 2 stallen en hebben onbeperkt kuil
en krijgen inderdaad ook minder biks

om ze toch het gevoel te geven dat ze wat binnen krijgen
heb ik ze nu ook op extra groente staan gewoon voor het lekkere

maar paarden die binnen staan zou ik ook zeker op minder biks zetten
en op meer hooi

en ik zou het geweldig vinden als ik zo'n verzorgster als jou kon krijgen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 08:59

Ik zou het op prijs stellen als mijn bijrijder met suggesties komt, vooral als ze onderbouwd zijn!

Mijn paard krijgt minder krachtvoer, meer ruwvoer. Ondanks dat hij maar 1 dag binnen heeft gestaan. Hij heeft geen ijzers dus is woendag alweer lekker in de paddock geweest.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 10:31

wenny en ingvdh allebei bedankt voor jullie positieve reactie's.
Ik voel me natuurlijk ook verantwoordelijk voor het paard,ik doe haar 3 a 4 dagen in de week,dus best veel.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:12

Mijn paard stond de afgelopen dagen ongeveer 3 uurtjes op de wei.
Ik voer hem gewoon hetzelfde als normaal, klein beetje meer hooi, maar that's it.
Hij heeft het heerlijk naar zijn zin zo, dus ik ga niet (weer) met zijn voerplan rommelen.