pepermunt slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Re: pepermunt slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:19

Je hebt dan ook nog paardensnoepjes met pepermunt smaak Tong uitsteken
Voor de verslaafde paarden zouden er ook pepermunt likstenen moeten komen Vingers aflikken

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:08

suiker, suiker, suiker. Beter van niet.

Ik pel wel een mandarijntje voor 'm Lachen

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:27

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:00

mijn paard heeft met dit weer last van zijn luchtwegen (ijle lucht)
ik geef hem regelmatig voor het werken een fichermansfriend.
hij vind het geweldig en hij krijgt er verders niets van behalve een beetje meer lucht tijdens het werk
en ja tranende ogen als bij werkng maar dat was bekend van dat merk Haha!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:12

Ik geef mijn paard tijdens het rijden (ja tussendoor) meestal een klontje of een pepermuntje. Ze wordt er lekker soepel van en wil net even een stapje harder werken, omdat ze weet dat als ze goed haar best doet er ook wat tegenover staat.

Lijkt me niet dat het slecht is. Volgens mijn instructrice zijn er veel topruiters die dit ook in de training doen...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:14

Kilo's suiker is niet goed voor paarden, maar ach die paar pepermuntjes die doen het hem echt niet hoor.

Sommige mensen kunnen zo heerlijk overdrijven Clown

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:29

kunnen wij toch blij zijn dat er in fruit gelukkig ook geen suiker zit Sigaar Sigaar Sigaar

een paard kan af en toe heus wel een pepermuntje hebben hoor of een suikerklontje...
en over tanden poetsen, als wij een half jaar onze tanden niet poetsen zit ons gebit vol gaatjes.... bij paarden is dat niet zo, omdat ze hard voer eten (biks) dat helpt ook de aanslag van de tanden af te halen.

en anders kan je altijd nog je paard lekker 1 rol pepermunt per dag geven en dan zijn tanden poetsen! Haha! Haha!

nog even over de laxerende werking ... wanneer gaat het bij een mens pas echt laxeren??? dat gebeurd dus secht niet na 5 perpermuntjes.. dus een paard van 700 kilo gaat echt niet meteen aan de diaree na 2 of 3 pepermuntjes Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:07

LPtjuh schreef:
kunnen wij toch blij zijn dat er in fruit gelukkig ook geen suiker zit Sigaar Sigaar Sigaar

een paard kan af en toe heus wel een pepermuntje hebben hoor of een suikerklontje...
en over tanden poetsen, als wij een half jaar onze tanden niet poetsen zit ons gebit vol gaatjes.... bij paarden is dat niet zo, omdat ze hard voer eten (biks) dat helpt ook de aanslag van de tanden af te halen.

en anders kan je altijd nog je paard lekker 1 rol pepermunt per dag geven en dan zijn tanden poetsen! Haha! Haha!

nog even over de laxerende werking ... wanneer gaat het bij een mens pas echt laxeren??? dat gebeurd dus secht niet na 5 perpermuntjes.. dus een paard van 700 kilo gaat echt niet meteen aan de diaree na 2 of 3 pepermuntjes Haha!

Amen Haha!

Er zit trouwens een jongen bij mij in de klas, die is echt hyperactief, en verslaafd aan pepermunt.. . die krijgt elke dag een rol mee van zijn moeder, en die gaat dan ook helemaal leeg. Altijd beweegt er wel iets van die jongen, niet normaal!!

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:15

en die jongen die jij net noemt ... is die leke dag aan de diaree ??
waarschijnlijk niet ( tenzij hij allergisch is ) maar je gaat niet zomaar aan de diaree , ook an kauwgom zou je aan de diaree gaan , ik ging even tesetn na 3 pakjes op een dag nog steeds geen verandering hoor! ben maar gestopt... had b.t.w. wel spierpijn in mijn kaken Clown

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:24

LPtjuh schreef:
en die jongen die jij net noemt ... is die leke dag aan de diaree ??
waarschijnlijk niet ( tenzij hij allergisch is ) maar je gaat niet zomaar aan de diaree , ook an kauwgom zou je aan de diaree gaan , ik ging even tesetn na 3 pakjes op een dag nog steeds geen verandering hoor! ben maar gestopt... had b.t.w. wel spierpijn in mijn kaken Clown

Ik weet niet, maar dat lijkt me niet, of hij heeft wel heel weinig hersencellen.

Als we het over diaree hebben, dan praat je al snel over een stuk of 5/6 rollen per dag, geloof me...

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:31

ik denk dat je met 5 zes rollen per dag niet eens diaree krijgt Haha!
dan hebben we het nog over dunnere ontslasting , maar dan nog steeds niks om je zorgen om te maken Haha!

moet je eens naagaan hoeveel pepermunt je moet geven om een paard aan de dunne te krijgen Clown

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:20

Japke_Z schreef:
Orchid schreef:

Voor de verslaafde paarden zouden er ook pepermunt likstenen moeten komen Vingers aflikken

die zijn er ook al, die van Rockies zijn er in mintsmaak, krijgen die van mij wel eens....

Hahaha Tong uitsteken
Heet je trouwens Japke?
Ik wel Haha! Haha! Clown

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:15

Even mijn vizie op het verhaal: Haha!
Een pepermuntje is juist goed, maar dan wel de echte pepermuntjes. In de goedkope zooi van tegenwoordig zit voornamelijk smaakversterkers, waardoor het wel smaakt naar pepermunt, maar geen eigenschappen heeft van pepermunt.
Een echte pepermunt bevat een hoeveelheid pepermuntolie van een (pepermunt?)plant. Dat ingrediënt is goed voor de spijsvertering. Waarom denk je dat je een pepermuntje krijgt bij de chinees of indo? Zodat het voedsel beter verteerd kan worden door middel van dat pepermunt.

Mijn vizie op het gebit:
Een mensengebit en paardengebit is niet te vergelijken, vind ik. Heb je een gaatje, pech, dan moet er geboord worden. De hedendaagse gaatjes worden veroorzaakt door het te veel nuttigen van suikers waardoor je speeksel het zuur niet meer kan neutraliseren, waardoor het glazuur aangetast wordt en er na geen verbetering een gaatje kan ontstaan.
Het suiker wordt door bacteriën omgezet in zuur. Om te voorkomen dat je zo een zuuraanval krijgt, dien je je gebit schoon te houden en opletten met het nuttigen van suikers.

Bij paarden komen gaatjes maar zelden voor, tenzij het paard een kilo suiker per dag naar binnen krijgt. Alleen bij een verkeerde tandstand of gespleten tanden kunnen er gaatjes komen, omdat voedselresten en bacterien in die ruimtes kunnen blijven hangen.
Voor de rest dat een paard een gaatje kan krijgen omdat het 2 snoepjes op een dag krijgt, is regelrechte onzin!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:21

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:23

Pattyrex schreef:
er zal best veel suiker in zitten, maar je kan de tanden van een paard toch ook poetsen.. Ja toch?? als je het aanleert Tong uitsteken gewoon met water, of kindertandpasta (kindertandpasta kun je doorslikken, dus voor een paard zou dat denk ik ook niet kunnen) en vaak zit dáár ook nog pepermuntsmaak aan Tong uitsteken

Dat is mijn mening hoor..

Ik heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die de tanden van hun paard poetsen... Vraag me af of dat effect heeft. Kom je wel overal bij? En dan: ik zou nooit 'mensentandpasta' gebruiken, dat is bedoeld voor een mensengebit, de paardenmond kan wel weer heel anders zijn (bv voor wat betreft de zuurtegraad van het speeksel, en het speeksel is juist hetgene wat de tanden beschermt).

Kortom: een paard is geen mens Haha! , af en toe een pepermuntje kan best maar ik zou het verder bij paardeneten houden!

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:48

mm ik heb van die kleine hartjes pepermunt, ingredienten: suiker,calciumfostaat, antiklontmiddel, natuurlijke pepermunt olie.

ik denk het niet zo slecht is hoor om soms eens een paar van deze kleine dingen te geven en ja Haha! natuurlijk geen gelatine, dus ook goed voor mij Haha!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:45

Japke_Z schreef:
@ Orchid: jupz

Hehe dan ben je de eerste naamgenoot die ik tegenkom Tong uitsteken

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:43

Japke_Z schreef:
o en kusia, je zegt dat je het gebit van een paard niet met die van een mens kan vergelijken, maar jij vergelijkt wel de spijsvertering van een paard met die van een mens, beetje hypcriet he?

Beetje hypocriet van je om niet neer te zetten waarom de spijsvertering van een mens niet te vergelijken is met een paard met betrekking op pepemunt.
Kijk maar eerst eens op de paardendrogist en dan mag je terugkomen op je stelling.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:33

ik koop ook geen zooi hoor, ik heb echte KING rollen Knipoog
bedankt voor de reacties... de meerderheid is voor pepermuntjes dus laat ik het daar maar op houden Vingers aflikken misschien had ik beter een poll kunnen openen Tong uitsteken