Wat te doen bij hangen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: Wat te doen bij hangen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:57

LPtjuh schreef:
de tips die ik hier hoor vind ik allemaal wel erg eng!
ik heb zelf een paard wat niet vast kon staan omdat hij aners het comlpete hek de grond uit trok.
maar ik heb het zo opgelost.
eerst vast gezet en er bij gaan staan , MET PANIEKHAAK! zo 5 minuten laten staan en weer terug naar stal en wat lekkers
keer daarop 10 minuten staan
keer daar op weer 10 minuten laten staan en dan beetje borstelen
15 minuten laten staan en heel het lichaam poetsen.
10 minuten laten staan en poetsen + 5 minuten weggaan
10 minuten laten staan en poetsen + 7 minuten weg gaan
zo ging ik steeds een stapje verder telkens wat elkkers gegeven
en nu heb ik een geweldig dier wat gewoon blijft staan! hij is niet vervelend hij gata niet hangen of wat dan ook!
soms als hij ergens van schrikt (meiden die rondrennen met een deken bijv.) dan gaat hij gangen , voelt hij de druk en spring hij meteen weer naar voren!

geloof me het gaat je een aantal halsters en touwen kosten , mara ga nou niet met spullen aan de gang die niet stuk kunnen , want als het halster niet stuk kan dan betekend het bij een paard wat echt bang is dat hij door trekt en dat hij zich dan pijn gaat doen!

win je paard zijn vetrouwen en laat zien dat je steeds weer terug komt!

Je kan hem ook gewoon direct duidelijk maken dat hij zich niet aan moet stellen en gewoon vast moet blijven staan.. Rolleyes

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:18

een manegeband kopen... gewoon een hele sterke band om de hals.... & dan een sterk touw zonder een klip eraan... dat krijgt ze echt niet kapot hor Bloos

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:19

Mariek87 schreef:
LPtjuh schreef:
ik heb zelf een paard wat niet vast kon staan omdat hij aners het comlpete hek de grond uit trok.
eerst vast gezet en er bij gaan staan , MET PANIEKHAAK! zo 5 minuten laten staan en weer terug naar stal en wat lekkers
en nu heb ik een geweldig dier wat gewoon blijft staan! hij is niet vervelend hij gata niet hangen of wat dan ook!
soms als hij ergens van schrikt (meiden die rondrennen met een deken bijv.) dan gaat hij gangen , voelt hij de druk en spring hij meteen weer naar voren!

geloof me het gaat je een aantal halsters en touwen kosten , mara ga nou niet met spullen aan de gang die niet stuk kunnen , want als het halster niet stuk kan dan betekend het bij een paard wat echt bang is dat hij door trekt en dat hij zich dan pijn gaat doen!

Je kan hem ook gewoon direct duidelijk maken dat hij zich niet aan moet stellen en gewoon vast moet blijven staan.. Rolleyes

waarom zou ik hem een knal geven en waarschijnlijk zijn vertrouwen in mij schaden?????
hij was bang door een VOORVAL!in het verleden , dus dan ga ik hem niet nog banger maken door hem vast te zetten en hem een lel te verkopen of met een bezem te gaan kloten als het ook op een mischien wat tijdrovendere manier kan , maar die bij mijn paard veel beter paste

ik heb hiermee niet alleen mijn paard stil laten staan aan het hek , maar heb hierdoor heel veel vertrouwen gewonnen waar door onze band een stuk sterker is geworden.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:09

Mariek87 schreef:
LPtjuh schreef:

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:46

chagrijntje schreef:

Piaffe... dit hebben wij ook geprobeerd met de pony van mijn zusje..
en dit is heus niet de enigte oplossing..

Ik weet dat dit niet de enige oplossing is, ik heb erg veel ervaring met hangers helaas en weet dat bij een echte hanger echt niets helpt.

Dan zit er weinig anders op dan leren losstaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:50

Ik ben zeker heel slecht voor mijn paard als ik hem een schop onder zijn buik geeft als hij gaat hangen?

(Maar het werkt wel super, als je hem tenminste op het goede moment raakt, anders werkt het averechts)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:14

tuurlijk helpt het ene beter bij het ene paard dan bij de ander, gelukkig wel.

er is niet 1 oplossing voor een probleem zoals deze en daarbij, zoveel mensen, zoveel meningen, gelukkig wel want anders was dit forum ook niks.

het is idd zo dat je bij het ene paard goed doet door hem er iets minder vriendelijk op te wijzen dat hij stil moet staan, terwijl het andere paard op zo'n moment helemaal doorslaat en de boel kort en klein hakt.

de ene is relatie afhankelijk, komt aandacht tekort en de andere die moet gewoon weer op zijn plaats gezet worden.

kijk wat er van toepassing is voor jouw paard.

wat er ook gebeuren mag, behandel je paard met respect, ookal moet dat soms even wat onvriendelijker, kom trug op het respect.
in de natuur zijn paarden onderling ook niet altijd lief tegen elkaar.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 11:11

ok voor de duidelijkheid SLAAN HELPT NIETTTT BIJ DEZE PONY, WORD ZE ALLEEN NOG MAAR PANISCHER VAN!!!
ik heb t allemaal al geprobeerd, paniekhaken SPRINGEN gewoon, ze heeft aan koeienhalsters vast gestaan, ik heb t touw om iets heen gedraaid zodat ze zich zelf los trekt ed maar ze is gewoon egt panisch, in het begin was het aanstellerij een beetje en werd ik boos, maar daardoor is ze der vertrouwen in mij een beetje kwijt geraakt en als ik dan bijv haar hoofd wil poetsen schrikt ze, staat ze vast en gaat weer hangen en word weer panisch! ze molt gewoon echt de hele bende, en slaan helpt niet! iedereen die er bij is geweest zegt ze is gewoon panisch en bij die andere stal wist ze dat ze los kon enzo....