Morgen nacht -15, extra deken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Morgen nacht -15, extra deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:00

Het wordt niet overal -15 hoor. De minimum temperaturen die opgegeven zijn zijn -15/-10. Het kan dus ook warmer zijn.
Die van mij heeft een 150 grams en heb daar dus gisteren een zomerdeken ondergedaan. Ze was ook al flink aan het verharen en ze staat ook in een buitenstal. Om haar 'lichaam' toch een beetje te helpen bij dit rare weer dus een extra deken. Dit betekend niet dat ik er morgen nog 1 bij doe.

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:06

Ik heb een fleecedeken zonder bilkoorden en buiksingels, kan die onder de gewone deken? Of gaat dat schuiven?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 07:31

Mijne staat wel onder een winterdeken, maar er gaat geen extra deken op als het kouder wordt. Vindt het een beetje onzin, ik heb een dek op om haar korter in de vacht te houden, en niet omdat ze het koud heeft. Paarden in het wild nemen dan ook niet ineens een ander dek, of maken in 1 nacht ineens meer vacht aan omdat ze het anders koud zouden krijgen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:40

Ik heb geen meer dekens voor mijn paard.
3 dekens heb ik Haha!
En die heeft ze op , 1 van harry's horse highliner en een 250 grams en een zweetdeken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:46

Die van mij staat altijd zonder deken, maar aangezien ze al behoorlijk in de rui is, krijgt ze vanavond toch wel een dikke winterdeken op.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:43

ik zit te twijfelen, ze staan bij ons in een dichte schuur( niet benauwd, wel lekker warm) dus ik denk dat ze er tog maar n fleecedekentje bij op gooi....

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:54

Ik zit heel erg te twijfelen wat ik zal doen vanavond. De eigenaresse van Dougal en Lady is op wintersport, dus ik zorg deze week (met nog iemand) voor die twee. Doug (geschoren) staat onder een dikke winterdeken (vraag me even niet hoeveel gram) en sinds zaterdagavond heeft hij daar een wollen zweetdeken onder. Pony Lady is niet geschoren, heeft geen superdikke wintervacht en staat sinds zaterdag ook onder een dekentje (staat normaal gezien 'kaal'). Bij Doug zou ik eventueel nog zijn fleece zweetdeken met hals (heeft die wollen deken niet) eronder kunnen doen, en bij Lady ook een dun dekentje onder haar (niet al te dikke) huidige deken. Ze staan in een buitenstal, dus het kan best koud worden. Hmmm, twijfel twijfel twijfel...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:10

Ik voer ze een extra portie kuilgras, zorg voor voldoende drinkwater in de bakken en... zie ze morgen vast wel weer door de sneeuw ploeteren als ik 's ochtends kom voeren Lachen
Deken? Ze zetten hun vacht op de thermostand en hebben het echt niet koud.
Schuilstal hebben ze ook niet, wel een bomenrij langs de weide.
Even doorbijten, het voorjaar komt vanzelf Haha!

De dieren die op stal komen 's nachts, krijgen niets extra's.
In de schuur vriest het niet eens. Pas als het meerdere dagen echt heel hard vriest, komt het daar onder nul. Zolang de grote deuren overdag maar niet helemaal open staan, koelt het ook niet echt af.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:11

Weet niet zo goed wat ik moet doen. Mijn pony is geschoren en heeft nu 2 dekens op in totaal 500 gram. Hij heeft een schuilstal die vrij warm is en gaat zelf al binnen staan als het koud is. Weet niet of ik er vanavond nog een extra deken onder doe.

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:14

ik wou er een zweet deken onder doen.. maar als ik dan smorgens in de stal kom zit die zoo strak naar achter getrokken.. wat kan ik hier het beste aan doen!!??

Hij schuipt zeg maar naar achter

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:24

Ik heb Simon sinds 1 week met een 3e eronder staan.
Sinds maandag heeft hij ook zijn halsstuk weer om.

Hij staat nu met een Rambo tussendeken, dan een Rambo van 375 gram met het halsstuk er aan. Als bovenste een IR van 300 gram.

Hij is wel geschoren en staat in een open buitenbox.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:30

Escala -ongeschoren- staat gewoon onder haar winterdeken met regendeken er over... en een warm beentje doordat ze in het verband staat... Eclipse staat ongeschoren en dekenloos in een grote loopstal met 6 -eveneens dekenloze- vriendjes... ze houden elkaar wel warm Lachen .

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:34

KissMeQuick schreef:
Ik heb een fleecedeken zonder bilkoorden en buiksingels, kan die onder de gewone deken? Of gaat dat schuiven?

Mijn bijrijdpony heeft ook een fleece deken zonder 'extra's" Knipoog onder een adnere deken liggen, maar er zit nog wel losjes een dekensingel om de fleecedeken.. Dus misschien dat je ergens een dekensingel vandaan kan toveren, want bij ons gaat het prima zo.. Heb het eigenlijk nog niet zonder die singel geprobeert..

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:39

ik doe het zeker weten vorige week heb ik al een extra deken opgedaan maar vannacht komt er zeker nog een bij op ze loopt al bijna in haar zomervacht dus ik doe het wel!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:40

Help ik weet ook niet wat ik moet doen.

Mijn paard heeft een 150 grams deken op. Het is absoluut geen kou kleun en hij is lekker aan het verharen. Hij staat in een binnenstal aan alle kanten dicht maar wel genoeg ventilatie. Hij staat op vlas (lijkt me ook kouder dan stro).

Zou ik er een wollendeken onder doen? Of zo laten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:59

horselover23 schreef:
Die van mij staat altijd zonder deken, maar aangezien ze al behoorlijk in de rui is, krijgt ze vanavond toch wel een dikke winterdeken op.

En hoe dik is die deken dan? Ik zou dan gewoon een 150 erop leggen of zelf een ongevoerde. Als ze zonder deken staat is dat niet zo'n probleem, d'r systeem raakt alleen maar meer in de war als je vannacht meer dan 200 gr erop gaat leggen.

Tevens de tip aan iedereen om GOED OP HET WEERBERICHT te letten, want gisteravond gaven ze weer maximaal -8 op.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:06

Ik heb deze hele week al 's avonds een zweetdekentje met dekensingel (elastieke) eronder liggen. 's ochtends word deze er onderuit gehaald omdat er geen loopsplitten in de zweetdeken zitten en Dandy dan in de stapmolen gaat. 's avonds gaat hij weer op.
Hij is niet geschoren, maar is wel behoorlijk aan het verharen. Hij heeft nu een 150 gr HH waterdichte winterdeken op, met eronder dus 's nachts een zweetdekentje. Hij staat in een grote stal met 60 paarden, de stallen staan om de binnenbak heen. Omdat er de hele dag mensen en paarden aan het rijden zijn, blijft het nogal warm hier binnen. Ventilatie mogelijkheden zijn er wel, maar alles is 's avonds dicht.

Ik vind het wel moeilijk met die zweetdeken. Dandy gaat veel liggen in zijn stal. En wat als de dekensingel nou verschuift? Een zweetdeken mét singelstoten of bilkoorden heb ik niet ...

Graag tips!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:08

Sammie schreef:

Tevens de tip aan iedereen om GOED OP HET WEERBERICHT te letten, want gisteravond gaven ze weer maximaal -8 op.

Dat idee had ik inderdaad ook al. Ik heb inmiddels besloten dat ik vanavond op stal wel even voel hoe koud het is. Heb ik het idee dat het echt veel kouder is dan de afgelopen avonden/nachten, dan gaat er een extra deken onder, anders niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:51

Die van mij houdt gewoon zijn normale deken op, hij moet zelf zn temperatuur maar lekker regelen. Ik houd er niet van om extra dekens op te doen, waar trek je de grens? En inderdaad, het is nog niet zeker of het echt zo koud wordt, hier bij ons op de manege zal het zeker niet zo koud worden, daar is het te groot voor.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:00

De mijne staat ook met twee dekens op, maar is dan ook geschoren.
Ze krijgt er niet nog een dek bij.
Ik denk dat mensen te snel denken dat hun paard het koud heeft, terwijl ze heel veel kunnen hebben.
Te warm aankleden is slechter als te koud.
Als je paard gewoon op stal staat, hebben ze het echt niet koud.
En voor de pony's die buiten staan, geldt, zolang ze maar kunnen schuilen, kunnen ze heel wat hebben!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:12

Nee hoor waarom?
Ze passen zich vanzelf wel aan..

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:13

mijn paard krijgt vanacht als extra een fleece deken eronder
hij heeft nu de hh stal deken om , is niet geschoren en staat in een binnen stal waar het wel een beetje tocht ... dus hij gata er gewoon onder Haha!

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:18

Ik heb jive onder een 400 grams deken staan in een binnenstal denk dat ik het ook maar zo laat!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:54

Sammie schreef:
horselover23 schreef:

En hoe dik is die deken dan? Ik zou dan gewoon een 150 erop leggen of zelf een ongevoerde. Als ze zonder deken staat is dat niet zo'n probleem, d'r systeem raakt alleen maar meer in de war als je vannacht meer dan 200 gr erop gaat leggen.

Op www.weer.nl staan nog steeds temperaturen tot -16 Nagelbijten / Gniffelen

Ik geef mijn paard wel een extra fleecedekentje op. Overdags gaan ze naar buiten en kan geen dekens wisselen ofzo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:28

Dat kan, ik hoorde net weer voor het Oosten van het land -15 en -20. Dat neemt niet weg dat voordat je het nacht wordt goed op het weerbericht moet letten.