Supertip gevraagd voor sneeuw onder de ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Supertip gevraagd voor sneeuw onder de ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:29

ha ha zie je al zitten: zaag zaag zaag Boos!
ik had ook al zitten denken aan duct tape en dan een sok in de hoef stoppen. Zou op zich goed moeten houden als je de hoef goed drrog maakt voordat je begint te plakken. Mijn fiets hangt aan elkaar met die tape

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:41

euh beetje smerige oplossing misschien, maar laat de stront onder de hoeven zitten. Niet uitkrabben. Dan zitten de hoeven al vol, en als je mazzel hebt zitten ze zo vol dat de sneeuw niet kan blijven plakken.
verder heb ik zelf ook zitten denken aan die plakverband rollen. Maar dat was wel erg duur.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:20

hmm...als ik mijn knollie vanmiddag buiten wil gaan zetten, moet ik eerst mijn leven wagen. Dan kan ik proberen niet haar hoeven te krabben..maar die klompen vallen erbij haar vanzelf vanonder na 4 stappen! Ik kijk het wel even aan.Ze staat in een klein weitje en ze is niet zo gek buiten...zou het echt zoveel kwaad kunnen? Ze is voor beslagen......en om ze er nu vanonder te laten halen??

is het schadelijk dan voor haar als ze een dagje met sneeuw in haar hoefjes staat? Ze staat toch ook vaak in de nattigheid met modder e.d....dat is ook glad???

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:33

Is er nog iemand die dat met die sokken en de tape heeft geprobeerd?

Ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoe dat werkt. Ga dat denk ik vanmiddag ook maar eens testen. Je weet nog eens nooit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:37

tiggeriedoo schreef:
is het schadelijk dan voor haar als ze een dagje met sneeuw in haar hoefjes staat? Ze staat toch ook vaak in de nattigheid met modder e.d....dat is ook glad???

Het glijden voorkom je idd niet, maar zoals je zegt is modder ook glad. Het probleem zit hem vaak in de klompvorming onder de hoeven tijdens het rijden. Een loslopend paard houdt zichzelf vaak wel in evenwicht, een paard onder het zadel is mede afhankelijk van de ruiter en met klompen sneeuw onder de hoeven is er dan een grotere kans op zwikken.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:26

esther82 schreef:

Ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoe dat werkt. Ga dat denk ik vanmiddag ook maar eens testen. Je weet nog eens nooit.

ik heb het eens met sokken geprobeert maar dan alleen aan de hand en dat ging wel goed het klont niet en ze ging er niet van glijden op gladde stukken maar onder het zadel weet ik niet

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:44

Ik heb sneeuwbeslag (al vanaf december en vorige week gelukkig nog nieuw..) en heb er al veel plezier van gehad. In onze bak hebben we het ook nodig als er rijp van de vorst in de bak ligt.
Veel stalgenootjes konden dan niets. En ik heb gewoon kunnen rijden..

Momenteel ligt er teveel om uberhaubt wat te gaan doen.. Dus even een sprintje in de paddock is het enige wat hij de laatste dagen heeft gedaan.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:49

Erg handig al die tips!! Mijn pony heeft na 5 nimuten in de sneeuw flinke plateau-zolen, ik denk dat ik het met die sokken eens ga proberen!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:56

geeek schreef:
esther82 schreef:

ik heb het eens met sokken geprobeert maar dan alleen aan de hand en dat ging wel goed het klont niet en ze ging er niet van glijden op gladde stukken maar onder het zadel weet ik niet

Hoeft ook niet onder het zadel!! Ik ben al blij als hij er uit kan, en misschien even aan de longe.
Maar het is dus het proberen waard. Misschien maak ik de sokken dan wel vast met tape. Dan kunnen ze ok niet afgaan.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:24

Mijn paardje staat niet eens op ijzers en zelfs die begon gisteren al te glibberen en glijden tijdens het longeren. Wordt dus denk ik toch een beetje uitzingen de komende dagen...

En over het losgooien; dat kan ook heel gevaarlijk zijn! Ik heb een keer meegemaakt dat 2 paarden losstonden in de sneeuw en toen gingen ze elkaar een beetje opjagen. Toen is die ene dus gevallen, been gebroken en kon afgemaakt worden.

Ik wil nou niet zeggen dat je je paard niet kan loszetten, maar ik zou hem toch zeker even in de gaten houden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:25

heb vanmorgen gereden met badstof 'zootljes' vastgetaped met power tape. De tape bleef goed zitten maar de badstof viel zo onder de hoef uit na een half uur schuren in het zand. Gewoon doormidden gescheurd.
voor even is het dus wel een oplossing

Mirenjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:59

SNEEUWKETTINGEN

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:06

Nou probeer het idd eerst maar met duck tape want met de flex- wrap redt je het echt niet met twee rolletjes voor 4 hoeven.

Mijn paard had in een scherp voorwerp gestaan met zijn voorbeen en ik moest hem om de dag opnieuw verbinden maar ik redde het maar net met 1 rolletje voor een been..
en met het buiten lopen slijt flex -wrap erg snel ik deed er namelijk altijd een hoefzak omheen..mischien ook een idee om er overheen te doen?

maar is niet echt ideaal om mee te rijden lijkt mij hoor dus alleen als je ze ff los gooit in de bak of wei.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:02

Ik stond vanochtend in de aanslag met de tape en heb het niet gedaan! Stom he....ik ben zo bang dat ze er mee uitglijdt! Maar dat badstof idee is wel een goede. Ik heb net een nieuw matje gekocht voor in de badkamer dus dan kan ik die oude wel kapot knippen. Is het dan handig om het zo te knippen dat je ze over de hoefranden heen kan slaan en dan met tape vastmaken aan de bovenkant van de hoef?

Ze had vanochtend na 20 minuten wel vreselijke klonten maar het duurde wel zolang voordat ze ze had dus ze heeft nog wel even de benen kunnen strekken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:23

ik had ze zo geknipt dat ze halverwege de hoef kwamen zodat ik nog plek over had om de tape op te plakken. Dat was ook mooi blijven zitten incl. de badstof maar er was precies een hoefvorm uitgesleten.
Als het nog een keer nodig is, doe ik het gewoon weer.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:53

ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar mijn knol staat op stal, en voor ik bij de paddock, bak of longeerbak ben moet ik een stukje over het erf...

sneeuw is niet zo'n probleem alleen de ijslaag eronder is zo gevaarlijk! spekglad is het!
ik laat hem mooi maar binnen staan.....

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 18:23

die van mij is sinds zondag kreupel, hij mag alleen in de bak.. houdt ie zich toch wel rustig, ff uitzingen dus Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:11

Zie hier .. een paar sokken werkt prima ik heb geen Tape maar een stuk panty om de koot gedaan (niet al te strak maar het blijft wel beter zitten) en Riantje heeft er zo een uur mee rondgehobbeld!

viewtopic.php?f=53&t=377720&hilit=

In dit topic staat een foto van de sokken

Ik zou er niet mee gaan rijden denk ik maar losgooien en wandelen gaat prima

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:32

Ik heb het geprobeerd met die sokken, maar dat was geen succes. Met 5 minuten waren ze al doorgesleten. En het waren toch echt sterke. Boos!
Jammer...

ik heb nu een uur staan scheppen tot dat ik een longeercirkel had. Daar heb ik hem maar en beetje laten stappen en draven.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:50

esther82 schreef:
Ik heb het geprobeerd met die sokken, maar dat was geen succes. Met 5 minuten waren ze al doorgesleten. En het waren toch echt sterke. Boos!
Jammer...

ik heb nu een uur staan scheppen tot dat ik een longeercirkel had. Daar heb ik hem maar en beetje laten stappen en draven.

ha ha sorry maar kmoet wel lachen klinkt grappig ik had zelf vanmiddag geprobeert met hoefvet maar daar gaat de sneeuw ook nog onder klonten maar ik doe nou mijn haf gewoon naar buiten in de bak (die is wel mooi vlak) en ze kijgt dus ook klompen en ik laat haar gewoon 3 uur staan met wat eten en nog meer paarden en het gaat prima ze rent er zelfs mee (met die klompen)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:56

sherwood schreef:
euh beetje smerige oplossing misschien, maar laat de stront onder de hoeven zitten. Niet uitkrabben. Dan zitten de hoeven al vol, en als je mazzel hebt zitten ze zo vol dat de sneeuw niet kan blijven plakken.
verder heb ik zelf ook zitten denken aan die plakverband rollen. Maar dat was wel erg duur.

Zolang ze niet te veel in de rondte stuiteren ga ik idd ook voor die eerste optie, werkte hier iig prima Lachen

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:04

Maar wat tapen jullie dan? Alleen het hoefijzer of echt over de hele onderkant van de hoef heen als het ware? Blond
Ik weet niet hoe lang die sneeuw nog blijft liggen, ik heb nu gewoon een paar dagen niet gereden, hij staat toch in de wei, maar als het nog lang duurt ben ik toch wel op zoek naar een oplossing.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:59

Wat dachten jullie hiervan ..
Dit kwam ik tegen op een ander paarden forum.. alleen in NL niet te verkrijgen helaas..

Het is nog Hip ook !!

Afbeelding

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:31

jaaaa die moeten we hebben Pling Hebben ze die ook in maat shire? maatje 9 maar 8 is voor sommigen al goed genoeg.
Tjee zeg ik laat ze vandaag binnen hoor, veel te gevaarlijk. Ik heb wel paarden zonder ijzers en die hebben ook gisteren de hele dag buiten gestaan, maar ik vind het veel te koud zo ineens. Ze zijn notabene al in de rui! gewoon 20 graden verschil in een paar dagen, dat kan nooit gezond zijn.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:44

Jaaaaaaaaaaaaaa Nike air max voor m'n paardje!! Ik wil, ik wil, ik wil...