Hoe corrigeer je steigeren aan de hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Re: Hoe corrigeer je steigeren aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:14

Ik trek Santos altijd naar beneden keihard en dan pak ik haar wat korter zo dat ze minder de kans krijgt te steigeren.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:55

XoNo schreef:
Pas wachten met corrigeren wanneer ze weer alle voetjes aan de grond hebben.

Dat lijkt me nou niet het meest uitgelezen moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 20:26

Bedankt voor alle goede en best bruikbare antwoorden.
Ik heb inderdaad een poos aan Parelli gedaan, maar dit werkte niet voor mij (en ook niet goed voor mijn paardje).
Steigeren doet ze naar mijn idee vooral uit losbandigheid en joligheid, gecombineerd met geen respect voor mij.
Ik heb niet het idee dat ze enkel en alleen doet uit angst, dan heeft ze juist meer de neiging om weg te schieten.
Steigeren doet ze op dit moment te pas en te onpas. In de box wanneer ik haar mokvoetje probeer te behandelen. Bij de draad wanneer ze alleen in de paddock staat, omdat het land veel te hard is. En aan de hand omdat ze ervan baalt om vastgehouden te worden.
Dus in principe op dit moment bijna altijd Boos!

Door haar een mep met een zweep te geven heb ik het idee dat ze nog hoger gaat. Soms denk ik wel dat het wel eens goed is dat ze achterover klapt, maar ja dat kan wel heel vervelend worden qua blessures.
De schop tegen haar kont zal ik morgen eens uit proberen, ik heb het idee dat dat best wel eens kan helpen. Hengstenketting is ook handig en zal ik dan combineren met de schop Haha!
Ze is niet groot, 1.47, maar vreselijk lenig, en dat maakt dit gedrag best lastig.
Meer tips zijn altijd welkom!

edit..Achteruit zetten geeft mijn paardje meestal nog meer kansen om te steigeren. Dus vooruit zal de oplossing zijn, maar dan het liefst met vier benen op de grond.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:41

toen ik voor het eerst bij mijn paard kwam(was toen nog verzorgpaard)kon hij heel slecht meelopen, liep gewoon voor mij uit richting wei, en kon je zelf meerennen.heb toen zelfde dag kinketting gekocht, dag erna, oud hoofdstel rubberbitje erin, kinketting in v vorm vast en naar wei lopen.dus hij wou weer voor mij uitlopenen toen was er de ketting, trok strak onder zijn kin en in mondhoeken, en hij stond pardoes stil. op den duur merkte hij dat als hij rustig naast mij liep hij de ketting ook niet voelde. en nou loopt hij (meestal, tenzij hij heel erg enthousiast is(blijft volbloed))braaf mee, steigeren zelfde verhaal, hoe harder hij trekt, hoe harder de ketting werkt.

met mijn paard helpt zweep niet, hij is daar zo bang voor(was ie al toen ik hem kreeg) dat hij voorledig in paniek raakt en mij gewoon de bak door sleept.

mijn paard heeft naar een jaar eindelijk bijna voorledig vertrouwen in mij, dat ik gelukkig nu alles met hem kan doen.

toen mijn paard een ongeluk heeft gehad(juni) moest zijn been elke dag ingespoten worden met betadine en zinkoxide(tegen vliegen) en dat was een hel omdat hij mij helemaal vertrouwde.je kon er met 3 vrouwen aan gaan hangen maar hij tilde ons zo op.enige remedie was de hulp van 2 meter lange man. na veel wederzijds vertrouwen opbouwen kan ik nu zonder problemen zijn benen inspuiten.

met wederzijds vertrouwen en respect kom je een heel eind heb ik gemerkt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:14

Wat ook goed kan helpen is zweepje mee en als hij het doet tikje op zijn buik geven, sommige paarden hebben door dat ze zo kwetsbaar op hun buik zijn, en zullen het laten.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:04

hoihoi

ik heb 2 oplossingen je kan ze allbij proberen

* als hij stijgeren met de had een tik tegen het been geven het been is een iritatie punt van het paard dus iedere x als hij stijgerd weer die tink met de hand tegen het voor been

* ik heb een 3 jarige engels die er niet tegen kan als je haar negeerd
dus nu doe ik iedere x als ze stijgerd negren dat vind ik een beter straf als heel hard handig te wezen

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:05

paard(3) van mijn vriendin steigert onder het zadel. Dat doet i alleen als hij naar achter moet lopen. Dat vind hij moelijk en steigert dan ook uit protest. Als een paard om die reden steigert zou ik heb flink op zen doder geven. Dan maar een paar klappen tegen zijn hoofd, beter dan jezelf in gevaar brengen en je paard zijn zin laten hebben.

Anders is als een paard het uit angst doet. Het is wel gevaarlijk als jij er op zit of ernaast staat, maar dat is nou eenmaal de reactie van een paard. Ik vind niet dat je hem dan mag straffen.Dat is niet eerlijk tegenover je paard.Ik vind eerder dat je hem moet gerust stellen. Maar niet belonen.Want volgens mij gaat hij dan op een gegven moment altijd steigeren als hij schrikt.Ik dnkew dat je hem op een 1 of andere manier je paard moet laten merken dat hij best mag schrikken maar niet op die manier zal ik maar zeggen.Maarja dat is ook zo moeilijk want elk paard schrikt weer anders. De 1 blijft stil staan, De anders springt opzij, de ander gaat rennen en sommige steigeren. Moelijk hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:24

Ik heb helaas door de overvloedige sneeuwval en strenge vorst niet meer met haar kunnen wandelen. Het arme beest staat nu al al die poos op stal. Dus ik denk dat het oefenen met correct wandelen aan de hand eerst even opgeschoven wordt. Knipoog
Ik hoop dat morgen de wegen weer wat begaanbaar zijn en dat ik haar in ieder geval in de paddock kan zetten.
In ieder geval bedankt voor de tips. Ik denk zelf na lang nadenken dat er vooral aan het vertrouwen gewerkt moet worden. Ik zal iets minder ´soft´ moeten zijn om voor haar een goede leider te kunnen zijn.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:36

Wij hebben twee veulens staan 1 van 6mnd en 1 van 9 mnd.
Om de laatste gaat het (shet x dartmoor),die steigerd nu zodra je hem uit de stal of wei haalt.
dus touw om zijn neus en goed beet houden en dan gaat het redelijk.
Hoop dat ie dat achter zich laat als ie gecastreerd is.
Ook duikt meneer op zijn maatje als ie voor hem loopt dus ze gaan een voor een naar buiten of naar binnen.Zodra ze binnen of buiten staan is het over en gaan ze spelen.
Hij is nog wat jong om al een bit in te doen dus ik zie de ketting aan het halster ook wel zitten.Bedankt voor de tip.
Twee maanden geleden kon er nog een kind met hem lopen nu niet meer,eigenwijze puberale macho Haha!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:22

Ik heb zelf een Arabisch volbloed hengst en sta ook op een stoeterij met Arabische volbloeden.
Zo heb ik het geleerd

*-Meestal als een paard steigert houd het zich in, of draai zich juist zodat het voor jou komt.

-Loop altijd naast het paard zijn schouders.
-Zodra het paard naar voor wil geef je een correctie tik op zn borst
-Loop het paard achter je zorg dat het paard weer zo kom dat het met de schouder naast je loop.
-Als het steigert geef je het paard een goede corigerende tik op het de zijn borst.
-Ook kan het helpen om het paard achterwaarts te laten gaan...Zo wijk
Het paard van je af..Dit is een teken dat jij Dominant ben en niet het paard.Maak hierbij ook groter want dat is ook wat het paard doet tijdens het steigeren.

**Belangrijk is dat je vooral veel beloont als het paard het goed doet,prijs het paard helemaal de hemel in(zeg maar)**
Dat vergeten nog veel mensen!!

*Ik denk niet dat je respect verdient door middel van een paard op zijn kop te slaan*
*ook is er kans dat je paard kopschuw wordt*

*Ik weet dat een arabisch Volbloed een iets ander omgang nodig heb dan de meeste andere rassen*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:25

owja negeren heeft bij mijn verzorgpony erg goed geholpen, gewoon doorlopen, het scheelt wel dat dit een welsh b-tje betreft, een paard heb ik nog niet meegemaakt (gelukkig)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:02

hoi, denk erom niet te soft te zijn met je volbloed zoals je zelf zegt. Ik ben zelf n.l ook van het softe type en dat komt mijn volbloed niet ten goede. Het is zo'n llief paard, dat je alles al maar goed vind. Maar echt ze nemen zo een loopje met je. Hij pakt steeds een beetje meer. En hij is al 19 moet je denken. Zoals ik al eerder schreef, begon hij ook ineens met steigeren aan de hand, als ik met hem naar stal terug liep. Dit is gewoon ondeugd en niet te tollereren. Gelukkig heb ik een man , die verre van soft is die me af en toe ondesteund. Bij hem haalt hij het niet in zijn hoofd om te steigeren. Wel merkte hij dat hij wat onstuimiger werd bij het naar stal gaan. Hij pakte dat meteen aan (zoals ik al eerder schreef) door het touwtje door de halster gaten over zijn neus te laten lopen. Hierdoor heb je iets meer te vertellen met een rukje. Bij mij werkt het ook prima, nu.
Nu ken ik jouw paardje natuurlijk niet, maar pas op volbloeds zijn rakkers. En misschien helpt hulp van een doortastend persoon jou??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:09

Wat is het Ras eigelijk.
Een Arabisch Volbloed of een Engels Volbloed.
Zit namelijk best veel veschil in.....

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:40

Zorgen dat je normaal gesproken doorloopt als je weet dat t gaat komen. als een paard voorwaarts is kan hij niet omhoog komen.

Ik heb een paard ook wel eens met een zweep op zn kop gemept omdat een andere oplossing er niet was (smal gangpad met andere hengsten ernaast en al een ketting eraan). hij stond daarna iig weer op 4 benen. Dat zelfde paard heeft later ook een keer zo hard zn kop gestoten dat t hard bloedde, maar echt veel heeft hij er niet van geleerd. Liever zou ik idd op zn buikmikken maarja soms gata t zo snel dat je er niets aan kan doen. (oplossing was bij hem meestal gewoon aan de hand laten draven en snel lopen, dan was hij wle vrolijk maar op 4 beentjes)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:45

gesina schreef:
Om de laatste gaat het (shet x dartmoor),die steigerd nu zodra je hem uit de stal of wei haalt.
Ook duikt meneer op zijn maatje als ie voor hem loopt dus ze gaan een voor een naar buiten of naar binnen.Zodra ze binnen of buiten staan is het over en gaan ze spelen.
Hij is nog wat jong om al een bit in te doen dus ik zie de ketting aan het halster ook wel zitten.Bedankt voor de tip.
Twee maanden geleden kon er nog een kind met hem lopen nu niet meer,eigenwijze puberale macho Haha!

ik heb precies t zelfde met mijn 10 maanden oude fjorden hengstje, maar zie het als een tijdelijk iets; hij weet natuurlijk ook niet waarheen met zijn energie en hormonen die door zijn lijf beginnen te gieren.
Met poetsen )tussen andeer paarden op wasplaats) is hij super braaf en geniet van alles maar als we weer aan de wandel gaan, staat hij meer op zijn achterbenen dan op alle 4.
Ach, gaat ook wel weer over denk ik maar.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:17

gesina schreef:

als je inderdaad de ketting door het halster doet en m goed gebruit loopt ie binnen een paar dagen rustig mee. maar niet er aan gaan trekken of hangen want dat gaat hij uiteindelijk van je winnen. bij steigeren dus korte ruk en gelijk weer ontspannen en als ie goed reageert duidelijk belonen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:41

weet niet of het al genoemd is: maar een goede zweep meenemen en als ze weer stijgerd een flinke lel onder d'r buik geven. dat is een zwak plek van het paard in de zin van roofdieren. ze zullen dan snel weer naar de grond willen omdat het daar veilig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:02

Het gaat om een arabische volbloed, voor de duidelijkheid. Knipoog
Vanmiddag probeerde ze te steigeren met het insmeren van haar mokvoetje. Ik heb haar een trap onder haar buik gegeven, en vervolgens was ze poeslief.... Snijdt een ketting langs het halster niet vreselijk in haar neus?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:49

Coby schreef:
Het gaat om een arabische volbloed, voor de duidelijkheid. Knipoog
Vanmiddag probeerde ze te steigeren met het insmeren van haar mokvoetje. Ik heb haar een trap onder haar buik gegeven, en vervolgens was ze poeslief.... Snijdt een ketting langs het halster niet vreselijk in haar neus?

NEE EEN KETTING SNIJD NIET IN HAAR NEUS. je gebruik m toch ook niet continue. vergelijk t een beetje met een slipketting bij een hond. corrigeren wanneer nodig en belonen bij goed gedrag

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:41

Heb je dit ook op het Arabische Volbloeden forum op tafel gelegt.
Er zijn daar veel fokkers en trainning stallen die gespecialiceert zijn in Arabische Volbloeden.
Meschien dat je daar ook hele goeie bruikbare tips kan krijgen

www.arabischevolbloeden.nl/forum

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:57

Ik zou, indien je de tip met de ketting wilt gaan uitvoeren, ervoor kiezen om de ketting over de neus heen te doen ipv onder de kin.
Ik heb veel paarden (hengsten) gezien, die juist omhoog kwamen door de ketting onder de kin.
Door de ketting over het neusbeen heen te halen hebben ze eerder de neiging om het hoofd naar beneden te doen als jij er een ruk aan geeft, terwijl de reactie van een ruk aan de ketting onder de kin vaak is dat het hoofd omhoog wordt gegooid.