het nut van je paard buiten zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: het nut van je paard buiten zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:29

Wat is het nut van een paard binnen zetten? Met een deken op kan hij ook gemakkelijk buiten staan. Vind ik dan Lachen. Al zullen de echte die-hards dan zeggen dat een deken ook niet nodig is Knipoog.
Ik vind dat elk paard min. een paar uur per dag naar buiten moet, al is het alleen voor een frisse neus. Hoe gezond je het klimaat op stal ook maakt, het is nooit zo lekker fris en schoon als buiten Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:33

Kawa is ook een koukleum.
Ik dacht dat hij met slecht weer wel naar binnen zou gaan, tenminste, dat dacht ik eerst.

Nu kan hij naar binnen als hij wil, maar doet het nooit.
En zijn maatje van 9 maanden ook niet.
Ze staan liever terwijl het sneeut buiten wat gras te zoeken, dan dat ze binnen hun hooi verder opeten Lachen

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:38

nicole1985 schreef:
even voor de groningers onder ons. wat is een twiske???

Het Twiske Haha! Een recreatiegebied bij Oostzaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:33

Er schoot me bij het lezen van de titel een citaat van een hoefsmid te binnen, stond pas geleden in de Hoefslag (artikel over droge en natte hoeven, nr. 7 van 17 februari jl.):

Hoefsmid X schreef:
Sportpaarden horen in het wedstrijdseizoen niet in de wei, maar in een droge stal met voldoende hardvoer. Deze manier van paarden houden doet voor veel mensen erg onnatuurlijk aan. Als het paard gedurende de dag voldoende beweging krijgt tijdens de training en in de stapmolen, heeft het daar niet veel problemen mee. Op stal staan is voor een paard niet natuurlijk, maar dat is de natte Hollandse veengrond ook niet. Misschien wel voor de otter, maar niet voor het paard.

Ik heb maar even heel diep ademgehaald en ben het volgende artikel gaan lezen. Knipoog

Het mag duidelijk zijn dat ik het nut van buiten zetten dus wel zie. Ook al staat die van mij soms urenlang roerloos voor zich uit te kijken in weer en wind, tussendoor vindt hij altijd wel een minuutje om even te gaan rollen, hoe modderig de paddock ook is. Krijgt-ie toch zijn lichaamsbeweging en een flinke portie frisse lucht. Haha!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:59

Een paard heeft een natuurlijke behoefte aan beweging, grazen en afleiding.
Ik ben er een grote voorstander van want je houd ze fris in het hoofd.
En natuurlijk is een weidegenootje helemaal mooi mee genomen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:15

Ook bij mij staan ze in de winter gewoon hele dagen buiten op een stuk 'winterweide'. Weide ziet er nog goed uit dus is wel het bewijs dat ze veel doen buiten Clown

Ze gaan 'smorgens net zo hard naar buiten als dat ze 's avonds weer naar binnen gaan.. En, nee ze doen niet veel, maar ze hebben wel de vrijheid tot op zekere hoogte, heerlijke frisse lucht en net als vandaag een heerlijk zonnetje. Beetje scharrelen hier, contact met elkaar, mensen begroeten die voorbij lopen.

Ze hebben deze winter 2 dagen door het echte slechte weer binnen moeten staan en het waren na deze dagen ook echte bommetjes.

Alleen tja.. Ze zien er niet uit in de winter, ze staan dekenloos en zitten van top tot teen onder de modder en ik ga niet elke dag uren poetsen, daarbij doe ik dat ook niet ivm natuurlijke beschermlaag tegen de kou. Nu worden ze ook allebei niet gereden dus is verder ook geen probleem.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:24

Nou bij ons staan de merries en de ruinen in een flinke groep buiten.
En het is elke dag big party als ze er uit gaan.
De eerste tien minuten word er eerst om het hardst door de wei geraced en gespeelt en daarna gaan ze lekker grazen en keutelen.
Ja bij ons willen ze er graag uit.
Maar we hebben dan ook wel 18 hectare land tot onze beschikking.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 05:24

Karin schreef:
Er schoot me bij het lezen van de titel een citaat van een hoefsmid te binnen, stond pas geleden in de Hoefslag (artikel over droge en natte hoeven, nr. 7 van 17 februari jl.):

Hoefsmid X schreef:
Sportpaarden horen in het wedstrijdseizoen niet in de wei, maar in een droge stal met voldoende hardvoer. Deze manier van paarden houden doet voor veel mensen erg onnatuurlijk aan. Als het paard gedurende de dag voldoende beweging krijgt tijdens de training en in de stapmolen, heeft het daar niet veel problemen mee. Op stal staan is voor een paard niet natuurlijk, maar dat is de natte Hollandse veengrond ook niet. Misschien wel voor de otter, maar niet voor het paard.

Ik heb maar even heel diep ademgehaald en ben het volgende artikel gaan lezen. Knipoog

Het mag duidelijk zijn dat ik het nut van buiten zetten dus wel zie. Ook al staat die van mij soms urenlang roerloos voor zich uit te kijken in weer en wind, tussendoor vindt hij altijd wel een minuutje om even te gaan rollen, hoe modderig de paddock ook is. Krijgt-ie toch zijn lichaamsbeweging en een flinke portie frisse lucht. Haha!

Zou mijn smid ook niet wezen Haha!.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 07:45

Onze merrie heeft toen ze net haar veulentje had (= mijn ruintje) de gehele staldeur eruit gemept omdat ze naar buiten wilde.
Het was ontzettend slecht weer, maar mevreuw vond het op stal maar niets. dus hup het hele spul uit zichzelf de wei in. Haha!

Dat was voor mij de doorslag. Paard hoort buiten.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:03

het nut van buiten zetten? ehm...
het paard heeft de vrije keuze om te bewegen of te blijven staan.... in stal is ie "veroordeeld" tot stil staan....

Ik kijk al weer uit naar het weideseizoen.... dan staat Banjer uiteraard ook 24/7 buiten... Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 08:38

Mijn zwarte zoekt bijzonder graag schuiling als het slecht weer is. Echt een watje. Maar owee als ik die deur nog dicht durf te doen. Zegt mij genoeg idd.

Halster hebben ze niet om op stal / paddock. Op wei eigenlijk wel. Ik snap zelf niet goed wat daar mis zou kunnen gaan. Maar wellicht toch maar afdoen voortaan met mijn overbezorgde kop Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:29

Fasel schreef:
Halster hebben ze niet om op stal / paddock. Op wei eigenlijk wel. Ik snap zelf niet goed wat daar mis zou kunnen gaan. Maar wellicht toch maar afdoen voortaan met mijn overbezorgde kop Haha!

Ook daar kunnen ze met hun voetjes achter hun halster komen te zitten. En ja kun je het heel strak aansnoeren, maar dat is voor hun ook niet prettig.
Dus,.... bij Raakje en Rekje ook in de wei geen halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:54

Karin schreef:

Hoefsmid X schreef:

wat een mafkees

En er zijn genoeg stallen waar ook de dure sportpaarden buitenkomen.
En dan heb ik het over internationale paarden.
Ze gaan dan wel alleen en een stukje verder de anders, zodat ze elkaar niet kunnen verwonden.
Maar dat heb ik genoeg gezien en die leven zich ff lekker uit, ff rollen enz.
Heerlijk toch.

Altijd dat getut met die wedstrijd paarden

En heeft die hoefsmid nog nooit van drainage gehoord??

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:07

mijn paard vind buitenstaan echt het lekkerste dat er is.
of het nu regend, of alles nu bevroren is.. soms mag hij ivm te slecht weer (naar mijn idee dan) niet buiten, maar dan is hij helemaal niet tevreden.

hij wil het liefst altijd buiten staan.

ik ga binennkort een stal bouwen aan huis, en probeer daar een inloopstal van te maken. dan kan hij overdag zelf kiezen wat hij doet.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:54

Ik vind het ook belangrijk dat mijn paard veel buiten loopt. En ze zoekt zelf maar uit of ze buiten wil staan, haar stal staat namelijk in de wei en de deur staat open. Behalve 's nachts, dan staat ze binnen Lachen.

Ik zie haar ook vaak buiten staan, lang op dezelfde plek, daar staat ze dan maar een beetje. Dan denk ik ook van: ga naar achter, ga gras eten ofzo, BEWEEG! Maar ach, zij wil het zo en ze kan naar binnen, maar geeft duidelijk aan dat ze liever buiten is dan binnen Lachen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:45

Mijn paarden liepen zowieso overdag altijd al buiten, ook s'winters.
Maar sinds ik ze dag en nacht buiten heb en dan nu sinds 6 maanden op een natuurgebied zie ik gewoon dat ze enorm veranderd zijn.

Ze zijn gezonder, de hoeven zien er beter uit en ze zijn gewoon super vrolijk en alert.

Paard happy ik ook happy. Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:59

Ruudjw schreef:
Halsters, echt laat ze gewoon af. Die heb je eigenlijk alleen in de trailer nodig.
Verder kwestie van paard opvoeden.

En het liefst zet ik ze 24 uur buiten. Veel fijner voor ze en ze wennen daar echt wel aan.
Je krijgt een uitermate happy paard, zonder van die gefreakte eigenschappen.
Longeren omdat ze zo fris van stal komen is er bij mij niet bij.

En stal lucht is en blijft vele malen slechter dan direct in de buitenlucht, ondanks ramen en deuren. Tevens kan het in de stal dan gaan tochten.

Bottom line, lekker buiten zetten.

En wat betreft dit weer. Paarden hebben het liefst temperaturen tussen de min 5 en plus 15. Dus dat is geen excuus.

probeer jij maar eens paard te pakken in de wei die geen halsters aan heeft en waar meer dan 1 paard staat. Die van mij ga je niet te pakken krijgen hoor. }>

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:22

Waarom halster, tja, als mijn paard zomerdag 24/7 in de wei staat heeft hij ook geen halster om, maar aangezien ik niet in de gelukkige omstandigheid verkeer om mijn paarden aan huis te zetten heb ik weinig keus.
Ik ben in deze afhankelijk van mijn pensionhouder die elke dag mijn paard binnen en buiten zet en ik denk vele mensen met mij, het is een kwestie van keuze's maken. Mijn keus is lekker buiten met halster ipv binnen zonder halster.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:23

Ruudjw schreef:
Fasel schreef:

Ook daar kunnen ze met hun voetjes achter hun halster komen te zitten. En ja kun je het heel strak aansnoeren, maar dat is voor hun ook niet prettig.
Dus,.... bij Raakje en Rekje ook in de wei geen halster.

Ja baas *LOL*

Maar inderdaad je hebt wel gelijk. Zo had ik nog nooit gekeken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:12

de drie hier staan ook buiten,een merrie van 13,die haar eerste winter buiten meemaakt,en nog nooit er zo goed uitgezien heeft!(als je door alle modder en vuil heen kan kijken Haha! )
Haar ijzers ook erafgehaald,en nog nooit eerder waren haar hoeven zo sterk,desondanks dat ze vaak in de natte staat ook geen rotstraal,met de compimenten van de hoefsmid(die de natuurlijke manier van paardhouden dus de beste vind=goede hoefsmid Haha! )
haar krijg je geen stal meer binnen! doe de deur toe,en ze breekt de boel af Clown (en dat na 12 winters op stal staan Clown )

haar veulen van 10 maand ook buiten,en nog vuiler indien dat nog mogelijk was,maar ach ze kunnen binnen wanneer ze willen,en dat doet hij ook wel veel,eigen keus he,maar hij kan rondcrossen in die ruime stal van hem Clown

De merrie van 5,die al altijd buitenstaat,en die niet eens een dikke wintervacht gehad heeft,lijkt ook van niks last te hebben,en staat wel graag es wat in haar stal te suffen

Geef mij maar buiten dus!

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:29

Karin schreef:

Hoefsmid X schreef:

Gestoord Hoe gek kan je zijn.... Maar goed dat je de naam van die smid er niet bij hebt gezet Karin Haha! En in het vervolg niet meer van die enge dingen neerzetten of eerst melden dat je het er niet mee eens bent, ik kreeg heel rare gedachten toen ik dit las Tong uitsteken

En ook ik ben dus een voorstander van "zoveel mogelijk buiten". Gelukkig laat mijn ponymans me nooit twijfelen over het nut ervan, want ze racet dag na dag de benen uit haar lijf in de wei en houdt daarmee haar eigen conditie keurig op pijl.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:23

petraaken schreef:
probeer jij maar eens paard te pakken in de wei die geen halsters aan heeft en waar meer dan 1 paard staat. Die van mij ga je niet te pakken krijgen hoor. }>

Doe het dagelijks, moet er 2 uit de wei vissen. Bloos

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:45

ik zie zeker nut van het buiten zetten.
ik merk ook een heel groot verschil bij mijn paard wanneer hij wel buiten komt en wanneer niet.
als ik mijn paard een paar dagen niet buiten zet en alleen maar train, is hij oer vervelend, niet stil staan in de stal, de hele tijd kliere bij poetsen en zo, met rijden alleen maar klooien.
daarnaast merk ik ook een groot verschil in zijn spieren, als mijn paard buiten heeft gestaan is hij lekker los, als hij binnen heeft gestaan is hij wat stijfjess.,

daarnaast vind mijn paard het heerlijk om lekker rond te kijken buiten, lekker te rollen, wat rond te rennen en wat te grazen en jawel als het zonnetje lekker schijnt gaat hij op zijn plek lekker liggen luieren.

tijdens het rijden merk ik ook verschil, wanneer mijn paard gewoon buiten heeft gestaan kan mijn paard zich veel beter concentreren en loopt hij niet op alles te letten.

er gaat daarom eigenlijk geen dag voorbij dat mijn paard niet op de wei komt, al is het maar een paar uur.

ik denk dat de paarden die regelmatig buiten komen veel lekkerder in hun vel zitten.

en geloof me ook op topstallen gaan de paarden naar buiten ook al is het aan de hand en die paarden worden veel meer bezig gehouden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:40

Karin schreef:

Hoefsmid X schreef:

Hahaha ik had precies hetzelfde! Ik werd niet goed toen ik dat stukje las Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:34

Ik heb dat stukje ook gelezen, het is ook zeker niet mijn mening maar helaas zie je het maar al te vaak. Ik heb op een professionele wedstrijdstal als groom gewerkt en daar was niet eens een wei aanwezig. De paarden kwamen de stal uit voor de training of wedstrijd en af en toe uitstappen in het park wat er naast ligt maar dat was zeker niet dagelijks. Ze waren veel te kostbaar om in de wei te staan.
Maar ook op de pensionstal waar ik mijn paard stal zie je het vaak helaas. Mijn paard komt dagelijks met haar Fjordenvriendinnetje buiten, weer of geen weer, het moet echt heeeeeel bar zijn willen we een dag overslaan. De laatste paar dagen zijn onze 2 dames de enige die de weides bevolken. Ook zij doen niet veel meer dan wat om zich heen lummelen en kijken, maar toch er wordt altijd even gerold en aan elkaar geknabbeld, dingen die op stal niet kunnen. En natuurlijk de frisse lucht, al hebben ze een open bovendeur waardoor ze direct buiten kijken. *LOL*