Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelletje

Re: Hebben jullie paarden ooit 'vrij'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 22:28

Als ik er niet ben,staan ze op de wei.
Als het regent/sneeuwt/etc. dan worden ze automatisch op de stal gezet.
Eigenlijk vind ik dat zelf wel onzin,ze kunnen toch best buiten in de regen of sneeuw blijven staan? Bloos

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:38

Rowan staat elke dag in de wei, en die laat ik rustig een paar dagen staan als ik echt geen tijd heb. Als hij op stal zou staan zou ik me schuldig voelen, maar hij vermaakt zich wel buiten.

Het past ook in de manier waarop ik train - ik train flink met hem, dus heeft hij z'n hersteldagen gewoon nodig. Elke dag hard trainen, dan rijd je het aan gort.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:28

ik rij zo'n 4 keer per week, de andere 3 keren gaat hij zowiezo een uurtje de bak in om uit te racen, en verder wandelen en eventueel longeren

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:47

lady heeft standaard 1 dag in de week vrij. Maar niet op vaste dagen ofzo.
Als ze vrij heeft zijn dat de dagen dat ze lekker lang in de bak heeft kunnen staan (2-3 uur) tuurlijk is dat niet veel vergeleken met hoelang ze op stal staan, maar meestal kunnnen de paarden hier op stal niet langer als een half uurtje los per dag omdat het te druk is en iedereen eventjes los wil gooien.
In de zomer heeft ze vaker een dag vrij, maar dan staat ze 24/7 op het land en vind ik het ook niet zo erg dat ze 2 of 3 dagen achter elkaar niks doet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:00

Ik rijd ongeveer 3 keer in de week, ook rijd mijn verzorgster vaak ook nog een keer. Verder wordt hij gelongeerd, losgegooid of komt hij in de stapmolen. Bij het losgooien hoort dan ook wat vrijheidsdressuur.
Als ik iedere dag rijd vind hij er niks meer aan, doet hij zijn best niet en gaat het alleen maar slechter. De afwisseling die hij nu heeft daar doet hij het goed op.
Verder staat hij iedere dag in de wei samen met 2 andere ruinen, die houden elkaar ook wel in beweging...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:08

Ik rij ong. 5 keer per week. Verder staat ze elke dag van halverwege ochtend tot eind vd middag buiten. Als het erg slecht weer is en de bak niet echt begaanbaar is staat ze wel eens een hele dag binnen..dit komt weinig voor gelukkig. Ze staat samen met shet buiten en krijgt daardoor veel beweging Haha!. Elke dag rijden wordt ze niet blijer van, zou oik ook niet worden.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:10

Mijn paard heeft in de zomer, als ik vrij ben, ook vier weken vrij.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:06

Ik rij nu zo'n 4 keer per week, soms 5. En soms zelfs maar 3 keer.

Siem komt wel iedere dag buiten. Want dat vindt ik echt een must. Lekker met een paar andere paarden in de wei of paddock.

Maar de dagen dat ik rij moet hij regelmatig flink aan het werk. Ondanks dat we voornamelijk buiten rijden. Maar dat zijn vaak behoorlijk pittige ritjes. Niet dat Siem dat erg vind Haha! .

En ik moet zeggen hij doet het er goed op. Zo goed zelfs dat we eind mei mee gaan doen aan een endurance-wedstrijd Ja .

Rixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:25

Als ik op vakantie ben Vork
als ik in de week veel huiswerk heb dan gooi ik haar alleen even los. verder staat ze wel op de wei elke dag 2 uur, dus dat moet geen probleem zijn. Ik rijd haar dus gemiddeld 5/6 x in de week ..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:39

Ja ze hebben min. 1 keer in de dag vrij. Dan komen ze wel in de paddock en hooguit een half uurtje buiten stappen, maar het liefst alleen buiten spelen. Jij vind het ook wel eens lekker om een dagje niet te hoeven werken.

Ook hebben de pony's vanaf begin September t/m eind Oktober helemaal vakantie. Dan lopen ze 24 uur per dag in de wei en kom ik ze alleen een boterham en een knuffel brengen.
Na deze periode zijn ze weer lekker fris in het hoofd en verdwijnen ook een heleboel kleine probleempjes bij ze.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:43

Sjonniej schreef:
Ja ze hebben min. 1 keer in de dag vrij.

Toe maar Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 16:46

Freggel schreef:
Sjonniej schreef:
Ja ze hebben min. 1 keer in de dag vrij.

Toe maar Clown

Oeps Haha!, min. 1 dag in de week moet het worden Haha!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:05

Ik rij maandag les, dinsdag rij ik 1/2 uurtje of wandelen, woensdag weer les, donderdag meestal buitenrit (uurtje) vrijdag/zaterdag/zondag: 1 van die dagen alleen wandelen en paddock enzo en de andere dagen gewoon rijden/longeren, maar meestal maar 1/2 uur

Kortom: Hij heeft meestal 1 a 2 dagen echt alleen wandelen, 2 dagen 1 uur les en 2 a 3 dagen 1/2 uur rijden of longeren.

Maar hij is ook al wat ouder..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:15

Mijn paardje staat dag en nacht buiten.
Ik rijd normaal gesproken elke dag, dan ben ik al zo 1,5 uur weg (bos). Dus al die andere uren heeft hij vrij.

Als ik meer tijd heb, word de rit langer, dus heeft hij iets minder vrij.

Maar ik heb niet de indruk dat mijn paard ermee zit als hij aan t werk moet. Als ik eens een dag niet kan, zit hij echt te kijken waarom ik hem niet even ophaal.

Sunnyflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:55

Mijn verzorgpaard heeft elke zondag een dag 'vrij'. Ze heeft dan een rustdag.Het is niet zo dat ze dan de hele dag op stal staat. Ze gaat dan 's ochtends een half uurtje in de paddock en 's middags ga ik altijd met haar wandelen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:36

Tja wat is vrij, Piropo krijgt altijd 1x per week "vrij" dat houdt in; lang los en een beetje aan de lange lijn of lekker gek doen in de bak Haha!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:56

eeejj,, ik kom ook ff me mening geven ook al weet ik zeker dat ik hier veel commentaar op ga krijgen.

Wíj (mijn vader en ik) leven met de regel rust roest. Hiermee bedoelen we dat een paard van dagen niks doen alleen maar stijf wordt en blessures op kan lopen. Veel mensen zeggen: Ja, mijn paard heeft hard gewerkt gister dus moet ze een dagje rust,, maar eigenlijk slaat het nergens op want paarden hebben dan 1 uurtje hard gewerkt en hebben daarna weer 23 uur om uit te rusten.
Wij vergelijken het dan altijd met een mens en een wc. Zou jij het leuk vinden als je de hele dag opgesloten zat in een wc hokje en dat er alleen drie keer per dag voer onder je deur door wordt geschoven en je misschien als je een fijn baasje hebt een half uurtje deruit mag om rondjes te lopen in een stapmolen?? nou klinkt niet zo leuk hea??
paarden zijn kudde en tevens loopdieren. In het wild lopen ze de hele dag,en daar gaan ze echt niet dood aan hoor. Naar mijn mening heeft een paard gewoon elke dag minimaal een uur hard trainen nodig, anders krijgt die alleen maar opgekropte energie.
Ik weet dat de meningen hierover altijd erg verdeelt liggen dus ik heb bij mij op de manege wel is paarden vergeleken. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de mensen die zo ´tuttig´met hun paarden doen het eerst een blessure oplopen, terwijl de manege ponys die het 20x slechter hebben als de eigen paarden 20 jaar elke dag 4 uur lopen, en vaak nooit een blessure hebben.

Ik moet ook toegeven dat ik crossruiter ben , dus mijn pony heeft sowieso een goede conditie nodig. Ik rij der dus ook elke dag een uur zwaar en ga meestal 1x in de week meer dan een uur buiten rijden, voor conditie training. Volgens mij is het beter dat wat je doet je goed afwisseld, als een paard vrij geven. Ik bedoel een paard houdt van afwisseling. Ga in een week niet elke dag dressuren, springen of buiten rijden. Je moet het afwisselen zo blijft je paard er zin in houden, en hebben ze dat ene rustdagje helemaal niet nodig. Vaak is het meer de ruiter die graag een rustdagje heeft, en die krijgen ze met de smoes dat hun paard ze nodig heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:13

Mijn pony's werken meestal ('s winters iig) 3 á 4x per week.
Zomers is dat wat meer, ongeveer 5x per week.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:17

Mijne heeft altijd wel min. 1 dagje vrij. Dan ga ik uitgebreid poetsen Lachen maar nooit meer dan 3 dagen..! Dan word het te veel voor haar... Gaat ze druk worden enzo ..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:48

Ik geloof niet dat ik "tuttig" doe met mijn paard als ik hem 1 dag per week niet aan het werk zet, btw een dagje "vrij" betekend niet automatisch niets doen....

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:04

Mijn pony's hebben ook een paar dagen vrij in de week. Meestal 2 dagen en soms iets meer. Ze lopen dan wel in de wei en als het weer heel slecht is komen ze wel een paar uurtjes in de bak te lopen. Ik wil niet dat ze een hele dag alleen maar op stal staan.

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:37

ik rij altijd via een soort schema ,soms wijk ik er vanaf maar dat is niet vaak

ik rij nooit meer dan 2 dagen achter elkaar (met rijden bedoel ik trainen in de bak)
zodat hij zich goed kan herstellen na de zware trainingen.

- ma: les van een uur
- din: longeren
- woen: mag hij lekker de hele dag buiten spelen
- don: les van een half uurtje
- vrij: zelf trainen ongeveer een uurtje
- zat: longeren / buitenrit maken waar ik zin in heb
- zon: zelf trainen / wedstrijd

ik vind dat een paard wat pittig in training loopt ook zijn tijd nodig heeft om te herstellen (spieren)

en ik vind ook dat een paard af en toe iets leuks moet doen iets afwisselents zoals een buiten ritje of een sprongetje maken
hij moet er niet vanuit gaan dat elke keer als je hem gaat doen dat hij hard moet werken. Haha!

ik trainde altijd te veel en te zwaar min. (6 keer per week.ruim een uur )
nu ik een trainings schema heb opgesteld met mijn instructrise.
gaat hij veel meer en harder vooruit omdat hij zich kan herstellen
ik heb er dus heel veel baat bij

kijk topsporters trainen ook niet elke dag in en uit

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:00

Dees heeft 1 tot 2 dagen per week 'vrij'.
Gisteren heeft ze bijv. 's ochtends in de paddock gestaan, en 's middags lekker in het weiland. En rennen en bokken dat ze deed!
Als ze niet in het weiland kan zorg ik ervoor dat ze xtra lang buiten komt, en dan gaan we wandelen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:16

Een paard hoort zeker dagelijks vrij te zijn in de zin dat ie iedere dag een aantal uur (leifst meer) buiten het normale werk om in de paddock of wei staat. JUe paard de hele dag opsluiten op een uurtje rijden na vind ik echt als dat vaste routine is dierenmishandeling.
Een paard hoort af en toe lekker met andere paarden te spelen en in de zomer op de wei te komen e.d, maar iedere dag riujden is geen bezwaar mits je het werk afwisseld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:40

ik heb het volgende schema met mijn fjord:

maandag: rustdag (houdt in hele middag in paddock en 's avonds beetje tutten)
dinsdag: rijden
woensdag: longeren
donderdag: les
vrijdag: rustdag
zaterdag: buitenrit
zondag: rijden

heb vooral zon strak schema voor mezelf, want met dit weer ben ik niet zo gemotiveerd Clown
hij is nog jong, dus ik vind die 2 'rustdagen' en de afwisseling wel erg belangrijk. en we doen het er saampjes lekker op, dus denk dat ik het zo wel beetje blijf aanhouden. van de zomer ben ik van plan wel een weekje vrijaf te geven, een weekje 24/7 weidegang dus Haha!