te veel stro eten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: te veel stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:11

jessy schreef:
nano schreef:
ah..dank je voor de tip..ik ga het zeker proberen.. kun je dat gewoon bij randzijn ofzo halen?

Ja, Ranzijn heeft het, en Joan heeft geloof ik ook nog een zak zaagsel staan. Kun je hem ff vragen anders.

Over de roosters: het valt mee hoeveel zaagsel daar tussendoor valt. Die roosters liggen nl. alleen in het voorste gedeelte van de stal. Bij Har. strooi ik dus alleen het achterste gedeelte (betonvloer) op met zaagsel. Ik heb nog niet gemerkt dat er nou zo vreselijk veel verloren gaat.

ja bij brandy ligt er ook enkelt roosters op het voorste gedeelte en er liggen ook nog matten over..denk dan ook wel dat het kan.
dus dan kan ik zeg maar gewoon het zaadsel mengen met een beetje stro?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:27

Toen mijn paard nog op een andere stal stond vrat hij ook zijn stal leeg. Bij deze stal krijgt hij veel hooi 's morgens en 's middags als ze binnenkomen, daar doen ze echt lang mee. Hij krijgt nu genoeg te eten en laat het stro met rust, af en toe eet hij nog wat stro, maar dat is bijna niks.

Paarden op een kale betonvloer zetten lijkt me niet echt natuurlijk, ik ben nog nooit een betonvloer in het wild tegengekomen in de natuur...
Op de eerste plaats zou bij ons de urine niet weglopen omdat de vloer recht is, als daar ook nog eens bij gemest wordt dan wordt het helemaal een lekkere klaaiboel.
Bij ons wordt iedere dag het natte en vieze stro uit de stal gehaald, er hangt geen ammoniaklucht, er ligt zoveel stro dat de hoeven altijd droog blijven en niet in de urine staan. Bovendien is duidelijk te zien dat de paarden 's nachts wel degelijk gaan liggen. Verder staan de paarden de hele dag buiten in de wei. (vraag me af of dat wel goed is voor het hoefmechanisme, vooral als de wei modderig is...., dit in navolging van wat er kennelijk bij paardnatuurlijk wordt gedacht, dat het hoefmechanisme alleen werkt op een betonbodem.)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 23:49

Toydoll schreef:
Alleen wordt er vergeten dat paarden normaal niet liggend slapen, erger nog, ze slapen normaal niet eens snachts... Paarden die dag en nacht in het land staan, 'slapen' juist overdag, maar ze liggen nooit (als ze gaan liggen is er meestal iets goed mis) en snachts gaan ze grazen.... Maar wat je al zegt, glad is het niet als je rubber tegels gebruikt, om wat te knabbelen en verveling tegen te gaan leg je alsnog wat stro/hooi in een hoekje, en liggen, ja ik weet dus niet hoeveel stal paarden ook werkelijk liggen?

Nou, alles loop tbij ons de hele dag buiten en s nachts staat alles op stal, maar onze jonge paarden liggen altijd 's avonds (ben net nog even water wezen geven - drinkbakjes bevroren Boos! en ze lagen allebei). Ook aan de oudere paarden kan ik zien dat ze regelmatig even liggen, op stal en in de wei.
Ik heb ooit een keer met een expert gesproken over rubber tegels en die vertelde dat je alleen rubber tegels mag gebruiken van echt goede kwaliteit, speciaal voor paarden, omdat anders de paarden er een beetje in wegzakken en dus permanent moeten balanceren. Stro kunnen ze opzij schuiven, op rubber staan ze altijd.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:57

Je zou ook gewoon eens zeewier kunnen proberen te geven. Werkt bij mijn paarden in ieder geval perfect en die staan ook gewoon op stro.