Sporen / Zweep of allebei niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mayo_

Re: Sporen / Zweep of allebei niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:15

ik gebruik alleen een zweepje.
om bij te tikken. en om 1 van de paarden er flink van langs te geven als hij een ander paard/pony aanvalt. (je houd hem dan echt niet meer en hij bijt dan ook, dus dat moet wel).

sporen vind ik eng want ik ben bang dat ik ze pijn doe.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:23

ik rij zonder!
ben ook net me verzorgpony aan het inrijden en dan ga ik echt geen sporen gebruiken (heb ik ook niet eens) en zweep is ze om de een of andere reden bang voor..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:31

Met sporen, en met zweep. Ik hoef de zweep doorgaans alleen maar bij me te hebben, en ze loopt een stuk lekkerder. Verder wil ze nog weleens tegen mijn been aan gaan hangen, tikje met de zweep helpt om haar daar van af te krijgen.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:47

Cassidy schreef:
Met sporen, en met zweep. Ik hoef de zweep doorgaans alleen maar bij me te hebben, en ze loopt een stuk lekkerder. Verder wil ze nog weleens tegen mijn been aan gaan hangen, tikje met de zweep helpt om haar daar van af te krijgen.

Inderdaad, dit heb ik dus ook. Zodra ik geen zweep heb, dan lijkt het net of hij zoiets heeft om iets minder op letten. En net kleine dingetjes, ik ben nu traver aan het oefenen, soms reageert 'ie daar iets minder op.. En dan vind ik het zweepje ook wel erg handig!

Ik heb eigenlijk nooit zo'n last van een dat mn zweep onhandig is. Ik rijd er al best lang mee (op de manege moest het meestal) en het is gewoon aangewend! Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:59

Ik heb snel dat ik de hand waarin ik m'n zweep heb (onbewust) blokkeer, of in ieder geval minder fijn in ben, als ik er echt op let is het geen probeem. Bij gewoon simpel rijden is dat dan niet zo'n bezwaar, maar als er iets moeilijks moet gebeuren ofzo, dan is dat net even teveel en dan gaat het makkelijker als ik 'm laat vallen. .

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:08

Op de fries die ik rijd rij ik zonder sporen en heel af en toe met zweep.
Ander paardje die ik ook rijd rij ik met sporen en zweep meestal

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:29

Zonder zweep, zonder sporen. Nooit nodig gehad bij mijn eigen paarden.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:33

Alleen met zweep, heb nog nooit met sporen gereden. Weet dus ook niet hoe mijn paard erop reageert en ik kan mn benen toch niet stil houden. Zweep vind ik niet echt lekker rijden, ik kan mn handen erdoor niet rechtop houden. Als ik zonder zweep rijd neemt mijn paard me in de maling, gaat ie ineens nogal sloom lopen, niet goed maarja Scheve mond

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:53

zonder sporen en zonder zweep ... puur en alleen omdat ze enorm heet word van een zweepje ... En sporen heb ik niet om omdat mevrouw drachtig is dus wat gevoelig in haar buik misschien dat als we straks na de rust weer op pakken dat ik dan wel met de tijd spoortjes om doe om haar iets attenter te maken op mijn been ... daar wil ze nog wel eens door heen lopen ... Maar dat is voor latere zorg meer dan buitenritjes zit er nu niet in Knipoog

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:09

Hmm ik rijd meestal of eigenlijk altijd met zweep zodat ik als het nodig is hem een beetje meer zn achterhand kan laten gebruiken. Verder rijd ik af en toe met spoortjes (korte) om net wat extra te vragen bij de zijgangen. verder is Varro best fel op hulpen en zou ik ook zonder kunnen rijden, gebruik ze dus eigenlijk niet echt

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:15

geen sporen maar wel een zweep gebruik die alleen als het nodig is dus om te straffen.

maar als je vaker zonder zou rijden merk je dat je paard ook naar je been gaat luisteren zonder sporen. jullie moeten er allebei aan wennen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:28

Toen ik engels reed, reed ik meestal alleen met zweepje. Na een tijdje wou ze sjoemelen en moest ik veel drijven. Als ik het zweepje dan alleen maar vast had, was het goed. Soms reed ik een keer met spoortje. Ze had dan van die periodes dat ze niet goed aan het been was.
Nu rijd ik western en dat vind ze kei leuk. Dus ik heb al die tijd 1x met zweepje gereden, omdat ze nu in een keer wou aandraven. Nu heb ik dat niet nodig.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:03

ik rijdt altijd met een zweep, omdat er anders niks te beginnen valt met mijn haffie, hij is veel te eigenwijs Clown

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:09

femskie schreef:
Ik rijd alleen met een dressuurzweep. Eigenlijk alleen om de simpele reden dat ik nog nooit met sporen heb gereden! En daarom vind ik dat een beetje eng... straks geef ik veel te veel hulp en ik heb ook eens een paard gezien dat "gaatjes" in de zij had van een vreselijke ruiter MET enge sporen..

Ik vind het heel verstandig dat je dan niet zomaar naar sporen grijpt! K wil wel even zeggen dat je echt niet zomaar gaatjes in je paard prikt hoor, dan heeft die ruiter echt wel goed zitten prikken..

Zelf rijd ik meestal alleen met zweep, soms met sporen en zweep en als ik mn zweep alweer kwijt heb gemaakt helemaal zonder.
Op wedstrijd doe ik met springen sporen en zweep en met dressuur alleen spoortjes.
Voorlopig kom ik op alle manieren weg.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:18

In de les rijd ik altijd met sporen en zweep. Ik heb een verzorgpaardje en de eigenaresse vind het fijner als ik dat doe, omdat je anders maar blijft aandrijven. Dat is dus wel altijd onder begeleiding.
Op buitenrit rijd ik zonder sporen, maar dan heb ik wel altijd een zweep mee. Je weet maar nooit waar zo'n ding handig voor kan zijn. Soms heeft hij net ietsje meer aanmoediging nodig om ergens langs te lopen ofzo.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:32

ik rijd op mijn manegepaardje met flinke sporen, op de zweep blokkeert ze en gaat ze kl*ten. Alleen met springen (dus op het einde van de les) pak ik hem erbij

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:54

tja, ik wil eerst dat mijn paard reageert op been (en als het nodig is gebruik ik dan de zweep als hulpmiddel) en als hij daar perfect op reageert ga ik pas met sporen rijden.

Worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:00

Ik rijd met zweep en sporen. mijn zweep gebruik ik alleen in noodgevallen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:20

Alleen tijdens buitenritten wel eens. Niet eens voor het paard hoor: voorwaarts zat en helemaal verkeersmak; maar meer voor noodgevallen. En het is zomers wel handig om een horzel mee weg te jagen...

In de bak reageert hij prima op mijn been, dus een spoortje en zweep zouden nutteloos zijn.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:19

Zonder sporen, soms met zweep. Zweep alleen als ik in de bak aan het werken ben. Ze zet haar achterbeen er dan net wat meer onder en is iets attenter, alhoewel het het zonder ook prima gaat.
Iemand die vroeger bij ons op stal stond reed altijd met een enorm lange zweep, echt onhandig. Ik had toen gevraagd waarom. Wat bleek, ze vond het een fijn idee dat als er in het bos eens een engerd mocht zijn die haar van d´r paard af zou willen trekken, dan `dan kon ze hem tenminste een flinke mep verkopen` Vork Haha!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:34

Gen van beide. Lachen Ik heb het niet nodig, m'n paardje is gelukkig goed voor het been.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:53

geen zweep, wel sporen
(rij western Haha! )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 00:36

beide, of ja meestal dan he

ik kan ook zonder sporen/zweep rijden maar hij wil nog weleens erg dwars of vervelend zijn, en dan is t voor iedereen veiliger als ik hem ff duidelijk kan maken dat ie moet luisteren Schijnheilig

of soms ff een klein tikje met de zweep om hem duidelijk te maken dat zn achterhand ook meedoet, vooral met zijgangen
verder heb ik beslist niet iedere pas sporen en/of zweep nodig Knipoog hij is prima aan het been

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:03

het ligt aan het paard zelf. en wie er op zit.
als het paard erg lui is aan je been heb ik ook graag sporen aan.
maar als het niet hoeft liever niet.
en zweep precies het zelfde liever niet maar alleen als het egt nodig is.

soms zie ik andere met zweep en sporen rijden terwijl het paard nog zijn eigenweg volgt. wat heeft het dan voor zin om sporen en zweep te gebruiken. ga eerst proberen je paard te laten luisteren naar je been en teugelhulpen. en als dat lukt kan je overwegen om sporen en zweep te gebruiken.

het is een hulp middel voor het rijden niet voor de sier.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:49

Ik rijd zonder sporen en zonder zweep, Saar reageert gewoon goed op m'n been.