chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cadmaddie

Re: chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:19

Goed het is me nog niet helemaal duidelijk..

Ik heb er tot nu toe niks mee te maken gehad omdat ik pas sinds kort een eigen paard heb. Hij is volgens de meneer van de verzekering niet gechipt en ik heb dus ook niet direct de behoeft om dat te laten doen. Maar inderdaad als hij ziek wordt en je moet vlug met de trailer weg dan moet dat ook wel mogelijk zijn.

Ik heb stamboekpapieren van het nrps, maar een paspoort is dus weer een ander ding? en dat is wel verplicht dus? En om zo'n paspoort aan te vragen is er een identificatie nodig waarbij je of moet chippen of iets met dna moet doen? Heb ik het zo goed? Bloos

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:21

cadmaddie schreef:
Goed het is me nog niet helemaal duidelijk..

Ik heb er tot nu toe niks mee te maken gehad omdat ik pas sinds kort een eigen paard heb. Hij is volgens de meneer van de verzekering niet gechipt en ik heb dus ook niet direct de behoeft om dat te laten doen. Maar inderdaad als hij ziek wordt en je moet vlug met de trailer weg dan moet dat ook wel mogelijk zijn.

Ik heb stamboekpapieren van het nrps, maar een paspoort is dus weer een ander ding? en dat is wel verplicht dus? En om zo'n paspoort aan te vragen is er een identificatie nodig waarbij je of moet chippen of iets met dna moet doen? Heb ik het zo goed? Bloos

Ik heb dit eind januari gedaan, wij hebben 2 kwpners met papieren en die hadden al een paspoort, en een welsh zonder papieren en zonder paspoort.
Ik belde naar het kwpn en zei dat ik drie paarden wou laten registreren via dna, en dat eentje daarvan ook nog een paspoort moet krijgen.
Toen kreeg ik het telefoonnummer van een man die altijd veulens schetst enzo voor het stamboek, en die ook bevoegd is om te chippen of dna af te nemen.
Als je je paard via dna wil laten registreren dan moet je dat aanvragen voordat je deze man belt, kijk dan even op de antichip site (zie mijn onderschrift), daar staat een voorbeeld brief die je op moet sturen naar het adres wat daar bij staat.
Je krijgt dan eerst een bevestigings brief na twee dagen al, en binnen een week heb je vaak de procedure brief al binnen.
Je maakt dan een afspraak met de persoon van het stamboek, die komt op stal en zet een chip of trekt wat haren.
Of hij ook nog moet schetsen als je al papieren hebt dat weet ik niet, maar onze papier- en paspoortloze pony werdt meteen ook geschetst voor het paspoort.
Vervolgens neemt hij alles mee, het papierwerk enzo, en betaal je via automatische incasso.
Dna registratie kost ongeveer net zoveel als chippen.
De rest wordt daar geregeld en je krijgt alles dan vanzelf thuis gestuurd.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:41

Ok geweldig daar heb ik heel veel aan, dank je wel.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:58

You're welcome Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:28

Her DNA van mijn paardje is onderzocht en hij is gechipt. Nou meot ik zeggen dat ze hem met chippen wel pijn gedaan hebben maar verder gaat alles goed. Het si een stuk minder gedoe en inderdaad als hij gestolen word is het makkelijker hem terug te vinden en moeilijker om hem door te verkopen. Mijn andere paardje is bij zijn moeder gechipt ook helemaal geen problemen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:35

karoliena schreef:
Her DNA van mijn paardje is onderzocht en hij is gechipt. Nou meot ik zeggen dat ze hem met chippen wel pijn gedaan hebben maar verder gaat alles goed. Het si een stuk minder gedoe en inderdaad als hij gestolen word is het makkelijker hem terug te vinden en moeilijker om hem door te verkopen. Mijn andere paardje is bij zijn moeder gechipt ook helemaal geen problemen.

Ik ga er van uit dat mijn paarden niet gestolen worden.
Als ze ergens langs een afgelegen weg in een wei stonden was het mischien anders, maar nu zie ik dat zo snel niet gebeuren.
En als straks bijna elk paard in Nederland een chip heeft, dan weten paardendieven hier ook wel iets op te vinden om die onklaar te maken hoor, ze zijn ook niet van gisteren.
Het lijkt mij geen pretje om een chip in je spier te krijgen
Ik heb mijn paarden via dna laten registreren, veilig en pijnloos.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:37

Nou mijn paardjes staan tussen drie huizen in en worden ook lastig gevallen en er is ook al een diefstal poging gedaan dus tegenwoordig weet je het nooit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:32

heb mijn vorige paard gekocht de eigenaar toen zei dat zij gechipt was , das pech chip weg , niks kunnen vinden weer laten chippen , ze zeiden toen niet dat er een andere methode was
tijdje later verkocht , das pech chip weer weg

denk dat ze ondertussen wel weer gechipt zal zijn

beestje heeft dus 3 chips in zich

nou mijn huidige paardjes , die al gechipt zijn is een ding maar heb der ook 2 zonder , gaat dus mooi geen chip in Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:52

karoliena schreef:
. Het si een stuk minder gedoe en inderdaad als hij gestolen word is het makkelijker hem terug te vinden en moeilijker om hem door te verkopen.

Wees alsjeblieft niet te overmoedig voor wat betreft diefstal.
De chip geeft echt 0,0 % garantie dat jij jouw paard terug vind/krijgt!

Chippen gebeurt om de staatskas te spekken en bij uitbraak van een dierenziekte weten ze je te vinden.
Paarden brengen bijv. MKZ over en aangezien "vreemde" paarden regelmatig via lessen/wedstrijden met elkaar in contact komen dus een bron van besmetting!

Daarnaast wil het nogal eens voorkomen, vraag niet hoe, dat paarden weglopen, gevonden of gedumpt worden en om die vorm van "mishandeling" tegen te gaan brengt registratie van een paard een uitkomst voor het natrekken van de eigenaar!
Paspoorten, brandmerken etc. bleken niet waterdicht te zijn hiertegen.

Wanneer er gechipt wordt waarbij een chip na te trekken zal zijn via een satelliet is er een soort van garantie tegen diefstal, nu heeft de chip nul en geen waarde hiertegen, omdat we niet eensgezind zijn binnen Europa!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:00

karoliena schreef:
Nou mijn paardjes staan tussen drie huizen in en worden ook lastig gevallen en er is ook al een diefstal poging gedaan dus tegenwoordig weet je het nooit.

En hoe lang is het rijden vanaf de plek waar jouw paardje staat en de duitse of belgische grens? Als ze hem 's nachts pakken zijn ze allang de grens over voordat jij in de gaten hebt dat ie weg is..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:01

Dat weet ik wel maar als het goed is en iemand probeerd hem bij een stamboek in te schrijven meot hij gechiopt worden en dan zien ze meestal wel dat hij al gechipt is. Het helpt maar er is geen zekerheid dat weet ik.

Ik zit midden in het land dus voordat ze bij de grens zijn. Zoals ik al zei het helpt.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:15

Mijn probleem met chippen is dat er zomaar een lichaamsvreemd voorwerp word ingebracht.
Bij mensen word dit zoveel mogelijk voorkomen, moet het al gebeuren proberen ze het na een poosje weer te verwijderen (als bot weer goed aan elkaar gegroeid is bijvoorbeeld). Dit moet toch een reden hebben...
En bij paarden doen we het wel zomaar!
Daarbij heeft Nederland niet veel onderzoek naar chippen gedaan, in Duitsland en Frankrijk enzo zijn ze daar nog mee bezig en zien er steeds meer nadelen van. Nederland begint eindelijk ook met de onderzoeken... Terwijl een heel groot gedeelte dus al gechipt is...
Ik, en vele anderen met mij, zijn NIET geïnformeerd over DNA onderzoek, en wat we er van te horen kregen was dat het veel gedoe was en veel geld kost. A fijn, toch maar laten chippen. Dat ging bij mijn paardje overigens heel vriendelijk hoor, maar toch.
Een aantal maande later blijkt dat DNA helemaal niet zoveel meer kost als het chippen, en dat het helemaal geen gedoe is!
Ik ben het niet eens met de manier waarop de overheid dit gedaan heeft. We zijn slecht geïnformeerd, er is weinig onderzoek naar gedaan, en er word vaak slecht en niet diervriendelijk gechipt.
Terwijl dit blijkbaar het leven van je paard op het spel kan zetten!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:39

Ik heb voor eht DNA 50 euro moeten betalen, dat is toch een stuk meer als wat ik voor het chippen betaald heb.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:02

oeps, foutje, het is nog geen 2 maanden geleden Bloos maar wel bijna

ze zijn gechipt op 6 januari, heb t vanmorgen (toen ik toch boven was) even nagekeken.

ik heb geen flauw idee naar welk stamboek het is gestuurd. De ene is een welsh en de ander een welsh/shetland en de DA zei dat hij nog wel even zou kijken welk stamboek het beste zou zijn. (duurt het zeker 3 maanden Gestoord )

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:01

Als we het toch erover hebben dan wil ik er ook nog effe een vraag over stellen Haha!

Ik heb 2 verzorgpaarden van bijna 2 jaar. Ze hebben beide een KWPN paardenpaspoort maar zijn niet gechipt!!! Moeten zij nou gechipt worden. Ze komen nooit op de weg of buiten het erf want de DA komt altijd naar hun en achter het huis ligt ook nog een heleboel wei dus genoeg wandel ruimte!! Maar wat moet ik nu doen, moet ik die nu laten chippen of niet?? Huilen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:55

ja, alle paarden moeten gechipt worden, tenzij je een ontheffing hebt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 02:50

Hoewel ik verder niet in wil gaan op voor en nadelen van het chippen, wil ik wel even laten weten dat je wat betreft diefstal/traceren via de chip niets hoeft te verwachten.

Ik ben zelf een tijd op zoek geweest naar mijn oude merrie, die dus al gechipt was en waar ik het chipnummer nog van had.
AID, Politie, DB enz. enz. konden geen van allen antwoord geven op de vraag of zij het chipnummer bij één of andere actie tegen waren gekomen om de simpele rede dat ze er niet naar kijken.
Ik heb via de veiling van Utrecht met iemand van de AID gesproken die álle formulieren in handen krijgt van verhandelde paarden die naar het buitenland gaat, en de beste man heeft die met de hand doorzocht op zoek naar het betreffende chipnummer omdat er nog geen registratiesysteem is en überhaupt worden alléén de paarden die naar het buitenland gaan gechipt en gedocumenteerd. Alles wat in Nederland blijft (en wellicht later buiten de veiling om naar het buitenland gaat) blijft dus 'annoniem'. Alleen slachtpaarden moeten voor de slacht nog gechipt worden, maar ook daar blijkt geen duidelijke, achteraf door derden te raadplegen registratie van te zijn(vreemd, want daar was die hele chip om begonnen!).
Ook is er (nog) geen systeem waarbij álle verschillende organisaties hun chipnummers hebben geregistreed, zodat álle paarden op één centraal punt verzameld zijn. Er zijn verschillende websites waar je een chipnummer kunt ingeven, maar die werken niet afdoende, want daar heb ik 'mijn' chipnummer ingegeven en de enige plek waar ze geregistreerd bleek te staan was bij de Stichting Registratie Huisdieren, waar ik haar zélf heb laten registreren (dat is een organisatie waar je tegen betaling van een minimaal bedrag je huisdier kan laten registreren op jouw naam. Dat gebeurt dus niet automatisch). Haar registratie bij het KNHS, waar haar paspoort ook vandaan komt, kwam niet omhoog. KNHS gebeld, maar daar bleek ze nog steeds geregistreerd te staan, op míjn naam, omdat de nieuwe eigenaar haar nooit over geschreven had.

Kortom... er wordt niet naar de chip gekeken en in het zeldzame geval dat ze dat wel doen, ben je nagenoeg nooit als eigenaar te traceren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:21

Allegra schreef:
Mijn probleem met chippen is dat er zomaar een lichaamsvreemd voorwerp word ingebracht.
Bij mensen word dit zoveel mogelijk voorkomen, moet het al gebeuren proberen ze het na een poosje weer te verwijderen (als bot weer goed aan elkaar gegroeid is bijvoorbeeld). Dit moet toch een reden hebben...
En bij paarden doen we het wel zomaar!
Daarbij heeft Nederland niet veel onderzoek naar chippen gedaan, in Duitsland en Frankrijk enzo zijn ze daar nog mee bezig en zien er steeds meer nadelen van. Nederland begint eindelijk ook met de onderzoeken... Terwijl een heel groot gedeelte dus al gechipt is...
Ik, en vele anderen met mij, zijn NIET geïnformeerd over DNA onderzoek, en wat we er van te horen kregen was dat het veel gedoe was en veel geld kost. A fijn, toch maar laten chippen. Dat ging bij mijn paardje overigens heel vriendelijk hoor, maar toch.
Een aantal maande later blijkt dat DNA helemaal niet zoveel meer kost als het chippen, en dat het helemaal geen gedoe is!
Ik ben het niet eens met de manier waarop de overheid dit gedaan heeft. We zijn slecht geïnformeerd, er is weinig onderzoek naar gedaan, en er word vaak slecht en niet diervriendelijk gechipt.
Terwijl dit blijkbaar het leven van je paard op het spel kan zetten!

Het inbrengen van een chip voor bijvoorbeeld de Baja Beach Club als betaalmiddel vind ik de grootste onzin die er bestaat!!!
Maar het inbrengen van een chip bij een dier, wat al zo'n 8 jaar aan de gang is daar kan ik geen bezwaren meer aan toevoegen.
Hetzelfde geldt voor mijn eerdere voorbeeld omschreven als het narcose verhaal bij mensen!

Ze zijn hedendaags al een chip aan het ontwikkelen voor een kind!
Zodat ze te traceren zijn wanneer zij vermist worden...
Een goede zaak vind ik dat!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:35

Whisperke schreef:
Als we het toch erover hebben dan wil ik er ook nog effe een vraag over stellen Haha!

Ik heb 2 verzorgpaarden van bijna 2 jaar. Ze hebben beide een KWPN paardenpaspoort maar zijn niet gechipt!!! Moeten zij nou gechipt worden. Ze komen nooit op de weg of buiten het erf want de DA komt altijd naar hun en achter het huis ligt ook nog een heleboel wei dus genoeg wandel ruimte!! Maar wat moet ik nu doen, moet ik die nu laten chippen of niet?? Huilen

Wij hadden nog een pony welke niet gechipt was (de pony is inmiddels verkocht aan haar verzorgster) maar wij wilden haar niet laten chippen, gezien haar leeftijd kwam zij het erf niet meer af voor wedstrijden e.d.

Maar je loopt altijd een risico om een bekeuring te krijgen!
Wanneer je je paarden MOET vervoeren bijv. naar een kliniek ben je strafbaar!
Wanneer je paarden komen te overlijden, loop je een risico dat je paarden niet afgevoerd kunnen worden!
Wanneer je je paarden verkoopt, zijn ze "moeilijker" te verkopen!

Je moet daarom een keuze maken tussen ontheffing (DNA) of een chip!
Naar mijn idee kun je DNA, dus ontheffing aanvragen, maar wanneer de regering het chippen verplicht ( en dat gaan ze zeker een keer doen voor paarden met enkel een DNA test) heb je dan dubbele kosten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:12

Kaja schreef:
Wanneer je paarden komen te overlijden, loop je een risico dat je paarden niet afgevoerd kunnen worden!

Naar mijn idee kun je DNA, dus ontheffing aanvragen, maar wanneer de regering het chippen verplicht ( en dat gaan ze zeker een keer doen voor paarden met enkel een DNA test) heb je dan dubbele kosten!

Je MOET helemaal niks op dit moment, alleen een paspoort is verplicht, voor de rest hej nog tot eind 2006! Graag even ophouden met deze onzinnige stemmingmakerij, je bent NIET strafbaar als je nu een paard vervoerd; je loopt GEEN risico dat je dode paard niet wordt opgehaald en dat ze moeilijker te verkopen zouden zijn is al helemaal nergens op gebaseerd!
Dat een paard met DNA-profiel tzt alsnog gechipt zou moeten worden is speculatieve flauwekul van het LNV, die weten dondersgoed dat er ook dan een uitwijkmogelijkheid MOET blijven, dat ligt nou eenmaal vast in de grondwet!!! Die dubbele kosten is dus alleen maar bangmakerij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:15

Jammer dat sommigen zo agressief reageren. Iedereen is op de hoogte met zij zelf gehoord hebben. Iedereen heeft zijn eigen mening en een mening is nooit kul of zo vind ik. Ik heb mijn paardjes gewoon gechipt en DNA vastgelegd en zie ook geen reden om het chippen in de toekomst te laten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:25

ikke schreef:
Kaja schreef:

Je MOET helemaal niks op dit moment, alleen een paspoort is verplicht, voor de rest hej nog tot eind 2006! Graag even ophouden met deze onzinnige stemmingmakerij, je bent NIET strafbaar als je nu een paard vervoerd; je loopt GEEN risico dat je dode paard niet wordt opgehaald en dat ze moeilijker te verkopen zouden zijn is al helemaal nergens op gebaseerd!
Dat een paard met DNA-profiel tzt alsnog gechipt zou moeten worden is speculatieve flauwekul van het LNV, die weten dondersgoed dat er ook dan een uitwijkmogelijkheid MOET blijven, dat ligt nou eenmaal vast in de grondwet!!! Die dubbele kosten is dus alleen maar bangmakerij.

Prima, zoals je wilt!

Mijn paarden zijn allen stamboekpaarden en mijn paspoorten voldoen NIET wanneer ik mijn paarden vervoer of van het erf afhaalt!

Ik wil niemand bang maken, maar een boete vind ik zinloos, voor iedereen!

Geldkloperij, bangmakerij.... je trekt er je eigen conclusies maar uit, maar kom jij maar eens met bewijzen dat ik met stamboekpaarden, welke in bezit zijn van papieren niet strafbaar ben op de openbare weg... Graag! Scheelt mij een hoop onkosten daar er binnenkort nog drie gechipt worden, omdat ze anders niet mee mogen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:41

Is er niet ergens een site waar precies staat wanneer je gechipt moet zijn, wat voor papieren erbij moeten , wanneer je strafbaar bent, wat er geregistreed moet worden etc etc.

ik heb al zoveel dingen gelezen en iedereen zegt weer wat anders.
Beetje frustrerend is dat.

Oja daarom heb ik mijn haflinger vorig jaar laten chippen en een paspoort erbij. Het is allemaal zo onduidelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:46

Kaja schreef:
Prima, zoals je wilt!

Mijn paarden zijn allen stamboekpaarden en mijn paspoorten voldoen NIET wanneer ik mijn paarden vervoer of van het erf afhaalt!

Ik wil niemand bang maken, maar een boete vind ik zinloos, voor iedereen!

Geldkloperij, bangmakerij.... je trekt er je eigen conclusies maar uit, maar kom jij maar eens met bewijzen dat ik met stamboekpaarden, welke in bezit zijn van papieren niet strafbaar ben op de openbare weg... Graag! Scheelt mij een hoop onkosten daar er binnenkort nog drie gechipt worden, omdat ze anders niet mee mogen...

Op dit moment voldoet een paspoort voor transport over de weg!!!
Voor eind 2006 moeten alle paarden geregistreerd zijn d.m.v. chip, DNA of elke andere goed bevonden methode. Tot die tijd mag jij dus met alleen je paspoort overal komen en geen hond die jou opschrijft (als ze je al controleren).
De koppeling tussen paspoort en chip bestaat alleen in de hoofden van de NHS-bobo's die dat zo graag zien. Juridisch is deze koppeling er niet, sterker nog, die chip heeft op dit moment helemaal geen juridische waarde, je kunt er geen enkel (!) recht aan ontlenen.

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:58

ikke schreef:

Op dit moment voldoet een paspoort voor transport over de weg!!!
Voor eind 2006 moeten alle paarden geregistreerd zijn d.m.v. chip, DNA of elke andere goed bevonden methode. Tot die tijd mag jij dus met alleen je paspoort overal komen en geen hond die jou opschrijft (als ze je al controleren).
De koppeling tussen paspoort en chip bestaat alleen in de hoofden van de NHS-bobo's die dat zo graag zien. Juridisch is deze koppeling er niet, sterker nog, die chip heeft op dit moment helemaal geen juridische waarde, je kunt er geen enkel (!) recht aan ontlenen.

Oke dat is duidelijk dan.. Maar een paspoort is dus wel iets anders als stamboekpapieren? En ik kan wel een paspoort aanvragen zonder dna/chip registratie? nogmaals ik weet er gewoon weinig van...