paardencrematorium

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skipperke

Re: paardencrematorium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:34

Misschien een beetje off-topic, maarre...
Tjaron, hoe oud ben jij?

Volgens mij niet oud genoeg om zulke dingen te beslissen aan je schrijfstijl te zien, en daarnaast, waarschijnlijk ook niet genoeg geld er voor hebbend.
En denk ook niet dat jouw ouders met je meegaan in jouw gedachtegang en dat zullen gaan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:27

waldisney schreef:
En in Engeland kun je je paard ook laten cremeren, maar dan moet hij eerst daarna toe ( en dat mag alleen levend ) en vervolgens mag hij daar alleen gecremeerd worden als het nog gezond is, dus geen enge ziektes enzo. Clown
Maar dan loopt het wel in de Eurotjes hoor!

Buiten dat, in veel gevallen lijkt me dit ook alles behalve diervriendelijk. Een gezond paard laat je immers niet cremeren. Een ziek paard zou ik het niet aandoen om eerst ook nog eens even naar Engeland getransporteerd te worden. Ik zou gewoon kiezen voor de slager of indien niet meer mogelijk, destructiebedrijf.

akai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 17:46

Hermesdeux schreef:
paarden mogen inderdaad niet begraven worden dat is bij de wet verboden net wat een van de vorige schrijvers al zei vanwege allerlei besmettelijke ziektes die daar weer uit voort kunnen komen.
cremeren is nog niet mogelijk omdat ook daar weer aan strenge regels moet worden voldaan vanwege de uitstoot van besmettelijk matriaal in de lucht. eigenlijk is er maar een crematorium in nederland en dat is rendac, daar zijn de veiligheids maatregelen zo streng dat je zelfs niet met een levend huisdier daar op het terein moet komen anders mag het dier volgens de wet het terrein niet meer af.
als er ergens in nederland wel een crematoriom zal en mag worden gebouwd zullen zij met de zelfde veiligheids maatregelen te maken krijgen, en zullen de kosten waarschijnlijk te hoog woden om een crematorium rendabel te kunnen laten draaien want hoe lief je je paard ook vond waar haal je zo gauw € 1500,- vandaan en het paard moet wel binnen 3 dagen worden gecremeerd anders gaat de natuur zijn werk doen en dat wil je ook niet mee maken

he hallo, er zijn best al mensen die al bezig zijn met een paarden crematorium,alleen hebben ze de vergunning van de gemeente er nog niet door,maar zodra ze het horen zullen ze mij gelijk inlichten,en wat betreft het geld ik heb het er wel voor over om mijn lieveling te laten cremeren,voor sommige zijn dieren nou eenmaal dieren en maakt het voor hun niet uit als ze dood gaan kopen we gewoon weer een nieuwe. nou zo werkt dat niet bij mij,ik heb deze en daar wil ik tot aan zijn dood goed voor zijn, en na zijn dood wil ik er ook nog met respect mee om gaan. en mensen dump je toch ook niet in een bak en die stop je toch ook in de grond,en dacht je dat daar geen dieren in zou kruipen,echt wellllllll doeiiiiiiiiiiiii
[/quote]

Anders reageer je even normaal. In veel ogen is een mens anders als een dier. En mensen zijn 100 kilo (uitzonderingen) en paarden wegen even 6x meer! Het is toch niet rendabel om alle paarden van liefhebbers te gaan begraven...zijn echt wel regels voor hoor! En voor mij is het dan inderdaad een dier een dier en ik blijf er zeker tot het eind goed voor, maar niet om die manier die jij aangeeft. Heb veel respect voor je dat je het geld ervoor neer wilt leggen, maar dat is ieders eigen keuze. Mensen worden ook gecremeerd en daar zijn ook strenge regels voor hoor. En het is maar net wat je ervan denkt, als mijn paard dood gaat is het niet anders, dan gaat hij gewoon met de destructie mee. Hij wordt daar ook gecremeerd en ik ga daar ook met respect mee om, puur omdat het in mijn ogen hartstikke normaal is.

Edit: hoe wil jij dan een heel paard in een hondencrematorium verbranden?
[/quote]

nou waar ik die 1500 vandaan haal,nou dat heb ik allang klaar liggen voor deze en andere dingen,en nog wel meer ook,dus daar hoe jij je niet eens druk over te maken dat komt heus wel goed.

en dat is nou net de punt dat ik voor een paarden crematorium ben.en dat is ook mijn vraag? niet een kleinehuisdieren crematorium,maar of dat er ook iemand een paarden crematorium weet okè doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:51

Citaat:
en dat is nou net de punt dat ik voor een paarden crematorium ben.en dat is ook mijn vraag? niet een kleinehuisdieren crematorium,maar of dat er ook iemand een paarden crematorium weet okè doei

Als je goed gelezen hebt, bestaat dat in NL niet
Simpelweg omdat een paard nog altijd onder vee valt en daarom niet begraven of apart gecremeerd mag worden.
Niet omdat de paarden eigenaren niet van hun dier houden, maar omdat de wet het verbied.

Er zijn verschillende crematoria die het wel legaal willen maken, maar dat is er na vele jaren nog nooit van gekomen.

akai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 09:23

Skipperke schreef:
Tjaron, hoe oud ben jij?

Volgens mij niet oud genoeg om zulke dingen te beslissen aan je schrijfstijl te zien, en daarnaast, waarschijnlijk ook niet genoeg geld er voor hebbend.
En denk ook niet dat jouw ouders met je meegaan in jouw gedachtegang en dat zullen gaan betalen.

he hallo, kijk is naar je eigen schrijfstijl is die zo perfect ,dacht het niet (hebbend) ik zal je tip geven koop een woordenboek zal je goed doen! Koe,, .de pot verwijd de ketel als hij zwart ziet.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:28

polly_amigo schreef:
Er bestaat volgens mij wel een paarden begravenplaats.

Veel sterkte meis, ik leef met je mee Ach gut

Nee, niet helemaal, het is verboden een paard waar dan ook te begraven.

Wel "goed" nieuws een crematorium voor paarden bestaat er zeker! Je kunt het beste even zoeken op paarden.pagina.nl daar staat een kopje met crematoria er zijn er dacht ik tegenwoordig wel een aantal in Nederland. succes

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:30

runningkawa schreef:
Citaat:

Simpelweg omdat een paard nog altijd onder vee valt en daarom niet begraven of apart gecremeerd mag worden.
Niet omdat de paarden eigenaren niet van hun dier houden, maar omdat de wet het verbied.

Er zijn verschillende crematoria die het wel legaal willen maken, maar dat is er na vele jaren nog nooit van gekomen.

Mispoes er bestaan tegenwoordig wel degelijk crematoria voor paarden. Dit is een aantal maanden geleden ook in Hart van Nederland gepromoot.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:38

even opgezocht check:

www.paardencrematie.nl

Edit: de site wordt 'gerenoveerd' dus je zult even moeten wachten maar op die site staat allerlei info over het cremeren van paarden.

akai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:12

Skipperke schreef:
Tjaron, hoe oud ben jij?

he hallo,en ik zal je nog een tip geven.ik weet dat ik geen fijne schrijver ben,maar dat is gekomen door een auto ongeluk,ik kan me niet zo goed concerteren.maar ik zal nooit mensen kleineren,terwijl er genoeg mensen zijn die niet eens correcte zinnen kunnen maken,kijk maar eens naar je eigen zinnen! je kunt beter kijken naar dingen wat mensen schrijven en belangrijk vinden. i.p.v. bekritiseren,dat is ook zo makkelijk he! en wat mijn leeftijd betreft,dat hoef ik jou toch niet te vertellen,ik kan je 1 ding zeggen ik hoef geen verantwoording af te leggen Tong uitsteken

akai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:17

paardenmaf schreef:
polly_amigo schreef:
Er bestaat volgens mij wel een paarden begravenplaats.

Veel sterkte meis, ik leef met je mee Ach gut

Nee, niet helemaal, het is verboden een paard waar dan ook te begraven.

Wel "goed" nieuws een crematorium voor paarden bestaat er zeker! Je kunt het beste even zoeken op paarden.pagina.nl daar staat een kopje met crematoria er zijn er dacht ik tegenwoordig wel een aantal in Nederland. succes

bedankt voor de tip

akai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:26

runningkawa schreef:
Citaat:

runningkawa, je heb gelijk kleinehuisdieren crematotium zijn er genoeg. maar mijn vraag is ook voor paarden en zoals we nu kunnen lezen,komen we nu weer iets veder op de site paardencrematie dan moeten we daar maar is gaan kijken succes

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:12

tjaron schreef:
Skipperke schreef:
Tjaron, hoe oud ben jij?

he hallo, kijk is naar je eigen schrijfstijl is die zo perfect ,dacht het niet (hebbend) ik zal je tip geven koop een woordenboek zal je goed doen! Koe,, .de pot verwijd de ketel als hij zwart ziet.

Wie zegt dat ik meen perfect te zijn?
Of meen dat mijn schrijfstijl perfect is?
Volgens mij niemand.

Ik zeg alleen, dat ik dacht, kijkend naar je schrijfstijl (en dan heb ik het niet over enkele foutjes, maar over de stijl), dat je nog niet zo oud bent.
Inschattingsfoutje.... kan gebeuren.
Ik durf mijn fouten wel toe te geven, jij ook?
Zonder meteen op je teentjes getrapt te voelen en aanvallend te reageren?

Trouwens, aan mij hoef je geen verantwoording af te leggen hoor, weet niet waar je dat vandaan haalt?
Vroeg alleen hoe oud je was naar aanleiding van Wat je schreef en Hoe je het schreef.
Woordenboeken hebben we wel in huis, jij ook?

Als jij het erover hebt dat de pot verwijt dat de ketel zwart ziet, moet je nog maar eens een keer goed je eigen berichten nakijken, en erover nadenken waar je zelf dan mee bezig bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:26

Citaat:
december 2004)
Eerste paardencrematorium laat op zich wachten
Het eerste paardencrematorium in Nederland laat nog even op zich wachten. Dierenbegraafplaats Viviane in Prinsenbeek heeft bij de verkeerde instantie een vergunning aangevraagd: bij de gemeente in plaats van bij de provincie. Dat bleek tijdens een hoorzitting over de vergunningaanvraag bij de Raad van State. Verwacht wordt dat de Raad van State de vergunning afwijst en dat Viviane bij de provincie een nieuwe vergunning moet aanvragen. Een paardencrematorium is nieuw voor Nederland. Alleen bij de zuiderburen kunnen op dit moment paarden worden gecremeerd, bij Cremanima Respect in het Waalse Sombreffe. In het crematorium kunnen paarden individueel of samen met andere huisdieren worden gecremeerd. Een individuele crematie van een paard van 600 kilo of meer kost ruim duizend euro.

en

viewtopic.php?f=12&t=343538

Maar hier en in een ander topic las ik dat er in Gouda al een was enz
Hoe kan dat dan?
l*lt iedereen elkaar maar wat achterna zonder info te controleren, of wat is het toch?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:48

Cilia Heijting uit Arnhem verzorgt ook paardencrematies. (Ref. Gelderlander, 26 juli jl). Volgens het artikel wordt het paard levend mee naar Engeland genomen, omdat een dood paard niet vervoerd mag worden. Heijting reist met het dier mee naar Engeland, is er bij als het paard wordt geeuthaniseerd en neemt de as mee terug naar huis.
Bron: http://www.dood.nl/xtra.php3?id=3

Bij grote dieren of dieren die als vee worden beschoud, gelden andere regels dan voor huisdieren. Die dieren vallen onder de destructiewet, wat onder andere betekent dat ze niet begraven mogen worden.

Volgens bron: http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200409/nw22088.htm
moeten paarden door de destructiedienst worden opgehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:53

Citaat:
Cilia Heijting uit Arnhem verzorgt ook paardencrematies. (Ref. Gelderlander, 26 juli jl). Volgens het artikel wordt het paard levend mee naar Engeland genomen, omdat een dood paard niet vervoerd mag worden. Heijting reist met het dier mee naar Engeland, is er bij als het paard wordt geeuthaniseerd en neemt de as mee terug naar huis.
Bron: http://www.dood.nl/xtra.php?id=3

Dat kan idd (al heb ik daar ook al verhalen van gehoord dat het niet zoals afgesproken gaat, maat dat terzijde)

Maar mijn vraag is dan, is het eerlijk je paard nog helemaal te vervoeren naar een ander land.
Meestal laat je je paard niet inslapen omdat hij gezond nog vele kilometers kan reizen.
En mijn vraag is dan, voor wie doe je het?
je paard of jezelf..?

jammer dat Nl zo'n strak regel landje is en er niet geremeerd en uitebreid mag worden in de bestaande dieren crematoria.

Of begraven, als je tuin toch enkele hectares groot is.
dat zou ik persoonliojk het liefste doen, maar helaas, dat mag ook al niet..

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:15

uhm in mensen kruipen volgens mij geen wormen hoor. Die worden zes mtr onder de maaigrens( grens waar maden en wormen enz zitten) begraven.. dus volgens mij rot je gewoon weg dmv bacterien ofzo( beetje goor praatje maar goed) .. Maarre je paard wordt gewoon opgehaald ( ik zal je niet aanraden te blijven kijken, is ene vreselijk gezicht om een paard met zo'n klem in een bak gegooid te zie worden) en verbrand in een grote oven.. Verder wete ik er ook niet veel van..

Toevallig is er bij ons vandaag een oudje overleden, heeel sneu omdat te zien gebeuren, we zagen t aankomen en hij viel bijna en bijna en toen baf zo t draad in, tussen twee draden en dat draad maar schokken Verdrietig ( ik stroom eraf gehaald) en toen nog paar min liggen stuiptrekken plus ogen wegdraaien) echt zoo sneu, hoop niet dat ik dat nog eens meemaak Verdrietig Verdrietig

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:18

Er is een link naar het Eerste crematorium voor paarden.
In de link wordt verwezen naar Provinciaal Zeeuwse Courant, dd. 21-11-2000. Het slachthuis De Kok in Wolphaartsdijk geeft daarin aan het eerste Zeeuwse paardencentrum te willen openen.
Ook wordt vermeld dat paarden door een wetswijziging per 01-01-2001 als huisdieren worden aangemerkt. Nu (dat is per datum van het artikel op de link) is het niet toegestaan paarden en pony's te cremeren of te begraven. Ze worden in een destructiebedrijf vernietigd of komen in de voedselketen terecht.

Bron:

http://www.dierenambulance.rotterdam.nl ... 21_01.html

SBS6 (?) heeft aan dit onderwerp eerder aandacht besteed.

Bron*: http://www.levendehave.nl/nieuwsarchief.html
onder het kopje december 2004 staat:
Eerste paarden crematorium laat op zich wachten
De Dierenbegraafplaats Viviane te Prinsenbeek heeft bij de verkeerde instantie vergunning aangevraagd.

Er staat hier ook vermeld:
Alleen bij onze zuiderburen kunnen op dit moment paarden worden gecremeerd bij Cremania Respect in het Waalse Sombreffe. Een individuele crematie van een paard van 600 kg of meer kost ruim duizend euro. (zie link hiervoor vermeld*).

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:30

runningkawa schreef:
Maar mijn vraag is dan, is het eerlijk je paard nog helemaal te vervoeren naar een ander land.
Meestal laat je je paard niet inslapen omdat hij gezond nog vele kilometers kan reizen. En mijn vraag is dan, voor wie doe je het?
je paard of jezelf..?

Ik zou ook nooit voor deze optie kiezen. Het paard kan niet kiezen, dat doet z'n baas. De keuze zou altijd in het belang van het paard moeten zijn.