bitloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smookey

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:12

Dank je wel, ik heb aan wat geknoopt aan de hand van je foto's, maar met de neusriem beginnen is denkik wel makkelijker. Ga straks naar m'n pony toe en even de mijne passen en anders op jouw manier proberen, bij je paard knopen is denkik inderdaad makkelijker Vork

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:16

Is 4 meter touw genoeg? Dat heb ik nog liggen, anders moet ik een nieuw stuk kopen.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:19

Gelukkig is een touwhalster voor ons goed genoeg om mee te rijden! Ik heb geen last van te weinig zijwaartse druk, meestal rijd ik met 1 hand en dan heb je de teugel ook gelijk tegen de hals/ van de hals af. Dat i.c.m. lichte druk op het halster is meestal genoeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:57

Bij mij is een touwhalster 99% van de tijd ook genoeg , ik stuur ook gewoon op mijn zit en been , en met neckreining zeg maar , maar als je paard eens echt iets eng vindt en uitwijkt daarvoor , zo de weg op..... dan wil ik wat duidelijker zijwaarts kunnen vragen.

Op dat moment heeft ze niet genoeg "werkgeheugen" zeg maar vrij om netjes te reageren op die subtiele hulpen , en dan is het zijwaarts duwen tegen de kaak even iets duidelijker.

Ik heb met het touwhalstertje 2 x gehad dat ze iets echt vond.
1 x een tuintje waar ineens vlak naast de weg een enorm scheeps-anker lag te pronken , en 1 x een huis waar we vaak langskomen en je nooit iets of iemand zien , en dat er ineens een heel vies grauwende en gemeen blaffende hond op ons af kwam stuiven (lekker verontrustend eerst een boel bosjes door zodat het lijkt alsof er minstens een T-rex op je af komt Tong uitsteken ) die potverdie bijna over de omheining heen kwam Nagelbijten / Gniffelen

Dan wil Rena toch ECHT wel weg , is spontaan aan de diarree van schrik , en om haar dan toch die eerste schrikmomenten door te laten lopen zonder zich om te draaien moest ik toch de teugel bijna bij het halster vastpakken om haar om te krijgen , duidelijk naar links te vragen.

Met dit hoofdstelletje hoeft dat niet meer , die geeft zelf al heel duidelijk de aanwijzing van opzij Ja

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 13:07

vandaag voor 't eerst met idris met zo'n geknoopt en gekruist touwhalster gereden... ging heel lekker... we hebben 't maar rustig aangedaan met die sneeuw, en zelfs dat kon (eerst namelijk niet) ze reageert veel beter op het touwtje dan op het bit (had ze zich schijnbaar voor afgesloten ofzo) ik ben echt heel tevreden... ze is nog wel aardig voorwaarts, maar dit zit deels ook in het paard zelf... en ik neem aan dat ze ook nog even moet wennen... in stap ging alles echt super rustig en netjes, 't sturen in draf moet nog ff doorkomen, maar ikb en er zeker van dat dat nog wel komt...
ik ben echt heel blij dat ik het heb geprobeert... hopen dat ze beetje bij beetje helemaal goed gaat oppakken en dat dat rare gedrag (altijd willen rennen en bijna niet te houden zijn) over is... ik heb hoop!

ps. iemand vroeg of 4 meter touw genoeg is, ik zou zeggen: gewoon proberen, het is heel leuk om gewoon wat te zitten frunniken, als het niet genoeg is kom je er snel genoeg achter!
nog een ps. ik heb geen fotos, heb de digi van me pa niet meegekregen... miss binnenkort...Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 14:25

ik wil het binnenkort ook eens gaan proberen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:18

Ik heb het hoofdstel gemaakt. Was heel simpel om te maken. Heb er ook mee gereden, ging heel goed. Alleen moet je echt heel voorzichtig met je handen zijn, als ik ook maar iets aan het hoofdstel "trok" stond Anouar meteen stil. Maar verder ging het super, hij liep zelfs lekker aan de teugel.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 17:25

Anouar15 schreef:
Ik heb het hoofdstel gemaakt. Was heel simpel om te maken. Heb er ook mee gereden, ging heel goed. Alleen moet je echt heel voorzichtig met je handen zijn, als ik ook maar iets aan het hoofdstel "trok" stond Anouar meteen stil. Maar verder ging het super, hij liep zelfs lekker aan de teugel.

zo gevoelig was de mijne nou ook weer niet... maar wel gevoeliger dan normaal! tis inderdaad wel ff wennen hoe dat allemaal werkt enzo... vooral hoe je moet sturen is ff wennen.... maar 't werkt! wiejaaa!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:28

Sturen vond ik niet zo'n probleem. Maar die rem was wel lastig. Als ik wilde galoperen geef ik eerst een kleine ophouding zodat hij niet hard gaat draven, nu stond hij dus meteen stil en vloog ik half naar voren Clown
Wat ook wel grappig aan dit bitloos was dat m'n vader mer wortels langs de bak stond, Anouar ging er dus elk rondje één halen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:57

hoeveel meter zou ik nodi hebben voor een belgisch trekpaard?
en hoe dik moet het touw zijn?
is er ook normaal dressuur mee te rijden, en is er eventueel mogelijkheid om toch een bitje aan te hangen (musketonhaakjes oid?)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:36

Ik had 3,5 meter touw voor mijn arabier. Ik zou niet weten hoe je er een bit aan kan hangen. Touw is ongeveer 0.75 cm dik geloof ik. Wat versta je onder dressuur, ik kan er geen dressuur mee rijden in de zin van een L proef. Maar kan er wel gewoon mee rijden in de bak, stap draf, galop etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:38

de belg is nog niet lang onder het zadel
maar ik bedoel inderdaad gewoo nstap draf galop, en heel misschien, is het mogelijk dat ze erop gaan nageven?
ik rij nog niet zolang met "eigen" paarden, en voorheen altijd met boom en bit gereden
nu rij ik op de belg zonder boom (barefoot) en bitloos wil ik ook proberen, maar dan wil ik wel weten of het goed is om ermee door de piste te rijden, en of het daarvoor niet te scherp is+ dat enig nageven mogelijk is

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:41

Bij mij lukte het nageven niet helemaal, maar mijn paard is heel moeilijk met nageven, dus bij jou paard kan het anders zijn. Maar ik kan er wel goed mee rijden.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:09

als een paard door heeft dat hij geen druk meer op z'n neus krijgt als hij z'n hoofd naar beneden doet, kan hij leren om na te geven, dit is eigenlijk net zoiets als met bit, ze moeten het snappen (lijkt mij)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:53

Maar nageven heeft met iets heel anders te maken dan het bit. Maar daar gaat dit topic niet over en het is een heel lang verhaal.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 16:16

nageven word toch berijkt door heb ontspannen en aannemen van het bit? en vaak word dit berijkt door dat een paard als zijn hoofd naar beneden doet de druk er vanaf komt? tenminste... zo heb ik 't geleerd, links rechts ophoudinkjes (is ook per stal verschillend trouwens) en zo snel ze naar beneden komen ontspanning en ligt contact houden...
of hebben we 't nu over iets anders?
en dit is gewoon een kwestie van snappen... zo ligt 't ook met 'n touwhalster volgens mij...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:13

Mijn bitlose hoofdstel is weer gewoon een stuk touw. Had er vandaag mee gereden. Helemaal niet aan getrokken ofzo, alleen maar een los teugeltje, na het rijden zat er allemaal bloed op z'n neus, hij had allemaal wondjes van de knopen. Dus ik gebruik hem niet meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:25

zou het niet helpen om er een stukje teddystof om te doen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:08

Het kwam van de knopen die erin zitten en volgens mij moeten ze die knopen juist voelen om ermee te sturen. Ik hou het wel weer gewoon bij m'n gekochte touwhalster.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:21

Als je het zo leest lijkt het wel chinees. Maar als je het touw in je handen hebt dan lukt het prima. Ik heb op het equitana een touwhalster gekocht en dat uit elkaar gepeuterd. Toen heb ik daarvan de cross rope bridle geknoopt. Ziet er prima uit. Van de week ga ik hem proberen. Je hebt dus net zo veel nodig als een gewoon touwhalster. Een meter of 7 geloof ik.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:50

wat voor touw heb je gebruikt dat je paard allemaal wondjes ervan kreeg dan??? ik heb gewoon van dat nylon touw (wat heel zacht is heb ik 't idee, tenminste zachter als het halster waar ik mee reed)
en de lengte van het touw:
ik had een touw van 8 meter, daar heb ik met gemak een halster van gemaakt, en dan konden er ook nog (lange teugels) van dat touw bij... Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:53

Ik had 4 meter touw, maar had er gewone teugels aan. Had een halve meter touw over. Ik weet niet waardoor hij wondjes kreeg, maar dat touw had ik eerst voor longeren, dus dan zat het tussen de voorbenen en daar kreeg hij geen wondjes. Het kwam echt van de knoopjes aan de zijkant.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:00

misschien de knoopjes toch omwikkelen met een zacht iets, zelfs door een bontje gaat die ze wel voelen
zat het halster niet te los? dat het bewoog en daardoor schuurde?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:34

Anouar15 schreef:
Mijn bitlose hoofdstel is weer gewoon een stuk touw. Had er vandaag mee gereden. Helemaal niet aan getrokken ofzo, alleen maar een los teugeltje, na het rijden zat er allemaal bloed op z'n neus, hij had allemaal wondjes van de knopen. Dus ik gebruik hem niet meer.

Dan zat het zeker superstrak om het hoofd heen, bloeden gaat het echt niet zo maar. Beter dat je het niet meer gebruikt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:50

Poeh , dat is zeker niet iets dat zo makkelijk gebeurd zeg , wondjes ..... Ach gut