Waarom bepaald dressuurwereld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Waarom bepaald dressuurwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:19

Hermesdeux schreef:
Dit is dan een voorbeeld, maar er zijn er genoeg die alleen aan zichzelf denken. En dat is in elke wereld behalve het mennen en de endurance. Daar helpen ze elkaar als het nodig is!!

Vergis je niet hoor, daar heb je ook mensen die alleen aan zichzelf denken en al helemaal niet aan anderen of aan het welzijn van hun paard. Knipoog

Maar over het algemeen is men daar idd erg bereid een ander te helpen en men vindt dat ook erg vanzelfsprekend.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:27

Karin schreef:
Hermesdeux schreef:
Dit is dan een voorbeeld, maar er zijn er genoeg die alleen aan zichzelf denken. En dat is in elke wereld behalve het mennen en de endurance. Daar helpen ze elkaar als het nodig is!!

Vergis je niet hoor, daar heb je ook mensen die alleen aan zichzelf denken en al helemaal niet aan anderen of aan het welzijn van hun paard. Knipoog

Maar over het algemeen is men daar idd erg bereid een ander te helpen en men vindt dat ook erg vanzelfsprekend.

Je hebt altijd uitzonderingen. Maar als ik op zo'n wedstrijd kom dan zijn ze zelfs bereidt je uitleg te geven waarom een marathonwagen 4 wielen heeft en een groom achterop Haha! . Bij wijze van spreke. Bij een dressuurwedstrijd zul je zelden een goedgemutst persoon treffen die je even uit gaat leggen wat het nut is VWNW rijden... Knipoog

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:51

Ik denk dat het hele probleem voortkomt uit de duur van de wedstrijd bij dressuur. Als je aankomt ben je druk bezig met kijken hoe laat je moet, paard fatsoeneren en opzadelen, losrijden en op tijd de ring in.
Ik ben normaal gesproken maar 2 uur op het wedstrijdterein. Dan heb je weinig tijd om even om je heen te kijken en een praatje te maken. Ik zeg niet dat ik het niet doe! Het minste wat je wel kunt doen is iemand vragen hoe het ging en succes wensen.

Ik vind dat het heel erg verschilt per concours. Daarnaast heb ik ook nog een vader die zich niets maar dan ook niets aantrekt van een stijf gezicht en altijd gewoon tegen onze buren begint te praten (tenzij ze tegen hun paard staan de tieren en vloeken want dat vind hij dan weer niets). Zo maak je nog eens een praatje en dat is wel een stuk gezelliger.

Ik kan me zo voorstellen dat als je een hele dag op concours bent er altijd wel lege momenten zijn waarin je je buren/ mede-ruiters kunt leren kennen. Daar zit naar mijn idee het grote verschil

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:00

Het ligt eraan hoe je jezelf op stelt en of je je thuisvoelt in de dressuurwereld. Ik voel me er prima op mijn plek en juist de types waarvan je denkt dat ze enorm arrogant zijn, blijken heel gezellige mensen te zijn. Ik ben altijd bereid iemand te helpen en geef eerlijk commentaar op een proef, wens (bijna) iedereen succes voordat ze de proef in gaan. Het gebeurt maar zelden dat ik dan ook niet op een zelfde manier behandeld wordt. En onder het wachten op de prijsuitreiking is er altijd wel iemand om gezellig mee te kletsten, heb al heel wat mensen leren kennen zo.
Het verschil tussen mennen en dressuur is denk ik dat dressuurrijders meer individueel gericht zijn, waardoor de sfeer idd anders zal zijn.
Nadeel van veel menners vind ik dat ze een gesloten gelid vormen waar maar moeilijk tussen te komen is.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:14

dressuurvolk vind ik over het algemeen afgrijselijk (let wel: ook ik heb fanatiek dressurende vrienden). Ik heb een tijd wedstrijden gereden en als ik zelf niet reed groomde ik wel vaker of ik las proeven voor, maar wat een omhooggevallen types. Dat scheve kijken, alles draait om uiterlijk vertoon en bij het gros heb ik het idee dat ze het paard eerder als middel dan als doel zien (lees: het gaat om de mooi en het winnen, dan wordt paard weer op de trailer geparkeerd als een soort veredelde fiets). Ik ben altijd heel vriendelijk tegen iedereen, en mensen zijn over het algemeen ook wel vriendelijk terug, maar het is zoooo gemaakt allemaal. Dat achterbakse geroddel over elkaar, maar wel vriendelijk mekaar succes wensen. Zo kortzichtig als maar mogelijk is (tunnelvisie in het kwadraat..)Kan er helemaal niks mee. Overigens heb ik hetzelfde gevoel ook altijd gehad op de stallen waar ik gereden heb, niet alleen op het wedstrijdterrein. De fanatieke dressuurruiters waren over het algemeen de mensen waar ik helemaal niets mee had (lees: omdat ik geen concoursen meer reed omdat ik het helemaal gehad had was ik minder, want ik was maar ' een recreatieruiter' en ik had geen eigen paard... ja dan ben je automatisch een lagere levensvorm he). De mentaliteit staat me gewoon niet aan. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen op de regel,een van mijn beste vriendinnen rijdt heel fanatiek, en die is gewoon een hartstikke normale, rechtdoorzee ruimdenkende meid. Maar ik zal nooit meer wedstrijden gaan rijden, juist vanwege deze mensen.

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:14

ik vind het in de dressuur wereld ook egt een troepje hoor.. Clown zelf werk ik bij een springstal.. en daar gaat het een stuk beter af...heeft 1 keer een dressuur paard bij ons gestaan.. en k was blij dat die weer weg was Haha! ik denk: leuk ja.. Z2 paard.. dressuur..kan ik wat van leren...ik ga erop zitte... t beest schrikt overal van... staat te schrapen van hier tot Tokio!!! t zijn gewoon verwende krenge vind ik hoor die dressuur beesten..!! maja..dat is wat ik vind Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:21

patos schreef:
Het ligt eraan hoe je jezelf op stelt en of je je thuisvoelt in de dressuurwereld. Ik voel me er prima op mijn plek en juist de types waarvan je denkt dat ze enorm arrogant zijn, blijken heel gezellige mensen te zijn. Ik ben altijd bereid iemand te helpen en geef eerlijk commentaar op een proef, wens (bijna) iedereen succes voordat ze de proef in gaan. Het gebeurt maar zelden dat ik dan ook niet op een zelfde manier behandeld wordt. En onder het wachten op de prijsuitreiking is er altijd wel iemand om gezellig mee te kletsten, heb al heel wat mensen leren kennen zo.
Het verschil tussen mennen en dressuur is denk ik dat dressuurrijders meer individueel gericht zijn, waardoor de sfeer idd anders zal zijn.
Nadeel van veel menners vind ik dat ze een gesloten gelid vormen waar maar moeilijk tussen te komen is.

deze ervaring op het dressuur terein heb ik ook.

Natuurlijk zitten er echte zeikers tussen, maar dat hou je altijd.
Maar over het algemeen word er gewoon succes gewenst, gevraagt aan de vorige lezer of die de volgende ook wil lezen enz.
En dat gaat allemaal.

En idd aan kletsers heb ik ook nooit gebrek, maar dat komt niet omdat ik tegen iedereen aan zannik hoor Schijnheilig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 16:56

Elady; Waarom zijn de mensen op menwedstrijden dan wel te genieten? Zijn die bekers kleiner, of hoef je je dan niet zenuwachtig te maken omdat er een wagen achterhangt?

De sfeer zal vast op de kleinere wedstrijden beter zijn, ik ben als groom een paar keer met een vriendin meegeweest. Maar iedereen kijkt raar naar je, huh je hebt geen mooie broek aan, je schoenen zijn vies, er zitten haren op je pet...

Maar hier op bokt las ik het pas ook dat iemand zijn vader ook altijd mopperde als zijn dochter weer op wedstrijd ging. Hij vond er niets aan, ook vanwege al dat gesnauw enzo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:21

Bij ons is het altijd best gezellig tijdens de dressuur. Iedereen wenst elkaar succes en vraagt hoe het is gegaan. En op m'n eerste wedstrijd ergens anders was ik m'n singel vergeten, ik kon van bijna iedereen wel een lenen, helemaal geenn probleem. Dus ik vind het allemaal nog wel meevallen hoor. Ligt er misschien ook wel aan hoe je zelf doet, als je zelf met je neus in de wind en je borts naar voren rondloopt zou ik ook niet zo snel iets zeggen.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:36

Ik vind een heleboel mensen achterbaks. Dat is niet alleen met het dressuurwereldje zo, dat is in het hele dagelijks leven zo.

Vreemde mensen kan ik meestal zo lekker uren mee staan kletsen op wedstrijden. Gek genoeg zien mensen waarmee ik altijd in de ring samen mee rijd mij als een grote concurrent. Ik moet niets van concurrentie hebben. Ik rijd voor mezelf en ik rijd voor mijn punten. Wel vind ik jammer dat mensen (diezelfde koppen waarmee je vaak in de ring zitten) je alles misgunt. Ik heb geen bijzonder paard, ik ben geen bijzondere ruiter, ik ben gewoon blij wat ik presteer samen met mijn paard en ik vind het gewoon jammer dat ik dat met weinig mensen kan delen.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:54

Ik ben het er wel mee eens. Vooral op grote wedstrijden, of belangrijke zoals de kampioenschappen etc. hangt er echt zo'n zakelijk sfeertje.
Daarom rijdt ik het liefst de kleinere (niet-officiele) wedstrijden met m'n haflingertje, scheelt gelijk ook wat in het inschrijfgeld Haha!
Bij de ponies vind ik het altijd wel een gezellige sfeer, vooral de meeste ouders en "fans", die bij de losrijhal staan te beppen Haha! En bij de haflingerwedstrijden precies hetzelfde.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:09

kimmy schreef:
Gek genoeg zien mensen waarmee ik altijd in de ring samen mee rijd mij als een grote concurrent. Ik moet niets van concurrentie hebben. Ik rijd voor mezelf en ik rijd voor mijn punten.

Dit heb ik dus ook wel, vorig jaar een paar keer net boven een buurtgenoot geëindigd. Maar dan kijken ze je hier niet achterbaks aan, maar zitten je constant te plagen. Ze drijgen je in een Kippenhok te stoppen als de de volgende keer weer boven hun eindigd of iets wat erop lijkt.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:56

Ja, ik heb ook vaak het gevoel van: "doe eens normaal, we zijn hier echt niet om elkaar af te snauwen". in het begin lette ik erop en vond ik het vreselijk als iemand me heel kwaad bekeek omdat ik goede punten had, of me afsnauwde omdat ik heel even stilstond om iets te vragen, maar nu ben ik gewoon vriendelijk en trek ik me er niks meer van aan. ik heb toch ook al wel gehad dat we meer met elkaar optrokken 's avonds, maar dat was idd wel met mensen waarmee ik al langer op wedstrijd ging en dus al wel kende. zij gunnen je wel alles, maar er blijven zoals RK zegt echt wel zeikers tussen die je vies bekijken voor elke pas die je zet. maar ik heb persoonlijk iets van: hoe vriendelijker je zelf doet, hoe minder arrogant ze tegen je doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:29

Wat mij opvalt is dat ik onder dressuurruiters vaak de denkwijze 'zo is het en zo hoort het nou eenmaal' tegenkom. In andere disciplines kom ik juist vaak 'het kan ook anders' tegen. Wat losser, wat relaxter. Maar goed, dat is ook weer persoonlijk, het valt mij op. Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:14

pol013 schreef:
Ik denk dat het hele probleem voortkomt uit de duur van de wedstrijd bij dressuur. Als je aankomt ben je druk bezig met kijken hoe laat je moet, paard fatsoeneren en opzadelen, losrijden en op tijd de ring in.
Ik ben normaal gesproken maar 2 uur op het wedstrijdterein. Dan heb je weinig tijd om even om je heen te kijken en een praatje te maken. Ik zeg niet dat ik het niet doe! Het minste wat je wel kunt doen is iemand vragen hoe het ging en succes wensen.

Ik kan me zo voorstellen dat als je een hele dag op concours bent er altijd wel lege momenten zijn waarin je je buren/ mede-ruiters kunt leren kennen. Daar zit naar mijn idee het grote verschil

En ligt dat niet aan de dressuurruiters zelf? Je hoeft niet na 2 uurtjes al weer weg te gaan! Als wij een aangespannen wedstrijd hebben blijven we vaak nog rubrieken kijken die we zelf niet hoeven te rijden. En dan zijn we ook wel eens 4 of 5 uur later weg als dat we meteen aan zouden rijden. En dan moeten we vaak ook nog een 200 a 250 km rijden! O ja, ook wij moeten als we aankomen melden, paarden toilleteren, even wandelen na een 3 uur durende vrachtwagenrit, inspannen.......

En dat succes wensen bij de dressuurruiters ken ik.....meestal is het alleen uit beleefdheid, en niet omdat het echt gemeend is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:08

Citaat:
En ligt dat niet aan de dressuurruiters zelf? Je hoeft niet na 2 uurtjes al weer weg te gaan

Ja dat is best een leuke stelling. Maar ik kom van een kleine stal waar de meeste mensen het zo ook wel druk genoeg hebben met hun eigen paard en meegaan om mij te helpen op wedstrijd is er dus ook niet bij (kan ik goed begrijpen). Ik ben dus aangewezen op mijn familie die nou niet bepaald erom gevraargd heeft dat ik zo'n veeleisende hobby heb. Ik probeer ze dus ook zo weinig mogelijk te belasten als we op wedstrijd zijn. Mijn vader geeft zijn vrije zondag op dus ik zorg ervoor dat hij zo snel weer van zijn vrije dag kan gaan genieten!

Daarbij rij ik alleen wedstrijden in de buurt (ook vanwege de tijd die we er dan mee kwijt zijn). Ik breng dan mijn paard liever meteen terug naar stal zodat ik hem lekker in de wei kan zetten in plaats van hem op de trailer te laten staan. Dan kan ik niet meer lekker socializen met anderen, nee.

Dit is vaak ook de reden waarom het op een dressuurwedstrijd niet zo gezellig is! Mensen oordelen snel over iemand en iemands bedoelingen zonder de achtergrond te kennen.

Ik ga overigens al expres in mijn overalletje op wedstrijd; dan weet ik tenminste zeker waar de scheve blikken voor bedoelt zijn (wat komt die boerentrien hier doen) Knipoog

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:45

Ik ben het er absoluut mee eens dat bijvoorbeeld bij sgw en endurance er een andere sfeer hangt, echt super gezellig. En anders dan bij de dressuur. Maar ik hoor veel verhalen over de haat en nijd onder dressuurruiters en daar heb ik echt geen last van!!! Als mensen daar in mijn overgeving over klagen zijn dat vaak personen waarvan ik vind dat ze ook zelf veel te gevoelig zijn over wat anderen van ze denken. Ze zijn heel snel bang dat als iemand kijkt dat ze kritisch kijken, als ze iemand dan iets zien zeggen tegen een ander denken ze dat het negatief is en over hun gaat. Etc.

Ik vind het dus allemaal zwaar meevallen, ik heb t reuzegezellig tussen mijn dressuurcollega's!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:29

Fitzroy schreef:
Ik denk dat het maar net is hoe je het zelf beleeft. Ik heb die ervaring met dressuur iig helemaal niet.
Ik wens mijn voorganger succes en degene die na mij start doet hetzelfde.
De sfeer van haat en nijd waar hierover gepraat wordt, herken ik niet. Dus het is maar net wat je er zelf van maakt.

Inderdaad!
Ik heb zo'n 10 jaar dressuurwedstrijden gereden, maar nooit last gehad van zoveel haat en nijd. Inderdaad zijn er ruiters/amazones (vaak behoorlijk fanatiek) die duidelijk niet zo aanspreekbaar zijn.
Maar dat is een beperkt groepje.

Zoals Fitzroy beschrijft wens ik ook altijd degene die na mijn komt even succes en vraag ik aan mijn voorganger hoe het gegaan is.
Vaak genoeg tijdens het uistappen (of tussen de proeven door) maak ik even een praatje anderen.

Of bijvoorbeeld als iemand verteld heeft dat hij/zij nog 1 wistpunt nodig heeft, dat je na de prijsuitreiking even langsloopt om te vragen of het gelukt is en zo ja te feliciteren.
Ook bij mij werd dit gedaan.

Zo kom je door de jaren heen ook wel veel dezelfde mensen tegen en dat is ook altijd leuk.

Nee, ik vind de dressuurwereld echt niet zo vol haat en nijd, het is inderdaad wat je er zelf van maakt.
Met de menwereld heb ik geen ervaring, sorry Knipoog

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:13

paddie schreef:
ik vind het in de dressuur wereld ook egt een troepje hoor.. Clown zelf werk ik bij een springstal.. en daar gaat het een stuk beter af...heeft 1 keer een dressuur paard bij ons gestaan.. en k was blij dat die weer weg was Haha! ik denk: leuk ja.. Z2 paard.. dressuur..kan ik wat van leren...ik ga erop zitte... t beest schrikt overal van... staat te schrapen van hier tot Tokio!!! t zijn gewoon verwende krenge vind ik hoor die dressuur beesten..!! maja..dat is wat ik vind Tong uitsteken

Sorry maar dat is echt Stoom uit je oren om boos van te worden. Je geeft gelijk iedereen dezelfde stempel!!! Mijn paarden zijn niet verwend, tuurlijk ik hou van ze, en niemand mag er een woord verkeerd over zeggen Bloos wel kritiek op rijden natuurlijk maar gedrag. En heb altijd paarden die ik respecteer en zij respecteren mij! Dit gaat niet over wedstrijden wat jij zegt, dit gaat over eenmalige ervaringen. Vele springpaarden hebben ook een basis van niks! maar dat kan mijn ervaring zijn weet je...en mss is het helemaal niet zo dus dat zit ik hier ook niet uit te krame ! Aub trek niet alle dressuurruiters/paarden over dezelfde schreef!

Trouwens on topic. Ik ga graag op dressuurwedstrijden, mn vader heeft er al behoorlijk wat vrienden gemaakt, en zo gaan we steeds gezellig iets drinken als we wachten op de prijsuitreiking! Als we naar een groot/nationaal concours gaan en we overnachten er met de paarden zijn er ook altijd feesjes... ik blijf niet zo lang omdat ik de volgende dag niet scheef op me paard wil zitten en wakker genoeg wil zijn, anders is het niet fair tegenover mn paard vind ik, maar als ik niet meerijd dan feest ik mee met andere dressuurmutsen Haha!!

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:26

Citaat:
En dat succes wensen bij de dressuurruiters ken ik.....meestal is het alleen uit beleefdheid, en niet omdat het echt gemeend is

Knap dat jij kunt weten wat een ander denkt, mijn telepathische gaven zijn zover nog niet Haha! Clown

Als ik die gene die na mij komt succes wens, meen ik dat ook.
waarom niet?
We trainen er toch allemaal voor

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:34

Misschien komt het omdat mensen die zich "verheven" voelen en rijk zijn gewoon maar een paard kopen en hun dochter oid de dressuur ingooien..?

Ik doe zelf wel eens een westernwedstrijdje maar daar lopen ook rare mensen rond. In de inrijring kom ik wel eens mensen tegen die hun trainer (of iemand die zich trainer voelt) meenemen die continu langs de kant staat te schreeuwen: "TEUGEL ERBIJ! NEENEE DAT MAG IE NIET, SCHOP DIE SPOOR ERIN! EN NOU DOORRIJDEN!" etc. etc. Nog een voorbeeld: ik hoorde een keer een aantal mensen praten, waarvan 1 dacht dat ie een soort super holistisch persoon was want hij had zn paard bij een holistische arts en al het andere was opeens fout, dus elk paard dat de ring in kwam: "Ja dat paard heeft pijn aan zn been, kijk dan, hij heeft hoefijzers onder" "en mijn paard is zo'n workaholic, als ik die op het land zet kwijnt ie weg, vind ie niks aan, blablabla" Rolleyes En je hebt altijd de mensen die even willen showen met hun spullen *zucht*

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:10

Ik denk dat veel afhangt van de groep waarin je terechtkomt. Bij ons wordt veelal gedressuurd, maar de sfeer is er toch prima hoor. Iedereen helpt iedereen, iedereen hangt met iedereen aan de toog, de feestjes zijn niet min, en zo kan ik wel even doorgaan. Natuurlijk heb je ook rotte appels er tussen zitten, maar ik denk dat je die wel overal terugvindt.

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:14

Memuska schreef:
Ik denk dat veel afhangt van de groep waarin je terechtkomt. Bij ons wordt veelal gedressuurd, maar de sfeer is er toch prima hoor. Iedereen helpt iedereen, iedereen hangt met iedereen aan de toog, de feestjes zijn niet min, en zo kan ik wel even doorgaan. Natuurlijk heb je ook rotte appels er tussen zitten, maar ik denk dat je die wel overal terugvindt.

ben ik het wel aardig mee eens.. Knipoog zitten altijd wel achterbakse mensen bij.. maar er zijn ook heus wel aardige..t is alleen ff zoeken.. Koe

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:14

runningkawa schreef:
Citaat:
En dat succes wensen bij de dressuurruiters ken ik.....meestal is het alleen uit beleefdheid, en niet omdat het echt gemeend is

Knap dat jij kunt weten wat een ander denkt, mijn telepathische gaven zijn zover nog niet Haha! Clown

Als ik die gene die na mij komt succes wens, meen ik dat ook.
waarom niet?
We trainen er toch allemaal voor

Idd! als ik succes wens meen ik dat, puur uit sportiviteit.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:21

Ik men zelf dus sluit me volledig aan bij Sjonniej. Zoals ze het in het begin omschrijft.
Ik ben een aantal keer met een vriendin mee geweest om te helpen. Met haar, onze chaffeur, haar moeder en mij was het heel gezellig, maar op het moment dat we lachten in de kantine werden we al een beetje vreemd aangekeken.

misschien kwam het ook wel door dat op onze jassen Menteam Nectar stond geborduurd want dat schijnt dus niet thuis te horen op een dressuur wedstrijd.

verder heb ik geen ervaring met de sgw en endurance.

en Sjonniej wat een leuke discussie ben je weer begonnen Ja