moeder/vader (beginner) op jouw paard laten rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Re: moeder/vader (beginner) op jouw paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:33

ik zou het leuk vinden als mn moeder/vriend ook zou willen rijden!
voor het paard is het echt niet slecht!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:04

Mijn eigen moeder rijd dan niet op mijn paard (die durft hem net te aaien Haha! ), maar wel de moeder van Liesjuh (stalgenootje).
Die had ook alleen op een manege gereden, en was ook 'beginner'. Jordy is ook nog geen goed doorgereden paard, de basis zit er wel goed in. Bovendien is Jordy niet bepaald altijd een engeltje onder het zadel.... Hij kan heel erg heet worden, is erg vlug, en ziet overal spoken.
Maar het gaat hartstikke goed, ze gaat veel harder vooruit dan op een manegepaard, en Jordy is er zeker niet slechter van geworden, ook al ging het niet altijd correct. Hij is nog steeds even goed aan mijn hulpen, het verschil weet hij donders goed Haha! Bij haar liep hij in het begin constant van de hoefslag, en liep de hele tijd in de hoogste versnelling met zijn neus in de lucht. Ze was veel te lief voor hem, en daar maakte hij gretig gebruik van.... Bij mij is hij dat echt niet gaan proberen.

Ook het kleine neefje van Liesjuh rijdt er weleens op, dat is echt een beginner, stuitert nogal eens, handjes gaan weleens onbedoeld omhoog, etc. Maar Jordy blijft vrolijk zijn rondjes lopen, lijkt er niet veel last van te hebben (hij is bij die uk een stuk vergevingsgezinder dan bij mij Knipoog ), en daarna kan ik er gewoon weer opstappen en verder gaan waar ik was gebleven Lachen

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 23:48

Mijn paard is medisch niet 100% in orde, ze is inmiddels genezen van een peesblessure maar het blijft een zwakke plek.

nu je dit weet verandert je mening daardoor of niet?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:17

Mijn moeder rijd nu ook op mijn paard. Het scheelt in kosten met manegelessen en daar had ze eigenlijk genoeg van. Mijn moeder kan leuk rijden maar haar evenwicht is niet zo goed. Ik heb er totaal geen problemen mee dat ze wil rijden, meestal is t 1 keer per week hooguit 2 keer en meestal kunnen we mooi afwisselen ik er eerst op en dan mams of andersom. Ik geef haar zelf les, maar niet om hun beide op een hoger niveau te krijgen maar meer voor het zelfvertrouwen van mijn moeder en dat ze netjes op mijn paard rijd. Ik merkte weinig verschil of mijn moeder erop zat of een ander. ik denk ook pas dat dat echt op gaat spelen als je op een hoger niveau rijdt.
Ben wel benieuwd hoe mijn paardje aanvoelt als ik terug kom dan is ze gewoon een half jaar lang door mijn moeder en een vriendin gereden.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:12

samirah schreef:
Mijn paard is medisch niet 100% in orde, ze is inmiddels genezen van een peesblessure maar het blijft een zwakke plek.

nu je dit weet verandert je mening daardoor of niet?

zo lang je er zelf ook nog op rijdt niet Knipoog

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:27

Hoe moeilijk het ook is, gewoon eerlijk zijn.
Leg uit dat je het niet ziet zitten en geef ook de redenen daarbij.
Vertel verder dat er op een manege heel veel brave paarden zijn en neem haar eens mee naar een manege om te overleggen.

Ik wil zelf ook geen beginners op mijn paard hebben. Ik ben blij dat ik haar eindelijk lekker aan het lopen heb. Een keertje iemand op haar rug met mij ernaast vind ik niet erg, maar verder ........

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:51

Er blijven wendingen volgen van de T": van braaf paard wat niet 'verpest' mag worden door de moeder naar 'niet zo braaf paard' naar 'paard met blessure'. Vervelend he, als de meeste Bokkers je moeder alleen maar toejuichen om op te stappen?? Bloos
Ik zie nog steeds geen reden om je moeder er niet op te zetten (na wat bijspijker-manegelessen).

V.w.b. de zef betaalde kosten: ik denk dat gedurende je leven je ouders best wel eens wat voor jou hebben betaald, dus het kan niet kwaad om daar eens wat voor terug te geven/doen.

Ook ik zou het hartsikke leuk vinden als mijn ouders wat meer interesse in mijn hobby hadden en zelf iets met de beesten zouden willen doen. Heb ze ook vaak genoeg geprobeert in het zadel te krijgen, maar helaas, het blijft bij een angstig gegeven aai (wat ze voor mijn plezier doen) Ach gut

Dit alles getypt hebbende denk ik wel dat je zelf weet dat je je moeder gewoon niet op je paard wilt laten rijden, ongeacht wat Bokkers daarvan vinden, dus zeg dat dan gewoon tegen haar. Ik denk dat voor haar toch niet uitmaakt of wij Bokkers dat terecht of onterecht vinden, nee is nee, zeg maar.... En aangezien het jouw paard is, is dat wel je goed recht.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:17

Voor je paard kan het echt geen kwaad. Mijn vader heeft wel eens op mijn vorige paard gereden en is daar niks slechter van geworden. Als hij maar braaf is toch!!

Een paard heb je echt niet in een uur verpest, daar is wel wat meervoor nodig. wie zegt van wel is een big big baby!!!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:07

Ik heb mijn moeder al talloze malen geprobeerd over te halen er op te klimmen, zonder succes... als m'n paard z'n staart beweegt is mijn moeder al weg!!

Ik ben het met een aantal andere bokkers hier eens: je paard weet precies wie er op z'n rug zit en het kan dus echt geen kwaad als er een beginner op rijd. En als je er bij bent kun je het nog in de gaten houden ook.

Maar je moet je d'r natuurlijk zelf wel goed bij voelen: ik laat ook alleen maar een paar "gelukkigen" Haha! op mijn paard. En die zijn niet geselecteerd op hun hoge rijvaardigheid, maar gewoon omdat ik ze voor de volle 100% vertrouw qua omgang met mijn paard.

Dus als je je moeder niet vertrouwd met je paard dan moet je het zeker niet doen... maar tja 't is toch je moeder... Bloos

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 14:55

Barb77 schreef:
Er blijven wendingen volgen van de T": van braaf paard wat niet 'verpest' mag worden door de moeder naar 'niet zo braaf paard' naar 'paard met blessure'. Vervelend he, als de meeste Bokkers je moeder alleen maar toejuichen om op te stappen?? Bloos
Ik zie nog steeds geen reden om je moeder er niet op te zetten (na wat bijspijker-manegelessen).

Dit alles getypt hebbende denk ik wel dat je zelf weet dat je je moeder gewoon niet op je paard wilt laten rijden, ongeacht wat Bokkers daarvan vinden, dus zeg dat dan gewoon tegen haar. Ik denk dat voor haar toch niet uitmaakt of wij Bokkers dat terecht of onterecht vinden, nee is nee, zeg maar.... En aangezien het jouw paard is, is dat wel je goed recht.

je hebt helemaal gelijk Haha!
Ik juich het toe dat mijn moeder wil gaan rijden, ik wil haar alleen absoluut niet op mijn paard hebben. had ik meerdere paarden en zat er een wat gemakkelijker paard bij dan mocht ze daar zo op wegrijden. Ik ben dit topic gestart omdat ik benieuwd was naar de meningen van andere bokkers, mijn mening is daar niet door veranderd, helaas voor sommigen. Ik ga mijn moeder voorstellen om op een minimanege bij ons in de buurt te gaan rijden. Ze wil uiteindelijk alleen buitenritten gaan rijden en Mira is buiten niet de gemakkelijkste voor iemand die niet doortastend genoeg is.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:21

wil de vrede in de familie bewaren? nooit familie les geven.
1. je kan nooit eens streng tegen hun zijn zonder commetaar terug te krijgen.
2. ze luisteren maar half naar wat je zegt, wordt je boos blijf je de hele dag boos op ze of je hebt de hele dag ruzie met elkaar.
3. je durft nooit echt te zeggen wat je eigenlijk zeggen wil, en ze denken dat ze bij jou dingen uit kunnen halen die ze bij een ander niet uit zouden halen in de vorm van: ja maar.....

dus wees wijs vraag een vriendin of ze je familie les willen geven en probeer dan als ze met vragen bij jou komen die vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, maar laat ze zich houden aan de aanwijzingen van de trainer.

geloof me ik heb er ervaring mee bij mij kan mijn trainer zijn vriendin ook geen les geven, op een gegeven moment botst het en je moet 's avonds wel weer door een en de zelfde deur. Ach gut