Voor Bokkers met een bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Voor Bokkers met een bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:20

Ik ben bijrijder. Ik rijd op dit moment 1 per week een priveles en 1 keer per week longeer ik hem. Als het rijden in de les helemaal goed gaat, dan ga ik hem ipv longeren dan zelfstandig rijden. De lessen betaal ik uiteraard zelf en dat is een behoorlijke kostenpost mag ik wel zeggen. Straks ga ik misschien om de week lessen en dan ben ik wel bereid een kleine bijdrage te betalen. Toen ik met het paard alleen buiten reed, betaalde ik 35 euro per maand. We hebben geen afspraken op papier, maar we hebben wel veel doorgesproken over dingen die wel mogen en niet mogen en zo. Hij staat op een dure pensionstalling in Wassenaar, uitmesten wordt gedaan.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:20

Ik heb een bijrijdster, ze verzorgt nu alweer 1,5 jaar mijn pony naar volle tevredenheid Ja

Ze betaald net iets minder als de helft mee, en ze heeft dan ook (bijna) alle vrijheid van de wereld.
Ze mag naar buiten, wedstrijden etc mits er verantwoordt met de pony wordt omgegaan. En daar maak ik me eigenlijk geen zorgen om (dat is heel wat voor mijn doen Haha! )

Met het huis etc heb ik gewoon weinig tijd, en rijd zij gemiddeld zo'n 4 a 5x in de week en ik dus 2 a 3 keer. Aangezien ze dus meer rijd als mijzelf vraag ik er een bijdrage voor. De bijdrage gebruik ik veelal voor hoefsmid en tuigbenodigheden. Ik heb 2 zadels, het zadel wat zij gebruikt, daar heb ik dus de beugelriemen van vernieuwd en de singelstoten laten vernieuwen.
Vind het erg belangrijk dat de spullen 'veilig' zijn...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:13

Sinds 2 maanden heb ik een bijrijdster voor Imker.

Afspraken zijn mondeling gemaakt. Ze betaalt iedere maand een X-bedrag, dat is puur een bijdrage aan de hoefsmid, aangezien mijn paard op (vrij duur) beslag staat.
Verder mag ze komen rijden als ze wil, al maken we wel ongeveer afspraken op welke dagen ze komt. Grofweg komt ze 3x per week, maar al komt ze 2x of 5x, dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Als ze er maar lol in blijft houden.

Verder mag ze lessen (op eigen kosten) en aan onderlinge wedstrijdjes meedoen. Buitenrijden mag ook gewoon en verder kan er een hele hoop (in overleg natuurlijk).

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:52

Meli schreef:
Hoi,

Ik ben een bijrijder, en rijd nu al zo'n 2 jaar het paard van een ex-collega. Dit heb ik altijd 2/3 in de week gedaan, maar ben nu verhuisd waardoor ik dit heb moeten terug brengen naar 1 keer in de week, helaas. We bespreken alles, en hebben verder niks op papier.

Het paard stond eerst bij een boer, met een simpele buitenbak. Nu staat het paard bij een familie waar meerdere paarden staan. Ik hoef niks te betalen aan stalling, voer, hoefsmid enzovoort. Zelfs de dierenarts hoef ik niet te betalen. Ik heb het wel aangeboden, maar dat hoefde niet. Als ik zelf spullen wil voor het paard, dan kan dat uiteraard alleen dan wel voor eigen kosten. Ik gebruik haar spullen en zij kan gewoon mijn spullen gebruiken, geen probleem.

Ik mag ook lessen met het paard, ook voor mijn eigen kosten. Op dit moment is het paard net weer hersteld van een blessure (ze was met been in prikkeldraad beland toen ze in de wei stond), en dat is verder allemaal goed gekomen. Springen mag echter niet echt meer, misschien in de toekomst. Ik mag me aansluiten bij een vereniging. De eigenaresse is zelf van plan om dressuur te gaan rijden, en ik mag haar eventueel starten in de cross, mits ze dit dus wel kan.

Wat betreft ziekte: als het mijn dag is, dan zorg ik voor haar. We houden elkaar op de hoogte van wat we doen enzovoort. We hebben ook een schriftje waarin we bijhouden wat we allemaal hebben gedaan en hoe het rijden ging. Dat is absoluut een tip!

Wat betreft blessure, het kan jou ook overkomen dus wat dat betreft zijn dat de lasten die je zou kunnen hebben. Tenzij het een blessure is door verkeerd rijden, maar je zoekt zelf een bijrijder uit, dus kans op dat is klein.

Communicatie is gewoon erg belangrijk. Jij bent eigenaar van het paard en je moet ook gewoon doen wat bij jou goed voelt. Klikt het heel goed met de bijrijder, jou en je paard, dan kun je altijd nog weer nieuwe afspraken maken. Maar het is en blijft jou paard... Lachen

Dit is dus mijn superbijrijdster! Haha! Ik ben erg blij met haar en het klikt prima tussen zowel paard, bijrijdster en ik als eigenaar. Er zijn niet veel mensen waar ik mijn paardje aan toe vertrouw maar dit gaat al bijna 2 jaar prima.

Qua kosten heb ik het principe mijn paard= mijn kosten, wil ze zelf dingen aanschaffen voor het paard is dat prima maar het hoeft niet. Mijn bijrijdster moet een flink stuk reizen en dat kost meer dan genoeg.

Als je een bijrijder zoekt vindt ik het wel belangrijk dat je ze in het begin op weg helpt bij het leren kennen van het paard en zijn / haar gebruiksaanwijzing. Ook duidelijke afspraken zijn voor iedereen prettig, die kun je later altijd aanpassen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:06

Ik heb een bijrijdster voor 1x per week. Mijn paard staat op een pensionstal waar ik € 220,00 voor betaal. Ik vraag geen vergoeding voor het rijden.
Ik heb het gevoel dat ik bepaalde verplichtingen naar iemand heb als er voor betaald wordt, dat heb ik liever niet. Bovendien ben ik gewoon blij dat ze het doet.

Ik verwacht wel dat de stal even gemest wordt. Tuig poetsen ofzo vind ik niet nodig, dat doe ik zelf wel. Ze mag van mij niet buitenrijden, want dat is hier niet zo veilig. Verder mag ze gewoon doen wat ze wil, zolang het met beleid is natuurlijk.

jedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:18

ik ben ook een bijrijder en betaal 35 euro per maand. In principe mag ik alles met Shelby doen. maar helaas zijn wedstrijden en trainingen te zwaar voor hem.

Ik koop zelf regelmatig iets wat ik nodig heb maar dat heb ik sinsskort wel allemaal in mn auto staan. Zijn eigenaresse heeft namelijk nog een paard en daar rijdt iemand anders op. we hebben nu een dubbel zadelkast maar ik merkte dat mn spullen ook gebruikt werden. Ik weet niet door wie maar ja het is voor mij ook niet gratis. mijn shampoo was al half leeg terwijl ik hem niet eens gebruikt hebt net zoals equishine. Als ze het vragen maakt het me niet maar zelf kunnen ze ook wel wat kopen.

Zijn eigenaresse is nu zwanger en kan voorlopig dus niet rijden, toen ze nog niet zwanger was reed ze zelf meestal wel op zondag en ook nog weleens door de week. we laten dit dan aan elkaar weten per telefoon of sms.

Soms is het gewoon alsof shel mn eigen paardje is!!!
Zij eigenaresse laat ook blijken dat ze het fijn vindt want het is toch leuk om te horen dat ze zonder jou niet zou weten hoe ze het zou moeten doen en dat shelby er goed uit ziet enzo!!!
Dierenartskosten en hoefsmid etc worden door de eigenaar zelf betaald, maar voor een wondje ofzo haal ik zelf wel ff snel een busje of tube acederm ofzo.

Sommige mensen vinden het raar dat ik moet betalen, maar ga maar een een les nemen in de manege of een paard huren...

Van de week komt er een paardje terug op stal waar ik ook op ga rijden samen met nog iemand. We gaan eerts wel even met zn drieen bespreken (ik+ander bijrijdster en eigenaresse (deze eigenarsse is ook zwanger) hoe en wat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:58

Ik heb een bijrijster gehad. Ze reed 2x per week. !x dressuurles en 1x springles. Ze betaalde alleen haar eigen les en verder hoefde ze niks te betalen.

Nu heb ik een soort van bijrijstertje voor mijn shet. Ze rijd nu alleen als ik erbij ben en ik wil er bij blijven omdat ik het nog niet helemaal vertrouw. Ze hoeft alleen haar les te betalen en ik verzorg mijn paarden zelf. Als ze een keer wil helpen is dat natuurlijk welkom. Verder staan mijn pony's aan huis. Als ze wil mag ze wedstrijden gaan rijden, net zo als de vroeger bijrijster. Die kosten zijn dan ook voor zichzelf en haar ouders moeten natuurlijk rijden enzo.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:42

ik ben zelf ook een bijrijder van een fjord, de eigenaar betaald ong 217 euro p/maand stallingskosten incl voer,hooi,stro en bak enz. ook stallen worden gedaan dus ik hoef alleen te rijden en verzorgen enz:) ik betaal p/maand zelf 100 euro. soms als er dingen moeten worden aangeschaft (nodige dingen ) delen we de kosten, maar ik heb nu onderhand bijna alles zelf gekocht, hoofdstellen,dekjes,bandages,borstels,halster,touwen,peesbeschermers,longeerspullen alles.. nog net geen zadel Tong uitsteken hah verder is het eigenlijk bijna me eigen fjordje, want ik doe haar gemiddeld 6 x per week maar meestal gewoon iedere dag dus Tong uitsteken