Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)Meli schreef:Hoi,
Ik ben een bijrijder, en rijd nu al zo'n 2 jaar het paard van een ex-collega. Dit heb ik altijd 2/3 in de week gedaan, maar ben nu verhuisd waardoor ik dit heb moeten terug brengen naar 1 keer in de week, helaas. We bespreken alles, en hebben verder niks op papier.
Het paard stond eerst bij een boer, met een simpele buitenbak. Nu staat het paard bij een familie waar meerdere paarden staan. Ik hoef niks te betalen aan stalling, voer, hoefsmid enzovoort. Zelfs de dierenarts hoef ik niet te betalen. Ik heb het wel aangeboden, maar dat hoefde niet. Als ik zelf spullen wil voor het paard, dan kan dat uiteraard alleen dan wel voor eigen kosten. Ik gebruik haar spullen en zij kan gewoon mijn spullen gebruiken, geen probleem.
Ik mag ook lessen met het paard, ook voor mijn eigen kosten. Op dit moment is het paard net weer hersteld van een blessure (ze was met been in prikkeldraad beland toen ze in de wei stond), en dat is verder allemaal goed gekomen. Springen mag echter niet echt meer, misschien in de toekomst. Ik mag me aansluiten bij een vereniging. De eigenaresse is zelf van plan om dressuur te gaan rijden, en ik mag haar eventueel starten in de cross, mits ze dit dus wel kan.
Wat betreft ziekte: als het mijn dag is, dan zorg ik voor haar. We houden elkaar op de hoogte van wat we doen enzovoort. We hebben ook een schriftje waarin we bijhouden wat we allemaal hebben gedaan en hoe het rijden ging. Dat is absoluut een tip!
Wat betreft blessure, het kan jou ook overkomen dus wat dat betreft zijn dat de lasten die je zou kunnen hebben. Tenzij het een blessure is door verkeerd rijden, maar je zoekt zelf een bijrijder uit, dus kans op dat is klein.
Communicatie is gewoon erg belangrijk. Jij bent eigenaar van het paard en je moet ook gewoon doen wat bij jou goed voelt. Klikt het heel goed met de bijrijder, jou en je paard, dan kun je altijd nog weer nieuwe afspraken maken. Maar het is en blijft jou paard...
Ik ben erg blij met haar en het klikt prima tussen zowel paard, bijrijdster en ik als eigenaar. Er zijn niet veel mensen waar ik mijn paardje aan toe vertrouw maar dit gaat al bijna 2 jaar prima.
hah verder is het eigenlijk bijna me eigen fjordje, want ik doe haar gemiddeld 6 x per week maar meestal gewoon iedere dag dus