rubberen bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pokoloco

Re: rubberen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:41

Wist je dat er een onderzoek is geweest betreft rubbere bitten en dat daaruit is gebleken dat bij veel wrijving tussen het rubber en bijvoorbeeld tanden en kiezen het rubber erg opwarmd waardoor er brandblaren ontstaan in de paardenmond?

Wat doet een paard(veulen) als het voor het eerst een bit in de mond heeft? Juist, ermee spelen en erop kauwen dus wrijving veroorzaken.

Niet zo prettig dus zo'n rubberbitje!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:51

Hoezo moet je paardje perse dichtbij staan? Je kunt er voorlopig toch niets mee. Wij hebben onze veulens altijd in Friesland. Daar hebben ze speciale veulenweiden. Gesplitst en met toezicht. Je haalt hem op als die 2.5 is en je kunt hem leren wennen aan halster e.d. Vroeg genoeg en hij kan lekker uitgroeien...het wordt een heel ander paard later hoor!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:00

Je gaat me toch niet vertellen dat in dit kleine kikkerlandje waar je in 3 uurtjes autorijden het hele land door bent je geen opfok kan vinden???
Dat veulen heeft er genoeg aan als je 1 keer in de 2 a 3 weken langs komt hoor, en er zijn ook opfokbedrijven waar de veulens wel regelmatig in de hand komen en dan hoef je eigenlijk helemaal niet langs te gaan (zou het persoonlijk wel prettig vinden om te weten hoe het met mn paardje gaat, maar dit zijn wel de mogelijkheden)
Als dat kind zo weinig van paarden weet dat ze een veulen gaat longeren lijkt het me trouwens ook helemaal niet nodig dat ze nog bij dat veulen in de buurt komt (ja om naar te kijken en te aaien :p)

Gewoon een goed opfokbedrijf zoeken, je kan m zelfs naar belgie, duitsland of frankrijk brengen, zat mogelijkheden! En laat dat meisje dan eerst maar 2 of 3 jaar goed les krijgen en een hoop begeleiding dan kan ze als dat veulen uit de opfok komt hem misschien wel zelf beleren onder begeleiding.

Ik vraag me ook af hoe oud dat meisje is? En hebben jullie op stal geen mensen rondlopen die haar hier op aanspreken?

Dat je weiland stuk is of er geen opfok vlak bij is (en die is altijd vlakbij in NL, wat is een uurtje autorijden nou???) Je wilt toch het beste voor zo'n dier?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:08

laurae schreef:
Dus als ik het goed begrijp staat een veulen van 8 maanden de hele dag alleen op stal? Dat is vragen om problemen. Zowel lichamelijk als dominantie/ sociale problemen (die er nu dus al zijn).

Als er geen weide in de buurt is dan zal ze op zoek moeten naar iets verder weg. Als ze een paard had gewild dat ze iedere dag kon knuffele en mee kon lopen dan had ze een volwassen paard moeten kopen. Dit is een veulen en voo rzijn gezondheid (en uiteindelijk ook die van haar, kleine hengstjes worden groot) moet hij gewoon op een weide staan met soortgenootjes.

Het is geen My little pony, maar een echt veulen die bepaalde behoeftes heeft. Als je daar niet aan kunt voldoen moet je geen veulen houden, om de hele simpele reden dat dat slecht is voor zijn gezondheid.

Het zal ongetwijfeld gebrek aan kennis zijn dat je vriendin dit doet. Misschien dat iemand met verstand van paarden (of bv de dierenarts) dit aan haar uit kan leggen? Want ze heeft ongetwijfeld het beste met haar veulen voor, maar zo heeft haar veulen het gewoon heel erg slecht.

runningkawa schreef:
Dan maar een kapotte wei
beter dan een kapot paard...

Ben het helemaal mee eens met deze 2!!!!

Ze heeft een veulen, dus dan moet ze daarvoor ook de consuqenties aangaan. Alleen een stal bedoelt ze alleen in 1 ruimte!!
Geen sociale contacten om elkaar dingen bij te leren of whatever!!

Echt hierdoor zijn er 'te' dominante paarden, die door MENSEN veroorzaakt worden!! Hierdoor gaan er paarden door MENSEN naar de slacht, omdat ze 'gevaarlijk' zijn!
Hij moet leren, opgroeien en weten wat wel en niet kan, en dat kan hij alleen leren met leeftijdsgenoten of iniedergeval met andere paarden!!

Echt ze zouden zelfs deze veulens van mij in beslag mogen nemen, de beesten die als veulen alleen in een hokje mogen staan.

Ook heeft longeren slechte invloed op de BENEN! Niet alleen sociale problemen dus, maar ook medische!! Het overbelast de nog niet volgroeide benen!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 14:15

mariska32 schreef:
ik dacht dat er op schore een opfok zat.
dat is wel te doen toch?

schore?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 14:16

pokoloco schreef:
Wist je dat er een onderzoek is geweest betreft rubbere bitten en dat daaruit is gebleken dat bij veel wrijving tussen het rubber en bijvoorbeeld tanden en kiezen het rubber erg opwarmd waardoor er brandblaren ontstaan in de paardenmond?

Wat doet een paard(veulen) als het voor het eerst een bit in de mond heeft? Juist, ermee spelen en erop kauwen dus wrijving veroorzaken.

Niet zo prettig dus zo'n rubberbitje!!

nooit geweten, bedankt voor de info!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 14:18

Brendageene schreef:
Je gaat me toch niet vertellen dat in dit kleine kikkerlandje waar je in 3 uurtjes autorijden het hele land door bent je geen opfok kan vinden???
Dat veulen heeft er genoeg aan als je 1 keer in de 2 a 3 weken langs komt hoor, en er zijn ook opfokbedrijven waar de veulens wel regelmatig in de hand komen en dan hoef je eigenlijk helemaal niet langs te gaan (zou het persoonlijk wel prettig vinden om te weten hoe het met mn paardje gaat, maar dit zijn wel de mogelijkheden)
Als dat kind zo weinig van paarden weet dat ze een veulen gaat longeren lijkt het me trouwens ook helemaal niet nodig dat ze nog bij dat veulen in de buurt komt (ja om naar te kijken en te aaien :p)

Gewoon een goed opfokbedrijf zoeken, je kan m zelfs naar belgie, duitsland of frankrijk brengen, zat mogelijkheden! En laat dat meisje dan eerst maar 2 of 3 jaar goed les krijgen en een hoop begeleiding dan kan ze als dat veulen uit de opfok komt hem misschien wel zelf beleren onder begeleiding.

Ik vraag me ook af hoe oud dat meisje is? En hebben jullie op stal geen mensen rondlopen die haar hier op aanspreken?

Dat je weiland stuk is of er geen opfok vlak bij is (en die is altijd vlakbij in NL, wat is een uurtje autorijden nou???) Je wilt toch het beste voor zo'n dier?

ze is 17, uh nee ze is de dochter van de man waar ik sta Clown niemand anders dus, alleen haar vader.

ik zal dit allemaal nog een uitprinten! harstikke bedankt allemaal, heb ik ook weer wat geleerd Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:30

Moet je nog leren hoe je een jong veulen hoort op te voeden? Snap ik dat nou goed

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:54

ja op schore!
vlak bij yrzeke.
dat is denk ik zon half uur/3kwartier bij jullie vandaan.
plaats anders een oproepje voor een plekje bij jullie in de buurt.
mischien is er iemand bij jullie in de buurt met een veulen waar die bij kan?
als hij veel naar buiten kan in een kudde ben je ook al een eind op weg.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:11

Hermesdeux schreef:
Moet je nog leren hoe je een jong veulen hoort op te voeden? Snap ik dat nou goed

nee, kijk maar na mn fjord, heb ik ook als veulen gekocht!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:15

mariska32 schreef:
ja op schore!
vlak bij yrzeke.
dat is denk ik zon half uur/3kwartier bij jullie vandaan.
plaats anders een oproepje voor een plekje bij jullie in de buurt.
mischien is er iemand bij jullie in de buurt met een veulen waar die bij kan?
als hij veel naar buiten kan in een kudde ben je ook al een eind op weg.

ow daar zo!
yreseke is langer, ligt toch achter goes?
goed is al 3 kwartier.

ik heb het laten lezen aan haar en ze is toch wel geschrokken.
ze heeft nu een afspraak met de dierenarts gemaakt, voor indformatie enzo Ja

heeft toch geholpen! denk ik!

in iedere geval bedankt voor jullie reacties!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:22

Moonlightje schreef:
ow daar zo!
yreseke is langer, ligt toch achter goes?
goed is al 3 kwartier.

Fijn om te horen, en knap van haar dat ze bereid is om de accpteren dat het misschien anders moet Ja

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 13:35

laurae schreef:
Fijn om te horen, en knap van haar dat ze bereid is om de accpteren dat het misschien anders moet Ja

ja ze wilde me eerst niet geloven, dat longeren slecht was enzo.

wel lache ik heb met hem gelopen en hij deed niks, ja 1 x bijten, maar van mij krijgt hij een tik op zn neus!
en toen was het over! Haha!

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:54

Dat ik zomaar durf om hier een reply op te geven. Ik ben de zus van de destbetreffende 'slechterik'. Over het longeren:
Binkie wordt keurig iedere week 2 keer 10 minuten gelongeerd aan een halster. Van longeren is eigenlijk geen sprake, hij krijgt de kans om lekker te rennen. Dit is dan ook het maximum omdat het anders te belastend is voor de gewrichten.
Er is niemand die Monique gevraagd heeft om een rubberen bit. Ze heeft dat zelf aangeboden! We moeten hem idd op een stuk land longeren aangezien er een meter water staat in de wei. Hij is nog erg klein, dus zwemmen kan hij nog niet. We hebben helemaal niets gekregen van Monique om te lezen. We waren dan ook heel verbaasd dit via internet te lezen, aangezien ze hier helemaal nooit iets over gezegd heeft.
Als ze zo begaan is met Binkie mag ze hem ook wel uitmesten, wat ze vast nog moet leren, want zelf doet ze dat niet. Bovendien is Binkie niet 8 maanden maar al een jaar. Ik vind het erg vervelend dat je zo over ons praat op een forum, en dat ook nog eens het merendeel gelogen is.
Ik kan me herinneren, toen je 2 jaar geleden bij ons kwam, je pony een ontwikkelingsstoornis had omdat hij bij de vorige pensionstal niet genoeg voeding had gekregen. De enige reden dat je daar bent weg gegaan was omdat het te duur was. Niet omdat je je pony zielig vond. Wat je hier zit te vertellen is echt onzin. En als je het echt vindt dat het bij ons slecht is, waarom ben je er dan nog? Monique, de verzorging van Moon laat echt te wensen over. Hoe durf je dit soort dingen over mijn zus te zeggen. Ze is er iedere dag en besteed iedere vrije minuut aan haar paarden. Dat is met jou wel anders. Ik kan me de sms-jes om 10 uur s'avonds nog herinneren of ze Moon even in wilde smeren. We hebben inderdaad geen opfok. Het zou fijn zijn als we dat wel hebben maar dat is nu eenmaal niet zo. Bovendien komt jou pony ook niet uit de opfok. Ik ontvang zeer graag reacties.
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-02-05 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:44

Sorry hoor maar dit vind ik gewoon dierenmishandeling. Mijn hengstenveulen staat ook niet in de opfok maar die staat wel lekker dag en nacht buiten met een oudere hengst. Als die teveel energie heeft gaan we lekker met hem spelen in de bak en zeker niet gaan longeren. Ik snap niet waar iemand zijn herssens heeft gestopt. Iemand die volwassen genoeg is om een veulen te kunnen houden en zelf opvoeden die haalt zeker neit van dit soort dingen uit. Als ik zoiets zou meemaken zou ik toch zeker even duidelijk maken dat het zo neit kan en anders zou ik er toe in staat zijn om de dierenbescherming te bellen als niemand luisterd.

Of te wel dit kan echt niet.

fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:56

Dit is idd te vroeg om een bit in te doen, en een rubberen bit al zeker niet: een rubber bit verhit in de mond doordat ze ermee spelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:02

nathalie1983 is dit een schaduw of ben je idd nog nooit op dit forum geweest?

het is iig geen ideale situatie , gelukkig zijn jullie zelf ook zo slim om dat te beseffen ,en willen jullie nog geen bit in ,

waar staan jullie excact , miss dat een andere bokker nog een plekkie heeft , tijdelijk voor jullie veulen , zodat hij lekker
met anderen de wei op kan

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:26

Wij hebben een stal in Oude-Tonge. Wie heeft er nou gezegd dat Binkie niet naar de opfok gaat. Je kunt een veulen niet 365 per jaar naar de opfok brengen. Dat gaat per periode omdat je een groep tegelijk ergens onder moet brengen zodat de rangorde eerlijk uitgevochten kan worden. Ik snap niet wat Monique nou blaat want ook ons vorige veulen is naar de opfok gegaan. En over dat rubberen bit. Er is hier een hele topic over een leugen. We willen geen rubberen bitje gebruiken. Monique was degene die dit bij mijn zus aanbracht!!!! Wat ze nu doet is op een veilige manier informeren of haar advies wel zo goed was.
Hoe kunnen jullie nou zo naief zijn om af te gaan op 3 regeltjes informatie, wat ook nog niet waar is. Er is absoluut geen sprake van dierenmishandeling. Weet je wel waar je het over hebt Karoliena!!! Binkie staat niet alleen en hoeft ook niet alleen in de wei. Ja hij staat nu binnen, want het is veel te nat in de wei na een hele week regen. net zoals het paard van Monique zelf staat hij nu op stal en mijn zus loopt iedere dag met hem. Wij longeren Binkie niet. We geven hem de ruimte om te rennen en dat aan de longeerlijn. We rennen dus met hem mee en laten hem niet in een volte lopen. Je kunt NOOIT een ideale situatie creeeren. Dan zou iedereen over moeten gaan op natuurlijk rijden.

Monique, ook jij hebt Moon als veulen gekocht. Ook Moon is niet naar de opfok geweest. Moon is ernstig ziek geweest wegens een voedingsstoffentekort. Ik zit me hier nog steeds te verbazen waar je deze onzin vandaan haalt en waarom je door middel van leugens aandacht wilt krijgen. Jij hebt helemaal nog nooit met Binkie gelopen. En als je dat wel gedaan hebt, dan zou dat dus betekenen dat je met je handen aan andermans paard hebt gezeten zonder toestemming!!!

Ik snap niet waar dit over gaat. De situatie, zoals die door Monique is geschreven, bestaat helemaal niet! Jullie hebben 2 pagina's lang gereageerd op een verhaal van iemand wat niet waar is!

Monique...voordat je iets post wat niet waar is, moet je de consequenties overzien en dat heb je niet gedaan. Je hebt ons ontzettend onderuit gehaald op een forum op basis van iets wat niet waar is. Jij dacht dat wij geen internet hebben, maar dat hebben we dus wel, wat betekent dat we je hebben betrapt op je leugens. Je staat in onze stal. Denk je serieus dat je nog even welkom bent bij ons na het lezen van deze post? Wat je met onze vader nog kan rechtrekken, dat weet ik niet, maar bij mij en Nous heb je afgedaan. Als jouw beschuldigingen terecht waren, dan had ik gezegd:'' bedankt Monique, hier ga ik echt wat aan doen''. Maar hier kan ik helemaal niets mee.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:34

Brendageene schreef:

Hahah are you kidding me? Als er iemand veel wedstrijden heeft gereden met bijzonder goede resultaten is het mijn zus wel. Wat Monique vergeet te zegen, dat mijn zus daar niet rond loopt, maar dat het haar stal is!!! Wij hebben allebei ons hele leven al een eigen paard. Weer een reactie op een onzin verhaal.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:35

Citaat:

Nous heeft helemaal niets gelezen en al zeker geen afspraak met de dierenarts gemaakt ahhahah.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:30

Ik weet zeker wel waar ik het over heb maar als er verkeerde info word gegevens wat jij nu dus zegt Nathalie1983 dan kan je niet van mij verwachten dat ik kan ruiken hoed d esituatie echt is.

Als er word gezegd dat een veulen gelongeerd word dan mag je er toch van uit gaan dat diegene ook longeren bedoeld en dus niet wat jij zegt. Kijk dat is al weer een ander verhaal ik heb mijn veulen toen ik hem net had ook aan een lang halstertouw in de wei gedaan omdat het hek kapot was. Maar er werd heir longeren gezegd dus dan kan ik niet weten dat zei iets anders bedoeld met longeren.

Als de info dus niet waar is kan je ons daar ook niet op aanspreken want wij gingen er natuurlijk van uit dat haar info klopte.

Maar inderdaad neit netjes als dit dus niet waar is en iemand verteld dit dus gewoon.

Mijn paarden staan ook neit altijd in een ideale situatie maar dat heeft niemand denk ik.

Ben nou toch ook wel benieuwd naar de tegen reactie.

Zoals zei het voor deed komen stond het veulen dag en nacht op stal zonder er uit te komen en dan werd hij ook nog gelongeerd.

Fijn dat we in dit geval ook wer even de andere kant van het verhaal gehoord hebben.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:50

Ja daar heb je gelijk in, jullie kunnen niet weten hoe het zit. Binkie staat zeker niet dag en nacht op stal. Hij krijgt echt veel aandacht. Ik ben erg benieuwd naar een reactie van Monique. Ze scheen al weg te zijn toen ik vanmiddag kwam.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:54

Ja ik ben erg benieuwd wat ze hier op te zeggen heeft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:27

ik vind het verhaal dan nog gedeeltelijk waar!
als jij je paard niet los kan laten lopen omdat de wei te nat is en je doet hem maximaal 2x in de week aan de lijn om hem te laten rennen klopt er iets nog steeds niet.
leuk dat hij naar de opfok mag maar ondertussen komt hij ondanks de vele aandacht veel te kort.
ik heb vorige maand een veulen op stal gekregen van toen 7 maanden oud.
dit veulen heeft wegens omstandigheden daar ook veel binnen moeten staan.
je wilt niet weten hoe het verschil er uit ziet als je haar kootbenen bekijkt met toen en nu.
zoek een oplossing voor nu. straks heb je alsnog veel schade aan je paardje.
er is vast wel een bak waar hij een aantal uuren in kan lopen of iemand met een droger stuk wei waar iets mee te regelen is.
het gaat nog niet eens om de beweging alleen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:32

Het veulen komt er toch elke dag uit?

Of lees ik nou weer verkeerd.