Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
laurae schreef:Dus als ik het goed begrijp staat een veulen van 8 maanden de hele dag alleen op stal? Dat is vragen om problemen. Zowel lichamelijk als dominantie/ sociale problemen (die er nu dus al zijn).
Als er geen weide in de buurt is dan zal ze op zoek moeten naar iets verder weg. Als ze een paard had gewild dat ze iedere dag kon knuffele en mee kon lopen dan had ze een volwassen paard moeten kopen. Dit is een veulen en voo rzijn gezondheid (en uiteindelijk ook die van haar, kleine hengstjes worden groot) moet hij gewoon op een weide staan met soortgenootjes.
Het is geen My little pony, maar een echt veulen die bepaalde behoeftes heeft. Als je daar niet aan kunt voldoen moet je geen veulen houden, om de hele simpele reden dat dat slecht is voor zijn gezondheid.
Het zal ongetwijfeld gebrek aan kennis zijn dat je vriendin dit doet. Misschien dat iemand met verstand van paarden (of bv de dierenarts) dit aan haar uit kan leggen? Want ze heeft ongetwijfeld het beste met haar veulen voor, maar zo heeft haar veulen het gewoon heel erg slecht.
runningkawa schreef:Dan maar een kapotte wei
beter dan een kapot paard...
mariska32 schreef:ik dacht dat er op schore een opfok zat.
dat is wel te doen toch?
pokoloco schreef:Wist je dat er een onderzoek is geweest betreft rubbere bitten en dat daaruit is gebleken dat bij veel wrijving tussen het rubber en bijvoorbeeld tanden en kiezen het rubber erg opwarmd waardoor er brandblaren ontstaan in de paardenmond?
Wat doet een paard(veulen) als het voor het eerst een bit in de mond heeft? Juist, ermee spelen en erop kauwen dus wrijving veroorzaken.
Niet zo prettig dus zo'n rubberbitje!!
Brendageene schreef:Je gaat me toch niet vertellen dat in dit kleine kikkerlandje waar je in 3 uurtjes autorijden het hele land door bent je geen opfok kan vinden???
Dat veulen heeft er genoeg aan als je 1 keer in de 2 a 3 weken langs komt hoor, en er zijn ook opfokbedrijven waar de veulens wel regelmatig in de hand komen en dan hoef je eigenlijk helemaal niet langs te gaan (zou het persoonlijk wel prettig vinden om te weten hoe het met mn paardje gaat, maar dit zijn wel de mogelijkheden)
Als dat kind zo weinig van paarden weet dat ze een veulen gaat longeren lijkt het me trouwens ook helemaal niet nodig dat ze nog bij dat veulen in de buurt komt (ja om naar te kijken en te aaien :p)
Gewoon een goed opfokbedrijf zoeken, je kan m zelfs naar belgie, duitsland of frankrijk brengen, zat mogelijkheden! En laat dat meisje dan eerst maar 2 of 3 jaar goed les krijgen en een hoop begeleiding dan kan ze als dat veulen uit de opfok komt hem misschien wel zelf beleren onder begeleiding.
Ik vraag me ook af hoe oud dat meisje is? En hebben jullie op stal geen mensen rondlopen die haar hier op aanspreken?
Dat je weiland stuk is of er geen opfok vlak bij is (en die is altijd vlakbij in NL, wat is een uurtje autorijden nou???) Je wilt toch het beste voor zo'n dier?
niemand anders dus, alleen haar vader.
Hermesdeux schreef:Moet je nog leren hoe je een jong veulen hoort op te voeden? Snap ik dat nou goed
mariska32 schreef:ja op schore!
vlak bij yrzeke.
dat is denk ik zon half uur/3kwartier bij jullie vandaan.
plaats anders een oproepje voor een plekje bij jullie in de buurt.
mischien is er iemand bij jullie in de buurt met een veulen waar die bij kan?
als hij veel naar buiten kan in een kudde ben je ook al een eind op weg.

Moonlightje schreef:ow daar zo!
yreseke is langer, ligt toch achter goes?
goed is al 3 kwartier.
ik heb het laten lezen aan haar en ze is toch wel geschrokken.
ze heeft nu een afspraak met de dierenarts gemaakt, voor indformatie enzo
heeft toch geholpen! denk ik!
in iedere geval bedankt voor jullie reacties!
laurae schreef:Fijn om te horen, en knap van haar dat ze bereid is om de accpteren dat het misschien anders moet

Brendageene schreef:Als dat kind zo weinig van paarden weet dat ze een veulen gaat longeren lijkt het me trouwens ook helemaal niet nodig dat ze nog bij dat veulen in de buurt komt (ja om naar te kijken en te aaien :p)
Ik vraag me ook af hoe oud dat meisje is? En hebben jullie op stal geen mensen rondlopen die haar hier op aanspreken?

Citaat:
ik heb het laten lezen aan haar en ze is toch wel geschrokken.
ze heeft nu een afspraak met de dierenarts gemaakt, voor indformatie enzo
heeft toch geholpen! denk ik!
in iedere geval bedankt voor jullie reacties!