luchtzuigers zijn betere paarden!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimriel

Re: luchtzuigers zijn betere paarden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:43

Door het luchtzuigen (of elke andere veel herhaalde beweging) maken de paarden een bepaalt stofje aan wat als een soort pijnstiller/drug werkt en waar ze na een tijd verslaafd aan raken.
Al die paarden die op de wei staan en luchtzuigen hebben als het goed is het luchtzuigen ontwikkeld in de tijd dat ze op stal stonden en na de verhuizing is het gebleven omdat ze gewoon verslaafd zijn geworden.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:41

Nimriel schreef:

Het onderzoek is in een nog te vroeg stadium om met echte bewijzen te komen heb ik begrepen.
Maar ze denken dus dat luchtzuigers last hebben van hun buik. De zuurgraad zou bij deze paarden te laag zijn waardoor ze last krijgen van hun maag. Om de zuurgraad hoger te “maken” hebben de paarden speeksel nodig, maar een paard kan niet zoals de mens zomaar speeksel produceren daarvoor moet het eten (lees: zijn kaken bewegen). En ik weet niet of ik het goed onthouden heb maar ik dacht te hebben begrepen dat een paard in de natuur zo’n 80% van de dag (24 uur) bezig is met eten, maar staan ze op stal dan is dit maar 35%.
Ze maken dan dus minder speeksel aan en sommige paarden krijgen daar last van en gaan dus luchtzuigen/kribbenbijten om speeksel aan te maken.
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg Nerd .

Uitleg is bijna goed. De zuurgraad bij deze paarden is juist te hoog. speeksel is basisch en zorgt er voor dat het zuur minder zuur wordt.
De paarden van tegenwoordig krijgen veel te veel krachtvoer, hier krijgen ze het zuur van. Daarom wordt ook geadviseerd paarden zoveel mogelijk en het liefst onbeperkt hooi te geven. (geen kuil want dat is juist zuurder dan hooi). Door hierop te kauwen wordt veel speeksel aan gemaakt waardoor het maagzuur terug gedrongen wordt.

Op medisch staat een groot topic wat over luchtzuigen gaat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:41

luchtzuigen word echt wel veroorzaakt door buikpijn!
over dat antwoord van die arts,na een stress periode.
maagpijn,maagzweer en ga zomaar door.
in een enkel geval word het gedrag op stal van elkaar over genomen,maar meestal is het echt de maag.
het kan wel degelijk koliek veroorzaken,maar vaak bij de paarden die binnen moeten staan met weinig beweging.
er is nu een onderzoek gestart om te kijken welke middelen het beste aanslaan bij deze paarden.
dat middel is ook gericht op de maag!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:13

De leider van de kudde op mijn manege is ook een slim paard (al weet hij nog niet hoe hij zn stal open moet krijgen Haha! ), maar is en een luchtzuiger en hij wil ook niet altijd hard werken. Maar niet echt omdat hij lui is, maar omdat hij het zo saai vindt. Gewoon stom rondjes lopen dan, kreeg vorige week te horen dat als je constant verschillende oefeningen doet hij wel lekker wil lopen. Springen vindt hij ook geweldig trouwens. Dus lui zou ik hem ook niet willen noemen, maar gewoon snel verveeld. Verklaard dus ook meteen het luchtzuigen.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:36

Ik weet dat ik het zekere voor het onzekere neem en geen lucht zuiger hoef. Zolang ik kan kiezen, is het net zo'n leuk paardje waar ik een band mee heb dan is het anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:03

maar stel dus dat het door last van de buik is en dat het met de zuur graad temaken heeft.
wat kun je er dan aan doen?
zijn er niet van die mideltjes voor ofzo.
ik heb een luchtzuiger en ik wil best een gokje wagen om te kijken of het over gaat door bv meer vitamine of weet ik veel wat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:10

daar zijn nu die onderzoeken voor.
als dat afgerond word zal je dierenarts hier wel van op de hoogte gesteld worden.
je zou daar eens een balletje op kunnen gooien

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 23:31

nano schreef:
maar stel dus dat het door last van de buik is en dat het met de zuur graad temaken heeft.
wat kun je er dan aan doen?
zijn er niet van die mideltjes voor ofzo.
ik heb een luchtzuiger en ik wil best een gokje wagen om te kijken of het over gaat door bv meer vitamine of weet ik veel wat.

Er zijn al een aantal middeltjes op de markt. waaronder pronutrin en maagcompositum. pronutrin zorgt er voor dat er een beschermend laagje op de maagwand komt en dat deze zich herstelt. het reguleert ook maagzuur. Dit spul is heel duur. 75 euro per emmer. Ik dacht dat ik er op de normale dosering 2 weken mee deed.
maagcompositum is van de groene os. Dit stukke goedkoper en heeft ook de werking om de maag rustig te maken, te herstellen en maagzuur te remmen. Er zijn nog een aantal middelen maar die weet ik zo even niet. Mijn paard heeft bijv. via de dierenarts ook zuurremmers gekregen die bestemd waren voor mensen.
Wat je verder kunt doen: Zoveel mogelijk hooi geven, het liefst onbeperkt. hierdoor moeten ze veel kauwen. dit maakt speeksel aan (=basisch) en dit verdunt het maagzuur. liever geen kuil. dit is weer zuurder en hierdoor kan de zuurgraad in de maag ook van omhoog gaan. zo min mogelijk krachtvoer. Er wordt tegenwoordig veel teveel krachtvoer gegeven en hier krijgen ze het vaak juist zuur van.
zoveel mogelijk het voer over de dag verspreiden.
voorkomen dat het paard zich gaat vervelen. van vervelen kunnen ze weer stress krijgen en dit kan net als bij mensen op de maag in gaan spelen. Dit heeft mijn paard bijvoorbeeld. die doet het niet rond etenstijd maar gewoon op de wei als hij bijv. ruzie heeft gehad of geen aandacht krijgt.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 00:21

wij hebben een luchtzuigster, die heeft zekers genoeg afwisseling!! maar zij is een toppertje, ze heeft heel veel potentie om hoog in de springsport te komen en ze wil echt voor je werken!!!! dus er bestaan wel degelijk goede luchtzuigers Knipoog

WestBestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:47

Mijn paard is ook een luchtzuiger, ook als hij in paddock staat. Hij heeft het 'kunstje' zichzelf jaren geleden aangeleerd en past het nu nog regelmatig toe.

Ik krijg het er niet uit en probeer het ook niet meer. Hij krijgt veel afleiding (3 keer per dag eruit en dan een paar uur spelen met andere paarden en daarnaast rijden; dressuur/springen/buitenrijden), dus dat is het ook niet.

Mijn paard is wel koliek-gevoelig, maar de relatie met luchtzuigen zie ik bij hem niet. Een periode dat hij op boxrust stond ivm blessure is hij natuurlijk heel veel gaan luchtzuigen, maar in die periode heeft hij geen koliek gehad.