Stage lopen bij anky, minder leerzaam dan je denkt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Stage lopen bij anky, minder leerzaam dan je denkt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:58

Ja beetje moeilijk onderwerp.Ik vind persoonlijk dat je alle voorkomende werkzaamheden moet uitvoeren.Dus ook mesten maar ook rijden.Verder is het vooral belangrijk om te leren hoe je nu zo'n bedrijf runt.Wat komt daar allemaal bij kijken.Als je alleen maar moet uitmesten kun je beter een ander leerbedrijf zoeken maar ook als je alleen maar moet rijden kun je beter een ander leerbedrijf zoeken van beide zaken leer je niet hoe je een paardenbedrijf runt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 03:17

keramiekje schreef:
barreltjuh schreef:
Mijn mening is dat je bij het stage lopen vooral leert hoe je een paardenbedrijf moet runnen. En dat je leert wat daar allemaal bij komt kijken. Als je op stage wil om het rijden dan zul toch echt gewoon les moeten nemen. Tis natuurlijk wel leuk als je kunt rijden maar daar gaat het bij het stage idee niet om. Als je wil rijden neem dan lekker les bij een goede ruiter ofzo.

en daar ben ik het helemaal mee eens! als je wil rijden koop dab een eigenpaard kan je zoveel rijden als je wilt.

tuurlijk, allees hoort erbij, maar van alleen stallen mesten ler je niks.
En van veel vereschillende paarden rijden leer je echt ontzettend veel hoor!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 08:47

Dat het onzin is wat je zegt Nimmerdor, heb je hopelijk zelf toch ook wel door?
Ja, je leert veel van verschillende paarden rijden, maar ook van het uitmesten van stallen hoor.
Elk bedrijf doet het anders. Zo pot de een op, zo mest de ander alles elke dag uit. De een doet het met een kruiwagentje, de ander met een luxer systeem.
Door deze dingen in de praktijk te ervaren, krijg je kennis.
Het is net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker, om dingen rondom een paard mee te doen en te leren, dan het rijden van een paard.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:11

holly schreef:
Ja, je leert veel van verschillende paarden rijden, maar ook van het uitmesten van stallen hoor.
Elk bedrijf doet het anders. Zo pot de een op, zo mest de ander alles elke dag uit. De een doet het met een kruiwagentje, de ander met een luxer systeem.
Het is net zo belangrijk, zo niet nog belangrijker, om dingen rondom een paard mee te doen en te leren, dan het rijden van een paard.

Mee eens!
Ik heb bij een springstal gelopen, en toen die tijd was het hard werk, niet eens uitmesten, maar gewoon van alles. Toch heb ik daar echt veel geleerd, gewoon met paarden omgaan, veel verschillende paarden, ik mocht niet eens rijden. Maar ja, echt het runnen van het bedrijf, elke dag de dingen gedaan krijgen, op tijd zijn.
Daar leer je echt van..Ja

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 12:30

holly schreef:

dus jij wou zeggen dat je van alleen stallen uitmesten leert?
Ik ken mensen die een half jaar niks anders mochten doen, en gewoon met een kruiwagentje een zaagsel stal uitmesten, dat kan zelfs een kind van 5 nog.
Dan is het stage lopen ook niet meer leuk als je dan van sóchtend tot s'avonds moet doen met 2 pauzes van 20 min.

Nee daar leer je NIET van

Ik wil niet zeggen dat je stageries alleen moeten rijden, maar ze moeten van met paarden omgaan vind ik.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:05

Ik heb 2 stages van een maand gedaan (Nimmedor weet het wel maar okee).

Eén bij de Egberdina Hoeve (Jan & Susan Bouwman) en de andere was bij Francesco Vedani in Italie, vlakbij Milaan.

Jan en Susan laten je vanalles doen, over het algemeen hoef je niet uit te mesten omdat daar wekelijks 2 'sterke kerels' voor komen
(als er geen stagiare is wordt het bedrijf gerund door alleen Jan en Susan... 30 paarden op stal waarvan een stuk of 6 wedstrijdpaarden, nog eens een stuk of 25 paarden op het land én 65 melkkoeien... Zelf uitmesten wordt dan echt teveel)
Voeren, stro in de boxen doen, paarden naar buiten doen, longeren, rijden, toiletteren, echt vanalles mag je er. Tuurlijk is het wel aanpakken maar dat is niet meer dan normaal. En dat vind ik ook niet erg. Je wordt iig als een mens behandelt en dat is in mijn ogen heel wat waard.
Ik ben gisteren weer teruggekomen van een weekje Egberdina Hoeve, na de stage ben ik er blijven plakken en ben er nu tijdens vakanties altijd. Mijn paard komt er ook vandaan.

Bij Francesco heb ik ook een fantastische tijd gehad. Er heerste daar gewoon een hele gezellige relaxte sfeer, heb heel veel gereden, ontzettend veel springles gehad of echte goede paarden, buitenritten gemaakt, was echt heel gaaf.

En uitmesten is niet erg, vind ik niets mis mee. Alleen uitmesten is niet leuk, maar zolang je met respect behandeld wordt kan er wat mij betreft heel veel.

En over Linda Verwaal....
Ik vind wel een beetje dat je nu afgeeft op haar... Ik ben geen fan van d'r maar tot niet zo lang geleden was ze volgens jouw ook geweldig... Dus als het nu Marcelle is, tsja...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:50

iemand zei dat je een eigen paard moest kopen en goed les moest nemen, maar dat is de slechtste tip die ik hier heb gehoord !!!
hoe vaak zie je wel niet dat mensen fouten creeren door altijd op hetzelfde paard te rijden??

ik heb het allermeeste geleerd op de stallen ( stage of werk ) waar ik allerlei verschillende paarden onder mijn reet kreeg, zowel met als zonder les
voor ik naar deurne ging reed ik voor een louche handelaar, elke keer als ik op stal kwam , en ik had weer een paard goed gekregen, dan stond er weer een nieuwe verassing voor me klaar, vrijwel altijd onhandelbare dieren. maar hij zei er niets bij, ik was toen 16 en had veel meer lef als nu, ik ging ze poetsen en gooide er een zadel op, als ze niet zadelmak waren dan zei hij dat er altijd wel bij, maar verder zei die niets
vaak gevallen, maar wel erg veel geleerd, als ze weer wat op de goeie baan waren dan kreeg ik wat lessen van een internationaal springinstructeur , en dan werden ze weer verkocht
kijk, daar leer je wat van
je eigen paard leer je natuurlijk ook wel wat van, en je komt snel hogerop, want je kunt steeds met hetzelfde dier op concours
ik heb die kans niet gehad, ik had niet langer als 2 maanden hetzelfde paard onder mijn kont
maar op een paard leer je niet rijden
je leert van veel, heel veel verschillende paarden, van een manege paard tot een grandprix paard, van een groen paard tot een verreden paard, van alle soorten paarden leer je wat, zolang je maar veel verschillende soorten paarden rijd

dus als je wilt leren rijden, dan ga je bij een handelsstal of een goede manege rijden, ik heb op de manege waar ik stageliep ook veel probleempaarden gereden van pensionklanten, of van klanten die hun paard daar brachten voor heropvoeding of inrijden etc etc

trouwens, bij anky of ander soortgelijke stallen mochten in mijn tijd alleen houderij-mensen stagelopen, omdat je qua houderij veel kon leren, maar qua rijden de kans niet kreeg...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:58

@ crossmonster, daar leer je idd het meeste van
Ik rijd nu mijn eigenste, mijn bijrijdpaard en dan rijd ik nog vaak (minstens 1x per week) een paard van iemand anders, wat een erg moeilijk paard is, en soms nog een arabier hengst, allemaal verschillend en allemaal even leuk! daar leer je gewoon het meeste van!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 20:09

Concorde schreef:
Ik heb 2 stages van een maand gedaan (Nimmedor weet het wel maar okee).

Eén bij de Egberdina Hoeve (Jan & Susan Bouwman) en de andere was bij Francesco Vedani in Italie, vlakbij Milaan.

Jan en Susan laten je vanalles doen, over het algemeen hoef je niet uit te mesten omdat daar wekelijks 2 'sterke kerels' voor komen
(als er geen stagiare is wordt het bedrijf gerund door alleen Jan en Susan... 30 paarden op stal waarvan een stuk of 6 wedstrijdpaarden, nog eens een stuk of 25 paarden op het land én 65 melkkoeien... Zelf uitmesten wordt dan echt teveel)
Voeren, stro in de boxen doen, paarden naar buiten doen, longeren, rijden, toiletteren, echt vanalles mag je er. Tuurlijk is het wel aanpakken maar dat is niet meer dan normaal. En dat vind ik ook niet erg. Je wordt iig als een mens behandelt en dat is in mijn ogen heel wat waard.
Ik ben gisteren weer teruggekomen van een weekje Egberdina Hoeve, na de stage ben ik er blijven plakken en ben er nu tijdens vakanties altijd. Mijn paard komt er ook vandaan.

Bij Francesco heb ik ook een fantastische tijd gehad. Er heerste daar gewoon een hele gezellige relaxte sfeer, heb heel veel gereden, ontzettend veel springles gehad of echte goede paarden, buitenritten gemaakt, was echt heel gaaf.

En uitmesten is niet erg, vind ik niets mis mee. Alleen uitmesten is niet leuk, maar zolang je met respect behandeld wordt kan er wat mij betreft heel veel.

En over Linda Verwaal....
Ik vind wel een beetje dat je nu afgeeft op haar... Ik ben geen fan van d'r maar tot niet zo lang geleden was ze volgens jouw ook geweldig... Dus als het nu Marcelle is, tsja...

nee hoor, linda verwaal geeft perfect les, en is superaardig, spreek dr nog vaak en ze is gewoon zoals altijd.
Heb geloof ik ook nergens gezegd dat linda verwaal slecht of onaardig is.
Maar linda heeft daar gewoon heel veel dure paarden van anderen staan, en daar laat ze dan niet zomaar iedereen op, dat wil ik ermee zeggen.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:15

Bij ons op stal wordt er ook wel meer gedaan dan alleen maar mesten, oa jonge paarden rijden.
Ze zijn bij ons nog op zoek naar een GOEDE stagiaire ( niet intern) die van aanpakken weet. ( Ursem)
Werkzaamheden oa. longeren, rijden jonge paarden, ook mesten. Clown
Absoluut een gezellige staal waar het welzijn van de paarden bovenaan staat, ook de omgang met elkaar is erg gezellig.
In mijn vrije tijd ben ik veel op stal en steek regelmatig mijn handen uit de mouwen, ik weet met veel zekerheid te zeggen dat ze erg goed zijn voor het personeel.
Meer info via mail of pb.