Quizzz: Wat vind jij van het doden van zieke of oude Paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Char_elle

Re: Quizzz: Wat vind jij van het doden van zieke of oude Paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:57

HALLO doe jij een paard zoiets aan Verward ik zou hem gewoon inlaten
slapen als een paard zoveel pijn heeft

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:58

Ik denk dat als we echt willen verhinderen op paarden naar de slacht te brengen moeten we al beginnen wanneer de paarden jong zijn. Er worden nog steeds te veel paarden naar de slacht gebracht die "onhandelbaar" zijn. Maar hoe komt dat? Door de schuld van de mensen ... . Flame was ook een slachtpaard ... mijn instructrice heeft hem gekocht en kijk eens wat voor paard het is geworden?? En echt dressuurpaardje en hij is zo slim als een mens! En zo zijn er nog veel paarden!! Mensen moeten gewoon niet aan paarden beginnen als ze er geen verstand van hebben, dat draait meestal op niets uit ...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:17

als een paard alleen oud is maar verder niets mankeerd vind ik het idd ook een beetje cru om ze af te laten maken. Maar een ziek paard wat dan ook nog eens oud is of een ernstige ziekte heeft zou ik af laten maken ja. Waarom onnodig laten lijden?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:09

Ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n moeite mee. We doden toch ook genoeg andere dieren die nb. nog gezond zijn.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:25

Wat ik ook in je andere topic zei: Als het paard geen paardwaardig bestaan meer kan lijden is het eerlijker om hem dan af te laten maken. Slacht of in laten slapen maakt dan niet zoveel uit.
Ik vind wel dat een oud en nog gezond paard een kans verdient om oud te mogen worden in de wei.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:30

bakstertje schreef:
Als het paard heel erg ziek is (ongeneselijk) is het hard om hem te laten leven, het klinkt hard maar je kunt hem dan beter af laten maken,
anders laat je het paard lijden en laat je hem alleen leven omdat je het zelf wilt.. en dan ben je egoistisch..

En een oud paard kun je net zo goed naar een rusthuis brengen, dan kan hij nog van zijn oude dag genieten

vind ik ook Ja

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:35

een paard dat ongeneeslijk ziek is en pijn heeft zou ik ook laten inslapen, maar er zijn ook genoeg jonge paarden die naar de slacht gaan omdat ze teveel zijn.

jonge paarden die bijv. op de foto niet helemaal goed staan en daarom maar naar de slacht moeten omdat Nederland de reputatie heeft goede paarden te leveren.
Dit gebeurt veel bij grote fokkerijen, maar ligt het nou aan mij dat ik de enige ben die denkt dat die paardjes nog voor de recreatie kunnen?!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:09

als een paard erg ziek heeft en lijd, is het beter Verdrietig misschien niet leuk, maar hij heeft er niks aan als hij altijd pijn heeft

ben laatst op de zuidlaardermarkt geweest, en vaak zie je dan van die haflingerveuelntje als ze niet verkocht worden krijgen ze met hele partijen, een enkeltje italie Huilen das best zielig, waarom zijn ze dan gefokt Verward

mijn vader heeft een paard die naders ook naar de slager ging, dies nu 7 jaar en was toen een half jaar, heel leuk beesjte hoor, dus zo kan je ook een paardje redden Bloos

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:53

Ik heb mijn oude pony van 23 gratis weggegeven aan mensen die er goed voor zijn en wel plek voor hem hebben. Ik had hem op een pensionstal staan waar hij maar even naar buiten kan per dag. Nu krijgt hij veel aandacht en wordt er nog mee gereden wat hij ook best aankan. Ik had hem voor de kar staan en dat ging niet meer viel hij teveel van af.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:57

jaja iedereen over de ZIEKE paarden, maar er zijn ook nog OUDE paarden hoor, die voor niks worden afgemaakt, die niet eens een oude dagje kunnen slijten. ik vind het wel een goed idee (pennyyyyy) hoe wil je het gaan doen? wacht, we doen het over mail. mmm... wie was er van plan nog meer mee te doen? Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:23

ik weet het niet, zit zelf ook al eeuwig erover te piekeren. Ik denk dat het voor het paard heel oneerlijk is hem in te laten slapen oid, hij wil immers verder en zal zijn best ervoor doen, maar of ik het zelf aan zou kunnen zien weet ik niet. Ik bedoel in de natuur vechten ze ook tot het eind en de strerke overwinnen het, ik denk dat mijn merrie me het nooit zou vergeven als ik haar zou laten inslapen. Sorry ik geloof nogal veel, vandaar deze beredenering....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:39

lailapri schreef:
. Ik bedoel in de natuur vechten ze ook tot het eind en de strerke overwinnen het..

Inderdaad, de sterkste overwinnen. Tegenwoordig wil elke ´fokker´zijn of haar veulen verkopen als rijpaard. Zelfs als dat dier daar niet voor geschikt is. Zo´n veulen had in de natuur al redelijk snel zijn of haar plaatsje gevonden. Domweg opgegeten of gestorven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:02

oke maar mijn merrie is dus vreselijk dominant en sterk enzo is nu 29 en heeft afgelope jaar al aantal keer dingen gehad waarvan de da zei die wordt niet meer beter... nouja wel dus... Daarom vind ik het heel moeilijk, mocht ze wel iets krijgen....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:18

judith_slu schreef:
ben laatst op de zuidlaardermarkt geweest, en vaak zie je dan van die haflingerveuelntje als ze niet verkocht worden krijgen ze met hele partijen, een enkeltje italie Huilen das best zielig, waarom zijn ze dan gefokt Verward

Helaas komt dit nog wel eens voor. Ik heb een haflingermerrie. Mijn buurman heeft een hengst. Beide niets bijzonders, merrie zelfs een rotkarakter, hengst lelijke verhoudingen en lompe bewegingen. Maar de hengst van de buren kost stukken minder dat een fatsoenlijke, en o een veulen is toch zo lief. Het veulen gaat toch nóóit weg.

Foute combinatie en het foute veulen ontstaat. Helaas duiken er plots financiële problemen op, of gezondheids. En veulentje moet plotseling toch verkocht worden. Maar niemand staat te springen of een lelijk veulen zonder mooie bewegingen en met een chagerijning karakter. Dus word hij op de paardenmarkt gedumpt. Helaas voor het veulen, dat er enkele mensen waren die het broodnodig vonden vlug een veulen te fokken omdat het zo lief is en niet nadachten aan de verdere toekomst van het dier.

Verder blijf ik ook bij mijn standpunt uit het topic van VVDD. Als je het zielig vind dat er paarden(ook gezondere) naar de slacht gaan, moet je ook gaan klagen over de varkens, kippen, koeien,schapen,vissen....die dagelijks gedood worden. En die zijn bijna altijd nog kerngezond dan, maar de mens is en blijft een carnivoor en ik eet nog graag dagelijks mijn portie vlees Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:01

Sosha schreef:
Ik heb er eerlijk gezegd niet zo'n moeite mee. We doden toch ook genoeg andere dieren die nb. nog gezond zijn.

Goed punt, maarja, zelfs het eten van paardenvlees is voor sommige paardenliefhebbers al grote taboe, want je eet toch zeker geen paard?????? (en dan ondertussen wel van een lekker lamsbiefstukje of koteltje smikkelen)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:44

Ik denk dat ik je ook niet het antwoord kan geven wat je wilt horen Clown

Ik ben sowiezo tegen fokken zonder papieren, op een manier die xxKathleentjexx noemde. Das fokken voor de slager.

En ja, verder kan ik begrijpen dat iemand z'n oude paard naar de slager brengt als ie verder wil in de sport en maar 1 paard kan betalen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 02:52

Als iedereen zn eigen verantwoordelijkheid neemt voor zn eigen paard/pony tot zn dood (van de het dier).

Ik vind het vreemd dat iemand jarenlang een paard heeft en als deze ouder wordt en niet meer geschikt (of minder geschikt) zou zijn voor de sport zou laten inslapen of naar de slager brengt omdat deze persoon dan en jonger/ander paard kan kopen dan vind ik allerminst een wrede gedachten.

Misschien ben ik te soft ofzo maar ik kan dat gewoon niet, sterker nog ik kan het me niet eens voorstellen dat ik dat zou doen bij mijn paard.
Ik rijd gewoon net zoals de meeste hobbymatig paard en ik heb ook alleen hobbymatig een paard, ik koop 1 paard daar hoop dan jarenlang plezier mee te hebben en dat paard houd ik tot zn dood al dan niet natuurlijk.

Op dit moment heb ik een ouder paard van 20 jr die alleen licht recreatief berden kan worden ik zou best een ander jong paardje willen en kijk ook regelmatig rond op internet.
Om weer met het 'echte' werk aan de gang te gaan, daar heb ik op dit moment het geld niet voor want ik heb mijn huidige paard al wat ik moet onderhouden, zijn er dan echt mensen die bv in zo'n situatie besluiten om een paard (wat nog best gezond kan zijn) in te laten slapen/slager en daarvoor in de plek een ander paard te kopen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:47

cissie schreef:
zijn er dan echt mensen die bv in zo'n situatie besluiten om een paard (wat nog best gezond kan zijn) in te laten slapen/slager en daarvoor in de plek een ander paard te kopen???

Genoeg. De meeste mensen zijn doet dit op een andere nog onvriendelijkere manier in mijn ogen. Ze hebben zelf het lef niet om hem of haar af te maken. Maar verkopen zo´n paard aan een handelaar, voor een klein bedrag. Die handelaar zet hem lekker op de wei voor een paar maanden en neemt hem mee naar de markt, en daar wordt het paard verkocht aan de slager.
Dan vind ik het eerlijker dat je zelf die keuze maakt, houd het paard zelf, of laat hem afmaken.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:10

Een oude pony/paard naar de slacht doen, gewoon omdat hij oud is en minder kan vind ik ronduit gemeen. Dat paardje heeft ook zijn hele leven gewerkt en verdient rust.
Maar een paard met veel pijn laten leven is ook geen oplossing?
Dan heeft hij nog geen prettige oude dag omdat hij/zij zich altijd rottig voelt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:17

Een gezond paard (dier) af maken omdat de eigenaar liever een jong paard wilt hebben, ik heb dus over deze beredenatie vind ik in en in triest.....ik vind het schandelijk....bah zeg!!

Als mensen in financieele problemen komen of andere noodlottige dingen meemaken en er niet onderuit kunnen komen om hun oude paard van de hand te doen, kan ik inkomen dat deze ervoor kiezen om hem in te laten slapen omdat je anders niet weet wat er met zon oud beestje gebeurd (bv in de handel/transport enz).
Dan ga je ervan uit dat men eerst alles maar dan ook echt alles geprobeerd heeeft om het beestje goed kwijt te kunnen of een andere oplossing heeft proberen te vinden.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:36

Bij mij op stal staat tussen alle chique Friesen een 2 jarige (zonder papier) die luchtzuigt... hij staat achteraan op stand, niemand verzorgt hem, en hij komt er nooit uit. Ik vroeg de boer wat er met 'm gaat gebeuren... naar de slager dus, aan het einde van de zomer... Dat vind ik heel erg. Als dat beestje buitenstaat zuigt hij vast geen lucht... maar hij heeft dus ook geen papier en helemaal geen doel... echt zonde, en mensen willen altijd maar fokken.
Met Shetlanders is dat nog erger. Die worden maar gefokt, verkocht (of weggegeven) aan kleine meisjes, in een paar dagen ingereden... als ze al dan niet al naar de slacht gebracht zijn... Huilen
Ik vind het een goed idee van je, maar waar wil je het geld vandaan halen? Zelf ben ik vegetariër dus ik ben in principe tegen het doden van alle dieren, eigenlijk vind ik het net zo erg als een koe of een varken gedood wordt... misschien moeten die paarden blij zijn dat ze nog een (kort, soms 'gelukkig') leven hebben gehad en niet opgesloten zaten in een of andere kist in de bio-industrie.
Nou ja, ik weet het dus niet... sorry voor het warrige verhaal.

MissF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:17

Je zou toch denken dat mensen die paarden hebben van paarden houden.

Wat LOMP om je paard maar naar de slacht te brengen.

Als je echt om je paard geeft en hij/zij heeft veel pijn en het wordt niet meer beter heb je die 80 euro aan inslapen en op laten halen er echt wel voor nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En als je er niet meer op kan rijden en je hebt zelf geen land ofzo, dan vind ik een rusthuis een nette manier.

Wat een mensen zitten hier, heb echt medelijden met jullie!!

Moest ik even kwijt.

Gr.

MissF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:18

nodig = over

jrsclaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:26

Ik denk dat alles zijn voor en tegens heeft. Er moeten nu eenmaal paarden naar de slager want er is vraag naar paardenvlees net als naar koeienvlees. Ik vindt het voor een kalfje dat naar het slachthuis moet net zo erg. Ook als ik zo'n vrachtwagen volgepakt met biggen voorbij zie rijden moet ik even slikken. Waarom is het voor een paard dan zoveel erger? Ik ben wel fel tegen het transport naar Italie en zo, dat is echt verschrikkelijk. Als een dier correct geslacht wordt merkt hij daar niets van. We zijn nu eenmaal vleeseters!
Ook als een paard op stal een spuitje heeft gehad en je ziet dan dat een vrachtwagen met grijper hem/haar oppakt en in een container gooit denk ik ook Huilen . Mijn paard kan niet samen met een ander paard staan dus een rusthuis is geen optie. Ik hoop dat hij op stal gewoon doodgaat natuurlijk maar daar is geen garantie voor te geven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:36

MissF schreef:
Wat LOMP om je paard maar naar de slacht te brengen.

Als je echt om je paard geeft en hij/zij heeft veel pijn en het wordt niet meer beter heb je die 80 euro aan inslapen en op laten halen er echt wel voor nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ff rustig Ach gut

Mijn paard ga ik als de tijd is gekomen ook het liefst naar de slacht brengen.

Wat is daar mis mee?
Mijn paard rijd al meer dan tien jaar wedstrijden, is dus gewend om op vreemde plaatsen te komen en zal zich niet gaan opwinden.
Dan krijgt ze een pin door haar hoofd geschoten. Snel. Pijnloos. Minder dan een seconde en ze is weg. En daarna wordt haar vlees voor iets nuttigs gebruikt. Laat je haar inslapen, dan wordt ze ook maar op een hoop verbrand, ja zelfs als je je paard zou begraven, dan nog zou het lichaam langzaam maar zeker wegrotten. Het lichaam zal in alle gevallen verdwijnen. Maar alsof het paard daar nog iets van weet, ze gaat het mij heus niet kwalijk nemen, ziel en lichaam zijn twee dingen apart.