(domme) vraagjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: (domme) vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:13

Sporen zijn buiten dat ze ter verfijning van hulpen zijn (zodat he bijvoorbeeld je hak niet hoeft op te trekken) VERPLICHT als je M start. En daar begint de sport om verzameling te vragen dus dan lijkt het me niet dat je spoor dient om harder te lopen. Dus noen het maar stekkers, als je hoger komt zal je ermee moeten leren rijden. Dan kan je dat beter goed doen lijkt me

Teugels zijn om uiteindelijk om te sturen, aanleuning mee te stimuleren stelling en buigin te vragen.. En om in het bos als je aan de kletter gaat flink aan te trekken.
Echter het is doorgaans niet de bedoeling dat je aan de kletter gaat dus met training in de bak zijn ze niet bedoeld om aan te trekken.

En niet een makkelijk paard staat stil op de zit en het sluiten van de hand, een (ieder) goed afgericht paard doet dat.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:17

odessa schreef:
en trouwens, als een paard met jouw aan de haal gaat, dan sta je niet stil bij 'je zwarder maken' en 'ophoudingen' maar moeten er hardere maatregels getroffen worden

Als jouw paard met jou aan de haal gaat is er rijtechnisch sowieso iets mis...

Verder krijg ik het idee dat je niet eens wil begrijpen wat er hier allemaal verteld wordt. Ik ben het in ieder geval met de meesten eens: sporen zijn verfijning van hulpen, teugels zijn om contact te houden met je paard door middel van de aanleuning die je van het paard krijgt mits het goed gereden is. Tuurlijk zijn er paarden die nog niet zo vlug op kuitdruk naar voren gaan of die het terug komen op been en zit nog niet kunnen, maar het zou wel je doel moeten zijn in het paardrijden en volgens mij snap jij dat niet helemaal...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:20

Ik heb inderdaad geen zin meer om er verder over op in te gaan, je luisterd toch niet Verward

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:20

odessa schreef:
nou das dan wel een makkelijk paard: ophoudinkje en stil
wat moet je doen als je een totaal verkeerd opgeleerd of gewoon te vievig of een te wild paard wil gaan laten stoppen, en tevens niet reageert op een 'ophoudinkje'??
want niet elk paard is zo simpel als dat, vele paarden vertonen verzet/koppigheid, noem maar op... dus met een 'ophoudinkje' geraak je in principe nergens

Ik denk dat het grootste deel van de mensen hier dan wel een makkelijk paard hebben, als je een paard al makkelijk gaat noemen als het gewoon op de meest elementaire hulpen reageert, en niet alleen op teugeltrekken en sporen die in zn ribben rammen.

Met aan die teugels te gaan trekken geraak je in principe nergens.
Als je maar aan je teugels gaat hangen gaat je paard daar alleen maar op gaan hangen en lekker het bit vastnemen en nog sneller gaan. Zelfs slecht opgeleerde paarden reageren nog op zwaar maken, aangezien het gewoon een heel logische reactie is, veel logischer dan vertragen als je pijn in je mond hebt.

En ja, sporen dienen te verfijning van je hulpen, ik denk dat zelfs jij als je een beetje nadenkt wel kan begrijpen dat je met gewoon een klein knopje veel kleinere en subtielere hulpen kan geven dan met een hele kuit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:13

hummm weet niet mijn paardje was als beton toen ik m kreeg
doof voor zit been en elke teugel druk

je kon er op gaan zitten en als een idioot door de bak heen scheuren
kropte zich graag op

een ieder raade mij aan met sporen te gaan rijden en toch vooral een scherp bit in te leggen , want anders werd t nooit wat met m

(heb dit "natuurlijk"niet gedaan , had m waarschijnlijk alleen maar nog botter gemaakt)

en nu , laatst was er een dressuur ruiter die m reed
nu is die zo gevoelig dat zij al liep te schelden je legt je kuit aan en je staat aan de andere kant vd bak , en idd zo gevoelig is die nu

ook manege paarden die doof voor alles geworden zijn (en neem ze het eens kwalijk) kunnen weer zacht worden ,..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:39

ik ben het volkomen met ranouk eens.
Maar volgens mijn wil deze bokker alleen maar discussies te lijf gaan en ruzie's proberen te maken Verward

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:59

odessa schreef:
achja zoooo met je zit...
jah als je maar 45 kilo weegt is het vrij moeilijk om je 'zwaar' te maken ten opzichte van een paard van 400kg.
trouwens, er is hier geen sprake van dat ik mijn eigen paard heb beleerd, maar heb gekocht toen ie al 7 was...

Denk dat je het hele paardrij principe niet zo snapt, met zwaarder maken gaat het erom dat je gewicht min of meer verplaatst naar achteren.

Ik rij zelf een reus van 1.76 die erg breed gebouwd is, weeg zelf 55 kilo dus mijn gewicht zal ook niet zoveel doen. Maar als ik wil stoppen ga ik meer achteroverzitten en maak me zelf zwaarder door meer te gaan zitten. Mijn paard voelt dan toch verschil want hij komt hier duidelijk op terug, klein ophoudinkje erbij en hij staat stil.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:07

Larish schreef:
Sammiej schreef:
Je moet je paard met je zit terug rijden.
Dat heeft niks te maken met makkelijk of moeilijk paard, maar met de belering.
En zoals jij dat zegt doet jou paard dat dus niet.
Of jij weet het niet.
Probeer maar eens jezelf zwaarder te maken. Knipoog

Ben ik het mee eens, eerst normaal oplossen, maar geef toe, als jouw paard niet luisterd of iets doet wat totààl niet mag geef je hem toch ook een fikse prik met de spoor? (of zweep)
Als je paard niet terug komt, en je gewoon totaal blijkt te negeren kun je me niet vertellen dat jij de teugels niet een keer gebruikt om in te hangen?

Mijn paard kan nog niet luisteren met rijden Clown
Ik beleer ze zelf in April en dat wordt wel degelijk goed op de zit geoefend.
Ik vindt zelf dat elk paard het wel moet leren om met de zit van de ruiter terug te gaan en niet om te trekken aan de teugels.

Iedergeval ik ben het met veel mensjes hier eens....
En wat DeBje zegt...
Je paard voelt het ja.
Zwaarder maken en iets achterover zitten en je gaat langzamer of staat stil als je stil wilt staan.

odessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:07

nou, het begint me beetje bij beetje duidelijk te worden... bedankt allemaal voor de info, ik zat er al een tijdje mee...

maar even voor de duidelijkheid: ik heb zelf een paard, maar laat het berijden door een ervaren ruiter (ben zelf nog niet erg gevorderd)
ik gebruik dus absoluut geen sporen en ga niet trekken aan de teugels, want volgens mij zijn jullie ervan overtuigd dat ik mijn paard mishandel Verward
zo ben blij dat deze discussie is opgeklaard, van mij mag dit topic op slot

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:28

Nu niet als een belediging bedoelt he,
maar hoe rijdt jij ?

Trekken en sleuren in de mond van het paard,
echt wel paardvriendelijk moet 'k zeggen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:37

Volgens mij schrijft ze net dat ze haar paard laat rijden en gewoon een paar vragen had.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:39

Dat schrijft ze ook.
En ze wilt erover ophouden Knipoog

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:48

Sorry, heb weer eens niet genoeg gekeken, sorry Odessa Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos Bloos

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:07

odessa schreef:
nou das dan wel een makkelijk paard: ophoudinkje en stil

Nou dan heb ik pas een makkelijk paard!
Ik ga dieper in het zadel zitten, maak me zwaar en hij staat stil Haha!

Geen teugels nodig! Haha!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:13

Zo leren ze trouwens ook in manege lessen dat je het op je zit moet doen met behulp van knoop in de teugels.
Daarna kan je pas echt aan het 'werk' gaan..

Moest dit nog even zeggen Dromen

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:34

Citaat:
zo, als jouw theorie wel daadwerkelijk klopt, en je dus een paard aandrijft met de kuiten, hoe komt het dan dat sporen aan de hielen zitten en niet aan de kuiten????

en trouwens, als een paard met jouw aan de haal gaat, dan sta je niet stil bij 'je zwarder maken' en 'ophoudingen' maar moeten er hardere maatregels getroffen worden

Je hebt het nu over aan de haal gaan... als de mensen het erover hebben dat je niet mag trekken en je je sporen alleen als hulpmiddel moet gebruiken is dat in de normale situatie.

Natuurlijk moet je af en toe een paard weleens op zijn plaats zetten.
Maar dan ALS je dan al gaat trekken, is het meeste 1 'ruk' en niet continu blijven trekken. Of 1 prik van je sporen.
Liever mijn paard 1 keer heel even pijn doen, dan dat hij straks aan de haal gaat en grote ongelukken veroorzaakt of steeds iets zachtere rukjes geven want dat richt meer schade aan.

als jij je tenen netjes naar binnen hebt en je hakken uitgedrukt, hoort je paard eigenlijk niet te voelen dat je sporen aan hebt. Dus dan is het zeker niet zielig. Dan 1x aanleggen en dat doet echt geen mega pijn hoor. Je kunt ook 1x een kleine 'prikje' geven als hij niet goed reageert op je been. Dat is alles, niet om aan te drijven daarvoor heb je je kuit.

Wanneer is een spoor een martelwerktuig? Als er hard mee geprikt word, de hele tijd door. DAN is het zielig. Maar daar zijn sporen dus ook niet voor.

Wanneer zijn teugels martelwerktuigen? als je de hele tijd bij alles er aan trekt, dus langzamer gaan is een ruk aan de teugel. Dan doe je je paard pijn en kunnen er wondjes in de mondhoeken ontstaan.

Hoe zet je je paard wel stil? Je maakt jezelf zwaar (dat is meer je druk verplaatsen en je paard voelt echt wel het verschil), je kruis aantrekken, benen er wel bij houden en een ophoudinkje met de teugels (een kneepje in je teugels dus..)

Zeker als jij je paard als 7-jarige hebt gekocht, heb je veel kans dat hij zo ooit wel heeft geleerd te reageren. Doet hij dit niet meer, is hij dus door jou of vorige eigenaren verkeerd gereden en moet je dus er aan gaan werken dat hij wel zo weer reageert.