Wie van jullie gebruikt wel of juist niet dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij een deken bij je paard

Alleen bij vies weer en als het vriest op de weide
5 (6%)
Alleen bij vies weer en als het vriest op de weide en op stal
1 (1%)
Heel de winter door op de weide en ook op stal
41 (51%)
Heel de winter door op de weide, maar niet op stal
3 (3%)
Na het rijden, als het paard nog nat is na droog stappen
29 (36%)

Totaal aantal stemmen: 79

roylinde

Re: Wie van jullie gebruikt wel of juist niet dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:48

deze winter heeft royena geen dek om gehad, normaal altijd wel, maar deze winter wouw ik het wel eens zonder proberen Clown wat uitstekend bevallen is, normaal had ze schimmel en andere huidproblemen in de winter, waar ze deze winter helemaal geen last van heeft gehad.
Ook het zweten viel reuze mee, tja dan maar wat langer uitstappen Haha! en als ze gezweten had krijgt ze even een half uur tot driekwartier een zweet dek op en dan weer "in dr naakie" op stal Tong uitsteken

Ik laat royena dus voortaan zonder dek, en even na het rijden als ze gezweten heeft een zweetdek op.

geen dek meer voor mij, kan alleen maar stuk en royena vind dit veel Fijner.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:09

Ik gebruik geen deken. Ze staat op stal, En ik ben zo'n mazzelpik met een paard die weinig wintervacht krijgt, dus niet snel zweet en wel zo weer droog is, en ze ziet er ook niet uit als een ijsbeer en glimt mooi in haar wintervachtje. Dus voor mij geen redenen een deken op te doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:12

Cowgirl schreef:
Citaat:
Mijn paard krijgt sinds dit winterseizoen bij baggerweer een regendeken op

Gebruik je dan wel een gevoerde deken?
Als je mijn verhaaltje hebt gelezen: Dat was dus een ongevoerde.

Nope, er zit maar één dun lappie stof aan de binnenkant. Wil trouwens wel een Bucas smartex kopen, die heeft dan een dun fleeceje erin, alleen moet ik dan op zoek naar een achterlijke tussenmaat Haha!
Maar het gaat goed, hoor. Ze zijn bij ons op stal een beetje bang voor vies weer, dus op zo'n dag als gisteren staat ze maar een uurtje of drie buiten. Ik houdt goed in de gaten hoe ze er op reageert. OK dan!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:21

hier vollop dekens. Voor beide paarden. De ene staat nu nog onder een hele dikke deken. Dat is er eentje van 23 en als ik die in z'n wintervacht laat komen staat ie van de zomer er nog in. Dus die hou ik kort in z'n vacht, voor hem een stuk lekkerder. De andere is m'n wedstrijdpaard en om te voorkomen dat ik moet gaan scheren e.d. is die al vroeg in de (dunne) dekens gegaan. Straks van de zomer krijg"t m'n " oudje " een vliegendeken op overdag en s'nachts lekker bloot. Hij heeft ontzettend last van de vliegen namelijk. De andere weet ik nog niet, die heb ik nog geen zomer meegemaakt.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:53

Ivanka staat de hele winter door gewoon buiten (wel met mogelijkheid om naar binnen te gaan natuurlijk) en 's nachts staat ze in een buitenstal, daarom loopt ze de hele winter met dekens.
Ik aanbid daarbij mijn RhinoTurnout, die elke bui overleefd Haha!.

Tegen de tijd dat het kouder begint te worden krijgt ze een 75grams deken op (is al vaak gewassen, dus ik schat die op een 75 grams Tong uitsteken) met die Rhino eroverheen. Wordt het dan nog kouder, dan komt er een 200gr onder.
Gaat het dan écht vriezen en blijft het overdag ook nog koud, dan gaat de 200grams eraf en komt er een 350grams voor in de plaats Lachen.

Ik zorg er wel voor dat Vankje geen kou lijdt Knipoog Haha!.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:04

Mijn arabier heeft geen dekens op.
Nergens voor nodig, want ze heeft een mooie dikke vacht.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 16:17

Sammiej schreef:
Lees ook even het volgende

Dekens

Leuk stukje tekst ja. Klopt veel van volgens mij.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:33

Ik heb niks te doen dus ik ga even mijn reacties geven op de argumenten die paardnatuurlijk geeft tegen het gebruik van dekens (vind het trouwens apart dat de voordelen achterwege zijn gelaten Clown

(aangezien ze auteursrechten hebben op hun tekst maak ik er maar een kleine samenvatting van)

-Het paard heeft niets extra's aan het deken omdat het het deken incalculeert bij het maken van een wintervacht.

Het heeft dus wel wat extra's aan het deken omdat het deken er dan voor zorgt dat hij het niet koud heeft als hij geen wintervacht aanmaakt.

-De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen, je beroofd een paard van het warmteregulerend vermogen als je het een deken op doet.

Er zijn tegenwoordig goede warmteregulerende dekens dus ook dit is geen geweldig argument om geen deken te gebruiken.

-Het paard kan de haren niet meer opzetten als het het koud heeft omdat het deken de haren plat drukt, daardoor krijgt het paard het dus koud DOOR het deken.

Als je zorgt dat het deken dik genoeg is krijgt je paard het niet koud.

-Het paard kan niet meer rollen met het doel parasieten en zand te verwijderen omdat er een deken op ligt.

Ik weet niet of 1 van de enigen ben maar ik laat m'n paard iedere dag zonder deken rollen in de bak, ook geen rede voor mij geen deken te gebruiken.

-Het is aangetoont dat deken het imuumsysteem aantasten.

Dit is de enige reden waar ik me wél in kan vinden, maar ik zorg er gewoon voor dat ze geen kou kan vatten dus snel ziek wordt ze dan toch niet.

Hier hoeft je niet op in te gaan, het zijn maar gewoon mijn argumenten, niet bedoeld om een of andere discussie te starten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:36

O ja, nog wat vergeten:

Volgens de mensen daar kan het geen kwaad kan een bezweet paard op de wei te zetten, hier hebben we het bewijs gehad dat een bezweet paard (dat altijd zonder deken loopt) wél ziek is geworden daardoor. Dus ook in die rede die paardnatuurlijk geeft kan ik me niet vinden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:50

Ik ben niet per defenitie Anti-deken maar Fan ervan ben ik ook niet, LIEVER NIET als het niet nodig is.
Volgend PN is het nooit nodig dat ben ik zeker NIET met ze eens.

Er zijn verschillende situaties waarin een paard gebaad kan zijn met het dragen van een dek, dat in de praktijk de deken aangeschaft wordt ivm de gemakzucht van vele ruiters die intensief rijden is waar.

Paarden met een bv een longaandoening kunnen bescherming hebben van een dek, omdat hun eigen imuunsysteem niet hoog genoeg is het hele jaar door, dat je dan beter kunt gaan werken aan het imuunsysteem vind ik ook, maar soms gaat dat niet zo snel (bv bij mijn oudere paard van 20 jr gaat dat op krachten komen niet meer zo vlug) of lukt niet dan kun je (tijdelijk) een deken gebruiken.

Als ik weer zou gaan deelnemen aan wedstr met mn eigen paard zou ik niet zo heel snel meer kiezen voor een deken om haargroei tegen te gaan denk ik, dan zou ik het scheren vd onderkant een betere optie vinden denk ik.

Een paard van een kennis van mij staat heel 'natuurlijk' 24 pd buiten met wat bomen op de wei waar het paardje kan schuilen heel natuurlijk allemaal, het paard heeft de rug op verschillende plekken open liggen....Rain Rott constateerde de DA, of meer op stal of een deken op, tja wat doe je dan?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:17

mijn paardje is helemaal geschoren dus die heeft wel een dekentje nodig...

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:14

Mijn nieuwe paard, nu 8 weken op stal, heeft ook altijd zonder deken buitengestaan en ook rainrot gekregen, was broodmager, net gecastreerd (ook niet natuurlijk) en had een verwaarloosde, onverzorde, stinkende castratiewond (natuurlijk??? zeker ook belachelijk om een wond te verzorgen en af te spuiten). Bij de vorige eigenaar, die hem gered had van de fokker, heeft hij een deken op gehad en bij mij ook. Hij wordt regelmatig goed geborsteld, wat volgens mij goed is voor de doorbloeding van de huid en de rainrot is zo goed als weg! Wordt al weer wat dikker en zit prima in z'n vel.. (mooi kort en glanzend).

Als ze bij Paard Natuurlijk dekens willen afraden vind ik dat prima, maar wees wel eerlijk en zeg dat dat dit niet bij onnatuurlijk gehouden en gebruikte (lees: wedstrijd) paarden aan te bevelen is. Deze paarden worden regelmatig geborsteld en staan op stal en aan hun vacht is niks natuurlijks meer. Afgeven op jury's, dat zij niet door een dikke vacht heen kunnen kijken, is echt klinkklare onzin!

Ik heb me echt MEGA zitten ergeren aan die PN site! Als ik ga hardlopen laat ik toch ook mijn winterjas niet aan! Daarom heeft mijn paard een "jas" aan die ik uit kan doen, zodat ie naar hartelust kan werken, zonder half dood te gaan aan oververhitting!

Als je je paard/pony "natuurlijk" houdt is er nix op tegen om hem zonder deken te laten staan, maar zodra je dat niet meer doet moet je ook niet gokken op z'n natuurlijke vacht etc. Met natuurlijk houden bedoel ik lekker nix aan doen, niet borstelen, niet binnenzetten. Mijn 3 jarige minipaardje staat er ook zo bij... (s'nachts wel binnen) Ziet er schattig uit, zo'n bolletje wol, maar ik vind 't niet mooi en zeker niet handig als je hem zou willen rijden! Als hij volgend jaar wordt gebruikt, gaat er ook zeker een dekentje op!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:55

Ik gebruik het meeste de zweetdeken omdat mijn paard met zijn MEGAvacht niet droog te stappen is. Als het echt keihard plenst en ik laat haar buiten om de benen te strekken, gooi ik even een regendeken op. Verder gebruik ik geen dekens. Toen ze vorig jaar binnen moest staan vw een blessure kreeg ze kalmeringsmiddel waardoor de bloedsomloop minder snel liep. Toen heeft ze wel de hele winter een deken op gehad maar normaal gesproken dus niet. Ik doe dit niet omdat wanneer ik ergens in het najaar begin met dekens, ze ALTIJD staat te zweten en dat vind ik zielig.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:35

Mijn paard staat nu onder een anky winter deken en zweet deken.Vriest het echt ver ondernul gaat de zweet er af en krijgt ze een twee honder er onder.Op de wei blijft de onderdeken om en gaat er een br 400 grams over heen met een hals.
Verder begin ik al vroeg met een zomerdeken en bij dat dan op en zomers staat ze onder haar super sterke anky vliegendeken die goed blijft zitten en ze heeft geen last meer van al die rond beesten.
En natuurlijk als ze nat is een zweetdekentje er om net als met in en uit stappen in de winter Lachen

Neeh laine heb het niet koud Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:01

ik gebruik geen dekens en mijn paard staat overdag buiten en 's nachts helaas binnen. Hi jheeft een deken van zichzelf: een wintervacht!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:27

Ook ik gebruik bijna nooit een deken voor de paarden. Geen voorstander, maar ook geen tegenstander. Normaal gesproken lopen ze 24/7 op de wei en hebben ze echt geen deken nodig, zo'n giga dikke wintervacht, ze hebben het echt niet koud.
Alleen mijn oudere merrie doe ik weleens een regendek op als het plenst of sneeuwt, zij kan wel iets meer bescherming gebruiken.