Paarden zonder weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Re: Paarden zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:49

[quote="xxappiexx"].Een paddock vind ik niks, in dat zand worden ze alleen maar hartstikke vies[quote]

haha wat moet ik dan zeggen
ik heb een SCHIMMEl
elke morgen elke middag elke avond
Rolt ze haar eens in onze paddock

het is een appeschimmel van 12 dus beestje is bijna voledig wit Clown

maar zolang ze haar amuseert Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:56

Nog een schimmel eigenaar.
En dat paard loopt zomer en winter zolang het licht is buiten

Zal ik hem maar niet laten zien als hij denkt dat in de modder rollen ook leuk is Tong uitsteken

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:01

Gelukkig heb ik een zwarte Clown .

In de zomer wil ik Eef toch echt lekker dag en nacht buiten op de wei hebben. In de winter moet ik wel genoegen nemen met een bakje/paddock, omdat hier in de grond schaars is en helemaal vertrapt wordt.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:12

Helaas ontbreekt het op de manege waar ik werk aan grasland. Er is simpelweg geen ruimte voor. Wel krijgen de paarden genoeg beweging en genoeg kracht- en ruwvoer. We hebben wel een springtuin/grote paddock waar ze 1 a 2 keer per week in kleine groepjes lekker vrij kunnen bewegen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:55

ik vind weidegang noodzakelijk Ja ik vind het nogal zielig voor een paard als het de hele dag op stal staat. Als ze dan nog in een paddock kunnen vind ik het al veel minder erg, maar de weide vind ik toch het beste Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:01

Sosha schreef:
Ik heb een gigantische wei....... waar mijn Haflinger hooguit 1 uurtje in mag (m.u.v. de winter) omdat ie anders gek wordt van de jeuk (eiwitten). Gras (wat hier groeit dan) doet hem echt geen goed, ookal vind ie het heerlijk. Als de wei te nat (en dus glad) wordt, willen ze er niet eens graag in.

Zolang ze maar voldoende beweging krijgen, is het geen probleem en die van mij doen niet eens moeilijk over de paddock, terwijl ze toch een wei gewend zijn.

Maar goed, vandaag is het voor die van mij dus wel een ideale dag om ze in de wei te zetten Haha! En dan ben ik toch wel blij dat ik 'm heb. Maar als het gras straks weer gaat groeien, zetten mijn buren de ponies er maar weer op! Heeft er toch nog iemand plezier van!

same here! ivm hoefbevangenheid mag ze anderhalf uur per dag op de wei, is wel fijn voor haar. verder staat ze heel de dag in een paddock, en word een uur epr dag gereden!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:23

Poohbeer schreef:
Als je denkt vanuit het paard, dat hij een kuddedier en bewegingsdier en dat hij zo'n 16 uur per dag normaal gesproken besteed aan kauwen/ eten (hetgeen nodig is voor een paard om echt gelukkig te kunnen zijn). Dan vind ik een paddock een paar uur per dag maar een mager alternatief voor weidegang.

Ja daar hebben we er weer 1 nou ik denk dat de meeste paarden tegenwoordig blij mogen zijn dat ze een paar uur per dag los komen of dit nu op het land is of in een paddock.Als ik al bij ons op stal kijk komen sommige mensen soms niet eens alle dagen en de andere dagen rijden ze een uurtje en verder komen die paarden er niet uit in de winter.

Zelf ben ik wel voor weidegang ik zou niet naar een pensionstal gaan waar geen weide bij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:26

Citaat:
.Als ik al bij ons op stal kijk komen sommige mensen soms niet eens alle dagen en de andere dagen rijden ze een uurtje en verder komen die paarden er niet uit in de winter.

Schandalig
dat vind ik dus echt dieren mishandeling
en die mensen die zo hun paard laten staan, durven wel te zeggen dat ze vegetarisch zijn oid omdat ze zo van dieren houden..bleh

geloof dat ik veel ruzie had op zo'n dergelijke stal Bloos

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 21:28

runningkawa schreef:
Citaat:
.Als ik al bij ons op stal kijk komen sommige mensen soms niet eens alle dagen en de andere dagen rijden ze een uurtje en verder komen die paarden er niet uit in de winter.

Schandalig
dat vind ik dus echt dieren mishandeling
en die mensen die zo hun paard laten staan, durven wel te zeggen dat ze vegetarisch zijn oid omdat ze zo van dieren houden..bleh

geloof dat ik veel ruzie had op zo'n dergelijke stal Bloos

Volkomen mee eens!

Op mijn vorige stal was ook een meid die alleen op zaterdag kwam om te rijden. Ze stond daar halfpension (noem je dat zo als je zelf de stal uitmest en zelf binnen en buiten zet Verward ). De hele winter stond het paard op stal. Wanneer ze kwam rijden was het paard natuurlijk op en top fris. Haar oplossing: kalmeringsvoer en slof eraan Boos! .

Kon me daar zo kwaad over maken, maar ik ben helaas niet het type dat daar dan iets over durft te zeggen (zou het wel willen).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:42

Alytje schreef:
ik vind weidegang noodzakelijk Ja ik vind het nogal zielig voor een paard als het de hele dag op stal staat. Als ze dan nog in een paddock kunnen vind ik het al veel minder erg, maar de weide vind ik toch het beste Knipoog

Ik snap je gedachtegang, maar mijn paard vind het echt heerlijk op stal. In de zomer gaat hij elke dag een paar uurtjes de wei op, en hij vind het heerlijk om weer naar stal te gaan. Ik vind weidegang niet noodzakelijk, maar wel het vrij rondbewegen mét soortgenoten.
Ik sta op een manege waar vele pensionpaarden echt alleen 's avonds uit stal geplukt worden om te rijden, en verder niks! IK moet er niet aan denken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:44

Bij ons staat dus ook een fjord die maar 2x per week uit de stal wordt geplukt.. die mensen komen gewoon niet! Verschrikkelijk, maar er is niks tegen te doen! Ik wacht nog even af, en dan zal ik de dierenbescherming bellen, ik kots die mensen echt uit.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:52

Ik vind het luxe voor sportpaarden die komen meerdere malen per dag de stal uit om bereden te worden en in de stapmolen gezet te worden en om ze te verzorgen. maar noodzakelijk voor "voor de sier paardjes" of paardjes die niet voor de intensieve sport worden gebruikt! Bij ons zijn ze verwend qua weidegang heerlijk als je ze zo tevreden ziet het mooiste vind ik nog dat 1 van onze pony's waarmee mn vriendin Z1 rijd lekker ertussen loopt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:08

Mijn paard staat thuis dus heb misschien makkelijk praten, maar ik weet 1 ding zeker hij zou nooit in (pension)stal zou komen te staan waar ze geen weidegang kunnen bieden.
Dat ze in de winter niet op de weide zouden mogen/kunnen kan ik nog inkomen, maar niet naar buiten dus niet iedere dag los in de bak of paddock vind ik belachelijk, wedstr paard, breekbaar paard, watjes paard, recreatie paard enz. maakt imo niks uit, een paard hoort zoveel mogelijk buiten te staan, het liefste ook swinters in de weide.

Als ik een paard zou hebben die om medische redenen niet op de wei zou mogen bv allergie of aanleg voor hbvh dan zou ik zorgen dat ie in een paddock of bak kwam te staan, maar altijd binnen of het grootste gedeelte vd dag binnen, vind ik niet paardwaardig.....sorry dat ik het zeg.

Noodzaak dus!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:11

cissie schreef:
Mijn paard staat thuis dus heb misschien makkelijk praten, maar ik weet 1 ding zeker hij zou nooit in (pension)stal zou komen te staan waar ze geen weidegang kunnen bieden.
Dat ze in de winter niet op de weide zouden mogen/kunnen kan ik nog inkomen, maar niet naar buiten dus niet iedere dag los in de bak of paddock vind ik belachelijk, wedstr paard, breekbaar paard, watjes paard, recreatie paard enz. maakt imo niks uit, een paard hoort zoveel mogelijk buiten te staan, het liefste ook swinters in de weide.

Als ik een paard zou hebben die om medische redenen niet op de wei zou mogen bv allergie of aanleg voor hbvh dan zou ik zorgen dat ie in een paddock of bak kwam te staan, maar altijd binnen of het grootste gedeelte vd dag binnen, vind ik niet paardwaardig.....sorry dat ik het zeg.

Noodzaak dus!

Mee-eens
Een paard is een wild dier, gun 'm wat vrijheid in de weide Knipoog

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 01:34

Sammiej schreef:
Mee-eens
Een paard is een wild dier, gun 'm wat vrijheid in de weide Knipoog

Maar wat als de weide nog kleiner is als een paddock? Hier, twee kilometer van me vandaan is iemand, die vroeger varkensboer was, maar meer heil zag in de paardenbusiness, slechts een paar vierkante meter weide ter beschikking heeft voor de paarden. Dan zie ik liever gezegd toch een paard het hele jaar door in een paddock die een stuk groter is, dan alleen in de zomer in zo'n mutserig stukje weiland.

Wat ik bedoel te zeggen hiermee is, is het zo belangrijk wat ze onder de hoeven hebben, houtsnippers, zand, modder of gras......

Volgens mij is het belangrijker dat ze uberhaupt buiten komen (maakt niet uit waarop) dan dat ze binnen ofzo staan.

Had me er eerder nooit zo in verdiept (ging er van uit dat weidegang normaal was).

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 03:44

mijn 2 paarden staan 24/7 in de wei +onbeperkt hooi

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:01

Citaat:

Mijn paard heeft dus zomerexzeem en die kan niet in het land,paddock of de bak.

Je denkt misschien ah wat zielig maar weet je wat pas zielig is. Een paard rondjes zien rennen door het land omdat hij zo'n jeuk heeft. Speciale deken heeft hij opgehad maar het maakt niets uit.

Hij staat liever op stal met een zomerdeken en zo'n machine die 16 uur per dag aan staat om de vliegen, muggen etc te doden in zijn stal.

Zodra je zijn deken afdoet omdat het zo warm is gaat hij meteen rondjes lopen en zich tegen het schot gooien.

En dan heb je nog van die mensen die een paard perse buiten willen hebben en dan gewoon de hele wei afzetten met stroomdraad want dan kan hij in ieder geval niet schuren. Frusty

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:56

Ik heb geen mogelijkheid tot weidegang, had ik dat wel dan mocht hij lekker het land in hoor.
Nu moet hij het doen met de paddock Knipoog en nee zielig is hij echt niet, hij kan zich uitleven.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn/haar paard in het land te zetten, en als ik sommige reacties lees moeten die mensen dus ook maar geen paard hebben want het is zielig? Verward

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:01

Ik vind weidegang wel noodzakelijk, zeker in de zomermaanden. Als het 's winters niet mogelijk is vind ik een paddock zeer zeker noodzakelijk... kunnen ze toch nog even de benen strekken Pling

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:01

Mijn paarden krijgen ook geen weidegang.
Vind het ook erg logisch, geen 1 pensionhouder doet aan weidegang hier in de omgeving.
En waarom wel ze vertrappen je hele land, en je hebt er in de zomer niets meer aan.

Mijn paarden komen in de bak overdag , daar mogen ze zich lekker een paar uren uitleven.
Dat is hun beweging wel.
En als ze er in staan, willen ze er ook wel weer gelijk uit Cool

Vroeger deed ik ze alleen buiten als het gevroren had en de grond hard was , zodat ze niets konden vertrappen.
Met wat kuil in het land

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:09

parouscha schreef:
Mijn paarden krijgen ook geen weidegang.
Vind het ook erg logisch, geen 1 pensionhouder doet aan weidegang hier in de omgeving.
En waarom wel ze vertrappen je hele land, en je hebt er in de zomer niets meer aan.

Dat is hier ook zo, maar dat heb ik er wel voor over. Tot nu toe is het land ALTIJD uit zichzelf weer bijgetrokken in het voorjaar, doet het dan niet dat trekken we het recht en helpen we het een handje. Klaar alweer.

Ik vind los bewegen op een flink stuk grond noodzakelijk, of dit nou zand of gras is maakt mij niet zo heel veel uit (gras vind ik zelf wel zo prettig, wij hebben hier nog nooit last gehad van hoefbevangenheid o.i.d. gelukkig) zolang die paarden maar lekker kunnen spelen.
Hier staan ze 24/7 buiten (zomer en winter) en toen ik gisteren even stond te kijken was ik daar toch wel weer verschrikkelijk blij mee, midden op de dag begonnen ze gewoon lekker met elkaar te spelen. Ik moet er dan niet aandenken om mijn (toch wel heel sociale Pling paard dat in een heel sociale groep staat en het is een vrij bevestigde rangorde) 23 uur per etmaal in een stal op te moeten sluiten.

PallyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:21

Helaas heb ik de pech dat ik niet over een stuk weiland beschik.
Maar mijn paarden staan overdag de hele dag in de buitenbak.
Tegen 9 uur gaan ze naar buiten en tussen 17 en 18 uur gaan ze weer naar binnen.
Ze zijn momenteel met z'n 3en en ze mogen graag even gek doen met z'n allen.

Ze zien er gezond en gelukkig uit en wat niet weet wat niet deerd.
Die van mij weten niet anders.

Tuurlijk gun ik ze wel een stuk weiland, maar ik ben in elk geval al blij dat mijn paarden het hele jaar door gewoon naar buiten kunnen en niet opgesloten zitten in hun stal.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:22

Ik vind weidegang wel noodzakelijk.
Op de pensionstal waar mijn paard nu staat, hebben ze vier kleine landjes, dit is nu 1 en al modder. Geen sprietje gras. Mijn paard heeft egg-bar ijzers, en die wil ik niet kwijt raken. Dus helaas heeft mijn paard al zo'n half jaar geen weidegang gehad. Ik vind het best zielig hoor.
Maar nog een paar weken en dan gaat mijn paard verhuizen naar een vriendin van mij. Zij zelf heeft 1 klein landje, maar ik mag van het land van mijn broer gebruiken maken (1 hectare). En dat land ligt bijna tegen het land van mijn vriendin aan.

De weidegang is ook 1 van de redenen dat ik van stal verhuis.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:25

Ik moest onlangs plots veranderen van stalling. Mijn eisen aan de nieuwe stalling was echt wel dat ze buiten konden. Daarom hoeft het geen weide te zijn, een paddock was ook goed.
Nu staan ze in de winter op een grote uitloop van zeker 45 vierkante meter, stallen en betonplaten ervoor niet meegerekend. meestal is de helft ervan blubber, maar liever dat dan ze te moeten opsluiten in een hokje van drie op drie. De weides(veel en groot) mag ik ook gebruiken om ze af en toe een aantal uren op te zetten behalve als het te nat weer is. En in de zomer vanaf mei tot... staan ze dag en nacht buiten op de wei.

Normaal ging ik daar maar vier maand blijven, maar ik zie dat mijn paardjes nu veel gelukkiger zijn( vooral mijn pony) dan de stalling ervoor waar ze wel elke dag op een zandweide liepen. Gras was er op die weiden niet meer te bespeuren plus dat ze de paarden er zomer en winter oplieten. In het voorjaar zal er dus ook niks kunnen groeien.

Hier hebben ze gras en kunnen ze es lekker crossen. En het idee dat ze deze zomer op een wei kunnen (met gras op!) maakt voor mij alles perfect. Als mijn pony dan na een rolbeurt al hinnikend opstaat en bokkend verder loopt op de wei, dan weet ik dat hij nu terug gelukkig is.

Ik vind in sommige gevallen de pensionstallingen zonder weidegang of een paddock wel triest. Ik zie op de manege waar ik ga rijden paarden staan waarvan ik weet dat ze hoop en al 1 keer per week uit dat hokje van drie op drie komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:33

simongek schreef:
Citaat:

En dan heb je nog van die mensen die een paard perse buiten willen hebben en dan gewoon de hele wei afzetten met stroomdraad want dan kan hij in ieder geval niet schuren. Frusty

Of om hun paard binnen de wei te houden. Knipoog

Trouwens ken zo een paardje en die heeft een speciale hals uit Engeland.Dit paard staat tussen 10.00 en 15.00 uur buiten voor en na die tijden komen de kleine witte vliegjes die dit ongemak veroorzaakt. Misschien een tip. Voorheen schuurde dit paard zo erg dat ze op de grond van de stal ging liggen om haar manenkam te schuren. Dat paard ging kapot van de jeuk, en ziet er nu heel mooi uit en heeft geen jeuk meer.