Rare vraag over aansnoerneusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Rare vraag over aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:03

Het paard van een vriendin van mij kauwt ook altijd zo lekker op het bit, neusriem zit gewoon goed. Maar als je dan inderdaad op het verkeerde moment een foto maakt lijkt het alsof zijn mond heel erg open zit.
Maar je weet zelf waardoor het komt, de jury ziet geen constant open mond, dus waar maak je je druk om?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 18:40

het is absoluut niks rijtechnisch of medisch.. ik krijg les van een hele goede instructeur en die heeft niks op onze aanleuning aan te merken. Het is zo dat hij graag met alles speelt, in de omgang ook, hij speelt met touwtjes, ballen, noem het allemaal maar op. zo ook met het bit, hij moet iets in zijn mond hebben waar hij op kauwt. Dit is ook geen vraag over het rijtechnische gedeelte anders had ik het zeker bij rijtechnische problemen neergezet.. Knipoog

Bedankt allemaal voor de reacties en grappig dat er zo'n discussie uit op komt..

Nog even toelichting waarom geen sperriem..hij loopt hier gewoon niet fijn op... het verschil is heel duidelijk te zien en te voelen Ja

Wishfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:35

Misschien is dit een beetje een waardeloze opmerking, maar kan de foto niet gewoon op een "kauwmoment" genomen zijn?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:08

Naomi .. dat zie je helemaal goed hoor meid, een normale neusriem kan je ook té strak aantrekken.

een aan snoerneusriem is bedoelt om ltoch confortabeler voor het paard te zitten als je hem strakker vast hebt doordat hij zo breed en zacht hoort te zijn.
Het principe blijftr wel het zelfde en dat is dan je het paard er zijn mond mee kan dichthouden.

Echter imo zal een paard dat heel fijn en eerlijk op de aanleuning loopt niet zo snel de mond helemaal open doen. Vandaar dat ik ook zeg, kijk keerst kritisch naar de hulpen handhouding, manier van rijden etc. sommige kleine foutjes kunnen nét die aanleuning vestoren.

Er zijn wel paarden die echt heel makkelijk met de mond open lopen maar het is ook best vaak de ruiter die ervoor zorgt dat het paard de mond opent.
In zo'n geval kan je er een stuk touw om knopen en dan werkt het nog niet.

Deze TS geeft wel heel goed aan dat ze haat paard de ruimte wilgeven in de mond, daar ben ik ook voor.
Misschien wil het bit een maatje groter het probleem oplossen (wat ik aan de foto zie past het wel maar houd het niet over).

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 21:16

riant, het verhaal van het bitje is half waar. Hij mag een halve cm groter, zo'n gevoel had ik zelf ook. Maar dit bit heb ik ook nog niet zo lang. Hiervoor had ik combinatie 13 cm bit met deze neusriem, effect blijft hetzelfde hoor, kauwkauwkauw. dus het ligt echter niet aan het bit dat hij kauwt (of hoe je het wil verwoorden Haha! )
Alle combinatie's zijn geprobeerd, 12,5 cm met hoge en dubbele neusriem en 13 cm met hoge en dubbele neusriem. Bij allebei reageerde hij stug op de dubbele neusriem en knabbelt hij als een gek bij de hoge neusriem..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:31

OKe dat wist ik niet Ymke, heb je een dubbelgebroken of enkelgebroken bitje..
Dubelgebroken is soms zachter maar wel veel beweegelijker, enkelgebroken blijft vrij zacht maar ligt wat stiller in de mond.
Als het gaat om en echte kauw beweging vind ik dat op zich eigenlijk niet zo een probleem en moet het met de tijd wel gewoon beter worden.

Liever dat je paard lekker gaan knabbelen op het bit dan dat hij het tussen zijn kiezen pakt. Ik zou dan gewoon doen wat voor jouw gevoel fijn rijdt, en eenf ijne aanleuning geeft. Een foto is maar een moment, als hij kauwt moet hij op een ander moment zijn mond ook wel dicht hebben Knipoog

Niet te veel zorgen maken, eventueel zou je een kneveltrens kunnen proberen die zijn eer ook dubbelgebroken en ligt nog weer stabieler in de mond.
Ik ben eigenlijk geen voorstander van al te veel veranderingen aan bitten en toestanden. Mijn eerste paard liep regelamtig met zijn tong een meter uit zijn mond, maar was wel echt heel fijn te rijden.. ik heb er een halve ijzerwinkel ingestopt (bij wijze van spreken) en met een massief argentaan lepelbit (kasssaa!!!) kreeg hij zijn tong er nog langs dus ik ben weer bij mijn ordinaire watertrens uitgekomen.

Hij was er prima op te rijden, allen er bungelde af en toe een lap tong uit zijn mond.. is me nog steeds een raadsel (en ja ik had veel les van een goede inctructeur).

Toch bij je eigen gevoel blijven, jij kent jou paard het beste, probeer het spimpel te houden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:11

patos schreef:
runningkawa schreef:

Ze zouden van mij anders best op wedstrijden mogen verplichten helemaal geen neusriem te hebben
dan zie je wie er eerlijk aanleuning heeft en wie zijn paard de bek dichsnoert.
En dat laatste doen er veels te veel Verdrietig

Daar heb je wel een punt, maar was de neusriem van origine niet bedoeld om het bit een rustigere ligging in de mond te geven?

Ja, daar doelde ik ook op.

Ik gebruik zelf ook een aansnoerneusriem, maar ik heb hem op het meest losse gaatje. Ik heb hem gekozen omdat ik het erg mooi vind en het verder een dik en zacht gevoerd is. Aansnoeren doe ik zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:18

Ik heb er zelf ook
Vind ze ook schitterend Ja
Maar idd gewoon lekker los, dan is hij net zo mooi als strak Lachen

Maar ik ben eens geschrokken terwijl iemand zijn paard op stond te zadelen en zag hoe dat ding letterlijk aangesingeld werd..
En dat zie je op een afstand in de proef ook niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:25

Ik ben het met je eens Runningkawa helaas zoals ik al eerder schreef heb je ook te maken met de verschillende type paarden.

Ik heb nu 2 paarden allebei erg verschillend en de neusriem kan op beide anders zitten. Leys zit hij strak en op Urban losser.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:38

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar ik ben eens geschrokken terwijl iemand zijn paard op stond te zadelen en zag hoe dat ding letterlijk aangesingeld werd..

ik kan het je nog sterker vertellen. Ik rij een paard voor iemand dat op de plek van de aansnoerneusriem geen haar meer heeft...
En de eigenaresse vraagt zich nog steeds af waarom het paard niet na wil geven Lips are sealed

Ze is nu op vakantie maar als ze terug is zal ik het haar eens haarfijn uitleggen Lijst

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:52

Ik heb sinds kort ook de sperriem aan de wilgen gehangen want die had ik zo los zitten dat het toch nergens op sloeg. Ik heb nu ook zo'n aansnoer geval, maar ik snoer hem dus niet aan!!

Ik had de neusriem al nooit strak zitten maar na een gruwelijk verhaal in de Hoefslag kan de neusriem mij niet los genoeg zitten!!!

Het verhaal ging dat men een helicopter geluid hoorde op het concours terrein. Maar niemand zag een helicopter. Het geluid kwam uit de springring waar een combinatie bezig was.
Nadat deze combinatie klaar was, stapte deze ruiter af en maakte de neusriem los, het geluid was meteen weg en het paard kon weer ademen........

In mijn optiek geeft een paard na op de juiste hulpen en door zijn lijf en niet door een strak leertje om zijn neus.

Er zijn zoveel oorzaken te noemen voor niet nageven (rugklachten evt. door zadel, verkorte spieren, haken op kiezen, wondje in mond en ga zo maar door) en in mijn ogen kan dat niet opgelost worden door een superstrakke neusriem.
Maar ja, wie ben ik......

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:47

je hebt natuurlijk aansnoeren en aansnoeren Knipoog
Ik doe hem zo strak dat ik er aan de zijkant nog een vinger tussen kan steken. Maar boven en onder zeker niet. Als er nog meer gaatjes in zouden zitten zou ik hem in princiepe nog strakker kunnen doen, en dat is dus aansnoeren nummer 2. Dat is gewoon fout, en zou in mijn ogen strafbaar moeten zijn. Maar als je fatsoenlijk aansnoert is het dus een hoge neusriem die niet pijn doet als je hem wat strakker doet. Ze zijn immers goed gevoerd en breed. Dat gaat niet voor elke hoge neusriem op. Stel je eens voor wat een pijn dat geeft als je hem normaal aan zou snoeren met een dunne ongevoerde hoge neusriem...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:23

Ik rij gewoon zonder neusriem Haha! Kan ik hem ook niet te strak doen.