Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jorg

Re: Als je Z rijdt kan je pas goed rijden> mening gevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:29

iemand die zn paard in een "snel tempo"van t B naar T Z kan rijden, heeft een stuk basis onder de knie!!!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:14

Ja, wat is goed rijden? Ik denk als je Z rijd je wel bepaalde rijtechnische vaardigheden onder de knie moet hebben. Ik heb veel respect voor mensen die zichzelf naar de Z toe rijden...al die wedstrijden.... ik heb er geen zin in om elke week op pad te moeten. Zelf heb ik ook mensen zien rijden in de M2 wat ik niet echt paardvriendelijk vind. Ik vind het belangrijk dat je samen met je paard wat kunt berijken...het is toch je vriendje?
Ik vind het ook heel wat anders als je een goed gefokt dressuur paard hebt wat al ervaring heeft, die je dan naar de Z rijdt of dat je een fries ofzo hebt...en in de Z komt te rijden. Dat is pas respect!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:28

miss heb je wel een z paard!! maar iemand die in l1 zit, kan ook heel goed rijden hoor!! en de een rijd meer wedstrijden dan de ander.. ik denk dus niet dat het aan het niveau ligt.. Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:53

een goede ruiter begrijpt zijn paard en kan daar ook prima op inspringen een goede ruiter werk zegmaar samen ipv met grof geweld het paard flink onderdanig maken en dan zeggen dsat het zo'n goed paard is.

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:02

Totaal niet mee eens.

Om een voorbeeldje te geven:
De meeste ruiters die meerijden met de Nederlandse of zelfs Wereld Kampioenschappen voor IJslandse paarden kunnen erg goed rijden, en zijn in mijn ogen goede ruiters.
Maar omdat ze IJslands rijden, en geen dressuur, kunnen ze (volgens de stelling) dus nooit een goede ruiter zijn..?

Onzin..!!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:39

Niet elke ruiter kan klikken met een paard. Het wil niet zeggen dat een Z ruiter met een B paard de sterren van de hemel rijdt. Een combinatie moet groeien en een Z ruiter krijgt een B paard niet in een twee drie alle Z oefeningen ingeprent. Niet elke ruiter kan met elk paard naar de Z toe rijden. Zo wil de ene ruiter absoluut geen heethoofd en de andere ruiter wil absoluut geen trapzak...

Als Z ruiter heb je wel veel ervaring. Je kent de hulpen, de oefeningen. Een paard alleen loopt nooit uitzichzelf een Z proef, de ruiter verteld wat het paard moet doen. Ik vind over het algemeen een Z ruiter aardig kunnen rijden, men zit niet voor niks in de Z... Helaas zijn er uitzonderingen...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:55

ben ik het niet echt mee eens. ik ken iemand heeft 2 paarden naar de Z gereden.En wil er echt niet naar kijken hoed krampachtig die paarden lopen. lekker met de slof in elkaar getrokken . Je kan dan een paard de Z oefeningen laten zien, maar een harmonieus beeld geeft het in elk geval niet, en als je maar vaak genoeg start dat krijg je wel een keer punten.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:39

Het ligt er heel erg aan. En wat versta je onder goed rijden? Een braaf paard wat een hoop kan en aanleg heeft in de Z krijgen?
Of een heel groen paard zonder toonaangevende ouders of bewegingen in het Z krijgen?

Jury's kijken toch ook naar het plaatje en als je een hoop neerteld voor een giga mooi paard en deze netjes rijd heb je toch sneller een WP dan een doorsnee paard dat je netjes rijd Pling
Het ligt er maar net aan.

Als je meerdere paarden netjes in het Z of hoger krijgt en thuis netjes rijd zonder teveel hulpteugels e.d. dan ben je voor mij zeker een goede ruiter! Maar ook mensen die lekker wegrijden op hun eigen paardje en 'maar' in het L starten, kan ik ook een goede ruiter vinden!

Oh jah en sommige mensen zeggen met een Paard dat al Z gelopen heeft is het makkelijker er te komen dan een die dat niet gelopen heeft. Vind ik onzin. Ook al hebben ze het niet gelopen, dan kunnen ze alsnog Z aangereden zijn. En kom maar eens goed in de L naar voren met een Z paard. Netjes wijken zonder meteen appuyementen e.d. te rijden Clown

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:00

Ik zie het eigenlijk anders, ik rijd nu Z1, maar kom er steeds meer achter dat ik nog heel veel te leren heb. Dat had ik in de Bt/m M1 helemaal niet zo door. Maar ik denk dat je in rijtechnische vaardigheden wel meer onder de knie hebt dan een B-ruiter.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:55

Geef mij een doorgetraint lichte tour paard en een maand de tijd, en ik zet voor jou een Z poef neer een meer als het moet ..
Ik heb het geluk gehad om ooit (toen ik nog jong was) een aantal fijn doorgreden paarden te mogen rijden (met training en begeleiding) en heb er verschrikkelijk veel van geleerd.

Maar ik heb zelf groene paarden niet verder gereden dan het M (maar daar ben ik springruiter voor Haha!).

Het hangt er van de combinatie af. Als iemand ieder weekeinde op wedstrijd gaat en daarin doorzet mnoet je wel een keer M1 kunnen rijden zonder een techisch goede rijkunst denk ik.

Ik heb meer resect voor iemand die een Fjord het Z in krijgt dan iemand die een KWPN-er die kan dansen met M in krijgt bij wijze van spreken.

Er valt over de discussieren natuurlijk maar als ik een paard zou kunnen betalen met alle knoppen erop, en die de uitstraling en het gangwerk mee heeft denk ik (met 22 jaar ervaring) dat ik ook wel het Z haal in afzienbare tijd, maar dat is voor mij de sport niet.

Zowiezo zegt Z dressuur me geen biet, want ik spring, en aan de anderen kant zie ik zat Z ruiters die de helft van de basis hebben overgelsagen.

Voor mij is het zo dat diegene die niet alleen IN het Z komt maar er ook weer UIT komt echt wel een goed gevoel een een stukje talent moet hebben. maar da's dressuur ..

Hoe zit het met springen? Kan een goede ruiter ook ieder paard een M springparcours laten lopen?? Een M parcours tussen de paarden is in mijn ogen toch geen kattepis?...

ik ben erg benieuwd hoe men daarover denkt.....

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 01:02

Ja, ik vind het nog altijd moeilijk om hierop een mening te geven.
Tuurlijk vind ik het goed als iemand Z rijdt en echt ontzettend knap als een ruiter een paard van de B naar het Z weet te rijden... daar heb ik alleen maar bewondering voor.

Nog even over het springen...
Ja, ik denk dat je dan een paard met lef en een ruiter met lef nodig moet hebben. Knipoog
Het springen is volgens mij minder natuurlijk dan het dressuren, dus denk ik dat je paard dan echt wat moet kunnen en daarbij lef moet hebben.
Tuurlijk weet ik (voordat ik heel Bokt op me krijg Bloos ) dat je met het ene paard sneller in het Z dressuur komt dan met het andere paard maar toch blijf ik dat moeilijker vinden om daarop een mening te vormen.
Misschien ook wel erg blond van mij Bloos
Hoop nog altijd op jullie mening... vindt het eigenlijk zo erg van mezelf dat ik daarop nog altijd geen mening heb Bloos Bloos

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 08:50

Nee ben ik het niet mee eens, ik heb een aantal Z-ruiters gekend die ik voor geen goud op mijn eigen paard zou laten rijden, ruiters waar ik dus echt de bak voor uitvluchtte omdat ik het niet kon aanzien hoe er met die paarden omgegaan werd, en ik ben geen zeikert, maar dit sloeg letterlijk alles.
Ik kende ook een meisje wat idd van B naar het Z2 was gekomen, en die echt heel fijn kon rijden...
Ook genoeg mensen die nooit een wedstrijd rijden maar werkelijk super kunnen rijden.
Nee het niveau zegt me niets, werkelijk waar niets! ik vind het per individu verschillend Knipoog

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:10

Jullie hebben het nu wel over ruiters die Z rijden... bv dat het niet moeilijk is want hun paard liep al Z ofzo..

Maar je kunt het ook langs de andere kant bekijken... is elk Z paard wel een goed paard?

Ik denk van niet, je hebt wel degelijk grote verschillen in Z paarden, je hebt paarden die bij Z1+1 a 2 blijven hangen, maar je hebt Z paarden die Z2 + tig lopen.

Komt paard 1 bij een B ruiter zal deze echt niet razend snel in de Z komen. Komt paard 2 bij een B ruiter misschien ook niet, maar heeft wel meer kans.

Terwijl van beide ruiters wordt gezegt dat het gemakkelijk is wat ze doen, want het paard heeft al alle knopjes. Zou ruiter 1 slecht rijden op wedstrijden dan kan hij niet rijden volgens vele. En ruiter 2 rijdt goed, en kan ook niet rijden?? (want alle knopjes zaten er immers op?
)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:11

Tja, ik rijd nu Z1, met een beetje geluk binnen 1 of 2 wedstrijden Z2 en er zit bij ons nog genoeg vooruitgang in, ook al is Patos niet al te groot, heeft ze geen bijzondere gangen of staat hoor op haar benen.
Patos kende niets voordat ik haar kreeg, en ik ben zelf nooit verder geweest dan L2 (manege). Ik denk toch dat je dan meer een voldaan gevoel hebt nadat je de Z door bent, dan iemand die een Z paard nogmaals naar de Z rijdt. Hoewel een goed leerpaard voor mij ook lang niet slecht was geweest, maar het is erg leuk om alles (onder goede begeleiding) samen met je paard te leren.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:26

Ik zou graag van mezelf zeggen dat ik dus goed kan rijden, maar helaas pindakaas Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:33

ikke schreef:
Mwah, dit gaat dus helemaal nergens over. Ik ken mensen die geweldig kunnen rijden, maar nog nooit een wedstrijdring van binnen hebben bekeken, en rampzalige prutsers (bijna dierenmishandeling) maar wel in de M of Z uitkomen. Het maakt ook niet uit welke wedstrijddisipline je bekijkt, het geclaimde niveau zegt niks over de kennis en kunde van de ruiter.

helemaal eens

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:37

Ik vind dat als je L rijdt toch ook al deftig kunt rijden. Voor mij is "kunnen rijden" alle gangen onder controle hebben en een simpele dressuurproef goed ten einde kunnen brengen. Als je Z afkan heb je heel veel geluk. Niet iedereen zal later tot de Z kunnen behoren of hebben gewoon geen zin om Z te gaan rijden, ook al beheren ze het rijden goed.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:23

ik denk dat er goeie B-ruiters zijn en slechte Z-ruiters, het hangt af van het paard wat je (kan) hebben, instructie...

ik denk dat je goed kan rijden als je een paard kan verbeteren, iets uit een paard kan halen, als je correct en eerlijk rijdt en een nette zit hebt.
als een manegeruiter dat doet met een manegepaard, kan die mi ook goed rijden. dwz, als die later een eigen paard zou hebben en juiste instructie, is die persoon eerlijk genoeg om goed te rijden.

ik zou liever zien dat een elke Z-ruiter een goeie ruiter is Haha! , helaas kan zelfs ik zien dat dat niet altijd het geval is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:29

ikke schreef:
Mwah, dit gaat dus helemaal nergens over. Ik ken mensen die geweldig kunnen rijden, maar nog nooit een wedstrijdring van binnen hebben bekeken, en rampzalige prutsers (bijna dierenmishandeling) maar wel in de M of Z uitkomen. Het maakt ook niet uit welke wedstrijddisipline je bekijkt, het geclaimde niveau zegt niks over de kennis en kunde van de ruiter.

en vice versa *LOL*

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:28

sas00 schreef:
Ja, ik vind het nog altijd moeilijk om hierop een mening te geven.
Tuurlijk vind ik het goed als iemand Z rijdt en echt ontzettend knap als een ruiter een paard van de B naar het Z weet te rijden... daar heb ik alleen maar bewondering voor.

Nog even over het springen...
Ja, ik denk dat je dan een paard met lef en een ruiter met lef nodig moet hebben. Knipoog
Het springen is volgens mij minder natuurlijk dan het dressuren, dus denk ik dat je paard dan echt wat moet kunnen en daarbij lef moet hebben.
Tuurlijk weet ik (voordat ik heel Bokt op me krijg Bloos ) dat je met het ene paard sneller in het Z dressuur komt dan met het andere paard maar toch blijf ik dat moeilijker vinden om daarop een mening te vormen.
Misschien ook wel erg blond van mij Bloos
Hoop nog altijd op jullie mening... vindt het eigenlijk zo erg van mezelf dat ik daarop nog altijd geen mening heb Bloos Bloos

Dit vind ik nou altijd zo grappig..

Voor springen heb je dus lef nodig en voor dressuur moet je kunnen rijden.

m.a.w. als je M spingen bent heb je een goed paard en veel lef maar hoef je niet te kunnen rijden??

Haha!

Springen minder natuurlijk dan Dressuur..????? ik zie wilde paarden toch echt vaker een sprongetje maken dan een pirouette galloperen hoor....

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:35

Citaat:
Als je Z rijdt kan je pas goed rijden>

ben ik het absoluut niet mee eens.

ik had een "instructrice" die Z reed en zich zelf heel wat vond.
van 20 rijdende leden in de les hadden we op het laatst nog maar 1 over die bleef meer omdat ze het anders zielig vond.

die zelfde zogenaamde Z ruiter heeft het paard waar ik nu op rij totaal verpest door haar gezaag en spoor gebruik.

zij is nu hard in de mond (begint nu losser te worden na 6 maand) en dood voor been, ze kan nu een paar passen wijken op 1 hand. gewone voltes kon ze niet en vanuit verzamdelde draf naar galop al helemaal niet alleen vanuit uitgestrekt erin vallen

ik rij zelf geen wedstrijden (vind er niet zoveel aan) maar durf wel te zeggen dat ik beter kan rijden dan die Z ruiter.
als ik elke dag ga trainen en 1 a 2 keer per week goede begeleiding krijg kan ik ook gerust Z rijden (vooral met dit paard)

maar L en M vind ik al hoog zat laat mij maar genieten van de bossen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:54

Niet iedere ruiter heeft de behoefte Z te starten...
Als ik met Sem écht gaat trainen ohz. moet het te doen zijn, maar ik heb gewoon een onwijze hekel aan die rotsfeer bij dat dressuur. Dus mij zie je daar echt niet komen. Zo zijn er nog heel veel mensen, die thuis lekker trainen op dressuur maar bijv. springen of eventing of weet ik veel wat als wedstrijdtak doen.

Om dan nog niet te denken aan mensen die het geld hebben om een paard te kopen met alle knoppen en die 3x in de week superprivéles krijgen, kijk op die manier komen er nog veel meer aan de top...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:15

Pascha schreef:
Je paard van groen naar het Z rijden vind ik een betere prestatie, dan het in een jaar van de B naar de Z rijden met een voormalig Z-paard waar alle knoppen al opzitten..... Dan zegt dat niks over je rijkunsten. Dus ik denk dat je daar een scheiding tussen moet leggen.

Verward Sorry, ik ken paarden in met Z-niveau die door Z ruiters verreden zijn, toch lopen ze nog altijd in het Z (sommige hoger). Sommige zijn door een andere ruiter niet eens normaal te rijden, doordat er geen 'normale' knoppen meer op zitten. Dus dat het makkelijker is om een voormalig Z paard opnieuw door te rijden naar het Z is niet juist naar mijn mening.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:18

Kort maar krachtig, je kunt pas goed rijden wanneer al je vingers even lang zijn gegroeid.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:21

wat is de definitie van goed rijden?