erg leuk paardje maar mag niet gekeurd van eigenaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: erg leuk paardje maar mag niet gekeurd van eigenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:10

Niet kopen, tenzij je de gok wil nemen of de prijs dusdanig laag is dat je dat ook voor een slachtpaard terug kan krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:21

Je zou hem kunnen kopen, maar voor die tijd wel even kijken hoe het zit met eventuele teruggave i.v.m. verborgen gebreken, omdat daar nieuwe regels voor zijn. Als je wel aan het paard vast zit als je niet hebt laten keuren zou ik het niet doen. Kun je het paard in dit geval wel teruggeven kun je hem kopen (maar wel even de eigenaar inlichten dat ze hem in geval van terugkrijgt).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:53

Zou het ook niet doen. Altijd laten keuren door eigen dierenarts, en niet de dierenarts die de verkopende partij adviseert. En voor de zekerheid altijd even een bloedmomster af laten nemen.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat de mijne ook niet gekeurd is, maar die word dit jaar 13 reed ik al 1,5 jaar. En ik kon de verzekering zo over nemen dus daarvoor hoefde hij ook niet gekeurd te worden. En hij was 2 jaar terug nog goedgekeurd op zijn voorbenen, en als 3.5 jarige uitgebreid voor verzekering.
Het kan inderdaad goed zijn dat die andere koper er helemaal niet is, anders was hij toch allang verkocht geweest aan die andere koper. En gaat de verkoper niet zitten wachten totdat jij het paard zonder keuring wil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:55

Bezie het ook eens vanuit de verkopende partij. Stel dat het paard niet wordt goedgekeurd, terwijl dit niet terecht is? Ik heb het namelijk een paar keer zien gebeuren dat paarden werden afgekeurd terwijl daar geen enkele reden voor was. Zit je wel met een paard waar een negatief aankoop advies voor is gegeven.
Het ligt natuurlijk ook aan de prijs. Als die laag genoeg is en jou eisen aan het paard niet te hoog, dan zou je het kunnen doen, maar er zit natuurlijk een risico aan.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:42

Ik zou het niet vertrouwen in ieder geval..........

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:52

Een paard keuren is altijd spannend, voor zowel de verkopende als kopende partij, ook als je als verkoper geen mankementen kent. Maar daarom maken ze ook röntgenfoto's... omdat wij mensen er nu eenmaal niet IN kunnen kijken.

Maar als een verkoper zo pertinent tegen keuren is vermoedt deze waarschijnlijk dat 't paard er niet door gaat komen.

ikke schreef:
Bezie het ook eens vanuit de verkopende partij. Stel dat het paard niet wordt goedgekeurd, terwijl dit niet terecht is? Ik heb het namelijk een paar keer zien gebeuren dat paarden werden afgekeurd terwijl daar geen enkele reden voor was. Zit je wel met een paard waar een negatief aankoop advies voor is gegeven.

Nou, je kunt met de foto's altijd nog naar een andere DA (waar je dan wel vertrouwen in hebt) om ze nogmaals te laten beoordelen!

IngridM schreef:
Ik zou het niet vertrouwen in ieder geval..........

Helemaal mee eens!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:00

dit klinkt niet erg goed
Ik zou het niet vertrouwen wie zegt er nu dat een paard door andere mensen zo gekocht wordt
Hoe kan jij dit paard dan nog kopen want in feite is het paard al verkocht
Dit zijn verkoop praatjes om jou tot een snel ja te dwingen
Niets keuren niets proberen gewoon kopen en wegwezen met dat beest ( hier klopt dus iets niet)

Ik zelf heb ook een paard te koop maar zal dit paard als er iemand zegt dat hij hem wil niet aan iemand anders aanbieden en zeggen dat ze hem niet mogen laten keuren want er zijn al andere mensen die hem zonder keuring willen.
Dit is toch zo krom als het maar zijn kan.
Ja heb dit trouwens wel gedaan toen bleek dat de mensen die er intresse in hadden niet te vertrouwen waren en toen heb ik gezegd dat er iemand anders 1000 euro meer voor betaalde dat de prijs dus niet te onderhandellen was.
Ze hebben hem toen gelukkig laten staan en zodoende is hij dus nu nog te koop
Maar ik heb dit niet gedaan om de kopers tot een verkoop te dwingen maar tot een niet koop te dwingen

Als je nog naar een paard op zoek bent is die van mij misschien wel iets voor je weet natuurlijk niet wat je zoekt maar het zou kunnen klikken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:05

gomir schreef:
Ik check dat altijd al voor ik ga kijken...

Heb ik ook een keer gedaan, aan de telefoon. Paardje stond nogal ver weg...dus eerst opgebeld met een aantal vragen waaronder dus ook, of het paard gekeurd mocht worden.

Geen probleem...

Wij gaan kijken...best een leuk dier, maar volgens mij niet helemaal in orde en we hebben het weer over de keuring. Als ie goedgekeurd word koop het dier. Mocht hij opeens niet meer gekeurd worden, omdat hij al zo goedkoop was....

Lekker is dat, rijd je dat hele pokke eind om te komen kijken, krijg je dat...

Mijn advies gaat met de rest mee, niet keuren? Niet kopen.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:32

Tja ik kan wel meer van het zelfde gaan zeggen maar ik denk niet dat het veel helpt. Ik zou het niet doen zeker omdat je al een keer teleurgesteld bent.

Als je nog een leuk paard zoekt ik weet er wel een pb maar ff.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:49

Hoe oud is het paardje waar het over gaat ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:04

mylano, ik heb het in voorkomend geval niet over foto's maar over een klinische keuring. Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard onterecht wordt afgekeurd.
Ook keuringen zijn ook niet zaligmakend en die indruk wordt nu ook een beetje gewekt. Blijft dat als jij geen goed gevoel hebt bij de weigering, je het paard gewoon moet laten staan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:12

Afblijven dan hè!
Geen keuring, geen aankoop!
Al is het nog zo'n leuk paard, niet kopen zonder keuren....
En al helemaal niet als de eigenaar niet instemt!
Zulke mensen moet je vertrouwen tot zover je ze kunt gooien Schijnheilig !

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:36

ikke schreef:
mylano, ik heb het in voorkomend geval niet over foto's maar over een klinische keuring.

Sorry, niet goed begrepen... lukt nog niet helemaal om tussen de regels door te lezen...

ikke schreef:
Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard onterecht wordt afgekeurd

Weet ik, maar er worden meer paarden terecht afgekeurd...

ikke schreef:
Ook keuringen zijn ook niet zaligmakend en die indruk wordt nu ook een beetje gewekt.

Absoluut met je eens. Paard kan vandaag helemaal super oke zijn en morgen doodziek... Een keuring is echt een momentopname.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:25

ikke schreef:
Ook keuringen zijn ook niet zaligmakend en die indruk wordt nu ook een beetje gewekt. Blijft dat als jij geen goed gevoel hebt bij de weigering, je het paard gewoon moet laten staan.

Nee keuringen zijn niet zaligmakend daarom kan je het paard terugbrengen als er binnen een bep. toch een verborgen gebrek blijkt te zijn.
Een keuring kan je wel vertrouwen mocht je dat niet neem dan je eigen DA mee of zoek zelf een kliniek uit.

Wat ik me af vroeg ben je ook van plan om te betalen als het paard wordt afgekeurd? of betaal je de keuring alleen als het paard wordt goed gekeurd. Dat is nl. meestal de afspraak die wij maken.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:48

Hier zou ik NIET aan beginnen. Als het paard goed is, is er niets aan de hand bij een keuring. Als de mensen weigeren terwijl jij ook nog eens aangeeft de keuring zelf te betalen, ben ik bang dat er toch iets mis zal zijn aan het paard. Een andere reden voor het niet willen van een keuring kan ik namelijk niet bedenken...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:48

Ik ga met de kudde mee....normaal ben ik niet zo volgzaam Haha!
Niet keuren, niet kopen.

Betreft die 2e koper, ja het is mogelijk maar vaak ook verkooptechniek.
Ze proberen je onder druk te zetten om je snel te laten beslissen.
Maar als het een heeeeeeeeeel goedkoop paard is kan het idd zo zijn dat een handelaartje het paard ongekeurd wel wil kopen.
Dan geef ik de verkoper gelijk.
Wat wel vreemd is, is dat hij jou dus laat komen voor dit paard terwijl hij hem naar eigen zeggen al ongekeurd verkocht heeft.

Zo heb ik ooit eens een paard gekeken waar Sjef (Janssen) ook voor zou komen die week. Dat maakt bij mij geen indruk.
Sjef had blijkbaar iets anders te doen, want het paard staat na maanden nog steeds te koop.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 17:45

Ik heb gister gebeld om te zeggen dat ik het niet doe. Drie keer raden welk paard ik vandaag te koop aangeboden zag staan op internet....
Dus, ze had toch een andere koper? Erg jammer dat mensen zo uit hun nek kletsen maja
iig bedankt! Ik kijk rustig verder naar n andere pony die wel gekeurd mag worden!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:03

groot gelijk Tong uitsteken
succes met het zoeken een leuke pony Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:15

Heel goed dat je het dier hebt laten staan.
En voor de volgende keer: Bij het eerste gesprek per mail/foon altijd eerst vragen of je het dier volledig mag keuren onder voorbehoud dat de keuringskosten voor de eigenaar zijn.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:37

Sjuimpje schreef:
Heel goed dat je het dier hebt laten staan.
En voor de volgende keer: Bij het eerste gesprek per mail/foon altijd eerst vragen of je het dier volledig mag keuren onder voorbehoud dat de keuringskosten voor de eigenaar zijn.

Dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Jij wil het paard laten keuren, de verkoper niet.
Je kan wel overleggen of de keuringskosten voor de koper zijn mits afgekeurd, dat is enigzinds nog reeel.

Toch zijn er weinig verkopers die dat doen, ondanks dat het paard dan toch goedgekeurd wordt.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:25

Ik heb ook gehad dat de pony die ik verkocht op 1 been werd afgekeurd. Mijn DA was wel zo eerlijk om tegen de kopers te zeggen dat het een momentopname was. 10 dagen later is de buigproef opnieuw gedaan en liep hij er vlekkeloos doorheen!
Wij hanteren meestal de regel goedgekeurd is voor koper, afgekeurd is voor ons. Maar een keuring weigeren vind ik erg raar.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:29

Citaat:
Maar een keuring weigeren vind ik erg raar.

vind ik ook Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:45

Sjuimpje schreef:

Als je het zo stelt, zou je bij mij niet eens hoeven komen kijken. Keuren mag...maar keuringskosten zijn voor de eventuele koper niet de eigenaar van het paard.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:07

Ineke2 schreef:
Sjuimpje schreef:

Als je het zo stelt, zou je bij mij niet eens hoeven komen kijken. Keuren mag...maar keuringskosten zijn voor de eventuele koper niet de eigenaar van het paard.

Ik ben het met Sjuimpje eens! Dat doen wij hier ook altijd!
Vragen mag, keuren moét vind ik....
Als je erover praat kom je altijd wel tot een overeenkomst!
En negen van de tien keer is het zo dat de koper de kosten betaald bij goedkeuring en de verkoper bij afkeuring!

Maar ik hoor ook wel eens van mensen die de kosten bij voorbaat al delen. Als je direct een potentiële klant de deur wijst door de keuring en/of keuringskosten niet bespreekbaar te maken, zul je weinig tot handelen komen Knipoog !

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:10

Bij ons mag ook alles gekeurd worden, graag zelfs, maar wel op eigen kosten, dat laatste in ieder geval bij dieren jonger dan 2,5... Nu met Shamyr hadden we de mazzel dat we net op een andere stal staan en dus nog geen DA hadden, dus het was voor beide partijen een onbekende DA. Een klinische keuring kan niet volledig uitgevoerd worden bij zo'n jong dier, en een gezondheidsverklaring is wel erg oppervlakkig, maar deze DA had een speciale uitgebreide gezondheidsverklaring waarbij alles gekeurd word wat gedaan kan worden bij een jaarling/veulen, dus dat was helemaal perfect. Je mag bij ons ook zelf bij de keuring zijn, geen probleem. De nieuwe eigenaren wonen wat verder weg, dus konden er niet bij zijn, dus heb ik ze gebeld aan het eind van de keuring en ze zelf met de DA laten praten zodat ze nog vragen konden stellen en zo zelf het goede nieuws konden horen. Geweldig toch? Iedereen gelukkig!

Wat je kan doen, als je dat paardje echt heel erg leuk vind, is ze gewoon een aanbod doen met je laatste bod incl. voorwaarden...
Keuren door een DA naar jou keuze, op jouw kosten, als ze niet goedgekeurd word dan houd het op en zal je niets meer van je laten horen. Als ze wel goedgekeurd word dan koop je het paard (evt. iets bovenop de prijs doen wil wel eens helpen). Dan leg je het balletje bij hun, misschien hoor je nooit meer iets, misschien hoor je na een week ineens dat het goed is, wie weet.... Ze hebben de laatste keer jou "onder druk" proberen te zetten. Als ze het paard graag willen verkopen kun je ze op deze manier misschien iets onder druk zetten...

Wil je mij eens pben om welk paard het gaat en waar op het internet ze staat? Ben nieuwsgierig...