IS een stapmolen goed voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stapmolen is voor een paard wel degelijk...

slecht, want
19 (40%)
goed, want
28 (59%)

Totaal aantal stemmen: 47

Cassidy

Re: IS een stapmolen goed voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:51

QuijoSavan schreef:
...of geen tijd hebben (waarom heb je dan een paard) hebben we een molen.

Sorry, dit vind ik erg kort door de bocht. Mijn dagen zijn volgepland, en als er ook maar iets tussen komt (bijvoorbeeld file op de weg) loopt mijn hele schema in het honderd. Omdat de wegen dichtslibben, en er mensen niet kunnen autorijden: moet ik daarom afstand doen van mijn paard?

Ik werk 40 uur in de week en reis 15 tot 20 uur in de week om mijn paarden te kunnen bekostigen. Ik heb het liefst dat mijn paard twee keer per dag die box uit komt voor een uurtje, dan 's avonds een keer 2 uur. Als dat alleen maar kan door middel van een stapmolen: soit. Ik kan de mensen op stal iig niet zo gek krijgen dat die 's morgens met mijn paard een uur gaan wandelen, en zelf red ik dat niet (mede door de files) ...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:57

Cassidy schreef:
QuijoSavan schreef:
...of geen tijd hebben (waarom heb je dan een paard) hebben we een molen.

Sorry, dit vind ik erg kort door de bocht. Mijn dagen zijn volgepland, en als er ook maar iets tussen komt (bijvoorbeeld file op de weg) loopt mijn hele schema in het honderd. Omdat de wegen dichtslibben, en er mensen niet kunnen autorijden: moet ik daarom afstand doen van mijn paard?

Ik werk 40 uur in de week en reis 15 tot 20 uur in de week om mijn paarden te kunnen bekostigen. Ik heb het liefst dat mijn paard twee keer per dag die box uit komt voor een uurtje, dan 's avonds een keer 2 uur. Als dat alleen maar kan door middel van een stapmolen: soit. Ik kan de mensen op stal iig niet zo gek krijgen dat die 's morgens met mijn paard een uur gaan wandelen, en zelf red ik dat niet (mede door de files) ...

Waarom dan niet een extra verzorger? Die m 's ochtends even poets en wandelt ofzo. (of in paddock).
Er zijn genoeg opties.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:19

Mijn pony moet volgens het advies van utricht, voor het rijden een half uur tot een uur worden gestapt. Dan is zo'n molen natuurlijk super handig, want zelf kun j dan voor de stallen zorgen en dat soort dingen. Of het in zn algemeen goed is voor het paard ga ik me verder niet over uitlaten, omdat ik daar vrij weinig verstand van heb.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:26

Ik ben van mening dat een stapmolen in sommige situaties goed is en in andere weer slecht. Om conditie op te bouwen zal een stapmolen uiteraard erg goed zijn. Bij een peesblessure lijkt me van niet omdat het paard steeds rondjes loopt en er extra belasting op de pees komt. Met een peesblessure is het volgens mij juist belangrijk dat je rechtuit stapt. In de kliniek in Lienden hebben ze een stapmolen ter grote van 2 rijbakken. De wendingen zijn dus erg groot. Zo'n stapmolen kan volgens mij alleen maar goed zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:40

QuijoSavan schreef:
Waarom dan niet een extra verzorger? Die m 's ochtends even poets en wandelt ofzo. (of in paddock).
Er zijn genoeg opties.

Natuurlijk zijn er genoeg opties (NOT!)
Jij hebt zeker geen paard?

In de zomerdagen staan de paarden overdag op het land, het probleem is de winter.
Natuurlijk zijn er - theoretisch gezien - genoeg opties, probleem is dat alle potentiele verzorgers overdag ook werken. Even voor de goede orde: het kindergehalte bij ons op stal is erg klein, bij ons staan er allemaal volwassenen, die allemaal werken voor de kost en hun paard. Doorgaans kunnen de meeste kinderen ook niet overdag (vanwege school) De stal ligt in het midden van de rimboe, openbaar vervoer is er niet. En 's avond s ben ik er zelf.

Nog meer briljante ideeen?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:48

kik heb maar ja gedaan
als een paard weinig buiten komt waarom is een stapmolen dan slecht ze lopen wat en worden niet stijf
niet iedereen heeft altijd voldoende tijd en een uurtje n de stapmolen kan geen kwaat is alleen maar goed voor het paard (vind ik dan ):):D

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:00

QuijoSavan schreef:

Weer een voorbeeld van luiheid. Waarom hebben mensen nog tegenwoordig een paard?

Kort door de bocht, echt. Waarom een paard? Omdat je toevallig afentoe naast een drukke baan/school etc etc geen tijd hebt om per paard minimaal 20 minuten uit te stappen??

Het is dan juist beter om hem in de molen te zetten, dan om hem na 5 minuten op stal te zetten.
Maargoed..... Ieder z'n ding.......

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:02

bij ons op stal wordt de stapmolen veel gebruikt
tijdens het uitmesten van de stal.

dus voor je gaat rijden of longeren zet je je paard even in
de stapmolen, ondertussen maak je zijn stal schoon en zet
het voer klaar en alle rijspullen en dan gaat het paard
weer uit de molen om vervolgens gepoetst en gereden of
gelongeerd te worden.

ik vind het ideaal. in de paddock staat mijn bijrijdpaard alleen
maar een beetje voor zich uit te kijken en wil er zo snel mogelijk
weer uit.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:24

Een molen is heel goed als hij als aanvulling op het rijden en de weidegang word gebruikt en niet als vervanging ervan.

In een paddock of weide, doen de meeste paarden 5 minuten dol en staan de verder met de kop aan de grond. in een molen hebben ze een bepaalde tijd gelijke beweging. Heel goed dus als warming up, cooling down of als extra bewging op een dag.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:34

schoentje schreef:
Een molen is heel goed als hij als aanvulling op het rijden en de weidegang word gebruikt en niet als vervanging ervan.

In een paddock of weide, doen de meeste paarden 5 minuten dol en staan de verder met de kop aan de grond. in een molen hebben ze een bepaalde tijd gelijke beweging. Heel goed dus als warming up, cooling down of als extra bewging op een dag.

Nou weet ik niet of jij een kleine of een grote paddock hebt, maar onze paarden trekken daar toch zeker eens per 2 uur een stevige sprint van wel 10 minuten hoor. Achter elkaar aan rennen, bokje hier en daar en als aflsuiting rollen. En dan weer 2 uur zonnen. Nou daar kan geen stapmolen tegenop hoor.
Je hebt gelijk als het als aanvulling wordt gebruikt, helaas is dat maar al te vaak niet het geval, en rijden mensen meer paarden dan ze tijd hebben en knallen de een in de stapmolen terwijl de ander wordt gereden. Een soort bio-industrie ruiters zijn dat, die productie willen draaien. Niet mijn keus.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:44

Ik vind een stapmolen een goede aanvulling op het dagelijkse werk. Er is natuurlijk ook nog verschil in ondergrond, maar op het harde stappen is erg goed voor de pezen. Natuurlijk moet je ze er geen uren inzetten.
Geestdodend.. tja 22 uur per dag in een stal van 3 bij 3 staan is denk ik erger dan rondjes lopen in een molen met andere paarden en kunnen zien wat er allemaal gebeurd op het terrein (mensen die aan het rijden zijn, paarden die losstaan, andere dieren / mensen die langskomen, e.d.) Pling

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:46

trouwens: weidegang en paddock zijn natuurlijk hardstikke leuk voor een paard, lekker rennen en doen wat je zelf wilt. Maar als je wilt dat ze echt wat goede extra beweging nodig hebben is een stapmolen ideaal. Niet iedereen heeft de tijd / ruimte of een geschikt paard om te gaan wandelen.
En kijk eens naar het gem. paard. Bij veel is de stap minder omdat dit erg weinig geoefend wordt. Een goede stap hoort bij de basis. goed doorstappen en benen optillen!

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:53

Hou niet zo van de stapmolen maar denk dat dit grotendeels is omdat ik hem niet nodig heb!
De meningen verschillen nogal en er zijn vind ik ook veel verschillende stapmolens!
Wij hebben er 1 wat nogal modderig kan zijn en glad maar er zijn ook overdekte en met zand als ondergrond dat lijkt me prettiger en veiliger eerlijk gezegt!
Ben gewoon bang dat mijn paard struikeld of valt en dat dat ding doordraait!
Maar misschien komt het OOIT van pas en ga ik hem toch gebruiken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:35

QuijoSavan schreef:
CCCCorine schreef:

Je hebt wel vooroordelen. Ik ben bijvoorbeeld niet te beroerd om mijn paard onder het zadel uit te stappen. Wel geef ik de voorkeur aan drie kwartier uitstappen boven 10 minuten of een kwartiertje, simpelweg omdat dit nog veel beter is.

Voor extra beweging moet ik met mijn paard juist NIET in een paddock zijn, want daar beweegt ie namelijk echt niet Clown. Daarom komt hij ook nog dagelijks in de molen.

Hoezo maar 10min onder de man? Dan ga je er toch 45 min opzitten?
Echt voorbeeld van lui zijn.

Ik denk niet dat jij zomaar kunt beoordelen of ik lui ben of niet. In die 45 minuten dat mijn paard in de molen loopt, kan ik namelijk een heleboel andere, nuttigere dingen doen.

Ik neem in ieder geval de moeite om mijn paard dagelijks 3 keer uit de stal te halen. 's Ochtends gaat hij de molen in, 's middags de paddock in samen met een ander paard en 's avonds wordt hij nog gereden of gelongeerd, waarna hij nogmaals een half uur tot 3 kwartier de molen in gaat.

Als jij niet gek bent op molens, ga dan maar lekker uren per dag wandelen met je paarden. Ik wens je veel plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:40

paars schreef:
CCCCorine schreef:
Voor extra beweging moet ik met mijn paard juist NIET in een paddock zijn, want daar beweegt ie namelijk echt niet Clown. Daarom komt hij ook nog dagelijks in de molen.

Die van mij staat overdag de hele dag met vriendjes in de paddock. Krijgt zo echt wel beweging genoeg hoor!

Mijn paard is ook een geval apart Clown. Als andere paarden aan het rondjagen zijn dan staat hij ze letterlijk aan te gapen. In beweging komt hij echter zelden. Als ik geluk heb dan trekt hij 1 misschien 2 keer in de week een sprintje van een minuut, verder staat hij gewoon dagelijks stil in de paddock, rolt hij, of staat hij met een ander paard te kroelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:50

het is in ieder geval hartstikke goed dat jouw paard CCCCorine en 3 x per dag uitkomt voor wat beweging. Dat geeft (als je paard een paard hebt wat denkt dat ie een boom is Knipoog Clown ) hem in ieder geval meer beweging en afleiding. Maar een stapmolen hadden ze wat mij betreft gewoon nooit moeten uitvinden. Het is hoe je het ook went of keert een uitvinding die is gedaan om de ménsen te ontlasten. En niet met het idee van: nou, dát is een leuk ding voor een paard om in te staan! Fijn in de draaimolen tot ie droog is (alsof je de was buiten hangt).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:02

Als ik dan lees over paarden die als enige uitje die dag een stapmolen hebben Erg sneu vind ik dat, je moet een paard geen 22 uur opsluiten, je gaat zelf toch ook niet de hele dag op de WC zitten waar je poept en eet en niet uitkan?
Maar goed, als aanvulling voor de training zullen er best voordelen inzitten, maar ik vind het geen vervanging van.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:43

QuijoSavan schreef:

Mijn DA: Het is voor de luiheid van de eigenaar!

En ik: Ben het er super mee eens!!

Mijn DA: In de molen met dat beest!!

Dus tja...Ik ben het zwaar met hem eens. Dus die van mij staat véél in de molen!!

Wij hebben een goede molen met een goede bodem en een goede diameter met goede programma's. Bewegen moeten die beesten, dát deden ze ook in de vrije natuur. Onze molen is niet geestdodend, de oude stapmolen vond mijn paard niet leuk, maar deze trainingsmolen vindtie prima. Ik spendeer héél veel tijd aan mijn paard maar mét molen is het effectiever, want als ik er ben zet ik de paarden van 3 stalgenoten erin en als een vriendin van mij komt zet zij die van mij erin en een andere vriendin zet m er soms nog een derde x in. Dan komt hij drie x per dag in beweging. Die van mij staat ook alleen maar stil in de paddock. Waar hij alleen bij mooi weer instaat want anders heeft ie in no time dikke benen, mok en ander gezeik.

Conclusie: ik zet mijn paard veel in de molen voor mijn paard, niet omdat ik dan zelf een bak koffie kan nemen ofzo.

Wat een vooroordelen...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:54

Cassidy schreef:
QuijoSavan schreef:
Er zijn genoeg opties.

Natuurlijk zijn er genoeg opties (NOT!)
Jij hebt zeker geen paard?

In de zomerdagen staan de paarden overdag op het land, het probleem is de winter.
Natuurlijk zijn er - theoretisch gezien - genoeg opties, probleem is dat alle potentiele verzorgers overdag ook werken. Even voor de goede orde: het kindergehalte bij ons op stal is erg klein, bij ons staan er allemaal volwassenen, die allemaal werken voor de kost en hun paard. Doorgaans kunnen de meeste kinderen ook niet overdag (vanwege school) De stal ligt in het midden van de rimboe, openbaar vervoer is er niet. En 's avond s ben ik er zelf.

Nog meer briljante ideeen?

Toevallig heb ik wel een paard en heb ik het ook superdruk, zit op een zelfstandige leerschool (www.roncalli-boz.nl) in Havo 5, een thuissituatie die brak is (loop bij Psych, ongeneeselijke ziekte ma; kanker en ze kan niet meer geholpen worden).
Dus zeg niet dat ik NIET weet hoe het is!!

Je moet alleen wel OPEN staan voor dingen. En het is echt niet 1 of andere persoonlijke aanval hoor!!
Ik heb (kreeg het net te horen, vorige paard ook blessure voor 1jr) ook mijn faciliteiten opgegeven en had toen een deal dat ik een paard reed voor iemand anders in ruil dat zij mijn paard 's ochtends stapte en ik dan 's avonds mn paardje deed (en dat paard rijden en op wedstrijden uitbrengen).
Dan maar geen solarium of stapmolen. Alles voor het beest, want je kiest ervoor of niet!

Unity schreef:

Kort door de bocht, echt. Waarom een paard? Omdat je toevallig afentoe naast een drukke baan/school etc etc geen tijd hebt om per paard minimaal 20 minuten uit te stappen??

Het is dan juist beter om hem in de molen te zetten, dan om hem na 5 minuten op stal te zetten.

Waarom is 20min stappen in de molen makkelijk dan 20 min erop? Duurt toch allemaal even lang? Hoogstens daarna alleen je spullen eff opruimen (5min werk).

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:00

paars schreef:
het is in ieder geval hartstikke goed dat jouw paard CCCCorine en 3 x per dag uitkomt voor wat beweging. Dat geeft (als je paard een paard hebt wat denkt dat ie een boom is Knipoog Clown ) hem in ieder geval meer beweging en afleiding. Maar een stapmolen hadden ze wat mij betreft gewoon nooit moeten uitvinden. Het is hoe je het ook went of keert een uitvinding die is gedaan om de ménsen te ontlasten. En niet met het idee van: nou, dát is een leuk ding voor een paard om in te staan! Fijn in de draaimolen tot ie droog is (alsof je de was buiten hangt).

Helemaal mee eens! Vroeger konden we toch ook goed zonder?

@lot:
Als je een molen hebt met een flinke diameter, okay, maar echt rondjes stappen doet de pezen gewoon ECHT geen goed!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:16

een stapmolen is voor luie mensen... Knipoog
ook zie ik vaak om me heen dat als er op een stal zo'n onding staat beetje bij beetje de paarden er steeds vaker in staan en de eigenaar er lekker bij gaat zitten.

voor sommige dingen kan een stapmolen best handig zijn, maar niet om in of uit te stappen of zijn dagelijkse beweging in te geven, nu moet ik zeggen dat ik 2 hele nare ervaringen heb met een stapmolen, waarbij allebei de paarden ter plekke konden worden ingeslapen, dus voor mij.....geen stapmolen, ik ga er wel op zitten en als dat niet omdat er iets aan de hand is dan stap ik er wel naast!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:32

judithh schreef:
een stapmolen is voor luie mensen... Knipoog
ook zie ik vaak om me heen dat als er op een stal zo'n onding staat beetje bij beetje de paarden er steeds vaker in staan en de eigenaar er lekker bij gaat zitten.

Haha! Moet je toch eens bij ons komen kijken: daar staan de paarden in de molen van juist héél actieve mensen!! Juist van níét luie mensen die graag extra lopen om elkaars paard nog lekker een uurtje te laten stappen.

En waarom doet iedereen zo agressief als je je paard niet onder het zadel uitstapt..als of je daar aan af kan meten of iemand goed is voor zijn paard..Nogmaals, wat een vooroordelen zeg.

En als mijn paard dat half uur in of uitstapt sjouw ik dus met andersmans paarden, ruim mijn spullen op, maar slobber, fatsoeneer de stal, etc. etc. Als hij dan uit de molen komt heb ik tijd om andere dingen met hem te doen!!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:50

QuijoSavan schreef:
[

[quote="Unity"]

Kort door de bocht, echt. Waarom een paard? Omdat je toevallig afentoe naast een drukke baan/school etc etc geen tijd hebt om
per paard
minimaal 20 minuten uit te stappen??

Waarom is 20min stappen in de molen makkelijk dan 20 min erop? Duurt toch allemaal even lang? Hoogstens daarna alleen je spullen eff opruimen (5min werk).
[/quote]

Even lezen, Per paard, dit wil dus zeggen dat ik hem in de molen zet om uit te stappen. Zodat er nog andere paarden gereden kunnen worden, stallen gedaan kunnen worden, tuig gepoetst kan worden.

Maargoed, ik zit me nu voor mijn gevoel te verdedigen. Daar heb ik geen zin in. Dit is mijn manier van werken zo nu en dan. Het zij zo......

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:52

CCCCorine schreef:

Die van mij staat overdag de hele dag met vriendjes in de paddock. Krijgt zo echt wel beweging genoeg hoor!

Maar ik weet dat er veel mensen zijn die het ideaal vinden, maar ik heb er dezelfde bewaren tegen als Cassidy. Er mankeert te vaak veel aan. Te klein, slechte bodem, gevaarlijke hekken en omheining, tempo is niet op je eigen paard aan te passen, maar is gemaakt op een gemiddeld paard, maar een gemiddeld paard bestaat niet. Laat iedereen vooral doen wat hij of zij graag wil, maar mijn paarden zal je er nooit in zien staan! Dat was de vraag van de TS en dat is mijn antwoord.
[/quote]

Ik heb ook altijd geroepen "voor mij geen stapmolen"... tot ik hem op verzoek en kosten van mijn bijrijdster toch eens heb uitgeprobeerd met mijn merrie... In de paddock doet ze nl. echt niks... anderen paarden er bij en ze doet wel wat... flink van zich af trappen... Helaas is mijn puk niet zo sociaal met andere paarden... en ik heb een prive weitje waar ze in het voorjaar en de zomer de hele dag op staat... in de winter als het weer het toestaat (ik wil wel een beetje gras behouden voor het weideseizoen namelijk) en omdat ik haar toch wel erg graag ook 's ochtends even uit haar stal wil hebben (ik zou graag 's ochtends en 's avonds of hele dagen willen komen, maar helaas... ik moet nog wel werken voor mijn geld Haha! ) laat ik haar nu 's ochtends even in de trainingsmolen zetten... wat overigens een grote molen is, met beweegbare spijlen waar stroom op staat als tussenhekken (als een paard mocht vallen bewegen de spijlen er gewoon overheen, niet aangenaam met de evt. stroom die er op staat maar wel veilig), een goede zandbodem die goed wordt onderhouden en zeker niet zwaar is... de molen draait iedere 10 minuten om en je kan een programma in laten stellen dat volledig gebaseerd is/wordt op het tempo van je paard... Ik vind het dus ideaal als extra beweging (want mijn puk heeft veel beweging nodig wil ze niet tonnetje rond en daardoor blessuregevoelig worden) naast de nog belangrijkere faciliteiten zoals weidegang, rijmogelijkheden, paddock en aandacht van mij en haar verzorgers. Kortom, imo ligt het aan het soort molen, het paard, de eigenaars en de reden om een dergelijke molen te gebruiken of ik het ook goed vind. In mijn geval heb ik mijn oorspronkelijke woorden terug genomen en vind ik de molen toch wel erg goed voor mijn paard. Ik denk trouwens dat het aanzienlijk minder geestdodend voor haar is dan op stal staan...ze kan andere paarden zien, ze kan geitjes zien, ze staat lekker in de frisse lucht... en de beweging kan je zo gevarieerd en zo lang of zo kort maken als je zelf wil.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:54

@ Unity; Ik zeg toch niet dat je alles anders moet gaan doen.