Wie kent Pieter Baalbergen / Terra Natura?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Wie kent Pieter Baalbergen / Terra Natura?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:59

Wiesje schreef:
Misschien kwam dit omdat ik niet sceptisch tegenover zijn werkwijze sta en stond en me dus in de eerste instantie open stelde voor hetgeen er verteld werd en pas later met vragen kwam. Die werden dan ook netjes behandeld.

Dat ik die demonstratie van hem heb bezocht wist ik ook niets van hem af, stond dus ook open en kwam later pas met vragen. Echter heb ik geen bevredigend antwoord van hem op mijn vragen mogen ontvangen. Voor de rest was het wel aardig om hem te zien springen, en te zien rennen en fluisterend contact te zien leggen met de paarden. Er komt op dat moment ook geen commentaar van zijn kant, kan ik ook inkomen, dat stoort alleen maar. Maar als er daarna vragen komen waarom hij dingen zo gedaan heeft als hij ze gedaan heeft en je krijgt helemaal geen antwoord....tja.....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:36

Ruudjw schreef:
Die gozer is absoluut niet te vertrouwen.

Heb 10 dagen helaas met hem, Tirza zijn vrouw en Yvonne Bijleveld opgetrokken in de Pyreneeen.
Hij kan inderdaad niet met mensen, en al helemaal niet met kritische vrouwen omgaan.
Zijn werkwijze is twijfelachtig en echt leerzaam is het niet.

.

Jij verdient de Nobel-Peace-Prize Haha! 10 dagen ! da's niet niks !
petje af voor jou hoor, ik had het ECHT niet volgehouden....dan waren ze ws nog op zoek naar zijn lijk wat ik ergens in een grot gepropt zou hebben Clown

Tja, en dat stukje over kritische vrouwen...........hij krijgt niet bepaald tegengas van zijn "vriendin" of was het zijn slaaf Verward

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:53

Mist schreef:
Ruudjw schreef:
Die gozer is absoluut niet te vertrouwen.

Heb 10 dagen helaas met hem, Tirza zijn vrouw en Yvonne Bijleveld opgetrokken in de Pyreneeen.
Hij kan inderdaad niet met mensen, en al helemaal niet met kritische vrouwen omgaan.
Zijn werkwijze is twijfelachtig en echt leerzaam is het niet.

.

Jij verdient de Nobel-Peace-Prize Haha! 10 dagen ! da's niet niks !
petje af voor jou hoor, ik had het ECHT niet volgehouden....dan waren ze ws nog op zoek naar zijn lijk wat ik ergens in een grot gepropt zou hebben Clown

Tja, en dat stukje over kritische vrouwen...........hij krijgt niet bepaald tegengas van zijn "vriendin" of was het zijn slaaf Verward

Pas op zeg, nou ga je wel een beetje te ver!
Ik heb tot nu toe mijn mond gehouden, omdat iedereen het recht heeft op zijn eigen mening. Maar dit slaat echt nergens op.
Thirza is wel degelijk kritisch en oprecht, maar het zou wel stom zijn om tijdens het werk oneensheden uit te gaan ruzieen vind je niet?

Ik ken hen sinds mijn 13e en heb zowel cursussen gevolgd, clinics meegemaakt/meegeholpen en meegeweest naar de Pyreneen, 2 weken en dat was geen probleem en hartstikke leerzaam en gezellig!
Ondertussen zie ik hen zelden en ben ik niet puur en alleen op hun manier bezig, ik ben geen goeroe, maar objectief.

En jongens, het zijn gewoon mensen! Alleen nu toevallig mensen die naamsbekendheid krijgen. Waarom zo afzeikerig? Geef argumenten, dat is prima, daar kunnen zij ook val leren, maar kom niet met bizarre veronderstellingen aan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:16

[quote="Blossomm.

Pas op zeg, nou ga je wel een beetje te ver!
Ik heb tot nu toe mijn mond gehouden, omdat iedereen het recht heeft op zijn eigen mening. Maar dit slaat echt nergens op.
Thirza is wel degelijk kritisch en oprecht, maar het zou wel stom zijn om tijdens het werk oneensheden uit te gaan ruzieen vind je niet?

.[/quote]

Nou sorry hoor, maar als ik Thirza was geweest in die 2 dagen dat ik cursus van hem had + op 2 clinics waar ik hem heb gezien.....dan had ik hem meerdere malen op zijn smoel geslagen !! die vent heeft absoluut geen respect voor haar ! dat ze het pikt is haar zaak, daar moet zij mee leven....maar hij moet niet proberen die lijn door te trekken naar mij ! of andere cursisten want die pikten het ook niet Haha!

Dat Thirza is ongetwijfeld een goed en zachtaardig meisje.... maar veel te goed voor die gast.

Ik vreet een bezemsteel als dat andere mensen die ook een cursus bij hem gevolgd hebben, niet dezelfde mening hebben over hun "verhouding"

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:23

Mist schreef:
[

Jij hebt ze niet op een representatieve manier gezien, ik kan niks zeggen over hun relatie, want dat gaat ons namelijk ook niet aan!
Dat stukje is van hun en dat moeten zij met zijn tweeen uitvechten. Ik neem aan dat jij ook weet dat niet elke relatie koek en ei is en dat er soms bout-dagen zijn..misschien heb jij wel 2 van die dagen meegemaakt en misschien heeft ze hem 's avonds wel helemaal in elkaar gemept, weet jij veel Tong uitsteken

Ik zou Thyrza geen meisje meer noemen, ze is volgens mij midden 30 hoor Haha!
Kun je mij trouwens per Pb vertellen wat er PRECIES is gebeurd tijdens die cursus?

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:08

Hallo,

Heb inmiddels het boek binnen van Ulrike Thiel en ben dat ff aan het
lezen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 01:18

Ik heb net ook zijn folder besteld. Vind het er weer allemaal een beetje te goed uitzien. Ik heb ondertussen al zoveel gehoord over paarden begrijpen en dat soort dingen, en dan komt die gast daar weer mee af alsof hij het warm water heeft uitgevonden. Ik heb het alleszins maar links laten liggen, ik zou er niet zoveel geld aan uitgeven als ik die mens eerst eens niet bezig gezien heb.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:29

Nou als ik 10 dagen met iemand optrek en hij begint op dag 1 zowel Tirza als Yvonne af te bekken en tracht dit ook bij anderen te doen. Sorry, dan ben je in mijn ogen helemaal verkeerd bezig.

Als mijn vrouw dat bij mij zou doen, dan is dat even onder 4 ogen bespreken en niet waar tig anderen bijstaan.

Ik heb niets geleerd van hem, maar dat is persoonlijk.
Maar als hij tegen alle adviezen in, in de Pyreneeen van het pad afwijkt en met de gehele groep een puin helling wenst af te dalen, dan zit er ook nog een steekje bij hem los. Helaas hadden we geen andere keus meer, en is het gelukkig goed afgelopen. Maar er zijn wel fikse keien kort langs ruiters en paarden gevlogen.
Daarbij komt nog dat hij ontzettend veel geld vraagt en daar niets tegenover zet.

Sorry maar bij mij komt hij er niet meer in, en alle evenement waar hij komt, zal ik mijden.
Maar goed ieder mensen heeft zijn eigen voorkeuren.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 00:00

Kortom in Ruud z'n ogen een redelijke onverantwoordelijke en
roekeloze persoon, als ik het zo kort mag samen vatten??? Haha!

Ben inmiddels al helemaal van deze heer afgekickt en z'n opvattingen.
Vooral al een paard niet benaderbaar is dat het dier asociaal is etc.
Das lekker makkelijk als het niet lukt, schuif het maar af op het dier
kan toch niet praten/voor zichzelf opkomen...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:17

PaysBas schreef:
Kortom in Ruud z'n ogen een redelijke onverantwoordelijke en
roekeloze persoon, als ik het zo kort mag samen vatten??? Haha!

Ben inmiddels al helemaal van deze heer afgekickt en z'n opvattingen.
Vooral al een paard niet benaderbaar is dat het dier asociaal is etc.
Das lekker makkelijk als het niet lukt, schuif het maar af op het dier
kan toch niet praten/voor zichzelf opkomen...

Dat is inderdaad een korte maar goede samenvatting.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:51

Hoi Pays Bas,

ik vind het jammer dat je op Pieter bent 'afgekickt' zoals je het zelf zegt. Ik kan me voorstellen dat je van alle negatieve verhalen schrikt, maar ik (en niet alleen ik) heb echt ontzettend veel geleerd bij Pieter.
Persoonlijk ben ik van mening dat meer mensen een cursus bij hem zou moeten volgen, omdat je kritisch leert kijken naar jezelf.

Van een aantal verhalen die hier staan, begrijp ik helemaal niks. Ik kan me bijvoorbeeld echt niet voorstellen dat Pieter het paard de schuld geeft. Bij Terra Natura leer je dus juist heel kritisch naar jezelf te kijken en te kijken wat er bij je eigen aanpak ontbreekt ipv gewoon het paard de 'schuld' te geven.

Kijk anders een op terra-natura.nl. Daar staan data waarop er clinics worden gegeven. Misschien kun je hem anders gewoon eens opbellen en vragen naar zijn cursussen.

Van al deze 'horror' verhalen is er niet één bij die ik kan beamen. Pieter kan niet je type zijn, maar de verhalen die ik hier over hem lees, herken ik totaal niet. Jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn die mensen die een cursus bij Pieter willen gaan volgens (zoals jij) afschrikken. Dat is geen goeie reclame...

groetjes Roos

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:11

Ik ben er een paar jaar geleden een keer mee naar toegesleept door een kennis, toen hij nog niet zo bekend was. En ik vond het toen ook al niks Haha! , maar ik ben sowieso al niet zo'n fan van dat soort goeroe's. Wat ik nog het ergste vond, was dat hij deed alsof hij het allemaal zelf verzonnen had. Rolleyes

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 08:57

*Roos* schreef:
Van al deze 'horror' verhalen is er niet één bij die ik kan beamen. Pieter kan niet je type zijn, maar de verhalen die ik hier over hem lees, herken ik totaal niet. Jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn die mensen die een cursus bij Pieter willen gaan volgens (zoals jij) afschrikken. Dat is geen goeie reclame...

Tja die reclame heeft hij zelf in de hand gewerkt.
Van de gehele groep van 8 die destijds mee was in de Pyreneeen, was er geen 1 die erg vrolijk werd van hem.
Zelfs 1 van de begeleiders die tijdelijk bij hem zat, had geen goed woord voor hem over.
Zelfs toen Tirza met haar fjordje enkele meters naar beneden viel, was er geen grijntje bezorgdheid. Sorry, maar dan spoor je totaal niet.

Daarnaast kende ik diverse paarden, die hij niet op zijn manier kon bewerken. Dat waren dan "onbetrouwbare" dieren. Echter die waren allemaal door de wol geverfde arabieren, die ik volledig vertrouwde, maar een 6de zintuig hadden voor vreemde snuiters.
De eigenaar heeft zich destijds doodgelachen.

Maar goed iedereen moet datgene doen wat hem/haar past.
Luisteren kun je naar iedereen, alleen jij bepaald wat je met de verkregen gegevens doet.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:17

Luisteren kun je naar iedereen, alleen jij bepaald wat je met de verkregen gegevens doet.

Ruud, dit zijn hele wijze woorden en een waarheid als een koe (of paard Haha! ) !

Iboya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:35

PaysBas schreef:
Hoi,

Ben van plan om t.z.t. een cursus daar te gaan volgen en was
benieuwd naar jullie ervaringen.
Was van plan om de cursus "Natuurlijk en bewust paardrijden" te
gaan doen. Bloos

Hoi,

Ik weet dat je al besloten hebt om geen curcus bij terra nature te gaan volgen en dat moet je helmaal zelf weten, maar ik wilde toch reageren.
Allereerst vindt het jammer dat je je laat leiden door deze meningen zonder Pieter zelf gezien te hebben.
Maar goed dat terzijde.
Ik heb verschillende cursussen gevolgd en de opleiding gedaan bij Pieter Baalbergen. En heb hier heel vee van geleerd, niet alleen in het werken met paarden, maar in mijn gehele leven.
Dit omdat je niet aan het paard leerd werken, wat wel bij veel andere werkwijzen zo is, maar naar jezelf leert kijken, hoe jij werlkelijk een leider kunt zijn voor je paard. En dit kan erg confronterend zijn voor mensen. omdat je je sterke punten leert zien ,maar ook je zwakke kanten. En Pieter kan daarin heel duidelijk zijn. Wat nogal rauw op je dak kan vallen, maar als je daar werkelijk met Pieter over in gesprek gaat, zonder elkaar aan te vallen, kan hij juist ontzettend steunen en verder helpen,.

Verder komt het werken met paarden heel nauw en is het heel gevoelsmatig. Het mooie van de werkwijze van Pieter is dat het geen methode is geworden, maar dat hij iedere keer als hij met een paard werkt als een ontmoeting ziet en daar open in stapt. Dat is heel moeilijk onder woorden te brengen. Want de verschillen in het aanbieden van jezelf als leider aan het paard, zijn zo minimaal. Bijvoorbeeld een Fries die ik ken reageert heel sterk op richting geven vanuit je knieen. En een draver zijn drijfpunt ligt op 10 meter, enz, enz.
Daarnaast komen Pieter en Yvonne steeds meer getraumatiseerde paarden tegen, die heel veel hebben meegemaakt, op allerlei gebiedt. En dat is niet altijd makkelijk om mee te werken in een clinic, waar je met tijdsdruk te maken hebt. Pieter verteld dit ook altijd aan het publiek, niet om het paard de schuld te geven, of om te late zien dat het daarom niet werkt, nee om het paard de tijd en de rust te geven. Het ene paard is het andere niet. Het ene paard loopt gelijk al smakkend achter je aan, terwijl het andere paard een kwartier doet o je alleen al aan te kijken. En dat voelt Pieter heel goed aan. En het liefst zou je bij zo een paard de volgende dag terug komen om verder te gaan, maar helaas kan dat bij clinics vaak niet.

Ik ben bij heel veel clinics, open dagen geweest en heb veel boeken gelzen over NH en Pieter is voor mij de enige die werkelijk zuiver met paarden om kan gaan en die werkelijk natural horsmanship aanbiedt aan paarden, simpel weg omdat hij er geen methode van heeft gemaakt.
Daarnaast is hij zich bewust van zijn scherpheid en soms ook felheid, en werkt hij daar hard aan (dat kunnen weinig andere mensen zeggen dat ze werkelijk naar zichzelf durven te kijken en daaraan willen werken), maar hij heeft zo een leifde voor zijn vak en wil het graag delen met mensen. En confronterende feedback is niet altijd makkelijk te verwerken voor mensen.

Groetjes Evelien

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:55

Ik ben het helemaal met Evelien eens OK dan! . Ik ben benieuwd naar reacties van anderen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:17

Citaat:
Het mooie van de werkwijze van Pieter is dat het geen methode is geworden, maar dat hij iedere keer als hij met een paard werkt als een ontmoeting ziet en daar open in stapt. Dat is heel moeilijk onder woorden te brengen.

Daarom zou ik nooit een cursus bij hem volgen: hij kan het niet onder woorden brengen.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:25

Dat hoor ik idd meer, dat mensen vinden dat Pieter het niet goed onder woorden kan brengen. Ik had persoonlijk geen moeite met het begrijoen van zijn werkwijze. Yvonne vind ik al helemaal volkomen duidelijk. Zou je kunnen uitleggen waarom je het niet duidelijk vindt?

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:45

Ik heb zelf geen cursus gevolgt bij Pieter, maar een goede vriendin wel. Zij was echt super enthousiast naderhand. Ze heeft me een heel verslag gemaild.
Mij klonk het allemaal wat zweverig en veel geblaat en weinig wol. Ze kreeg mij niet enthousiast.
Inmiddels zijn we een jaar verder. En misschien ligt het wel puur aan haar gevoel voor paarden, maar ze is inmiddels een stuk verder met Nh dan ik. Ze heeft ongelofelijke dingen weten te bereiken met haar 26 jaar oude paardje.
De manier waarop hij zijn theorie brengt is voor mij te zweverig en te weinig praktisch. Maar ik kan er domweg niet omheen dat hij mn vriendin ontzettend veel heeft kunnen leren.

Ik twijfel nog voor een cursus natuurlijk paardrijden. ik ben toch wel nieuwsgierig geworden. Want ookal ben ik een parellier, ik hou mn ogen open hoor.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:59

Ik ben zonder vooroordelen (had alleen goede dingen gehoord en geen slechte over PB) naar een clinic gegaan en wat ik al zei, ik vond het 3 x niks. Waar ik wel mee wegloop is Mark Rashid, ik heb bij hem ook niet het idee dat hij wil dat we denken dat zijn manier de enige juiste is.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 08:14

Mark Rashid???
Wie kent deze persoon en waar geeft hij dan NH? Bloos

Iboya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:41

Hoi,

Wat wordt je hier makkelijk op je woorden gepakt zeg, maar goed.
Dat ik schrijf dat het moeilijk onderw oorden te brengen is, wil ik niet zegen dat Pieter het niet over kan brengen, maar bepaalde betekenissen van woorden moet je ervaren wil je ze begrijpen.
Bijvoorbeeld het verschil tussen leidend rijden met je paard en sturen met je paard. Dit verschil moet je ervaren/ voelen, anders gaat gegarandeerd iedereen sturen.
Ach en misschien klink ik nu ook wel zweverig, daarom moet je dit ssort dingen ook doen en ervaren en niet te veel over praten.
Pieter heeft een heleboel oefeningen ontworpen en bijelkaar gevoegd, waardoor je dit heel goed kunt ervaren. Een aantal van deze oefeningen komen van oorsprong uit Aikido. En hebben hun effectiviteit in de loop der eeuwen wel bewezen.
Dus als je erover nadenkt om natuurlijk en bewust paardrijden te gaan doen, zal ik het zeker aanraden, dan zu je ervaren dat de oefeningen niets met zweverigheid te maken hebben.
Roos gaat ook deze cursus doen, dus zou je kunnen afwachten wat haar ervaring is. Ik heb er in iedergeval veel aan gehad, zowel met mijn iegen paard, als hond als met de mensen waarmee ik werk.

Groetjes Evelien

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:52

Net als bij 'gewone' instructie (paardrijden, maar ook bijv. in het onderwijs) zal de ene persoon een voorkeur hebben voor de ene benadering en de andere persoon voor een heel andere benadering. De een kijkt puur naar de kennis en ervaring (en volgens mij is er in dit topic niemand die Pieter daarop aanvalt) terwijl de ander het daarbij ook erg belangrijk vindt hoe de betreffende instructeur het overbrengt en hoe hij met mensen omgaat. Zelf behoor ik tot de laatste groep en ik kan me dan ook goed vinden in de reacties van mensen die moeite hebben met Pieters manier van communiceren met zijn cursisten.

Nogmaals, dit topic lijkt me geen aanval op wat hij overbrengt (aan kennis en ervaring zal het hem vast niet ontbreken) maar men zet - uit eigen ervaring - wel vraagtekens bij de manier waarop hij het overbrengt. Je hoeft echt geen vrienden te worden met je instructeur (zoals iemand eerder in dit topic aanhaalde). Maar voor het leereffect is het op zijn minst wel prettig als je door hen/haar in je waarde wordt gelaten en uitgelegd krijgt wat het nut is van bepaalde acties en handelingen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:41

Karin schreef:
Net als bij 'gewone' instructie (paardrijden, maar ook bijv. in het onderwijs) zal de ene persoon een voorkeur hebben voor de ene benadering en de andere persoon voor een heel andere benadering. De een kijkt puur naar de kennis en ervaring (en volgens mij is er in dit topic niemand die Pieter daarop aanvalt) terwijl de ander het daarbij ook erg belangrijk vindt hoe de betreffende instructeur het overbrengt en hoe hij met mensen omgaat. Zelf behoor ik tot de laatste groep en ik kan me dan ook goed vinden in de reacties van mensen die moeite hebben met Pieters manier van communiceren met zijn cursisten.

Nogmaals, dit topic lijkt me geen aanval op
wat

hij overbrengt (aan kennis en ervaring zal het hem vast niet ontbreken) maar men zet - uit eigen ervaring - wel vraagtekens bij de manier waarop hij het overbrengt. Je hoeft echt geen vrienden te worden met je instructeur (zoals iemand eerder in dit topic aanhaalde). Maar voor het leereffect is het op zijn minst wel prettig als je door hen/haar in je waarde wordt gelaten en uitgelegd krijgt wat het nut is van bepaalde acties en handelingen.

ten eerste 1 verschil met instructie, die betaal je meestal per uur ! een niet een paar honderd euro vooraf, dus ik kan begrijpen dat ts dit topic heeft geopend.

Ik had wel degelijk problemen met zijn "kennis niveau" zal niet ontkennen dat bepaalde dingen nuttig waren (qua gedrag in de wei etc. en SOMMIGE grondoefeningen....hoewel die imo veel te ver ging hierin) maar toen het op het praktijkgedeelte aankwam heeft ie toch aardig wat steekjes laten vallen....wat bleek uit de reactie van de paarden die enkele cursisten hadden meegenomen, 1 paard (een rustige ruin van een jaar of 10)werd ronduit agressief, nog niets mis mee, maar hij wist het niet op te lossen! als ik een paardenfluisteraar naar de bakrand zie rennen dan weet ik genoeg Haha! ....en hij ging er niet meer terug in ! na dag 2 hebben we er 2 uur over gedaan (onder leiding van PB) om hem weer in de trailer te krijgen. De NH oefeningen en theorieen werden toen snel overboord gegooid Knipoog

Als ik dan een serieuze vraag stel over dominantie (heb namelijk zelf ook een merrie die iedereen behalve mij de wei uitslaat) dan gaat hij daar niet op in (terwijl we een vragenuurtje hadden) zelfs na herhaald verzoek van niet alleen mij maar ook medecursisten.

Dan nog de omgangsvormen van mr. charming (en ik ben best wel wat gewend hoor- werk op een constructie site in de petrochemie met 99.9% mannen waarvan 98% het onnodig vind dat een vrouw boven ze staat)
Ik heb in mijn leven heel wat opleidingen etc gevolgd, als de leraar een hufter is die je op elk woord pakt, geen problemen mee, want daar leer je het meeste van..........als de leraar tenminste weet waarover hij het heeft !!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 07:29

Ik sluit me geheel bij Mist aan.

Ik heb hem een paardje zien voeren, waarvan hij wist dat ze allergisch was voor een bepaalde soort paardenbrok. Maar ja die brok was lekker goedkoop, dus toch maar voeren, al kwam het haar via de neus naar buiten.
Dan draait mijn maag om, plus het liefst de nek van een ander.

Kortom: PB kan niet met mensen omgaan, niet met alle paarden, en kan zelf ook nog het nodige leren. En hij weet zeer forse prijzen te rekenen voor hetgeen hij aanbiedt.