vraag voor wie "nat hooi" voert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe lang laten jullie het in het water liggen?

ik sproei het alleen nat
15 (23%)
ik leg het er minder dan 15 minuten in
12 (18%)
ik leg het er tussen de 15 minuten en een uur in
7 (10%)
ik leg het er langer dan een uur in
30 (46%)

Totaal aantal stemmen: 64

pandabeertje

Re: vraag voor wie "nat hooi" voert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:30

janne8 schreef:
weetje.... mijn paard sopt zijn hooi zelf in zijn drinkbak mooi makkelijk

Is ons paard dus niet de enige. Heb hem ooit eens nat hooi gevoerd omdat ie hoeste, daarna is ie zelf zijn hooi gaan dompelen in de drinkbak. Deed ie daarvoor nooit. maf beest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:39

Eigenlijk nooit geweten dat er paarden zijn die vanwege het schimmel dat in het hooi zit, nat hooi moeten hebben. Dus dit is niet vanwege Bronchitis?

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:10

als ik het doe(niet vaak) maar ik laat het meestal een kwartier intrekken zodat het stof eruit gaat en dan als ik het voer knijp ik wel eerst het water eruit en dan geef ik het ze pas, want hooi dat helemaal zeikjes nat is is ook niks voor de paarden he Haha! Knipoog

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:14

Sugarmiss schreef:
"Stof" wat in het hooi zit is opgedroogd schimmel. Alleen bovenop een baal kan écht stof komen te liggen.
Afhankelijk of een paard gevoelig op de maag is voor schimmel kan dit kwaad. Is een paard gevoelig op de longen dan is binden met water genoeg.

Zoals eerder gezegd is voor mijn paard de "Russel'methode Knipoog dus ook voldoende.

Nope, niet alleen schimmel. Bijvoorbeeld hooi van de zandgrond bevat vaak nog wat van dat "poederachtige zand" dus stof.
En wat dacht je van hooi waar op het land, voor dat het gepakt is, een bui regen over heen komt. Ook al laat je het helemaal drogen, er zit ontzettend veel stof in. Zonder schimmel.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:21

Kaja schreef:
Mijn paard heeft jaren geleden eens slokdarmverstopping gehad en moest toen nat hooi!
Ik lag het hooi in een grote teil, zo'n specie-kuip, en voerde het de keer erop. Dus als ik 's morgens ging voeren deed ik nieuw water en hooi in de teil en voerde dat 's avonds.... Dat was het handigst en zo kon het lang "trekken" zeg maar, net als thee.... Dat water is echt ranzig wat daarvan over blijft!
Jaren gedaan en nooit problemen mee gehad...
Of dat het op aanraden was van de DA weet ik niet meer!
Vraag anders wat je DA het beste vind... dat zou ik ook doen....

Inmiddels voeren we kuilgras....

Zo heb ik het ook gedaan met een paard. Ook een soort van bronchitus had hij. Wij voerden 3 maal daags, dus 's avonds tijdens de laatste keer hooi, legden we een nieuwe plak in een specikuip, die volgooien met water, de ochtend erop weer leeggooien en het voeren. Er komt inderdaad een enorme troep van dat hooi af! 's Ochtends deden we het zelfde en dat voerden we 's middags weer. Zo trok het dus minimaal een uurtje of 4/5.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:55

Unity schreef:
Sugarmiss schreef:
"Stof" wat in het hooi zit is opgedroogd schimmel. Alleen bovenop een baal kan écht stof komen te liggen.
Afhankelijk of een paard gevoelig op de maag is voor schimmel kan dit kwaad. Is een paard gevoelig op de longen dan is binden met water genoeg.

Zoals eerder gezegd is voor mijn paard de "Russel'methode Knipoog dus ook voldoende.

Nope, niet alleen schimmel. Bijvoorbeeld hooi van de zandgrond bevat vaak nog wat van dat "poederachtige zand" dus stof.
En wat dacht je van hooi waar op het land, voor dat het gepakt is, een bui regen over heen komt. Ook al laat je het helemaal drogen, er zit ontzettend veel stof in. Zonder schimmel.

Waar een paard allergisch voor is zijn de hele kleine deeltjes stof én/of schimmelsporen. De grotere delen zoals zand/aarde is geen enkel probleem. En met groot bedoel ik duidelijk zichtbaar wat direkt op de grond valt en niet zweeft.

Door het hooi goed uit te schudden liefst 'op de wind' ipv een vaste plak hooi te geven lost al een groot deel van het stofprobleem op.

Ook hooi waar net nog een bui overheen gaat en wat daarna gestapeld wordt kan idd schimmelsporen aan de buitenkant hebben. Door het pakken van nieuwe baaltjes en vervoer naar de paarden laten deze schimmelsporen meestal al wel los.
Maar meestal 'stuift' hooi het meest van binnenuit.

Door een plak hooi onder te dompelen loop je de kans dat het binnenin niet goed nat wordt. Om dit te voorkomen wordt hooi dan erg lang gedompeld gelaten. Dit zal idd wel helpen, maar de voedingskwaliteit holt achteruit.

Er zijn meerdere vormen van 'gevoelige longen' bij een paard, astmatische bronchitus (COPD) is er 1 van. Bij die van mij werkt losmaken en even natspuiten gewoon goed.
Verder geen stro op stal en 's zomers 'tegen de wind in' lopen als het erg stoffig is buiten helpt bij mijn paard voldoende op haar zonder medicijnen het jaar door te krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:26

Ik had vroeger een pony, die problemen had met haar luchtwegen.
Van de dierenarts moet ik het hooi minimaal 6 uur weken. Pas dan waren alle stofdeeltjes weg.

Ik deed het hooi met hooinet en al in de ton en haald het eruit, gooide het in een kruiwagen en hing het dan op in de stal.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:58

Om het goed nat en stofvrij te krijgen, moet je het gehele hooi in een bak onder water leggen en 24 uur laten staan.
Laat het wel 10 minuten uitdruppelen zodat je stal niet zeiknat wordt.

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:51

lekker zo lang mogenlijk in het water en dan als het gevoerd wordt leeg laten lopen en voeren.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 01:21

Toen onze pony in Utrecht stond voor bronchitus deden ze daar ook haar hooi in een kuip met water en lieten het uren weken voordat ze het voerde.
Thuis doen we het bij alle drie de paarden, meer uit gewoonte en veiligheid, ook al hebben we goed hooi, mijn ene paard is net als de pony ook gevoelig voor stof.
Ik pluis de plak los/ uit elkaar en zet hem rechtop met de open kant naar boven in een speci-kuip.
Dan heel goed nat sproeien met de tuinslang, ook er tussenin en vervolgens laten uitlekken op de hooivork.
Dan gooi ik het meteen in de stal, zodat tijdens het eten het vocht nog goed tussen het hooi doorloopt.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:23

Bij een verzorgpaard wat ik ooit reed hingen ze het net in de sloot.
Savonds erin smorgens voeren en dan smorgens het net voor de avond in de sloot (was wel een schone sloot hoor Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:38

Diana_Mabel schreef:
Bij een verzorgpaard wat ik ooit reed hingen ze het net in de sloot.
Savonds erin smorgens voeren en dan smorgens het net voor de avond in de sloot (was wel een schone sloot hoor Lachen )

Bleh, kan ik mij niet voorstellen, lekker schoon.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:09

mijn paard is alergisch aan stof
dus mag bijna géén gewoon hooi krijgen!
beetje kan geen kwaad
mar als je het nat geeft moet het een NACHT geweekt hebben
dan zit het volgezogen water...
achter een kwartiertje is echt nutteloos
alleen de stof die er los op zat is er uit

geef anders je paard voordrooghooi = horse dinner uit aveve!
geef ik ook!
ben er heel content van!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:31

Wij leggen dus een paar plakken hooi in een uitgespoelde kruiwagen en laten de kruiwagen volledig vollopen. Als ie overloopt gooien we de kruiwagen om terwijl iemand anders het hooi vasthoud en zo hebben de paarden altijd lekker nat hooi. Sommigen doen het ook in van die tonnen die ze laten vollopen en dan omdraaien om ze te laten uitdruipen.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:47

Een van mijn verzorgpony's is allergie's voor stof en krijgt dus ook nat hooi. Wij laten het 5 - 10 minuten in het water liggen en laten het daarna een uurtje uitlekken.
Hij hoest nu helemaal niet meer dus het lijkt mij zo lang genoeg.

beek402

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:52

ik heb een boek over paardenvoeding en daar staat in dat als je nat hooi voert aan allergische of hoestende paarden je het hooi in een kruiwagen oid moet stoppen en dan helemaal onderdompelen in koud water. Vervolgens minstens twee uur laten staan zodat het hooi zich helemaal kan volzuigen en dan goed wassen en laten uitdruppelen en daarna voeren.