met wat voor bit rijden jullie?( en bij wat voor paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: met wat voor bit rijden jullie?( en bij wat voor paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:56

dubbelgebroken K& K trens Knipoog

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:08

tje wat een verschillen zeg Haha! nu snap ik ook waarom dr zo veel bitten zijn Tong uitsteken Clown

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:18

Ik rij met een dubbelgebroken watertrens van aurigan Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:24

Breitling schreef:
Rijd mijn 3 jarige kwwpner met een kneveltrens. Ben ik mee begonnen toen hij het sturen nog zo snapte en dit bitje fijn stil en zacht in de mond ligt en rij er nu nog steeds mee

Dat wilde ik dus altijd al weten Tong uitsteken

Is een dubbelgebroken kneveltrens dus eigenlijk een heel zacht bit en ligt die stil in de mond??

Ik rijd Dusty nu namelijk op een dubbelgebroken watertrens maar daar loopt ze een beetje scheef op.
Ik heb een thiedeman stang met tongvrijheid en daar loopt ze super op, maar toch heb ik liever een zachter bit. gewoon Tong uitsteken weetnie waarom!

Ik zat aan een bustrens te denken die ligt stiller in dr mond, maar als een kneveltrens nóg stiller ligt?? Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:19

Marloez schreef:
Breitling schreef:
Rijd mijn 3 jarige kwwpner met een kneveltrens. Ben ik mee begonnen toen hij het sturen nog zo snapte en dit bitje fijn stil en zacht in de mond ligt en rij er nu nog steeds mee

Is een dubbelgebroken kneveltrens dus eigenlijk een heel zacht bit en ligt die stil in de mond??

Ik rijd Dusty nu namelijk op een dubbelgebroken watertrens maar daar loopt ze een beetje scheef op.
Ik heb een thiedeman stang met tongvrijheid en daar loopt ze super op, maar toch heb ik liever een zachter bit. gewoon Tong uitsteken weetnie waarom!

Ik zat aan een bustrens te denken die ligt stiller in dr mond, maar als een kneveltrens nóg stiller ligt?? Haha!

Een kneveltrens is een heel prettig bit (mondstuk bepaalt in feite de inwerking). Ligt mooi stil in de mond. Door de knevels krijg je bij sturen druk op de zijkant van de mond. Het bit is overigens niet bedoelt om het bit niet door de mond te trekken, dan trek je echt te hard als ruiter.

Zelf rij ik een e-pony en een paard op een dubbelgebroken aurigan bit.
Een andere e-pony en een e-pony die ik nu beleer worden gereden met een enkel gebroken RVS watertrens.
Verder rij ik nog een paard met een enkelgebroken bustrens.
Zijn allemaal standaardbitten dus.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:23

[
Breitling schreef:

[/quote]
Een kneveltrens is een heel zacht bit. Ligt mooi stil in de mond. Door de knevels krijg je bij sturen druk op de zijkant van de mond. Het bit is overigens niet bedoelt om het bit niet door de mond te trekken, dan trek je echt te hard als ruiter.

Zelf rij ik een e-pony en een paard op een dubbelgebroken aurigan bit.
Een andere e-pony en een e-pony die ik nu beleer worden gereden met een enkel gebroken RVS watertrens.
Verder rij ik nog een paard met een enkelgebroken bustrens.
Zijn allemaal standaardbitten dus.
[/quote]
Bedankt voor de uitleg Lachen Ik trek het bit absoluut niet door Dustys mond hoor Lachen *weetniet of je dat bedoelde maar ik zeg het maar even erbij Tong uitsteken *
[/quote]
[/quote]
[/quote]

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:30

Ik rij met een dubbelgebroken watertrens. Mn pony is niet zo fijn op enkelgebroken, omdat dat tegen zn verhemelte drukt. Toen heb ik een ongebroken rubberen trens gehad, dat ging ook wel aardig, maar hij ging wat hangen. Sinds ik op een dubbelgebroken watertrens rijd loopt ie eigenlijk gewoon lekker, en hij wordt weer wat levendiger in de mond.
Het is een KWPNertje trouwens, engels volbloed x formateur.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:37

Als je met een kneveltrens wilt rijden, dan is in principe het mondstuk bepalend voor de werking. Een enkelgebroken mondstuk is in feite gelijk aan een enkelgebroken watertrens. Maar nu heb je dus knevels en zal het bit stiller in de mond liggen.
Zelfde geldt als je een dubbelgebroken mondstuk neemt.

De dikte speelt ook nog een rol, maar dat is weer precies hetzelfde als bij elk ander bit.

Er is niets op tegen om met een kneveltrens te rijden. Je mag er gewoon dressuurwedstrijden mee rijden.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:39

hey,

Lady rijd ik en wordt gereden met een koetsbit.
Stang, een kant ribbeltjes andere kant glad.
En bij de scharen zitten 3 opties om vast te maken.
Geeeeen idee hoe het bit heet.
Ze wordt er al haar hele leven zowat op gereden.
Natuurlijk niet dressuurmatig!!! Lekker buiten...ze reageert prima op been en stem. De teugels hangen ook bijna altijd slap...
Het enige moment dat ik ze eigenlijk gebruik is als zij een sprintje wil trekken en ik niet.....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:45

Ik rijd mijn tinker op een ongebroken Happy Mouth bit (kunststof), of op een dunne K&K dubbelgebroken watertrens (16mm).
Hij heeft een hangend rooster,wat blijvend is, en gewoon erg weinig ruimte in zijn mond. Een dik bit vind hij vreselijk, met een dikker bit kan hij zijn mond amper dichtdoen, het drukt dan constant. Een dun bit vindt hij veel prettiger.
Buiten rijdt ik hem met een hackamore met lange scharen. Hij wil buiten een trensje weleens niet meer serieus nemen en is weleens over-enthousiast, de hackamore heeft hij wat meer respect voor. Teugel hangt 99% van de tijd los, maar moet ik remmen dan heb ik een rem.

Ik zou voor hem nog wel eens zo'n Myler bit willen proberen, deze:
Afbeelding
Het is niet dik, kan niet te ver scharen en heeft tongvrijheid. Maar om eens te proberen vind ik ze erg prijzig.... En helaas mag je er niet mee starten...

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:48

ik rijd met dubbelgebroken watertrens op mn haf Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:09

een D trens heeft naar mijn idee dezelfde werking als een kneveltrens maar dan misschien (nog) wat zachter
ik wil graag een dubbel gebroken K&K D trens kopen voor mijn jonge paard Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:25

ik rijd met een dubbelgebroken trensje, loopt hij goed op!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:33

ik rijd mijn kwpner met een enkelgebroken rvs bustrensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 08:51

unamie schreef:
een D trens heeft naar mijn idee dezelfde werking als een kneveltrens maar dan misschien (nog) wat zachter
ik wil graag een dubbel gebroken K&K D trens kopen voor mijn jonge paard Knipoog

Hoezo zachter?
het heeft net als de kneveltrens de werking dat je een beetje duwt tegen het hoofd, alleen iets minder duwt.
maar dat is imo niet hard, ook niet bij een knevel, het is alleen een extra manier van aanwijzing erbij.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 08:59

Tammie schreef:
Ik rij met:

Myler Comfort Snaffle
; Dressuurwedstrijden, springen, endurancewedstrijden, buitenritten, training western en dressuur.

Myler Low Ported Barrel Narrow; Westernwedstrijden, soms training western.

Hackamore; Endurancewedstrijden, buitenritten.

Supertje schreef:
Ik zou voor hem nog wel eens zo'n Myler bit willen proberen, deze:
http://www.toklat.com/myler/images/g_mb ... .jpg[/img]
Het is niet dik, kan niet te ver scharen en heeft tongvrijheid. Maar om eens te proberen vind ik ze erg prijzig.... En helaas mag je er niet mee starten...

Ik rijd mijn nrps-pony met een dubbelgebroken rvs bustrens. Maar ik ben ook wel geïnteresseerd in die Myler comfort snaffle.

Maar mag je met zo'n bit dressuurwedstrijden lopen of niet ?
Tammie rijdt er wel dressuurwedstrijden mee, terwijl dit volgens Supertje niet mag ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:08

Per april mag het, nu officieel nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:00

Ik rijd met een enkelgebroken bitje toch wil ik een dubbelgebroken bit.. Lijkt me toch fijner voor Luck..

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:43

Ik ben begonnen met een ongebroken happy mouth, aangezien de haapy mouth bitten maar tot 13,5 gaan. Die paste hij net ongebroken. Aangezien hij hier niet echt lekker op liep heb ik hem ook nog op een enkel en dubbel gebroken watertrens gehad.
Nu heb ik eindelijk een enkel gebroken happy mouth maat 14,5 gevonden, dus daar rijd ik nu mee Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:47

Ik rij met een dubbelgebroken kneveltrens. En dit gaat heel goed. Haha!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:52

Ik rijd Tobi (shet) met een enkelgebroken, hij is er gewoon super mee te rijden, hangt er niet op niks!

Ninla rijd ik ook met een enkelgebroken, en soms een dubbelgebroken met een koperen tussen stukje...
En buiten met een pessoa bitje Lachen

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:43

Ik rij mijn ene KWPN'er met een dubbelgebroken bit. Ze was eerst erg moeilijk in de mond maar sinds ik met dit bit rij is het al verbeterd.
Mijn andere KWPN'er rij ik met een enkelgebroken bustrens.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:54

Een gewone watertrens, maar straks met een bustrens Tong uitsteken

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:09

Een dubelgebroken bustrens van K&K (KWPN-paard)...ben ik heel tevreden over!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:12

Enkelgebroken watertrensje op een arabier Lachen .

Heb ook een tijdje met een hackamore gereden, maar da's geen bit (was i.v.m. mondproblemen) Haha!